Vielä yks viesti koskien Skodaa - seuraavat onkin jo Polo aiheisia ja aivan eri foorumilla
Jep ei pääse Poloa koeajamaan kuin vasta marraskuun puolella, joten tilasin uuden koeajon Skodalla. Tänään kävin kokeilemassa miltä Combi tuntuu ja hiukka ristiriitaisin tuntein hylkäsin kauppiaan tarjouksen. Auto sinänsä erittäin hieno, väri sama sininen kuin Octaviassa, todella asiallinen ulkoasu, auto on hyvännäköinen.
Mut sit siinä oli ajaessa kuitenkin sellaista liikaa helppoutta ja pehmeyttä, mikä ei sovi oikein raaseriin. Nyt viimeistään voidaan todeta, että DSG ei todellakaan kuulu GTI -luokan autoihin. Jos tossa autossa on tosiaan 180 heppaa, niin niitä on pidetty nälissään ja pitkään ja siksi iso osa hevosista on jo lähes kuollu). Auto kyllä kulkee nätisti ja liikkuu ripeästi, mutta missään vaiheessa ei tullut fiilistä autosta jossa on todella paljon potkua, siis todella laimean tuntuinen sporttiauto. Jopa TS Jarppa on räyhäkkäämpi kuin tuo. Aivan varmaa on, että nimenomaan DSG vaihteisto syö näiden sporttien tehot normaalien Sport-sarjalaisten tasolle. Kävin muutama vuosi siten koeajamassa Golf TSI 140 heppasen kaksoisahdetun. Se oli manuaali, hitaassa vauhdissa tuntui aivan 1.4 litraselta, mutta heti kun ahtaminen alkoi, niin suupielet levisivät kuin hangon keksillä, ihmettelin oikeesti onko keulalla tosiaan vain 1.4 litranen mylly. Koko koeajo oli nautintoa eikä autoa olisi millään halunnut palauttaa takaisin liikkeeseen, vaan olisin halunnut päästä testaamaan sitä myös radalle. Skodalla tuota fiilistä ei tullut missään vaiheessa???
Skodalla ajoin tänään reilut puoltoista tuntia, kävin motarilla, en tykitelly mutta kokeilin kuinka kiihtyy 50-100 (tietyömaan jälkeen tuuskilla) ja kyllähän se kiihty, mutta kuski ei viihtyny koska moottorin vääntö eikä teho välity kuskin hanuriin saakka, ei se lähe kuin tykin suusta vaan se miettii ja miettii ihan ku koneen ohjausyksikkö ei osais päättää kumpaa ahdinta pitäis käyttää. Siis tämä auto ei tunnu miltään, ei miltään. Ohjaus on kuin pakettiautossa kuten aiemmin joku muukin jo kuvannut, istutaan tosi korkeella. Ei kyllä ole radalle mitään asiaa tolla 'hiacella', drag stripille korkeintaan ja rekkamiehille kauppakassiks.
Tosta olis vielä pitäny maksaa iso kasa välirahaa Golfin kanssa, ei kiitos. Murto-osalla välirahasta saan Golfiin jäykemmän alustan ja softalla 30 lisäpollea konehuoneeseen, noilla muutoksilla Golfista tulee GT, jolla jaksaa ajaa pidempääkin matkaa.
Koeajon jälkeen huomasin, että myyjä näki heti mun naamasta että kauppoja ei varmasti synny, niin oli meikäläisen naama norsunvitulla että. Pahinta koeajossa oli se järkyttävä mekkala auton sisällä ja erittäin hiljaisen Golfin jälkeen meteli suorastaan lamasi hermoston ja olin koeajon jälkeen erittäin väsynyt. Koeajoaikaa oli varattu 2 tuntia, mutta se ei tullut täyteen, ei ollut mitään syytä pitkittää tuskaa yhtään enempää. Kyllä tohon varmaan tottuis kun päivittäin ajais, TS jarppa oli aivan yhtä melusa ja silläkin 2 vuotta tuli ajeltua niin miksei tollakin.
En suosittele sellaisille, jotka odottavat auton suorituskyvyltä 'vittu tää auto lähtee' efektiä, sitä ei ole. 7,3 sekkaa nollasta sataan ja vitut. Jos menee 9 sekkaa nollasta sataan niin hattua nostan. 180 heppaa pitää tuntua jossain, tossa on ehkä 140 heppaa. Käykää joku radalla testaamassa ja kertokaa miten kulkee. Voihan se tietty olla, että auto on niin hyvin tehty, että vauhti ei tunnu, mutta kun sen vauhdin ja väännön pitäis just tuntua näissä että saa sen hangon keksi -naaman
Pakko tosiaan koeajaa se polo gti kunhan niitä tulee suomeen, en tosin enää siltäkään ihmeitä odota, sama kone ja lodju = sama ankea fiilis.
Ei kannata tilata koeajamatta, voi pettyä pahasti. Jos haet vain ketterää pikkuautoa automaatilla, jämäkällä alustalla ja GTI ulkoasulla, niin sit toi voi olla sun auto. 1.4 TSI 90 kW:een saa 30 lisäheppaa softalla ja muutamalla satasella siihen saa jämäkämmän alustan, joten sellaista vaihtoehtoa suosittelen ennemmin, rahaa säästyy tuhansia euroja. GTI merkkejä voi ostaa kaupasta parilla eurolla ja saa ite liimattua takaluukkuun ja vaikka maskiin.
kaksoiahdettu + manuaali = Vääntää ja potkii
)
kaksoiahdettu + DSG = kuminauhaa
1 Turbo + DSG = Erittäin hyvä
1 Turbo + manuaali = Aasinpotku hanuriin
Kyllä näin on.
t. Kimmo