vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ahtopaine-ongelma 2,0 TDI

Kane · 15 · 14775

Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
... RS TDI vm. 2007...
Pientä projektia ollut tämän auton kanssa pitkin matkaa. Perusmurheet vuotavan EGR-jäähdyttimen kanssa, Dpf kiukutteli jne...
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että EGR-jäähdytin on poistettu, EGR tulpattu ja softattu. Imusarjan läpät poistettu, DPF poistettu ja softattu. Samalla laitettiin vähän woimaa lisää. Kaikki ohjelmoinnit tehty ammattitaitoiseksi tiedetyssä paikassa. Myös turbo on vaihdettu sekä ahtopaineen säätösolenoidi.

Sitten ongelmaan: Aluksi muutosten jälkeen kaikki tuntui toimivan hyvin. Kelien viiletessä alkoi kiihdytyksissä esiintyä nykimistä ahtopaineen noustua turvarajalle. Kone ei kuitenkaan mene limb modeen, vaan säätää paineen ikäänkuin pakotettuna yhteen baariin--> veto katkeaa. Kaasun nostamalla ja uudelleen painamalla vedon sai uudelleen päälle. Ongelma kuitenkin poistui koneen lämmettyä, tai niin ainakin tulkitsin. Nyt sitten tuota nykimistä ja piikkailua esiintyy koko ajan, ja täyskaasukiihdytyksiä on turha yrittääkään. Vika ei poistu vaikka kone lämpenee. Toiminta on seuraavanlaista: ahtopaine piikkaa aika rajusti 1,8 bar nurkille, jonka jälkeen putoaa taas yhteen baariin. Jos kiihdyttää varovammin ahtomittaria seuraten, ettei paine pääse piikkaamaan, niin paineen saa pidettyä sallitun rajoissa, mutta voimaa ei tietenkään tule ulos koska kaasupoljin on liian ylhäällä... Ja mitään koodeja ei tosiaan tule, vaikka tuon paineen päästää ylärajalle.

Mikä anturi nyt ei toimi? MAF, MAP, moottorin lämpötila...?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
... RS TDI vm. 2007...
Pientä projektia ollut tämän auton kanssa pitkin matkaa. Perusmurheet vuotavan EGR-jäähdyttimen kanssa, Dpf kiukutteli jne...
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että EGR-jäähdytin on poistettu, EGR tulpattu ja softattu. Imusarjan läpät poistettu, DPF poistettu ja softattu. Samalla laitettiin vähän woimaa lisää. Kaikki ohjelmoinnit tehty ammattitaitoiseksi tiedetyssä paikassa. Myös turbo on vaihdettu sekä ahtopaineen säätösolenoidi.

Sitten ongelmaan: Aluksi muutosten jälkeen kaikki tuntui toimivan hyvin. Kelien viiletessä alkoi kiihdytyksissä esiintyä nykimistä ahtopaineen noustua turvarajalle. Kone ei kuitenkaan mene limb modeen, vaan säätää paineen ikäänkuin pakotettuna yhteen baariin--> veto katkeaa. Kaasun nostamalla ja uudelleen painamalla vedon sai uudelleen päälle. Ongelma kuitenkin poistui koneen lämmettyä, tai niin ainakin tulkitsin. Nyt sitten tuota nykimistä ja piikkailua esiintyy koko ajan, ja täyskaasukiihdytyksiä on turha yrittääkään. Vika ei poistu vaikka kone lämpenee. Toiminta on seuraavanlaista: ahtopaine piikkaa aika rajusti 1,8 bar nurkille, jonka jälkeen putoaa taas yhteen baariin. Jos kiihdyttää varovammin ahtomittaria seuraten, ettei paine pääse piikkaamaan, niin paineen saa pidettyä sallitun rajoissa, mutta voimaa ei tietenkään tule ulos koska kaasupoljin on liian ylhäällä... Ja mitään koodeja ei tosiaan tule, vaikka tuon paineen päästää ylärajalle.

Mikä anturi nyt ei toimi? MAF, MAP, moottorin lämpötila...?

Tuossa melkein seuraava looginen askel olisi logittaa noiden anturien antamia arvoja VCDS:n avulla ja sitten joku ammattilainen voisi tuloksia tutkia. Osien vaihtaminen summamutikassa on aika kallis ja pitkä tie korjauksen saavuttamiseksi...


