vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jousien vaihdossa huomioitavaa?

mmM · 25 · 15550

Poissa TomR_S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 123
    • Profiili
En kyllä allekirjoita yhtään moitetta edellisistä coili paheksunnista.

Omissa 3 edellisessä autossa ollu coilit ja niin on nykyisessäkin.
Itse olen säätänyt kerralla korkauden siten että sitä ei tarvitse enää muutella,edes talveksi.
Joten miksi siinä puhtaana pidossa on ongelma... ::)
Luonnollisesti ne kulmat pitää säätää jos korkeutta säädetään mutta miksi sitä korkeutta pitää kokoajan jumpata ::)

Itse hankit coilit siksi että saa sen madalluksen juuri sellaiseksi kun haluaa..ja ajettavuus on saletisti parempi kuin pelkillä jousilla ja vakio tolpilla.
Monesti noilla jousi madalluksilla on tapaa se että autosta tulee hieman hieman keulivan näköinen tai että perse on paljon korkeemmalla kuin keula->coililla ei ::)
-Hey we all know how we gonna die, baby. We gonna crash & burn."


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
"Noiden kanssa voi käyttää vakiomittaisia sport-iskareita ja suunnitelmissa on vaihtaa esim. GTS Sport-iskarit kun alkuperäisistä (ehkä kohta) aika jättää."

kandee soittaa rauman kiilovaunuun tai muuhun paikkaan ja pyytää tarjous esmes konin iskareista, ite sain coiloverit tosi halvalla



mut jos lyhennät pystytankoja ilman kallistuksenvakaajan vaihtoa niin ne tankot on heti kiinni vetarissa
No kait sen jotenki saa, jos ei muuten niin muuttaa kiinnityksen paikkaa iskareissa, tai tekee sellaset tangot joissa on mutka.

Tuommonen alusta varmaan 10x vakiota jäykempi vaikka ei olis koko vakaajaa.
Pitäs kahtoa minkalainen kiinnitys siinä tarkalleen on, kun ei oo tarvinnu niin tarkasti katella.
en lähtis välttämäti kyl iskaria kauheesti hitsaileen..
ja ajappa autoo ilman vakaajaa  ;)

2piippunen juttu tää coilit vs mad.jouset,itse käyttänyt coileja jo monessa pirssissä
miksi maksaa tonni jos haluaa madaltaa vain hieman? jos ajaa perusajoa niin varmaan toimii ihan ok.. mut niinkuin edellisessä viestissä mainitsin,rs:n vakiopumput on täyttä p***aa!

itse joudun säätään leimalle hiukan ylöspäin mut coilin mutterit liikkunu aina ongelmitta  ???
faster than a fast thing going fast


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Vähä kuvaa tosta vakaaja hommasta niin muistuu paremmin mieleen :D

Auto ylhäällä

Vakio korkeudesa, ainaki melkeen.

Vetoakselille ei ole hirveesti tilaa, mutta varmaan jonku 6cm madalluksen kestää.

Mitä vaikkaat että kuin palio matalemmalla tuo kiinnike on vakio korisessa?

Vaikka ei olis koko kiinnikettä niin saishan siihen tehtyä sellasen mutterilla kiristettävän kiinnikkeen niinku ite iskarin alakiinnike.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Kerkesin jopa tallille perehtymään osien irrottamiseen. Päädyin siihen että vetaria irrottamatta tolppa ei lähde riittävän alas jotta jousen saisi vaihdettua, olisko näin, ja miten vetari irrotetaan? Terävää napautusta akselin päähän (mutterin kanssa vai ilman, miten kierteiden tyssääntyminen)? Vai voiko nykäistä vaihdelaatikon päästä, ja tuleeko v-öljyjä ulos, jos auto on kallellaan?

Entäs jarrusatulat, onko helpompi operoida jos nekin irrottaa? Näytti siltä että letkujen puolesta löytyy pelivaraa, kun sai pidikkeistään irti.

Tarkensinpa hieman omaa otsikkoa, tarkoitus ei ollut synnyttää coilover-vertailuja :) Ainakaan ennen kuin joskus ehkä sellaiset heittää alle omaan... Kisakäytössä noita on joutunut säätelemään eri ratoja ja jousiyhdistelmiä varten. Kummasti ehtii kertyä röhnää vaikka tarkoitus onkin ajaa vain valkoisten viivojen välissä :p
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Ne pitäs lähtä pienellä naputtelulla, en ainakaan muista että laakerin vaihossa ois ollu ongelmia sen kans.
Ei tarvi mutteria olla pääsä, mutta jos tarvii hirveesti hakata niin se mutteri ihan tasalle, ettei ite mutteri mene paskaksi.
Satulat irti ja johonki pölkyn päälle ettei ole letkun varassa.

Jos otat koko navan irti niin niistä kolmesta mutterista säätyy myös camberi aika palio, jos ei hoksaa kiristää samaan kohti.
Pallonivelestä ei kuitenkaan kannata ottaa, on varmasti lujemmasa.

Ei se nyt täälä niin vakavaa ole, kun aktiivisempia käyttäjiä niin vähän.
On se nyt aika hyvä juttu jos pelkkien jousien hinnalla saa säädettävän :D
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
joo vetari on oudostaan melko piukassa,hiukan lekaa niin irtoo.
ei kannata vetaria irrottaa lootan päästä,tulee öljyt mäelle,eli navasta nyppää
ei kannata koko alapalloo irrottaa tukivarresta vaan pelkkä se yks mutteri  :D ehkä kulmat pysyy kohillaan
helpommalla tietysti pääsee kun irrottaa ne 3 mutteria eli koko alapallo koska kuitenkin ehkä joutuu meneen 4pyörä suuntaukseen  :D
ja samalla kandee kattoo alatukivarren puslien kunto,pallonivelet,takimmaiset puslat+y.pään laakerit on yleensä helposti rikki tahi löysä/kolistaa

noin,melkoset sepustukset taas

"Mitä vaikkaat että kuin palio matalemmalla tuo kiinnike on vakio korisessa?"

perus octavian pystytanko on reilut puolet lyhyempi..
faster than a fast thing going fast


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Kiitos rohkaisuista! Ehkä sen uudemmalla kerralla uskaltaa lekoa irti...

Ja nimenomaan, tämän päivän uurastuksesta hieman kasvaneen tietotaidon lisäksi konkreettisempana palkintona ratin kallistuminen piirun verran vasemmalle suoraan ajettaessa :P

Täytyy vilkuilla niitä kolmea pikkupulttia, avasin alapallon juurikin niistä kun alapallojen kanssa yleensä on saanut taistella... Mutta tämä oli erityisen hyvä huomio!
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Muuttuuhan ne kumminki jonku verran kun autoa lasketaan.

Itelläki oli sama homma, mutta ajettavuudesa huomas vasta +100 vauhissa että meni tunnottomaksi.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Muuttuuhan ne kumminki jonku verran kun autoa lasketaan.

Tarkennus vielä että Skoda-osien opettelun ja ajan loppumisen takia homma jäi kesken (en uskaltanut vetaria hakata mutta se täytyykin tehdä sit puupalikan avulla) joten vedin takaisin alkuperäiset osat kiinni - ja se alapallo meni sitten ilmeisesti eri kohtaan  >:( Noh, pian tallille etsimään pulttien alkuperäisiä jälkiä tai yrittämään uudelleen.
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
olis kandennu ruiskia sinne crc:tä yms muhiin enskertaa varten..
faster than a fast thing going fast