Laitetaanpas ex-fabian sairaskertomus tänne.
Eli tuli omistettua n.9kk RS Fabia Combi, tänä 9kk. mittariin tuli 8tkm. ja auto oli korjaamolla 4 kertaa.
Noh mitäs vikaa siinä sitten oli?
1.kertaVikavalot syttyy ja moottori pätkii satunnaisesti kun kiihdyttää reippaammin.
Huollon toimenpiteet: Vikakoodit luettu, ei mitään vikaa. Takaisin jos vika toistuu.
2.kertaVikavalot jäävät palamaan ja tehot katoavat täyskaasu ohituksessa (6000rpm).
Huollon toimenpiteet: Tulpat ja suuttimet vaihdettu, ei vaikutusta tutkitaan lisää.
Lisätutkimuksissa syyksi paljastui muoviroju kaasuläpän ja välijäähdyttimen välisessä putkessa. Muovirojua jäänyt putken sihtiin jumiin (kts. kuva). Muoviroju jäänyt tehtaalta putkeen.
Tätä muovirojua oli palanut suuttimiin kiinni joten suuttimet eivät pystyneet syöttämään tarpeeksi polttoainetta täydellä kaasulla.
Suuttimet olivat tukkoisen näköiset ja ruosteiset
(kts. kuva)
3.kertaAuto käyntiin vikavalot palavat ja auton apulaitteet poissa pelistä (ohjaustehostin, jarrutehostin jne.) Hinuri paikalle.
Huollon toimenpiteet: Sulake palanut, pelkkää huonoa tuuria.
4.kertaAuto käyntiin vikavalot palavat ja auton apulaitteet poissa pelistä (ohjaustehostin, jarrutehostin jne.) Hinuri paikalle.
Huollon toimenpiteet: Sama sulake palanut, sulakkeen vaihto ei auta palaa heti. Lisätutkimuksissa syyksi selviää TPM-painikkeelle menevä johto hinkkautunut rikki käsijarrun vivustoon.
Hieman jäi mietityttämään mitähän muuta se muoviroju oli kerennyt moottorissa vahingoittamaan.
?-ljyä meni 8tkm 2l, ensimmäinen litara meni 5tkm ja toinen jo 7tkm.
Tämmöstä tällä kertaa, sen verran rupes tuo huollossa ramppaaminen kyllästyttämään noinkin alkumetreillä että ko.yksilö lähti vaihtoon. Kiva auto silloin kun sattui toimimaan.