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
...Jep, juuri näin. Täytyy ajella vähän ja tutkia lisää. Jos joku arvo on ihan "päätön", niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Joku ohjauspuolen ongelma se on, koska satunnaisesti teki tuota vanhalla ahtimella jo kun oli kylmä keli. Mulla on sellainen kutina, että joku lämpötila ei nyt kohtaa softan kanssa... Eli joko kyseessä on anturivika tai softassa on joku härö.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
...Jep, juuri näin. Täytyy ajella vähän ja tutkia lisää. Jos joku arvo on ihan "päätön", niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle. Joku ohjauspuolen ongelma se on, koska satunnaisesti teki tuota vanhalla ahtimella jo kun oli kylmä keli. Mulla on sellainen kutina, että joku lämpötila ei nyt kohtaa softan kanssa... Eli joko kyseessä on anturivika tai softassa on joku härö.

Onko tuota ongelmaa käsitelty softaajan kanssa? Eikös softalla säädetä yleensä vain syöttömääriä, ajoituksia jne. joten ongelma vaan nyt jostain syystä korostuu softattuna, kun se vakio-ohjelman osalta on vielä ollut piilevä vika.

Olikos näissä muuten jokin anturi polttoaineen lämpötilalle? Jos se antaa vääriä arvoja, niin softa rupeaa leikkaamaan syöttöä tjsp. Kunhan tässä nyt mutuilen jotain, mutta logittamalla tuonkin todennäköisesti saa selville.  ::)


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
...Softaajan kanssa myös on pohdittu dilemmaa.

Lämpötilatietoja tulee useasta paikasta: ahtoilma, jäähdytysneste, polttoaine. Lisäksi pakolämpötilat turbolla sekä ennen/jälkeen dpf... Eli tietoa kerätään paljon, mutta mikä vaikuttaa mihinkin ja kuinka, on kysymys asian ytimessä...

Softan muokkaaminen on mulle ihan hepreaa, mutta mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin niitä karttoja on aika paljon. Ja mitä hifimpi ohjelmasta halutaan, niin sen useampia joudutaan muokkaamaan. (Korjatkaa mikäli puhun ihan puutaheinää... :) )

Täytyy jossakin välissä ajella vähän logia, niin josko niistä selviäis jotain. Mielenkiintoista etenkin nähdä mafin ja mapin näyttämät ahtopaineen kyykätessä, samoin kuin ruiskutusmäärän elämä...


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Tarkastappa se alipainehässäkkä heti siitä turbon yläpuolelta. Ovat yleensä todella löysiä ja saattavat imeä raosta ilmaa. Sitten se vaihtamasi solenoidi voi olla uudestaan kaput. Onko EGR suljettu myös mekaanisesti? Softasta tuo ei ole kiinni, vika vain korostuu softan vuoksi.


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
...Alipainehässäkkä? Tarkoitatko alipainekelloa, mikä liikuttaa vnt-tankoa?
Kuten mainitsin, niin turbo on uusi(siis myös vnt-palikat) ja vika esiintyi vanhallakin turbolla ajoittain, joten epäilen ohjauspuolen vikaa. Toki uusi solenoidi voi olla rikki, se on mahdollista...
Ja egr on mekaanisesti tulpattu sekä softattu. Alipaineletkutus kaikkineen on silmämääräisesti tarkistettu, mutta se olisi kyllä hyvä varmistaa vielä alipainepumpulla.
Etenkin minua ihmetyttää tuo ulkolämpötilan vaikutus vian esiintymiseen!


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
...Alipainehässäkkä? Tarkoitatko alipainekelloa, mikä liikuttaa vnt-tankoa?
Kuten mainitsin, niin turbo on uusi(siis myös vnt-palikat) ja vika esiintyi vanhallakin turbolla ajoittain, joten epäilen ohjauspuolen vikaa. Toki uusi solenoidi voi olla rikki, se on mahdollista...
Ja egr on mekaanisesti tulpattu sekä softattu. Alipaineletkutus kaikkineen on silmämääräisesti tarkistettu, mutta se olisi kyllä hyvä varmistaa vielä alipainepumpulla.
Etenkin minua ihmetyttää tuo ulkolämpötilan vaikutus vian esiintymiseen!

