vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jarruhäikkää kääntäessä?

Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Elikkä ongelma on aika outo mielestäni, tänään huomasin kääntäessäni vasemmalle liikenneympyrässä että kun painan jarrua, vauhti ei muutu miksikään ja tuntuu ihan kuin ABS hakkaisi jalkapohjaa vasten tosi nopealla syklillä ???

En kerkeä ennen ratapäiviä missään välissä ottamaan autoa millään tapaa käsittelyyn (yöksi töihin ja siitä suoraan rataa kohti, mikäli auton saa kuntoon), joten ajattelin kysellä vähän että onko kellään ollut vastaavaa ja osaisi sanoa suoraan mistä moinen johtuu? Jos on nopea korjattava pikkuhomma niin saan ehkä laitettua sen ja tultua sinne radalle..

Jää ratapäivä väliin jos joutuu ruveta tuota tarkemmin tutkimaan, en viitsi lähteä ajamaan ~280km autolla jonka jarrut välillä toimivat ja välillä eivät :/
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Eilen ajelin autolla vähän, oikeastaan siinä toivossa että saisin vikavalon tauluun, ja syttyihän se lopulta (ABS + ASR). Nyt absit hakkas suoraan mennessä jarruttaessakin ja sit syttyi vikavalo, eli nyt löytynee jonkin asteinen vikakoodikin. Katson tänään jossain välissä, palaan sitten aiheeseen ::)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Limowreck

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Itsellä oli hieman vastaavaa ongelmaa. Tosin jo ihan suoraa ajaessa rupes abs pykimään, kunnes syttyivät abs ja luistoneston vikavalot. Syynä oli välys etupään laakerissa, minkä johdosta anturi ei toiminut oikein.
Fabia RS -07


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Itsellä oli hieman vastaavaa ongelmaa. Tosin jo ihan suoraa ajaessa rupes abs pykimään, kunnes syttyivät abs ja luistoneston vikavalot. Syynä oli välys etupään laakerissa, minkä johdosta anturi ei toiminut oikein.

Jep, itse huomasin saman että rupesi suoraan mennessäkin pykimään ja lopulta kun se vikavalo tuli kerran tauluun niin on syttynyt sen jälkeen heti käynnistyksessä. Jouduin kaivamalla kaivamaan vanhan 704 VAG-COMin, kun uudella piuha ei toiminut, mutta sain selville että oikea abs:n anturi oli pimeänä, ja johtuu juurikin tuosta että laakeri on "pullahtanut" muutaman millin ulospäin apparin puolelta jolloin anturi ei saa signaalia :/

Sama homma oli uutena vuotena kuskin puolen laakerin kanssa, mutta silloin rupesi ensin kuulumaan nitinää (joka johtui siitä että jarrupalojen kannatinrauta otti kiinni jarrulevyyn kun levy tuli navan mukana ulospäin) ja sen jälkeen kerrasta jarruttaessa tuli vikavalo tauluun..

Pitää ensi viikolla ottaa napa irti ja käyttää jossain prässättävänä (TAAS).

Kiva huomata etten ole ainoa näiden etulaakereiden ongelmien kanssa :)

Oliko muuten alkuperäinen laakeri mikä sulla antoi periksi Limowreck?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2010, 10:54:20 ip kirjoittanut Dalgor_ »
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Limowreck

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Hieman ollu onkelmia mullakin. :D Tuo laakeri ei ollu kuin reilu puoli vuotta vanha. Aikaisempi oli alkuperäinen. Rupes ajossa ujeltamaan ajossa, joten piti vaihtaa. Autolla ajettu nyt 80 000km. Tää uudempi ei sitten kauaa kestäny. onneksi meni osatakuuseen, eli uus ei maksanu mitään. Kun anturi ei toiminu kunnolla, niin tuntu auto lopulta sekoavan ihan täysin. Kaasu tahtoi jäädä päälle, ohjaustehostin sekoili ja jarrut oli aivan ulalla omasta toiminnastaan.  :D
Fabia RS -07


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Hmm, haiskahtaa oudolta, koska mullakin rupesi alkuperäiset laakerit jurisemaan ajossa joskus tuossa noin 170tkm kohdalla mutta ei ne pullahtaneet ikinä pihalle, mut ostin nuo SKF:n uudet laakerit ni kuskin puolen käytin prässättävänä uudestaan uutena vuotena ja on sen jälkeen pysynyt, ja nyt joutuu toisen käyttämään.. Toivottavasti tuo toinenkin rupeaa pysymään toisella prässäyskerralla :D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Voisikohan minunkin autossani olla nyt sitten noissa pyöränlaakereissa vikaa? Kun eilen aamulla autoa startatessa kuului kolme varoitussignaalia ja ABS+ARS ja jarrujärjestelmävalo syttyivät yhdessä. Tuo jarrujärjestelmävalo vilkkuu. Ja ovat sen jälkeen aina autoa käynnistettäessä syttyneet. Mulla ei ole testeriä (pitäisi varmaan hankkia sellainen), joten arvailujen varaan jää ongelma. Putsailin eilen takajarrujen ABS-sensorit ja "herättelin" jarrusatuloiden mäntiä. Ei auttanut vaivaan. Otin jopa akunkaapelit irti reiluksi 10 minuutiksi, mutta valot aina vain syttyvät uudelleen. Täytynee varmaankin vielä etujarrutkin käydä läpi... Paikallinen autokorjaamo ei ehdi tänään vikakoodeja lukea. Jarrut kyllä toimivat muuten normaalisti.

Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia mistä on kyse?  ???
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Ei olekaan tässä tapauksessa kyse noista pyöränlaakereista. Nyt on vikakoodit luetettu paikallisessa autokorjaamossa ja tulos oli:
-jännitteensyöttövirhe, vika jatkuva

Sulakkeet ja ABS-anturit ovat kunnossa. Ilmeisesti vika on ABS-pumpussa tai sitten sen ohjausyksikössä? Joku piuha voi tietty olla poikkikin. Piti varata aikaa myöhemmälle parempaan syyniin. Siihen asti saa aina kuunnella ihania varoituspiippejä ja vilkkuvia varoitusvaloja.  :o
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03