vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Etupään narinat

Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Onko mahdollista että vakaajatangon pusla pitää routaheitossa yms. korin heilahdusta aiheuttavissa töyssyissä järkyttävää narinaa, vaikka pusla on ihan ehjä ja timakka? Kuskinpuolelta kuuluu järkky narina kun vähänkin kosla kallistelee. Vakaajatanko on kuskin puolelta puslan kohdalta ruosteessa, voisiko olla jotenkin kytköksissä narinaan? Kun pusliin pisti rasvaa niin ääni paheni potenssiin kymmenen...hermot menee. Hyvin kyllä päät kääntyy ku ajelee ku ihmiset tuijottaa et mikä helvetin heteka tiellä liikkuu...
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
No niin. Tänään vaihdatin kallistuksenvakaajan puslat. Kuulemma kun kuskinpuoleisen kiinnikkeen (mikä pitää kumia kiinni) kaveri aukaisi, niin sieltä tuli joku muoviholkin palanen mukana. Mikä tämmöinen on nimeltään? Ja pystyykö sen pujottamaan vakaajatankoon, vai pitääkö ostaa koko stanan tanko...Nyt ei ainakaan auto märällä kelillä narise hidastetöyssyissä, mut se napsahdus kuuluu sillon tällöin kuopissa...voisko se rikkinäinen holkki aiheuttaa napsahduksia...??

Lähinnä jos joku osaisi sanoa onko ko. holkki vaihdettavissa ja mikä se on nimeltään, niin kiittäisin kovasti.
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Lähinnä jos joku osaisi sanoa onko ko. holkki vaihdettavissa ja mikä se on nimeltään, niin kiittäisin kovasti.

Tämä on tyyppivika jota on puitu monella foorumilla. Tutkistelin tätä aika paljon itse viime keväänä.

Tein koosteen silloisista löydöksistä briskoda.net foorumille, eli jos Lontoo taipuu, niin suosittelen: http://briskoda.net/forums/topic/136315-front-arb-bushes/page__p__1706869__fromsearch__1&#entry1706869

Koosteena siis, toi muoviholkki on osa tankoa, ja sitä ei voi vaihtaa erikseen. Eli koko tanko pitää vaihtaa jos haluat uudet holkit. Kannattaa huomata että jos kallistuksenvakaajatanko halutaan vaihtaa, se vaatii (lähes varmasti) ala-lautasen (subframe) irroittamisen, eli ei ole ihan helppo proseduuri. Kuulemma jotkut ovat itse saaneet tangot vaihdettua postamatta ala-lautasta, tästä löytyy tietoa briskoda.net:istä jos osa hakea. Uusi tanko kustantanee ehkä 300 euroa, mutta tämä on vain arvaus.

MUTTA, hyvä uutinen. Noita muoviholkkeja ei tarvitse, eli hyvin pärjää ilmankin. Kun vaihdoin itse viime keväänä vakaajan puslat, huomasin että vasen holkki oli murtunut, ja oikea oli murtumaisillaan. Poistan molemmat holkit kokonaan lievällä väkivallalla, eli ruuvimeisseli+vasara yhdistelmällä. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä että tangon ympärysmitta pienenee puslaa vasten. Itse laitoin kuitenkin ihan normi 19 mm puslat siihen päälle ja laitoin niin tiukkaan kiinni kun sain, ja hyvin on toiminut jo yli vuoden. Parempi vaihtoehto olisi laittaa pienemmät 17mm puslat, jotka tulee tiukemmin tankoa vastaan. Osanro 17 mm puslille on 1J0 411 314 S, kun 19mm orkkispuslat on muuten samalla numerolla mutta P-päätteellä.

Kannataa huomata että samalla kannattaa vaihtaa puslien pidikkkeet, ja että pidikkeita on kahta tyyppia: uutta ja vanhaa. Vanhassa ei ole uraa, kun uudessa taas on. Muistaakseni noin vm. 2003 jälkeen uudempaa pidikettä on käytetty Ocuissa, mutta se sopii toki myös vanhempiin. Yllä-olevat puslien osanro:t sopivat siis uudempaan pidikkeeseen. Uudemman pidikkeen osanro: 1J0 411 336 D. Pultit ovat muuten M8X18.