Alipainehässäkkä eli oliskohan niitä letkuja näkyvissä 3-4 eli juuri ne ahtopaineen säätöön, jne vaikuttavat. Lämpötila saattaa juuri vaikuttaa tiiviyteen... Jos ajat 3.vaihteella 1000rpm niin milloin alkaa meno? Pitäisi olla 1500-1700rpm jos kaikki on kunnossa. Entä onko alkuperäinen turbo vai kiinan vai korjattu? Noissa kahdessa viimeisessä tangon pituutta pitää säätää piikkaamisen vuoksi.


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
... Veto alkaa ihan normaalisti juurikin mainitsemillasi kierroksilla. Ahdin on alkuperäinen Garrett.

Yritän päästä logittamaan arvoja tällä viikolla. P--le kun on niin hoppu ettei ehdi autoakaan harrastaa ???


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
...No niin! Ainakin ahtimen lämpöanturi näyttää olevan rikki. Se selittäisikin tuon moottorin käytöksen. Anturi näyttää läpötilaksi 1000 astetta, heti kun yrittää vedättää tai kaasuttaa paikoillaan. Se on hiukan paljon eculle ;D Anturin mukaan ahdin on sulamassa, joten ecu leikkaa syöttöä rajusti. Huomenna saan varaosan, joten saa nähdä korjaantuuko tuolla... 154€ kiling ???


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
...Ihmeiden aika ei ole ohi :D Vaihdoin anturin ja nyt toimii taas, ainakin toistaiseksi... Onneksi oli nyt niin rikki, että sen pystyi diagnosoimaan. Aiemmin syksyllä vikaili vaan ajoittain, joten tuohon ei oikein päässyt kiinni silloin vielä. Onkohan se tuo vanha totuus, että pitää ne viat ajaa ulos vehkeistä ;D

OT:Samalla päätin, että Motonetista ostettu sähköinen Autogaugen ahtopainemittari saa lähteä loppusijoituspaikkaan x. Ei jumalauta sen toiminnassa ole mitään tolkkua ???. Tilalle budjettiratkaisuna mittari hydrauliikkaliikkeestä, joka sopii samaan koteloon.


Poissa JarTii

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Hei
Voisiko joku kommentoida näyttääkö nämä ahtopaine käyrät normaalilta. Toivottavasti kuvat näkyy kun en ole aikasemmin koittanut laittaa kuvia. Auto on Skoda Octavia II, facelift, 2,0Tdi, 2009, BKD moottori (103kW). Sininen käyrä on Boost pressure (specified) ja punainen on Boost pressure (actual).


Tässä käyrät tasaisesta about 100Km/h nopeudesta. Lopussa pieni mäki.
https://lh3.googleusercontent.com/gLCLlyNzvNRaIvDjQtO2hbnee3przLPaIzs_iiLdyw=w483-h289-no

Tässä täysi kiihdytys kolmosvaihteella.
https://lh3.googleusercontent.com/aHAX4PaJdFzVhY2KM78yglS_65UZkn1N3IX2_7mk6w=w586-h428-no


Poissa Kane

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
Hmm, vähän jää pyynnistä koko ajan tasaisella. Kiiihdytyksessä piikki tulee aika myöhään, vasta 1700 rpm, jos nyt oikein katsoin. Eikö tuon pitäisi herätä vähän aikaisemmin?


Poissa JarTii

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Vuoden taas toimi, mutta kun tuli lämpimät kesäkelit niin limb mode iski. Eli sama vikakoodi. Ahtopaineet jäi pyydetystä. Onko tuo normaalia, että tasaisessa ajossa pyynnin ja oikean arvon välillä on tuo noin 0,2 bar ero? Olisiko jollakin vastaavan auton käyriä? Laitoin nyt sinne EGR putkeen sen supistavan tiivisteen ja sitten vaihdoin turbon letkuun yhden tiivisteen. Käyrät näyttää melkein samalta kuin aikeisemmin, mutta ei tule limb mode.


Poissa sss

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 15
    • Profiili
Mulla oli juuri tuossa alipaineletkussa vuoto niin sekoitti koko auton. turbo tuli esim. myöhässä mukaan. Nyt taitaa siivekkeet tarttuilla turbossa. Viileellä ilmalla toimii kuten pitää, mutta lämpöisellä joskus sytyttää hehkun valon. ei vikakoodeja.