vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

octavia 1.8 turbo

Vieras · 26 · 25443

Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Moi!

Nyt tulee luultavasti aika hölmö kyssäri, mutta mistä ihmeestä tietää mikä ahdin autossa on? Siis ilman, että purkaa puolta konehuoneesta. Kiinnostaisi tietää onko omassa tuo k03 sport vai normi k03.


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Tämän aiheen ensimmäisten vastauksien joukosta löytyy vastaus mutta siis jos sulla on rs-malli niin sit sport, jos tavallinen ocu niin tavallinen ahdin. Näin pääsääntöisesti. Ja siis I-korista puhutaan.


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Juu, tiesin kyllä pääsääntöisesti mitä on missäkin malleissa. Monessa paikassa on kuitenkin mainittu, että sinne on v.2004 alettu tunkemaan molempia ahtimia sekä sporttia, että normaalia. Kuten myös edellisen sivun eräässä viestissä mainitaan.


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili

Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Sitten ei auta ku yrittää löytää jostain halli kun ei tohon pihalle viittis konehuonetta purkaa...


Poissa RG

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili

Lastullahan saat siihen jo sen ~200hv ja kestää vaikka maailmantappiin. Jos ahtimen vaihtoon alkaa niin ei mitään järkeä laittaa K03 sporttia, vaan samantien isompi. Eikä tarvi kajota mihinkään ahtopaineensäätimiin. Ahdin vaan kiinni isommat suuttimet paikalleen ja vaikka Karalalle säätöön. Tässä ei siis ollut otettu huomioon, että ahtimesta riippuen vaaditaan rautapuolen muutoksia väliltä: ei mitään -> pakosarja, downpipe, ahtoputket, öljy- ja vesiletkut yms...


Tohon sen verran että itse laitoin kun turbo hajosi niin KKK04:sen, uusi softa ja nyt 230hv. Suuttimia ei tarvi vaihtaa jos enempää ei meinannut ottaa paukkuja irti, tosin tuo 230 on aivan maksimi vakiosuuttimille...uusi turbo kävi paikoilleen suoraan, ainut mikä piti laittaa oli yksi ahtoputki joka oli liian lyhyt uudelle turbolle.


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
Nyt tulee luultavasti aika hölmö kyssäri, mutta mistä ihmeestä tietää mikä ahdin autossa on? Siis ilman, että purkaa puolta konehuoneesta. Kiinnostaisi tietää onko omassa tuo k03 sport vai normi k03.

Sen näkee hyvin vähällä purkamisella. Ota koneen päältä koristemuovi pois ja katso onko turbon lähdössä vaimenninpönttö vai ei.
KKK K03 on pääasiallisesti suoralla linjalla ja KKK K03s on pääasiallisesti tolla vaimenninpöntöllä.



Varmimmin noi erottaa toisistaan laskemalla kompressoripyörän siipien lukumäärän, K03:ssa on 12 siipinen pyörä ja K03s:ssä on 8.
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
Tohon sen verran että itse laitoin kun turbo hajosi niin KKK04:sen, uusi softa ja nyt 230hv. Suuttimia ei tarvi vaihtaa jos enempää ei meinannut ottaa paukkuja irti, tosin tuo 230 on aivan maksimi vakiosuuttimille...uusi turbo kävi paikoilleen suoraan, ainut mikä piti laittaa oli yksi ahtoputki joka oli liian lyhyt uudelle turbolle.

Satuitko katsoon tyyppikilvestä mikä malli K04 se oli?
Tällä hain lähinnä sitä että onko BW:ltä tullut muita K03:en kuorilla olevaa K04:sta kuin nuo K04-001 ja K04-015?
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
Luettuani koko tämän topicin läpi tuli tuntuma että voisi vähän tarkemmin valottaa tätä turboasiaa.

Näissä 150/180HP 1.8T moottoreissa on käytetty siis kahta eri tyypin ahdinta, molemmat on Borg Warnerin valmistamia KKK-sarjan ahtimia, markkinanimiltään K03 ja K03s.
Molemmista tyypeistä löytyy sitten vielä useampaa eri versioo mm:
K03-011/026/035/044/045/049
K03s-052/053/058

K03-011/026/035/044/045/049 - versioita löytyy alle vm.2000 autoista ja niitten kanssa on tehoja otettu 150/156/180HP, tehoerot on saatu aikaiseksi hukkaportin kellolla. 150 ja 180HP versioiden turboissa on erona siis vain hukkaportin kello, 180HP versioissa on "tiukempi" kello jolloin turbo saa nostaa ahtoja enemmän ennen hukkaportin avautumista. Tuo 156HP versio on tiettävästi käytössä vain Seat Ibizassa ja siinä on käytössä tuo tiukempi kello mutta taas sitten 2 hukkaporttia joilla teho on rajattu tuohon 156HP.