Jos auto narisee/kolkuttaa etupäästä vakaajatangon puslien vaihdon jälkeen, suosittelen koiranluiden vaihtamista. Helppo operaatio jonka kuka tahansa voi tehdä itse. Minulla ne ainakin kolkuttivat vähän, mutta ei enää. Osanumeroita:

- 4 kpl pultti
N 015 081 6 tai
N 015 081 4

- 1 kpl koiranluu (connecting link) vasen
1J0 411 315 D

- 1 kpl koiranluu (connecting link) oikea
1J0 411 316 D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2010, 04:45:14 ip kirjoittanut kirk »


Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Kiitos!!

Nyt pientä päivitystä. Selvitin merkkiliikkeestä tuota holkkiasiaa. Sanoivat että ei siellä mitn holkkia ole...Soitin auton edelliselle omistajalle ja kysyin, että onko vakaajatanko orggis. Kyllä on. Uusi vakaajatanko maksaa 117€. Nyt ostin uudet pannat ja puslat (19mm). Nimittäin kun maanantaina puslat vaihdettiin (muistaakseni 23mm!!)niin vänkärin puolella se holkki oli murtunut ja kuskin puolella ehjä. No, nyt ihmettelin miksi autosta kuuluu ihmeellinen laahaava ääni, selvitin, että vänkärin puolen koiranluun pultti hiertää välijäähdyttimelle menevää putkea! Mutta miksi? Väärät puslat ja jotenkin tanko pääsyt liikkumaan, koska ennen tätä kaikkea hässäkkää moista ominaisuutta ei ole ilmennyt?? Ensi viikolla vaihdetaan kertaalleen ne puslat 19 mm ja ennen sitä otetaan ne muoviholkit hittoon sieltä.

Onko sinulla kirk mitään tietoa mikä voisi aiheuttaa naksahtelut? Kun ajan tietynlaiseen ruoppuun niin kuuluu naksahdus (joskus jopa tuntee ratissa/korissa) jostain vasemmalta edestä. Olen luullut että vakaajan kumi aiheuttaa mutta enää en ole niin varma asiasta. Käytin auton iskaritestissä kuukausi sitten, ja testin grafiikassa on outo suhero siellä loppupäässä käyrää, juuri vasen etuiskari. Voisiko se napsahdus kuitenkin olla iskarista, vaiko koiranluusta (voiko koiranluu aiheuttaa iskaritestissä moisen suheron?)? Hermot menee ihan just ja rahaa kanssa. Ylälaakeri vaihdettu ko. iskariin, joten sieltä ei ääni kuulu.

Hauskaa tässä asiassa on se, että kaikki nivelet ja puslat pitäis olla ok. Mut nyt toi puslanvaihdon jälkeinen pultin hankaaminen kyl on oikeesti merkki jostain. Ja ei sellainen naksahtelut, jotka tuntee auton sisälle voi olla normaalia. Mutta luulen että vaihdan nuo koiranluutkin.


Lontoo taittuu ihan hyvin, mutta autosanasto voi olla hieman ruosteessa...Kiitoksia kuitenkin linkistä, kahlailen viikonloppuna sivustoa.

Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Nyt pientä päivitystä. Selvitin merkkiliikkeestä tuota holkkiasiaa. Sanoivat että ei siellä mitn holkkia ole...
Soitin auton edelliselle omistajalle ja kysyin, että onko vakaajatanko orggis. Kyllä on. Uusi vakaajatanko maksaa 117€. Nyt ostin uudet pannat ja puslat (19mm). Nimittäin kun maanantaina puslat vaihdettiin (muistaakseni 23mm!!)niin vänkärin puolella se holkki oli murtunut ja kuskin puolella ehjä. No, nyt ihmettelin miksi autosta kuuluu ihmeellinen laahaava ääni, selvitin, että vänkärin puolen koiranluun pultti hiertää välijäähdyttimelle menevää putkea! Mutta miksi? Väärät puslat ja jotenkin tanko pääsyt liikkumaan, koska ennen tätä kaikkea hässäkkää moista ominaisuutta ei ole ilmennyt?? Ensi viikolla vaihdetaan kertaalleen ne puslat 19 mm ja ennen sitä otetaan ne muoviholkit hittoon sieltä.

