vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

?-ljynpainevalo

Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Monelta taholta olen kuullut, että öljynpainetta ei mitata lainkaan alle 2000rpm. Saakohan tätä mittausta muutettua jotenkin niin, että mittaisi heti tyhjäkäynniltä alkaen. Typerä tuo nykyinen systeemi voi tulla huonolla tuurilla suuria tuhoja.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kyllä se noin taitaa olla, että tuota painetta aletaan mittaamaan vasta tuossa 2000 rpm tienoilla, tai hälytysraja ainakin on asetettu siihen. En usko että tuo on muutettavissa. Tiedä sitten miten tuo nyt johtaisi suuriin tuhoihin, kun olettaisin että autoa ajaessa aika ajoin kierrokset nousevat yli tuon 2000 rpm, tai sitten on kyllä hieman liian säästäväinen kaasujalka, jos kiihdytyksissäkään ei nouse yli tuon rajan. Ja onhan siellä sitten öljyn tasoa valvova anturi, joka omalta osaltaan pitää huolen että moottorissa on riittävästi öljyä, jottei paineen tuotto jää siitä kiinni. Ainoa mahdollisuus valvoa noita paineita on oikeastaan asentaa kiinteästi erillinen painemittari järjestelmän yhteyteen, tai hommata jokin OBD mokkula ja puhelimen tai padin kautta valvoa koko ajan lukemia.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Mitenhän tiuhalla syklillä diagnisoi öljynpainetta? Riittääkö, että kierrokset käy vain hetken yli 2000rpm ja jääkö valo silloin palamaan vaikka kierrokset tippuvat sitten alle sen 2000.

Sillä heräsin tähän, kun oli eräs passatti porsinut oikein kunnolla. Matkaa ajanut n.80km/h vauhtia vakkari päällä ja kierrokset olivat ilmeisesti olleet juuri alle 2000rpm. Eipä paljon valoa vilkutellut vaan levis kerralla.
Kuulema joku tyypillinen ongelma, että öljypumpun akseli kuluu jä pääsee sutimaan tyhjää jolloin paine luonnollisesti häviää.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Mitenhän tiuhalla syklillä diagnisoi öljynpainetta? Riittääkö, että kierrokset käy vain hetken yli 2000rpm ja jääkö valo silloin palamaan vaikka kierrokset tippuvat sitten alle sen 2000.

Sillä heräsin tähän, kun oli eräs passatti porsinut oikein kunnolla. Matkaa ajanut n.80km/h vauhtia vakkari päällä ja kierrokset olivat ilmeisesti olleet juuri alle 2000rpm. Eipä paljon valoa vilkutellut vaan levis kerralla.
Kuulema joku tyypillinen ongelma, että öljypumpun akseli kuluu jä pääsee sutimaan tyhjää jolloin paine luonnollisesti häviää.

On tyypillinen ongelma, mutta koskee vain tiettyjä konetyyppejä, joihin nämä Octavia:n BMN tai CEGA eivät kuulu. Enemmän ilmeisesti havaittu juurikin pitkittäiskoneissa, kuten täällä ffp:n puolella jutellaan. Jos jaksaisin, niin laittaisin foliohatun päähän ja tutkisin ETKA:sta noiden öljypumppujen eroavaisuuksia eri koneiden osalta, mutta nyt ei vaan jaksa...  ;D