vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Projekti: (tarvike)peruutustutkan asennus

TPi · 11 · 11187

Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Itse olen tykännyt lukea projektikertomuksia, joten uskallan laittaa viimeisimmän projektin näytille. Edellisessä autossani oli alkuperäinen peruutustutka, ja sen käyttöön ehdin mukavasti tottua. RS Octavia Combi tuli taloon ilman peruutustutkaa, joten pitihän sellainen laittaa kiinni. Tavoitteena oli OEM-look eli mahdollisimman alkuperäisen näköinen asennus.

Itse peruutustutka oli Bilteman malli pelkällä summerilla, ei näyttöä. Mallia oli kehuttu foorumeilla ja "kylmien tyyppien" (anturit yksitellen pöydällä ja 9V-paristo kiinni) jälkeenkin laite näytti toimintavarmalta. Alla muutama kuva asennuksesta.


Laitteen toimivuuden testaus; lattiaan merkit eri etäisyyksistä ja anturit yksitellen kiinni pöydän reunassa.


Anturit olivat alunperin mustat. Hioin anturit kevyesti karhunkielellä ja kiinnitin pahvilaatikkoon maalauksen helpottamiseksi. Pari kerrosta pohjamaalia ja 4-5 kerrosta maalia päälle. Viimeisenä vielä lakka suojaamaan maalia. Maalauksen jälkeen tein vielä varmistustestauksen, ettei maalipinta haitannut antureiden toimivuutta.


Antureiden kiinnittämisen aloitin mittaamalla puskurin keskikohdan. Siitä lähdin etenemään sivuille ja hain paikat kaikille neljälle anturille. Tein hahmottamisen avuksia sapluunat tarroista.


Viimeinen tarkistus että paikat näyttävät symmetrisiltä.. Täytyy sanoa, että muutama tarkistusmittaus tuli tehtyä, ettei väärään paikkaan vahingossakaan tullut porattua..  ;)


Reiät puskurissa ja antureiden hahmottelua paikoilleen. Melko hyvin sattui antureiden sävy puskurin sävyyn.


Antureiden kaapelit vedin varapyöräkotelon läpiviennistä. Laitoin vielä silikonia tiivistämään läpiviennin.


Irrotin hieman verhoilua (muutama ruuvi ja pari klipsua) jotta kaapelit sai vedettyä nätisti piilossa vasemmalle sivulle. Iloisena yllätyksenä valmiit klipsit ylimääräisille johdoille, ilmeisesti tarkoitettu peräkoukun johdoille tms.


Itse ohjainyksikön kytkentä on äärimmäisen yksinkertainen; ryöstöliittimillä johdot kiinni peruutusvalon johtoihin.


Ylimääräisten johtojen niputusta ja liitosten varmistus sähköteipillä.


Ohjainyksikkö asennettu tarrateipillä kiinni verhoiluun ja summeri kaksipuolisella teipillä muoviin.


Asennus valmis. Summeri siis tuo tulitikkuaskin kokoinen mokkula valon vieressä. Huomasin, että ääni kuuluu paremmin kuskinpaikalle jos siirtää summerin tuon sivusäilytyskotelon ulkopuolelle. Siirtoa varten johtoa oli varattu useampi metri joten paikan sai valita melko vapaasti  8) Summerin yhteydessä myös on/off-kytkin.


Tässä vielä lopputulos takaapäin. Itse olen hyvin tyytyväinen sekä toimivuuteen että ulkonäköön. Vaatii vain uskallusta tarttua poraan ja "pilata" virheetön puskuri..  8)

-Tumppi-


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2009, 11:43:19 ip kirjoittanut TPi »


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Peruutustutka ollut mietinnässä myös. Saas nähdä tuleeko asennettua. Onko TPi.llä toiminut bilteman malli hyvin? Liekkö vielä bilteman valikoimissa?

Onkohan peruutustutkan antureiden asennusreiät standardin kokoiset? Jos tulee jokin surkea tutka asennettua niin kävisi toinen tutka tilalle ilman puskurin lisä tuhoamista.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Peruutustutka ollut mietinnässä myös. Saas nähdä tuleeko asennettua. Onko TPi.llä toiminut bilteman malli hyvin? Liekkö vielä bilteman valikoimissa?

Onkohan peruutustutkan antureiden asennusreiät standardin kokoiset? Jos tulee jokin surkea tutka asennettua niin kävisi toinen tutka tilalle ilman puskurin lisä tuhoamista.

Ohhoh, kylläpä olet löytänyt vanhan viestin (melkein 5 vuotta vanha)   :D

Bilteman tutka toimi ihan ok, mutta innostuin myöhemmin asentamaan alkuperäisen tutkan Bilteman version tilalle. Skodateilen kautta osat olivat verrattaen edullisia, ja alkuperäinen tutka oli toiminnaltaan varmempi. Lisäksi alkuperäisen tutkan ansioista myös grafiikka näkyy soittimen (esim. Columbus) näytöllä.

