vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Kokemuksia/näkemyksiä egr asiaan

Poissa HK88

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Morjens! Auto alko vetämään nestettä hiljalleen ja niinku arvata saattaa, egr-lauhdutinhan siellä oli antautunu. Eilen huollossa lauhuttimen nestekierto ohitettiin ja letkut liitettiin toisiinsa. Kuitenki jäi askarruttamaan että onko tuo nyt ihan toimiva ratkasu ja siksi lähin sitä täältä rs porukalta kysymään. Merkkiliikkeistä kysyessä tuli vähä erinäisiä vastauksia. Uusi tuttavuus kun Octavia on eikä varsinkaan Egr:stä ole minkäännäköstä kokemusta aiemmin. Kuulemma egr toimii normaalisti vaikkei siellä neste kierräkkään. Elikkä lyhyesti kysymys kuulusi näin. Annanko olla sen noin, laitatanko uuden lauhduttimen vai poistatanko egr:n kokonaisuudessaan ja mitäkaikkea se vaatii? Tulppausta, softaa..?  Joitakin hinta-arvioitakin kaipaan jos porukalla kokemuksia asiaan on  :) lopuksi vielä, kuuluuko tuo poliisiauton sireeniä muistuttava pieni vihellys mistä? Kokoajan saa peiliin olla vahtaamassa  :D

Autohan siis Octavia Rs Tdi -07 (bmn)


Poissa hajoje

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 344
    • Profiili
softalla vaan pois koko turhake paskastamasta konetta.
En nyt hintaa muista paljonko optimoiautosi velotti kyseisestä hommasta, mutta heidän kotisivuilla varmaan se lukeekin.
Pikkusen vaikuttaa ainakin mulla tohon moottorin lämpenemiseen tuon poisto. Mutta sitävarten on eberi autossa.


Poissa mixa76

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Octavia vRS 2.0 TDI -07 farkku
    • Profiili
Toimii se noinkin ohitettuna. Lämmönvaihdinhan se on ts. siirtää lämpöä jäähd.nestekiertoon, niin nesteet lämpiää nopeammin. En tiedä mihin lämpötiloihin kyseinen kapistus (egr-jääny) lämpenee ilman nestekiertoa, mutta onhan siinä turbo ja hiukkasloukkukin naapurissa, joten tuskin se kuumemmaksi pääsee...  8)

Turbo se siellä vinkuilee.... Kannattaa alkaa valmistautumaana vaihtoon, jos kovasti vislailee. Omakin on alkanut pitämään kilometrien karttuessa kovempaa ujellusta. Vaihtoonhan se luultavasti menee, jos ei vaihdu toiseen kulkineeseen.  ::)


Poissa HK88

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Kiitoksia tiedoistanne! Voiko sisäänpäin vuotava egr lauhdutin tehdä turbolle kepposia? Nimittäin liikkeestä ostettu auto ja jo ostaessa lauhdutin oli rikki, ties kuin kauan lie vuotanutkaan. Enhän minä siitä tiennyt ennenku 450km ajettuani sytty nesteen merkkivalo josta sitten alotin seurannan ja n.500km ajolla söi sen max-min nestettä. Liikkeeseen ilmotin tietysti heti että nyt ei oo kaikki kunnossa ja käskivät kiikuttaa huoltoon sinne missä sitä olivat huoltaneet liikkeessä ollessa. Siellä sitten tehtiin tämä mainittu toimenpide ja kun maksajaa alettiin etsimään niin autoliike sano että v*tut me sitä makseta :D minä äimänkäkenä kuuntelin että miten se nyt näin meni. Aikovat kuitenki sumplia asiaa ja ottaa yhteyttä (tai myyjä aiko puhua omistajalle. Myyjä on ok mutta omistaja näytti kyntesä). Minä taas ajattelin että vien merkkiliikkeeseen ja sanon että uusii kaiken mitä sieltä alueelta on rikki ja on voinu vaurioittaa, laskun sitte laitan ko. Autoliikkeelle ja yhteys kuluttajavirastoon. Miltä se teistä kuulostaa tällänen toiminta? Ja miten minulla kannattaisi tehdä. En haluaisi riidellä kenenkään kanssa van selvien asioiden kieltäminen ja tuommonen käyttäytyminen saa itessäki pienen k*sipään heräilemään :D


Poissa erttu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 25
    • Profiili
Tuosta moottorin lämpenemisestä, en ole ainakaan (vielä) huomannut että yhtään hitaammin lämpeisi. Taitaa ero olla minimaalinen. Se että auton ulkopuolella haisee vanhalta bussilta onkin toinen juttu  :-[
Kylminä aamuina liikennevaloissa tulee älyttömät savupilvet hetken ajan jos eberi ei ole ollut päällä  :D


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Se EGR lauhdutin ei ole siellä sen vuoksi, että lämmittäisi jäähdytysnesteen nopeammin (toki sen se myös tekee) vaan sen tehtävä on jäähdyttää pakosarjasta imusarjaan tulevaa pakokaasua. Eli jos lauhdutin on pois käytöstä niin ehdottomasti EGR pitää sulkea ja tuossa tapauksessa vielä oikein laipalla. Tuossa muutama on käynyt ja muovinen imusarja ottanut lämpöä hivenen liikaa, tosin ei bmn moottorillinen.