vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

LED päiväajovalot pre FL RS Ocuun?

Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
ainakin mulla tässä vm2010 rs ocussa kun on päiväajovalot päällä niin myös samalla palaa takavalot ja kun laittaa ajovalot päälle,niin nämä lediset päiväajovalot jaa palamaan "himmeämmällä" myös...

Siinä tapauksessa niiden on oltava hyväksytty sekä päiväajovaloiksi että huomiovaloiksi, jolloin tuo on mahdollista. Lainsäädäntö sanoo että päiväajovalojen kanssa ei saa palaa takavalot eikä ajovalot jne.. Vähän sellaista pilkunnus.. viilaamista tää homma on aina näiden säädöksien kanssa, mutta poliisi halutessaan voi selvittää valoista tiedot ja jos on hyväksytty pelkästään päiväajovaloiksi ja on kytketty väärin niin sanomistahan siitä tulee :/

..onneksi suurin osa poliiseista omaa jonkin verran maalaisjärkeä ettei lähde moista toimintaa suorittamaan kuitenkaan :D

**EDIT: Ellei tuota lakia ole muutettu niin että päiväajovalojen kanssa pitää takavalojen olla päällä, onko kellään tietoa tästä? Järkeväähän se noin olisi.
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
taitaa poliisitkin olla pihalla noista säädöksistä kun kaveri joka on liikkuvassa poliisissa sanoi,että jos päiväajovalot on päällä niin takavalojenki pitää samalla palaa :P


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Jooh, tämä vaan osoittaa sen että suomessa harrastetaan välillä vähän turhaa pilkunparittamista ;D

**EDIT: Tuolta toisaalta löysin seuraavanlaisen (suora quote)
Lainaus
Huomiovalot = huomiovalot + parkit + takavalot palavat
Päiväajovalot = päiväajovalot palavat eikä mitään muuta.

TM 1/10 ja GTI 1/10 ovat ainakin käsitelleet asiaa.

Ei ole nyt ko. lehtiä käsillä tällä hetkellä joten en voi tarkistaa niiden artikkeleita. Mutta tuntuu olevan kyllä aika sekavaa soppaa nämä huomio- ja ajovalojutut.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2010, 11:08:13 ap kirjoittanut Dalgor_ »
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili
Valosäännöksissä ei puhuta mitään päivävaloista vain huomiovalot on mainittu. Eli siellä lukee jotenkin näin:" Huomiovalojen kanssa saavat palaa takavalot ja rekisterikilven valot. Ajovalot eivät saa palaa huomiovalojen kanssa." Etuparkeista ei ole mitään mainitaa.

Noi FL Ocun "päivävalot" ovat myös parkit eli siksi ne palavat himmenettyinä ajovalojen kanssa. RäSässähän ei ole parkkeja tuolla ajovaloumpiossa. Noissa ledeissä on hyväksynnät sekä päivä/huomiovaloiksi että parkeiksi. Samaten tossa mun autossa oleva Milotecin sarjassa on  noi molemmat hyväksynnät.
EU säännösten mukaan takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, mutta sitä ei käsittääkseni ole kielletty. Suomessa Skodaan koodataan noi takavalot päälle, mutta esim VW ei koodaa niitä palamaan, ei kuulemma onnistu  ???
Tossa PreFL Ocussa pelkkiä takavaloja ei saa koodattua palamaan, vaan aina palavat myös etuparkit ja silloin noi ledit himmenee myös parkeiksi, eli minä ajelen päivisin ilman takavaloja.


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
Lisäksi jos ledejä käytetään myös parkkeina ne on asennettava korkeammalle kuin pelkässä DRL käytössä. Taisi olla jotain 25 cm ja 35 cm ne rajat. Hieman OT: Miten muuten toi valoautomatiikka on toteutettu RS II:ssa? Koodaamalla vai onko kytkentä vielä valokatkaisijassa kuten ennen?


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili
Lisäksi jos ledejä käytetään myös parkkeina ne on asennettava korkeammalle kuin pelkässä DRL käytössä. Taisi olla jotain 25 cm ja 35 cm ne rajat. Hieman OT: Miten muuten toi valoautomatiikka on toteutettu RS II:ssa? Koodaamalla vai onko kytkentä vielä valokatkaisijassa kuten ennen?
Kyllä se ihan koodamalla tehdään.


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Onko joku laittanut noi Hellan ledit sumareiden paikalle? Tai muut vastaavat mitkä istuisi omien sumareiden tilalle? Ilmeisesti koodaamalla saa valoautomatiikan pois?