K03s-052/053/058 - versioita on sitten tullut käyttöön vm.2000 eteenpäin. Nämä on niitä ns. K03s -ahtimia, muuten sama ahdin kuin tuo K03 mutta kompressoripyörä on eri (vrt. 12/8 siipeä), kompressoripyörä on K04 -ahtimesta. Turbiinipyörä näissä on edelleen sama kuin tuossa vanhemmassa K03 -ahtimessa.
Näitä ahtimia on siltikin myös kahta eri tehoversioo 150 ja 180HP!!! Joten K03s -ahdin ei siltikään suoraan tarkoita 180HP -moottoria, varmista tyyppitarrasta/rekisteriotteesta!

Sitten tässä on vielä ollut puhetta tuosta K04 -ahtimesta, tätähän tapaa tehdasasennettuna mm. noista Audin 210/225HP -moottoreista. Tämä ahdin on fyysisesti erilainen lukuunottamatta kahta versioo (tiedän vain kaksi, voi olla että on tullut uusiakin versioita):
K04-001/015, nämä versiot ovat K04 -mallin kompressori- ja turbiinipyörillä mutta K03 -ahtimen kuorissa.
Täten nämä kaksi versioo sopii bolt-on K03/K03s -ahtimen tilalle kuten tuossa RG:n autossa on tehty.

BorgWarnerin max.tehosuositukset, turbon kestäminen huomioon ottaen, on karkeasti näin:
K03 - 195HP
K03s - 215HP
K04-001/015 - 220HP

Eli pelkästään tehojen toivossa K03 swappaaminen K04 -malliin on periaatteessa rahanhukkaa. Siinä tapauksessa jos alkuperäinen K03 pettää eikä ole mielenkiintoo tehdä isompia muutostöitä niin tuo K04-001/015 on kannattava hankinta. Periaatteessa riittää turbon vaihto joka siis on bolt-on homma ja kovaa ajoo. Mutta sitten kun siellä se K04 hyrrää niin pienellä vaivalla siitä voi ottaa myös vähän enempi hyötyä irti: 4bar polttoainepaineensäädin jotta saa vakiosuuttimista max. hyödyn irti ja ecun lastutus/softaus. Ja tässä kohtaa viimeistään täytyy suositella paremmin virtaavaa TIP:ä ja DP:tä eli turbolle menevä ilmaputki ja pakoputken alkukäyrä, muutoin nostetut ahdot ja ahdistava hengitys nostaa pakopaineita/lämpöjä liiaksi ja taas on turbo kovilla sekä hyöty pienenee!

- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Yritin vähän katsella, että löytyisikö turbosta tuota vaimenninpönttöä, mutta en ole ihan varma. Tuntuu, että siinä olisi se, mutta paha sanoa kun ei näe kunnolla. "Lämpösuojat" estää näkyvyyden. Pitänee tarkemmin katsastaa kun vaihdan tuon bypassin TT: malliin.

EDIT: passin vaihdon yhteydessä en vieläkään saanut selvää kumpi turbo tuossa on. Ainut vaihtoehto näyttää olevan hieman isompi purkuoperaatio.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2011, 08:35:18 ip kirjoittanut kiksaus »


Poissa RG

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
Tohon sen verran että itse laitoin kun turbo hajosi niin KKK04:sen, uusi softa ja nyt 230hv. Suuttimia ei tarvi vaihtaa jos enempää ei meinannut ottaa paukkuja irti, tosin tuo 230 on aivan maksimi vakiosuuttimille...uusi turbo kävi paikoilleen suoraan, ainut mikä piti laittaa oli yksi ahtoputki joka oli liian lyhyt uudelle turbolle.

Satuitko katsoon tyyppikilvestä mikä malli K04 se oli?
Tällä hain lähinnä sitä että onko BW:ltä tullut muita K03:en kuorilla olevaa K04:sta kuin nuo K04-001 ja K04-015?

001 on nyt. 015 ei käy tohon AUQ mottiin..olikohan niin että tuo 015 on pitkittäismoottoriin sopiva, saatan valehdellakin mutta niin muistelisin.


Ai niin ja sitten yksi tärkeä asia, jos ja kun ocun turpovaattori sanoo työsopimuksen irti niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa turbon alkuperäinen öljyletku uuteen ja mieluiten käytte teettämässä teflonista jossa teräspunos suojana. Alkuperäinen letku kun on niin maailman mutkikas ja helposti karstoittuva niin tuolla saadaan parannettua öljyn tulo turbolle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2011, 10:12:33 ap kirjoittanut RG »