Morjes,
Olen vihdoin siirtynyt nuoruuden haaveauton pariin, ja oma RS tuli hommattua helmikuussa. Autohan on ollut täysi unelma verrattuna vanhaan Mazda 626 1.8 vaikka vain 4 vuotta tuoreempi tapaus tämä.
Mutta siis itse asiaan. Minulla on ilmennyt pieniä ongelmia auton kanssa, jotka alkoivat omasta mielestäni 180tkm huollon jälkeen heinäkuussa. Huolto tehtiin myyntiliikkeen puolesta Rinta Joupin huollossa (onnistuivat myymään minulle huoltosopparin ties millä lupaavilla sanoilla). Huollosta noudettuani auton, huomasin että kytkin poljin oli melko jähmeä/palautui huonosti alkuasentoon. Tämä vaiva poistui kylläkin saman päivän aikana, mutta nyt tätä samaa vaivaa on ilmestynyt jo kolmatta kertaa. Pahimmillaan kytkin on jäänyt kokonaan pohjaan ja pitänyt nostaa jalalla ylös. Kytkin toimi myös tämän jälkeen täysin normaalisti tähän päivään saakka jolloin viat ilmestyi uudelleen. (Jähmeys kestänyt yleensä 3-7pv)
Foorumeita tovin selanneena löysin useamman samasta vaivasta kärsineen kohtalontoverin. Ajatuksena olisi tulevaisuudessa 1-2 v sisällä lastuttaa autoa, joten jos nykyinen kytkinpaketti on menossa rikki, niin voisin samantien päivittää kestävemmän kytkinpaketin. Siispä kysyisinkin teiltä viisaammilta suosituksia hyvän hinta/laatusuhteen omaavan kytkinpaketin? Sen verran tutkailin, että aika varmasti aion tilata suoraan Saksa/Englanti akselilta osat, Suomen kalliiden hintojen vuoksi.
Mitkä kaikki osat kytkimestä olisi suositeltavaa vaihtaa tehonlisäyksen vuoksi?
Lisäksi jos osaisitte suositella Jyväskylän seudulta osaavaa korjaamoa, joka tehnyt korjauksia RSsiin hyvällä hinta/laatusuhteella? Minkä verran työn osuus yleensä kytkinrempassa, jos osat on itse hommattu?
Toinen vika mikä on ilmennyt huollon jälkeen, on kovassa nopeudessa +140km/h alkava "nakutus" oikealla puolella. Nopeutta lisättäessä "nakutus" kiihtyy/voimistuu ja n. 180km/h nopeudessa ääni kuuluu vasemmalta puolelta ja melko kovaa. Ääni minusta kuulostaa siltä kuin mäntä hakkaisi sylinterin kantta tai jotain vastaavaa, ja tämä siis kuuluu vain yli 140km/h vauhdissa. Auto ei täristä eikä muuten käyttäydy oudosti. Aikaisemmin ennen elokuuta auto ei pitänyt 200km/h nopeudessa mitään normaalista poikkeavia ääniä. Pelkään että jotain on menossa rikki, mutta en osaa sanoa mikä äänen aiheuttaa.
Kuinka paljon vääntöä vakio kytkinpaketin tulisi kestää? Olen ajatellut lähinnä laitattaa korkeintaan lastut + kokoputkiston autoon tehon/möreämpien äänien toivossa. Tietääkö kukaan, minkälaisen väännön tämmöiset kombinaatiot suurinpiirtein tuottavat? Todennäköisesti laitattaisin Karalan lastun, koska asustelen Jyväskylässä ja Karalalta saisin suhteilla edullisempaan hintaan lastun.
Kiitoksia etukäteen vastauksista ja neuvoista!
-Jani