Päiväajovalot ja huomiovalot ovat eri asia. Jos noi hellan tekeleet olisivat hyväksytty huomiovalo käyttöön niin olisi kytkennän puolesta varmaan helppo toteuttaa ja mielestäni jäkevämpikin, kun taakse jäisi kuitenkin parkit palamaan ja perä ei olisi pimeenä.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Onko joku laittanut noi Hellan ledit sumareiden paikalle? Tai muut vastaavat mitkä istuisi omien sumareiden tilalle? Ilmeisesti koodaamalla saa valoautomatiikan pois?

Päiväajovalot ja huomiovalot ovat eri asia. Jos noi hellan tekeleet olisivat hyväksytty huomiovalo käyttöön niin olisi kytkennän puolesta varmaan helppo toteuttaa ja mielestäni jäkevämpikin, kun taakse jäisi kuitenkin parkit palamaan ja perä ei olisi pimeenä.

Minulla on tuossa omassa Pre-FL Ocussa päiväajovalot kytketty sumareiden paikalle ja valoautomatiikka hoitaa niiden käytön. Tarpeeksi kun on valoa, niin palaa edessä päiväajovalot ja parkit ja takana palaa myös normaalisti valot. Sitten kun valoautomatiikan mielestä tulee tarpeeksi pimeää, syttyy ajovalot automaattisesti ja päiväajovalot sammuvat. VCDS:llä hoidin itse tuon koodauksen. Tiedä sitten onko tuo laillinen tapa, mutta ainakin katsastussetä sen hyväksyi.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Onko joku laittanut noi Hellan ledit sumareiden paikalle? Tai muut vastaavat mitkä istuisi omien sumareiden tilalle? Ilmeisesti koodaamalla saa valoautomatiikan pois?

Päiväajovalot ja huomiovalot ovat eri asia. Jos noi hellan tekeleet olisivat hyväksytty huomiovalo käyttöön niin olisi kytkennän puolesta varmaan helppo toteuttaa ja mielestäni jäkevämpikin, kun taakse jäisi kuitenkin parkit palamaan ja perä ei olisi pimeenä.

Minulla on tuossa omassa Pre-FL Ocussa päiväajovalot kytketty sumareiden paikalle ja valoautomatiikka hoitaa niiden käytön. Tarpeeksi kun on valoa, niin palaa edessä päiväajovalot ja parkit ja takana palaa myös normaalisti valot. Sitten kun valoautomatiikan mielestä tulee tarpeeksi pimeää, syttyy ajovalot automaattisesti ja päiväajovalot sammuvat. VCDS:llä hoidin itse tuon koodauksen. Tiedä sitten onko tuo laillinen tapa, mutta ainakin katsastussetä sen hyväksyi.

Profiili kuvassahan sulla on erilliset valot sumareiden päällä? Onko autossa joku valoisuusanturi vakiona mikä ei vain suomessa ole käytössä vaan esim. saksassa ohjaa valojen toimintaa tunneleissa vai miten tuo automaatti sytytys lähivaloille on toteutettu?

Kovasti kiinnostaisi saada sumareiden paikalle huomiovalot palamaan niin ei tarttis ksenoneita turhaan poltella. Onko tästä sun valojen muutoksesta tarinaa jossain päin foorumia. Tyhmiä pitää kysellä, kun vasta allekirjoituksen mukaisen kulkineen ostin.

Huomiovalojen lisäksi pitäisi mielestäni typerä takalasinpyyhin automatiikka saada pois. Ilmeisesti sen saa koodaamalla pois? Vai riippuuko valojen ja takalasin pyyhkimen koodaaminen auton vuosimallista tai varustetasosta?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Profiili kuvassahan sulla on erilliset valot sumareiden päällä? Onko autossa joku valoisuusanturi vakiona mikä ei vain suomessa ole käytössä vaan esim. saksassa ohjaa valojen toimintaa tunneleissa vai miten tuo automaatti sytytys lähivaloille on toteutettu?

Kovasti kiinnostaisi saada sumareiden paikalle huomiovalot palamaan niin ei tarttis ksenoneita turhaan poltella. Onko tästä sun valojen muutoksesta tarinaa jossain päin foorumia. Tyhmiä pitää kysellä, kun vasta allekirjoituksen mukaisen kulkineen ostin.