Saattaa olla että on tullut uudentyyppinen tanko jossa ei ole holkkeja. Se olisi ihan loogista, koska tossa vanhassa noi holkit halkeaa aina! Holkkien tarkoitushan nimenomaan on se että tanko ei pääse liikkumaan liikaa sivusuunnassa. Jos holkit poistaa, tanko voi liikkua vapaammin. Jos holkit poistaa, on äärimmäisen tärkeää että puslat tulevat tiukkaan kiinni tankoon. Sen takia 17mm olisi hyvät. Jos radalla on tarkoitus mennä ajamaan, olisi varmaan hyvä idea ostaa kokonaan uusi tanko, jolloin tätä ongelmaa ei enää ole, ja ei ole riskiä että tanko voi liikkua liikaa sivusuunnassa.

Muistaakseni muissa Ocuissa kuin RS:ssä on 23 mm vakaajapuslat, eli onko ollut väärät puslat? Toisaalta, jos tarkoitat niitä kuluneita puslia, niin se on ihan normaalia että ne ovat aika väljät. Kumi venyy ja kuluu käytössä. Puslat pitää vaihtaa aina välillä.

Onko sinulla kirk mitään tietoa mikä voisi aiheuttaa naksahtelut? Kun ajan tietynlaiseen ruoppuun niin kuuluu naksahdus (joskus jopa tuntee ratissa/korissa) jostain vasemmalta edestä. Olen luullut että vakaajan kumi aiheuttaa mutta enää en ole niin varma asiasta. Käytin auton iskaritestissä kuukausi sitten, ja testin grafiikassa on outo suhero siellä loppupäässä käyrää, juuri vasen etuiskari. Voisiko se napsahdus kuitenkin olla iskarista, vaiko koiranluusta (voiko koiranluu aiheuttaa iskaritestissä moisen suheron?)? Hermot menee ihan just ja rahaa kanssa. Ylälaakeri vaihdettu ko. iskariin, joten sieltä ei ääni kuulu.

Ei ole tietoa, mahdoton sanoa mitään näkemättä autoa. Noi äänet on aina vaikea paikallista. Voi kokeilla yrittää paikallistaa äänen/vian lähde lyömällä esim. muovivasaralla paikkoja, mutta kun minä tätä kokeilin, niin ei sillä selvinnyt mikään. Mä vaihdoin sitten kaikki mahdolliset vianlähteet, ja kyllähän se ääni lähti.

Briskoda.net:istä löytyy todella paljon tietoa ja taitoa, eli sieltäkin voi kysyä. Oletko muuten täysin varma että ääni tulee edestä? Takanakin voi olla kuluneita puslia. Minulla esim. taka-akselin puslat pitäisi vaihtaa (taas), ne kun vähän paukkuu välillä.

Kannattaa myös tarkistaa iskunvaimentimen yläpään kiinnekohdat, joillakin on sieltäkin kuullut haamuääniä. Muistaakseni Leon:eissa ja A3:sissa tämä on melko yleistä.

Jos et itse pysty selvittämään äänien lähteen, niin yritä löytää hyvä paja. Kyllä se sieltä löytyy kun jaksaa etsiä.


Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Kiitoksia kirkille vastauksista. Eli laitatin 23mm puslat eteen (aikaisempi ocu oli -01 1.8T, ei rs, ja siitä jäi yhdet uudet). Eli siitä johtuen varmaan tanko päässyt liikkumaan ja nyt koiranluun pultin pää hankaa sinne ahtoputkeen. Ensi tiistaina käyn hakemassa 16mm puslat ja kokeilen niillä (jos ovat liian tiukat niin sitten ne 19mm), holkit hittoon ja sitä rataa. Sitten tilasin kummallekin puolelle uudet koiranluut (ihan merkkiliikkeestä). Jotenkin tuntuu että ne nakshdukset tulee vasemman etupyörän tienoilta, iskari on nimittäin purettukin kun siihen on vaihdettu se laakeri, mutta onhan se mahdollista että siellä jotain on. Mutta ne naksahdukset on niin selviä että joskus ne jopa tuntee ratin välityksellä. En ole ihan heti vaihtamassa vakaajatankoa, koska en ole varmaan radalle menossa. Saapahan tuolla koiranluun vaihtamasilla ainakin sen vaihtoehdon suljettua pois...

