vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Tuulilasin pyyhkijöiden vivuston vaihto

Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Yritin poistaa tuulilasin alapuolisen suojamuovin, jotta olisin voinut alkaa vaihtaa juhannusviikonloppuna tuulilasin pyyhkijöiden vivustoa (jumitti totaalisesti viime viikonloppuna)... En sitten poistanut kun ei keksi keinoa.

<takauma>
Vuosi sitten kuivana siitepölykautena pyyhkijät alkoivat jumitella ensimmäisen kerran. Kuukauden kihnuttelun jälkeen alkoivat taas toimia normaalisti. Nyt ohimenneenä keväänä tuo toistui ja tuntui menneen jopa tasa ohi, mutta juuri kun viime viikonloppua palailin Kurikasta takamoottori-Skoda-kerhon kokoontumisesta Hämeenlinnaa kohti, 50 km ajon jälkeen tuli ensimmäinen sadepilvi ja viiksen vääntö ja - pyyhkijänsulat jumittivat keskelle näkökenttä, ja toimivat n. kerran 1,5 minuutissa. Stressaavat loput 200 km, vaikka onneksi sade-pilvipouta muistuttikin vain muutaman kerran kosteudestaan...
</takauma>

Äskeisen voi skipata... Siinä ehkä laajempaa vikakuvausta tai yleisiä oireita, mutta varsinainen kysymys siis että yritin irrottaa tuulilasin alapuolella olevaa suojamuovia, jotta pääsisin vaihtamaan pyyhkiöiden vivustoa, jota paikallinen Skoda-korjaamo on vaihtanut useampiinkin autoihin kun tuppaavat jumittelemaan. 25 min tumpeloinnin jälkeen päätin keskittyä juhannuksen aloitukseen ja hyödyntää varatun huoltoajan.

Mutta olisiko täällä joku keksinyt, miten nuo ko. muovit lähtisivät irti? En löytänyt klipsejä joista se irtoaisi, ja lasin alareunan suuntaan taitaa olla joku kumi, jonka alla voisi olla jopa joku liimaus. Onko kukaan irroitellut ko. muoveja?

Veikkaan että varsinainen vivuston vaihto sujuisi 10 minuutissa, jos vain pääsisi siihen käsiksi  :-\
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tuulilasin alapuolellahan on muovinen ura koko matkan lasin poikki, johon nuo muovit on painettu kiinni. Mitään liimaa siellä tuskin on, mutta aika lujassa nuo yleensä on paikallaan. Itse olen helpoimmaksi tavaksi huomannut noiden irroituksen käyvän motonetissäkin myytävällä sisustan muovien irroitus työkalusarjalla. Niillä on helppo kammeta sitä muovia irti ulkoreunasta sisäänpäin edeten. Ruuvimeisseliä ei sitten kannata sinne tarjoilla, ellei halua lasia halki.  ;)

Tuolta löytyy kuvia siitä: http://www.briskoda.net/forums/topic/186431-external-front-windscreen-trim/

Tuo vivuston jumittaminen on ihan normaalia näissä konsernin vehkeissä ja mullakin teki samaa Boran vivuston kanssa. Otin vivuston irti, purin sen osiin, hiomapaperilla hioin ruosteet pois vivuston tapeista ja laitoin rasvaa niihin. Sen jälkeen ei ollut enää mitään ongelmia.


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Kiitos vinkistä!

Hyvä käytännön vinkki (sisältää ensimmäisenä ilmeisesti lääppäreiden irrotuksen, sitä en vielä tehnyt kun ainoa työkalu tuolla hetkellä oli avaimenperälinkkari):
"Pull it up at 90 deg to the windscreen.  It can be somewhat of a pig to get off.  Take care in the cold as they can become brittle".  Eli juhannuskeleissä Suomessa voi olla vähän ongelmaa lämmön suhteen :D

Korjaamossa tuli työmääräarvio 1 h, eli kai tuon nyt tässä pidemmän viikonlopun aikana saa hoidettua... "tunnin homma".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2012, 06:27:40 ip kirjoittanut mmM »
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Tämä hoitui.

Tosiaan pyyhkijänvarsien irrotus oli yksi olennainen tekijä että sai nosteltua muoveja sen verran että alkoi rakoilla. Ja niistä varsistakin vinkiksi että ulosvetäjä on olennainen tekijä, jos ovat olleet kiinni jo kymmenisen vuotta.

Mutta siitähän se peitemuovi alkoi sitten irtoilla urastansa. Se oli paikoitellen liimaantunut kiinni, kun tuulilasin liimoja oli tursuillut.

Vivuston vaihdossa ei sitten ollut kummempia outouksia, mutta kannattaa huomioida puslia vanhasta irrottaessaan, että niistä tulee kaikki olennaiset osat mukaan (metallialuslevy joka suojaa kumipuslaa). Ja miten päin ne kaksi pitkää tankoa ovat, jotka lähtevät koneistosta kampien suuntaan.
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89