Huomiovalojen lisäksi pitäisi mielestäni typerä takalasinpyyhin automatiikka saada pois. Ilmeisesti sen saa koodaamalla pois? Vai riippuuko valojen ja takalasin pyyhkimen koodaaminen auton vuosimallista tai varustetasosta?

Ne profiilikuvan valot sumareiden päällä on juurikin ne päiväajovalot. Projekti topic löytyy tuolta.

Käsittääkseni autoissa, joissa on sadetunnistin, on myös samassa yhteydessä valoisuuden tunnistin. Tuulilasista kun kurkkaat ulkopuolelta, niin peilin kohdalla on neljä sellaista salmiakin muotoista "tunnistinta", jotka siis hoitavat tuon valoisuuden ja sateen tunnistuksen. Automaattivalokatkaisijan tarvitsee myös tuo automatiikka toimiakseen, mutta sen voi helposti asentaa jälkikäteen, jos autossa ei sellaista ole.

Takalasin naarmuttajan automatiikan saa koodattua pois päältä riippumatta vuosimallista tai varustetasosta. Itse heitin versilintua koko kapistuksella, kun ei sillä mitään tee. Tosin silloin ei tarvinnut mitään koodaillakaan...  ;)


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Hieno peli ja lueskelin ton sun projekti topicin läpi. On siinä ollut värkkäämistä. Tosiaan minulla olisi tarkoitus nakata noi alkuperäset sumarit kuikkaan ja asentaa niiden tilalle huomiovalot. Noita Helloja ei ole varmaan kukaan värkännyt? Kiinnostaisi käyvätkö todella suoraan paikalleen. Valokytkintä en viitsisi lähteä vaihtamaan, kun on varmaan kohtuu tyyris ja mulle riittäisi, että 0 asennossa palaa huomivalot ja parkit. Parkki asennossa parkit ja ajovaloasennossa normaalista valot ja pitkät saisi päälle. Pitää tosin sitten aina itse hämärällä pyöräyttää valot päälle, mutta eipähän automatiikka sooloile omiaan.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa jaripetteri

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
  • TFSi Combi -08
    • Profiili
    • OBD.fi
Hieno peli ja lueskelin ton sun projekti topicin läpi. On siinä ollut värkkäämistä. Tosiaan minulla olisi tarkoitus nakata noi alkuperäset sumarit kuikkaan ja asentaa niiden tilalle huomiovalot. Noita Helloja ei ole varmaan kukaan värkännyt? Kiinnostaisi käyvätkö todella suoraan paikalleen. Valokytkintä en viitsisi lähteä vaihtamaan, kun on varmaan kohtuu tyyris ja mulle riittäisi, että 0 asennossa palaa huomivalot ja parkit. Parkki asennossa parkit ja ajovaloasennossa normaalista valot ja pitkät saisi päälle. Pitää tosin sitten aina itse hämärällä pyöräyttää valot päälle, mutta eipähän automatiikka sooloile omiaan.

Valokytkin Auto-asennolla oli jotain 30e luokkaa Skodateilessä kun joskus tilasin, ei minusta kallis.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Hieno peli ja lueskelin ton sun projekti topicin läpi. On siinä ollut värkkäämistä. Tosiaan minulla olisi tarkoitus nakata noi alkuperäset sumarit kuikkaan ja asentaa niiden tilalle huomiovalot. Noita Helloja ei ole varmaan kukaan värkännyt? Kiinnostaisi käyvätkö todella suoraan paikalleen. Valokytkintä en viitsisi lähteä vaihtamaan, kun on varmaan kohtuu tyyris ja mulle riittäisi, että 0 asennossa palaa huomivalot ja parkit. Parkki asennossa parkit ja ajovaloasennossa normaalista valot ja pitkät saisi päälle. Pitää tosin sitten aina itse hämärällä pyöräyttää valot päälle, mutta eipähän automatiikka sooloile omiaan.

Valokytkin Auto-asennolla oli jotain 30e luokkaa Skodateilessä kun joskus tilasin, ei minusta kallis.

No eipä ole kallis. Arvelin sen maksavan huomattavasti enemmän. Täytyy selvitellä nyt löytyskö jostain suoraan noiden omien valojen paikalle käyvät huomiovalot. Ilmeisesti nuo Hellan tekeleet käy, mutta kysellään nyt vielä tyhmiä, jos joku uskaltaa tunnustaa asentaneensa semmoiset  :D

Oletko jaripetteri muuten muuttanut valoja? Vai miksi tuommoisen kytkimen hommasit?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400