Semmoinen nyt vähän askarruttaa kun se vasen etuiskarin käppyrä on siitä loppupäästä semmoinen suhero. Voiko esim. kulunut koiranluu aiheuttaa semmoisen? Iskaritestityyppi sanoi että kaikenlaista ääntä sieltä kuului kun vasenta eturengasta kone vatkasi. Sen takia olen kohdenvarma että ne naksauksetkin liittyvät ko. kohtaan--> koiranluu?iskarissa jotain (mitä...?)?

Millaista mekkalaa noi alatukivarren puslat mahtaa pitää?
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Nyt on otettu väärät 23mm puslat pois ja muoviholkit poistettu. Tilalla 19mm normipuslat + uudet koiranluut. Ei natise, kitise, rutise. Mutta luulenpa, että ilman "stoppareita" vakaajatanko pystyy liikkumaan kun puslat hieman väljenee, joten jossain vaiheessa joutuu vaihtamaan uuden tangon. Aika perseestä,että tollaset prässätyt holkit, mitkä ei kestä ku 100 tkm on pitäny laittaa...ois ollu varmaan parempiakin ratkaisuita tangon paikoillaan pysymiseksi...Noh, katsellaan...
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa Lasse S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 122
    • Profiili
Nyt en muista minkälaiset holkit siellä Octavian vakaajassa on mutta Fabiaan olen laittanut ihan letkuklemmarit estämään vakaajan sivuttaisliikettä.


Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Eipä se tanko paikoillaan kestänyt...Nyt on puslien vieressä kumiletkun pätkä (siis tangon päällä) ja klemmari. Jos vaikka pysyis paikoillaan...
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa turbo

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 6
    • Profiili
hei minullakin oli kolinaa etupäässa 1 kopan octavia  alkuperiset kumi puslat vakaaja tangon oli aika haparan näköiset ja kuluneet vara-osa liikkestä oli samanlaiset kun alkuperäiset oli aika väljän oloiset pehmeää kumia puslaa vännelessä  vaikka oli sopiva milli koko toisessa vara-osa liikkessä oli paljon kehityneempi malli jota oli uudistettu puslassa oli keskellä ura. tuo uudempi malli / vahvike keskellä jota ei ollut alkuperäisessä lainkaan. merkki liikessä oli tuo uudempi malli myynnissä. joten piti ostaa merkki liikkestä uudet pannat jotka kävi uuden mallisiin vakakaaja tangon pusliin. tuli tosi tiukan oliset ja kolinat ja kolinat hävisi etu päästä kokonaan olen myös vaihtanut noi vakaaja tangot joten nyt on hiljaista. ja on jämäkän tuntuinen ajaa uskoisen että ovat paremmat tuo uudempi malli. kun noi alkuperäiset puslat ja tieukemmmat. tuntuisi olevan vähän jäykempää kumia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2010, 11:39:15 ap kirjoittanut turbo »


Poissa Oskari

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 134
  • 1u2 rs -04
    • Profiili
Onko jollain ollut ominaisuutta, että hitaasti ajettaessa tiukassa mutkassa r=>20m kuuluu etupäästä molemmilta puolilta sellainen danks danks -ääni? Myyjä kehui että tulee jousista, mutta..?


Poissa lkankainen

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Skoda Octavia RS -07
    • Profiili
Eli täältähän se taisi löytyäkkin vastaus ihan valmiina, eli varmaankin myös takapäännarinat johtuvat taka-akseliston puslista? Onko suositella jotain tiettyä puslasatsia taakse vai mennäänkö orkkis Skoda RS puslilla? Onko niitä ylipäätään miten montaa eri versiota olemassa?

Niin mulla siis Skoda RS 2007, eli hiukka uudempaa, mutta oiskohan ihan samat vaivat ku vanhemmissa?

T: Lasse


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
itsekkin aattelin jossain vaiheessa powerflexin puslat laittaa taakse ja loput etupään puslat..

kun KIIREILTÄ kerkiää :D
faster than a fast thing going fast