vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jousien vaihdossa huomioitavaa?

mmM · 25 · 15552

Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon tolppia avatessa/kasatessa (ykköskoppainen RS Combi, vm. 2002 - onko jotain kertakäyttöisiä venyviä pultteja mitä pitäisi hankkia huollosta etukäteen tms. vastaavaa?

Pitäisi laittaa MADsin madallusjouset tehdasjousten tilalle, jotta saisi järkevämpää käytöstä kaarteissa heiluriliikkeen vähentämiseksi.
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Jousipuristimet tarvit.
Ei siinä mitään tarvi uusia ja irrotus on ihan helppoa.

Minkalaiset jouset kyseessä ja hinta?

Kahtelin itelle supersport jousia, onko kellään kokemusta?
Nuita on 35mm mallia ja 50/35, mutta onkohan tuo 50mm jo liikaa talveksi, kun vakiollaki jo laahaa maata?
Hintaa 145/155e kuluineen.

Entä miten ajettavuus pelkillä madallusjousilla, pomppiiko montuisa paljonki keula ylöspäin?
Tarkotus ois joku kesä laittaa säädettävä, mutta talveksi vakio alusta madallusjousilla.

Tai jos hommaa tuon 50 sarjan niin talveksi vakio jouset ::)
Ja myöhemmin vaikka jotku paremmat iskarit ja rälläkkää jousille, että saa matalaksi.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
pääsee vähemmällä vaivalla kun tilaat suoraan coiloverit..

orggis pumput räsässä mun mielestä semmosta kuraa että huh..

"Tarkotus ois joku kesä laittaa säädettävä, mutta talveksi vakio alusta madallusjousilla."
mikäs tässä on pointtina,miksi ostaa säädettävää sitten edes?
faster than a fast thing going fast


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Jos joka talaveksi pitäs 5cm nostaa ylemmäs niin saa tehä mahottoman kierteiden puhistuksen :D
Jos ois säädettävä ja vakio alusta niin vakion vois laittaa lopputelveksi, kun on ne pahimmat urat tiesä.

On vaan niin rahareikää ettei pysty säästään tonnia alustaan..
Enkä vihti laittaa mitään viien sajan säädettävää.

Tottakai se vakio jousien kans on löysä, mutta onko sulla kokemusta madallusjousien kans?
Mitä oon vakio iskareilla olevia madallettuja autoja ajellu, niin jäykkiä ne on jos rajotusten mukaan ajaa.



Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa Lasse S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 122
    • Profiili
Ei tuota säädettävilläkään saa niin alas ettei sillä pystyis talvella ajaan.


Poissa Lasse S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 122
    • Profiili
Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon tolppia avatessa/kasatessa (ykköskoppainen RS Combi, vm. 2002 - onko jotain kertakäyttöisiä venyviä pultteja mitä pitäisi hankkia huollosta etukäteen tms. vastaavaa?

Pitäisi laittaa MADsin madallusjouset tehdasjousten tilalle, jotta saisi järkevämpää käytöstä kaarteissa heiluriliikkeen vähentämiseksi.

Tarkista etuiskareiden yläpään laakerit ettet laita rikkinäisiä sinne takasin.


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Tarvii vissiin erilaisen vakaajan tai jotain modausta vai ottaako vetarit koriin?

Kahtelin tollasta halppis säädettävää, hinta ois aika hyvä.
Ainaki jos vaan kesä käyttöön niin luulis kestävän.
http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=535

Se riippuu misä ajelee talavella, monesti meinannu jäähä kiinni kun noita sorateitä ei heti aurata.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Tarvii vissiin erilaisen vakaajan tai jotain modausta vai ottaako vetarit koriin?

ei koriin mut vakaajaan ottaa kiinni jos oikein helvetisti laskee.. ;D
itelläkin reilusti laskettu eikä ole kun kerran ottanu kiinni. oli kova vauhti,mutka ja sellanen vmäisen loiva kuoppa.
kyllä noilla varmaan kesäsin ajelee mut pakkaset tahtoo rikkoo noi halvat iskarit,ainakin näin kertoili eräs rallimiäs..
faster than a fast thing going fast


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Kw vissiin myy jotain erilaista vakaajaa.

