vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Takarenkaiden auraus

Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Rupes häirihtemään nuo takarenkaiden auraukset, kun on 10-15mm aurausta, kun kahtoo puunpätkällä ovesta.
Kuinkahan mahoton shimmi tuonne pitäis olla, jotta tuo menis johonki 3milliin?

Jos esim 3mm toisesta päästä ja 1mm toisesta?
Vai isompi?
Tietääkö joku, että kuin iso se laippa on jonka väliin tuo tulee?, kun jos vaan teetän tuommosen alulevyn ja sitten leikkaan ite muotoon ja teen reiät.

Tuollahan shimmillä tulee samalla rengas keskemmäs kaarta, joten ei ole ihan turha muutos.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Älä nyt oikeasti sano että silmämitalla arvot niiden shimmien paksuutta... Kulmien säätöön ensimmäisenä, niin saat tarkan tiedon takapään aurauksesta. Siitä sitten voi laskea sen oikean paksuuden niille levyille.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Jep.nelipyörä säätöön ensimmäisenä.se kyllä tosiaan maksaa mutta siellä sulle annetaan faktaa.
faster than a fast thing going fast


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Tuohon ei vehkeitä tarvi, kun näkee jo ilman puunpätkää että aurasta on pirusti.
Tuo pitäs olla jotain 3mm luokkaa ja tuosa on ainaki yli 10mm.

Jos siis ajan niin että vasen rengas on jäällä ja oikea asfaltilla, niin takapää kääntyy vasemmalle..
Jospa sitä teettäs tollasen 2mm erolla olevan, niin ei voi kovin pahasti mennä pieleen.
Pitäs se nyt silmämitalla saada kuntoon, ennenku lähetään tarkempaan säätöön :D

Laittoin siis puunpätkän vanteen takaosasta niin että se on oven kans samassa kulmassa ja siinä vanteen etuosassa oli sitte se yli sentin rako, joten aika mahoton auraus.
Taka akseli on niin reilussa kulmassa, kun on madallettu niin palio.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Taka-akseliahan on mahdollisuus hieman säätää, jolloin eron saisi ehkä tasattua oikean ja vasemman puolen välillä. Tuon jälkeen sitten voisi hienosäädön tehdä niillä shimmeillä, että saa aurauksen pois miltei kokonaan. Pieni auraus noissa kuitenkin taitaa olla jo tehtaaltakin lähtien, joten nolliin sitä ei kannata vetää. Käy nyt kuitenkin ensin säädättämässä ne kulmat, tai muuten menet tämän asian kanssa vaikeimman kautta. Tietenkin jokainen tekee asiat omalla tyylillään...


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Testasin nyt että kun autoa nostaa, niin auraus menee hyvin pieneksi, mutta taas madaltaessa se on aivan pielessä.
Katottiin sitten veljen autosta, niin siinä oli puupalikalla kattoessa rengas melkeen täysin suorassa.

Saan nuo palikat pilkkahintaan, niin pitää kokeilla. 8cmx8cm palikat ja niitä sitte muokkailen ite.
Se vaan pitää asentaa niin, että paksumpi puoli osottaa auton keulaan.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Nyt on 3-1mm laipat napojen välissä ja teki ihan selvän eron, mutta vois olla vähän enemmänkin.

On kumminki niin suorassa, että takaa tai eestä katottuna rengas näyttää suoralta, eikä siltä että kääntyisi.
Laipat on laitettu niin, että ne lisää samalla vähä camberia, ei kumminkaan niin että huomais.


Jos joku haluaa laittaa tuommoset, niin napoja pitää vähä rälläköidä ja palat leikata tarkasti, jotta ei jää kantaan mistään.
Tuommonen laippa menee just ja just ilman navan reikien isontamista, kun niissä oli sen verran väljää.
Vaikka tuo kuvassa näyttää niinku olis jopa väärälle puolelle aurausta, niin takaoveen verrattuna on vielä joku puolisenttiä aurausta.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.