Nykyiseen autoon tuli suoraan asennettua alkuperäinen tutka taakse, ja hieman myöhemmin alkuperäinen tutka myös eteen  ;)

Tuolla hieman lisätietoa ja kuvia -> http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7189.0


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Oliko Bilteman antureiden reikä saman kokoinen alkuperäisten antureiden kanssa?
Nuo reikien kairaamiset puskuriin hirvittää varsinkin, jos minkään muun tutkan anturit ei jatkossa samoihin käy.

peruutustutkia saa nykyään vaikka mistä, sillä toi reiän koko kiinnostaa.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili

Poissa RekkaSeppo

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 132
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Kuvia vissiin paljonkin mut yksikään ei näy..?

Alkuperäinen viesti vuodelta 2009, niin onkos se nyt mikään ihme ettei näy. Ei oo internetissäkään kaikki pysyvästi samoilla paikoillaan.
(Ei ole tuo oma profiilikuvakaan enää siinä osoitteessa missä joskus oli)
Felicia 50 kW, Xsara 55 kW, Corolla 81 kW, Fabia 132 kW -->


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Vanha on topic, mutta ei kehdannut uutta avata. Onkohan foorumilaisilla jälki asenteisista peruutustutkista kokemuksia?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Vanha on topic, mutta ei kehdannut uutta avata. Onkohan foorumilaisilla jälki asenteisista peruutustutkista kokemuksia?

Eipähän tuo haittaa vaikka on vanha topic kun asia on kerran ajankohtainen. Bilteman tutkan antureiden reiät oli samankokoisia kun Passatin alkuperäisten antureiden kannattamien reiät, joten käytin niitä ja Octavian alkuperäisiä antureita.

Uudemissa (eli facelift) Octavioissa alkuperäiset reiät ovat pienempiä, koska niissä käytetään erilaisia kannattimia. Näillä tiedoilla suosittelen suoraan alkuperäisen sarjan jälkiasennusta; hintaero ei ole iso mutta toimivuus on varmempaa. Ja onpahan vielä OEM  ;)

Pahoittelut että topicin kuvat eivät näy, ovat tosiaan kadonneet ajansaatossa internetin ihmeellisestä maailmasta..


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Vanha on topic, mutta ei kehdannut uutta avata. Onkohan foorumilaisilla jälki asenteisista peruutustutkista kokemuksia?

Eipähän tuo haittaa vaikka on vanha topic kun asia on kerran ajankohtainen. Bilteman tutkan antureiden reiät oli samankokoisia kun Passatin alkuperäisten antureiden kannattamien reiät, joten käytin niitä ja Octavian alkuperäisiä antureita.

Uudemissa (eli facelift) Octavioissa alkuperäiset reiät ovat pienempiä, koska niissä käytetään erilaisia kannattimia. Näillä tiedoilla suosittelen suoraan alkuperäisen sarjan jälkiasennusta; hintaero ei ole iso mutta toimivuus on varmempaa. Ja onpahan vielä OEM  ;)

Pahoittelut että topicin kuvat eivät näy, ovat tosiaan kadonneet ajansaatossa internetin ihmeellisestä maailmasta..

Kannattaa siis yrittää katella orginaali faceliftin tutka. Autossa kyllä vain stream soitin niin grafiikkaa ei saa. Voikos alkuperäsen tutkan asentaa niin, että takana vain summeri? Ei viittis vetää johtoja eteen asti. Vai onko jopa jokin valmis pistoke verhoilujen alla mistä johdot kulkee eteen?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Artturi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 89
    • Profiili
Edellisessä 8/08 cr tdi.ssä oli alkuperäisenä tutkat edessä ja takana,soittimena columbus (navi) ja vain piippari,ei mitään symboleja näytöllä.Eli vois toimia..


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Kannattaa siis yrittää katella orginaali faceliftin tutka. Autossa kyllä vain stream soitin niin grafiikkaa ei saa. Voikos alkuperäsen tutkan asentaa niin, että takana vain summeri? Ei viittis vetää johtoja eteen asti. Vai onko jopa jokin valmis pistoke verhoilujen alla mistä johdot kulkee eteen?

Stream-soittimeenkin on ollut mahdollisuus saada perusgrafiikat toimimaan, tosin en ole varma onko tämä vaatinut tutkat myös eteen. Summerin alkuperäinen paikka on B-pilarissa, ja alkuperäinen sarja vaatii johtojen vedon eteen asti (can-väylä+summeri+virta). Johtoja ei valitettavasti mene valmiina, vaan nämä joutuu jälkikäteen vetämään.

Skodateilen kautta saa valmiita sarjoja, joissa anturit ovat oikean sävyisiä. Eli tarvitaan 4kpl antureita, johtosarja eteen ja ohjainyksikkö tutkalle.

Tuolla skodateilen tutkien osia -> http://www.skodateile.cz/index.php?pg=products&menu=%C5%A0koda%7COctavia%20II%28A5%29%20facelift%7CParkovac%C3%AD%20asistent

Tuolla vielä hieman lisätietoa aiheesta -> http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13708.msg319039#msg319039

Edellisessä 8/08 cr tdi.ssä oli alkuperäisenä tutkat edessä ja takana,soittimena columbus (navi) ja vain piippari,ei mitään symboleja näytöllä.Eli vois toimia..

Columbukseen saa näkymään aina alkuperäisten tutkien grafiikat, on ainoastaan koodauskysymys  ;)