Löysin aika halavan alustan, alle 200e kuluineen.
http://cgi.ebay.com/Gewindefahrwerk-Skoda-Octavia-1U-/250661841610?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3a5c9c2aca
Olis vielä joku 20e halvempi malli mutta taian tuon ostaa, kun suomestaki luin hyvää kommenttia tuosta.

Vai passaakohan tuo edes tuohon?
Ainaki tuo 1u on oikea malli.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
noita vakaajia myy monikin firma fk yms..
ja peruslootan iskarit ei käy koska pystytanko on lyhkäsempi
räsässä pitempi pystytanko..

ja vakaajia,näitäkin 2 mallia,joissa ksenonit vakiona ja joissa ei ksenoneita
ja sitten säädettävät pystytankot vielä  ;D
(näitä pystyy itekin tekeen,vanhoista raidetangoista)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2010, 07:08:11 ip kirjoittanut sepu »
faster than a fast thing going fast


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Mistä tangosta puhut, ite iskarista?

Jos meinaat niitä vakaajan tankoja niin niitähän saa lyhennettyä, kunhan sais sopimaan tollasen satsin.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Mistä tangosta puhut, ite iskarista?

pystytangoista just.

mut jos lyhennät pystytankoja ilman kallistuksenvakaajan vaihtoa niin ne tankot on heti kiinni vetarissa


faster than a fast thing going fast


Poissa Lasse S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 122
    • Profiili
Tarvii vissiin erilaisen vakaajan tai jotain modausta vai ottaako vetarit koriin?

ei koriin mut vakaajaan ottaa kiinni jos oikein helvetisti laskee.. ;D

Normaalissa 1,8 20v Octaviassa otti oikee vetari koriin kiinni, en oo tutkinu vielä onko RS parempi madaltaa. Samanlainen vetarihan niissä on ja kori että tuskimpa sitäkään kunnolla pystyy madaltaan.


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili

mut jos lyhennät pystytankoja ilman kallistuksenvakaajan vaihtoa niin ne tankot on heti kiinni vetarissa
No kait sen jotenki saa, jos ei muuten niin muuttaa kiinnityksen paikkaa iskareissa, tai tekee sellaset tangot joissa on mutka.

Tuommonen alusta varmaan 10x vakiota jäykempi vaikka ei olis koko vakaajaa.
Pitäs kahtoa minkalainen kiinnitys siinä tarkalleen on, kun ei oo tarvinnu niin tarkasti katella.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Päädyin MAD Sportive madallusjousiin,
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=114312&productcategory=2909&section=c
koska auto ei madallu paljoa.

Jousi on progressiivinen: Tarkoitus on että ne parantavat pitoa ja ajettavuutta kovemmassa vauhdissa. Toisin kuin tehdasalusta, joka ensin tärähtelee pikkutöyssyissä ja sitten kuitenkin Ahveniston mutkissa ja moottoritierampeilla lötköilee ja kallistelee.

Noiden kanssa voi käyttää vakiomittaisia sport-iskareita ja suunnitelmissa on vaihtaa esim. GTS Sport-iskarit kun alkuperäisistä (ehkä kohta) aika jättää.

Endurance Saloon -harrastuksen parissa olen havainnut että coiloverit ovat jokseenkin rasittavia:
- Vaikka pitää puhtaana (mikä on rasittavaa), niin juuttuu helposti (mikä on erityisen rasittavaa)
- Menee herkästi liian alas, ja autosta tulee kamala ajaa => taas säädetään
- Auraus pitää säätää aina kun korkeutta muuttaa, eli korkeuden muutoksen yhteydessä pitää pystyä tarkasti säätämään myös raidetankoja.

Pitäisin tuota tarpeettoman hankalana kun kyseessä on käyttöauto - varsikin omalta kohdaltani. Kumma kumma kun esikoispojan keväisen syntymän jälkeen on ollut talliaika kortilla... Toivoisin nyt kesälomalla saavani hoidettua tuon alustasarjan vihdoin paikalleen jotta pääsisi toteamaan parannukset.  ::)
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89