vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jakopääremmin vaihto

Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Elikkä ajattelin pistää ketjun pystyyn kyseisestä hommasta, mikäli joku muukin on vaihtanut, tai on aikeissa vaihtaa jakopääremmin itse.

Vaikka itse en autojen kanssa juuri ole hommaillut, niin remminvaihto ei mielestäni ollut kovin haastava homma itsessään, ainoastaan tilan ahtaus tuotti tuskaa kun ei meinannut räpylät mahtua pelipaikoille.

Itse vaihtelin nyt viikonloppuna jakopääremmin, laturinremmin, vesipumpun ja kiristäjän. Hintaa osille kertyi 200€

Aikaa osien vaihtamiseen meni n. 7 tuntia kun homman teki ajatuksella eikä hötkyillyt vaan rauhassa katsoi nokka- ja kampiakselin merkit kohdalleen.

Autodatan ohjeiden mukaan akseleiden lukitukseen on lukitustyökalut, mutta itse en kaluja tarvinnut  vaan piirsin tussilla tarkat merkinnät.

Hommaa vaikeutti hieman se, että unohdin pyöränlukkopultin avaimen kotiin, eli en saanut repsikan puolen etupyörää olenkaan pois..  ;D Noh, onnistui se homma silti.

Eli kampiakselin päähän päästään käsiksi kun puretaan lokarin muovi pois niin akselin pää näyy suoraa pyöräkotelosta.

Isoin homma oli ottaa moottorin kannatin irti, koska muuten ei remmiin pääse käsiksi. Tässä hommassa auttoi huomattavasti moottorin kannatin pukki.

Itse voin ainakin suositella remmin vaihtamista itse, toki aikaa hommaan saa kulumaan yhden työpäivän verran, mutta omista työtunneista kun ei tarvitse maksaa.


Jos jollain on kysymyksiä tahi muita mietteitä aiheeseen, niin kootaan tänne semmonen määrä tekstiä, että vaihtoa on helpompi punnita tekeekö itse vai teettääkö liikkeessä. :)


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Mahdoitko dokumentoida kuvina myös tätä hommaa?

Ja voisit vähän tarkemman selostuksen myös laatia jos suinkin jaksat ::)

Olen itse aina laittanut itselleni rajan juurikin tuohon jakopään remppaan että sitä en lähde itse tekemään, mutta nyt rupeaa taas pelottavasti lähenemään jakopäärempan ajankohta, ja ajattelin uskaltautua ehkä kokeilemaan remppaa itse.. Olisi kiva nähdä jonkinlaista ohjeistusta aiheesta ennenkuin lähtee ensimmäistä kertaa yrittämään :D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Kuvia en valitettavasti ottanut ainuttakaan kappaletta, mutta jonkun tarkemman tekstinpätkän voin tänne rustailla vaikkapa loppuviikosta.


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Sen verran täytyy heti sanoa ennenkun alan raamattua kirjoittamaan, että unohdan varmasti kirjoittaa jotain kyseisestä urakasta, suokaa se minulle anteeksi heti näin kättelyssä :)

Ja eikun asiaan:

1. Homma aloitettiin moottorin pohjamuovin irroittamisella. Kiinni usealla torx ruuvilla.

2. Irroita repsikan puoleinen etupyörä ja pyöräkotelo. Tämän jälkeen kampiakselin pää näkyy suoraa pyöräkotelosta.

3. Irroita laturinremmi. Remmi irtoaa kun kiristinrullaa pyöräyttää lenkkiavaimella niin että remmiin tulee löysää.

4. Irroita siimapyörä kampiakselin päästä. Pultit löytyy siimapyörän keskiösuojakumin alta. Suojakumin irroitus onnistuu vaikkapa tasapääruuvimeisselillä.

5. Irroita kampiakselin yläpuolella olevat suojalevyt.

6. Irroita jakopääremmin suojamuovi nokka-akselin päästä.

7. Irroita jäähdytysnesteen paisuntasäiliö auton rungosta. Letkuja ei tarvitse välttämättä irroittaa.

8. Irroita moottorinkannake kokonaisuudessaan. Tässä hommassa on hyvä olla kannatinpukki tai vastaava, että moottorin saa tuettua moottorikannakkeen irroituksen ajaksi.
Moottorikannakkeen osa joka on pultattu moottoriin kiinni, on hankalaa saada moottorin ja pyöräkotelon välistä pois. Tässä hommassa kannattaa pitää järki päässä, ettei murjo järjen loputtua kannaketta apinanraivolla. Mikäli raivo pääsee valloilleen, voi ilmastoinniin putket saada äkkiä osumaa.

9. Muutaman voimasanan jälkeen kun moottorinkannake on onnistuneesti irroitettu, alkaa nokka ja kampiakselin paikkojen merkintä. Tähän hommaan kannattaa käyttää reilusti aikaa ja miettiä mitä merkistee ja mihin kohtaan.

Kampiakselin merkit: Rattaassa ulkokehässä lovi. Ja lohkossa vastamerkki on n. 5 mm syvyinen porattu merkki (Suoraa hammasrattaan yläpuolella).
Kun "alapuolen" merkit on kohdallaan voi kurkata miltä "yläkerrassa" näyttää.
Nokka-akselin merkit: Itsellä ei yläkerrassa mitään selviä merkkejä ollut joten pistin tussilla muutamaan kohtaan hammasrattaaseen ja muutaman merkin venttiilikoppaan.

10. irroita jakopääremmi. Homma helpottuu kun kiristäjästä ottaa hieman löysää. Omassa kiristäjässä oli kuuskolo avaimelle paikka josta hieman vääntämällä remmiin tuli löysiä.

Kun remmi on irroitettu alkaa kasausvaihe takaperoisessa järjestyksessä.

Remmiä takaisin laittaessa hommaa helpottaa se, että jomman kumman pään päästää pyörähtään hallitusti. Koska itsellä remmi oli niin maan perhanan tiukka ettei sitä hampaille suoraa työntämällä saanut, vaan jomman kumman akselin piti päästä pyörähtämään yksi hampaanväli että remmi meni paikoilleen. Homma on perhana vaikea kirjoittaa, mutta huomaatte kyllä idean jos hommaan ryhdytte. ;)

Kun remmi on saatu molemmista päistä hammaspyörille tarkistakaa merkit huolellisesti ettei jompi kumpi akseli ole päässyt pyörähtämään liikaa tai väärään suuntaan!

Hommaan ryhtyessä kannattaa miettiä vaihtaako samalla vesipumpun. Vaikka pumpulle ei vaihtoväliä huolto-ohjelman mukaan ole, niin itse vaihdoin sen samalla kun kerran jakopään otti auki. Aikaa vesipumpun vaihtamiseen menee muutaman hassu minuutti, ettei se ainakaan jakopääremonttia ajallisesti kovin pidennä. Tähän hommaan kannattaa ostaa jäähdytysnestettä koska pumpun irroituksessa nestettä tulee väkisinkin lattialle.

Automaattikiristäjässä oli omat ohjeet kuinka moinen värkki viritellään sopivalle kireydelle joten sen pulikan asennukseen en sen enempää puutu.

Ja niinkuin alussa kirjoitin, tätä ohjetta ei kannata lukea kuin piru raamattua. Tarkentavia kysymyksiä saa ja kannattaa pistää jos jotain jäi epäselväksi.