vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

LED päiväajovalot pre FL RS Ocuun?

Poissa jaripetteri

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
  • TFSi Combi -08
    • Profiili
    • OBD.fi
Sumuvalojen koodaus huomiovaloiksi on lainsäädännön vastainen. Jos taas vaihdat sumuvalojen tilalle umpiot, joissa on hyväksyntä päiväajovalokäytöstä, saa niitä siihen tarkoitukseen käyttää. Tosin parkit ei kai saisi edessä palaa yhtäaikaa niiden kanssa...

Taitaa jäädä multa sitten tuokin tekemättä.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Sumuvalojen koodaus huomiovaloiksi on lainsäädännön vastainen. Jos taas vaihdat sumuvalojen tilalle umpiot, joissa on hyväksyntä päiväajovalokäytöstä, saa niitä siihen tarkoitukseen käyttää. Tosin parkit ei kai saisi edessä palaa yhtäaikaa niiden kanssa...

Taitaa jäädä multa sitten tuokin tekemättä.

Ääh, ota näistä nyt sitten selvää... Trafi:n sivuilla sanotaan tuosta seuraavaa:

Lainaus
Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Finlex:n puolelta en tosin vielä löytänyt tuosta mainintaa, joten asian tämänhetkisestä tilasta ei ole tietoa. Pitää jatkaa kaivamista vielä.

Tuon perusteella koodauksen osalta tuon saa siis Octavia:ssa toimimaan lain mukaan oikein.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Joo aikamoinen sillisalaatti tämä päivävalo viidakko on. DRL on päivävalo ja niiden kytkennöistä on ristiriitaista tietoa paljon. RL on huomiovalo minkä kytkennät on mielestäni selvät. Ovat siis ne valot mitä kauan kauan sitten oli autojen keulalle ihmiset viritelleet (ne keltaiset kammotukset)

Nykyään kuitenkin huomiovaloja saa kirkaana ja niiden kytkentä alla olevan toimintamallin mukaan on laillinen ja monta vuotta meidän toisen auton katsastanut moisella kytkennällä.

Auto käyntiin jolloin syttyy parkit ympäri auton ja HUOMIOVALOT.
Kun ajovalot kääntää päälle sammuu huomiovalot ja samoin myös pitkät valot kytkettäessä.
Parkit saa päälle vain, kun auton sammuttaa, koska olen ottanut huomivalojen releelle herätteen laturilta ja ne palaa aina, kun auto käy ja valokytkin on 0 asennossa. Tästä vanhemmasta VAG konsernin kulkineesta sain valoautomaatiikan pimeeksi katkaisemalla yhden johdon valokytkimeltä.

Ainut "ongelma" pari kertaa katsastuksessa ollut, että ei saa ainoastaan parkeja päälle auton käydessä. Kuitenkaan katsuri ei ole osannut sanoa milloin ne pitäisi näin saada. Jos auto hajoaa tienvarteen niin silloihan se ei käy jolloin parkit palaa...

Tuommoisen ylläolevan toimintamallin ocuunkin tahtoisin. Huomiovaloissa pitää vaan olla laseissa RL merkintä. Noiden päivävalojen kytkentää, kun ei tiedä mikään taho. Ristiriitaista tietoa löytyy liikaa ja pahinta siinä se, että poliisi sedillä yhtä monta eri tulkintaa. Huomiovalot ei anna tulkinnoille sijaa.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tuossa minun autossa on siis pelkällä koodauksella asia hoidettu niin että:

0 -asennossa palaa normaalisti ajovalot, parkit ja rekisterikilven valot.
Auto -asennossa valoisuuden tunnistin hoitaa päiväajovalojen ja normaalien ajovalojen välillä vaihtamisen kulloinkin vallitsevan olosuhteen mukaan. Esimerkiksi ennen tunneliin ajettaessa päiväsaikaan on DRL:t aktiivisena parkkien ja rekisterikilven valon ohessa ja tunneliin saavuttaessa muutaman sekunnin viiveellä syttyvät ajovalot ja DRL:t sammuvat. Tunnelin jälkeen sitten taas toiminta on päinvastainen.
Parkki -asennossa luonnollisesti palavat parkit ja rekisterikilven valo.
Ajovalo -asennossa taas syttyvät ajovalot ja mittarivalot, parkkien ja rekisterikilven valon lisäksi.

Tiedä sitten onko tuo se mitä Intruder 1400 hakee takaa...

Toisin sanoen siis Fabian / Scout:n DRL:en (tai tässäkin topic:ssa mainittujen Hellan LED:ien) yhdistäminen Pre-FL:n sumuvalokehyksiin + koodaus tekee tuosta täysin laillisen yhdistelmän, mikäli noihin Trafi:n juttuihin nyt voi uskoa. Ainoa ongelma on se että etusumuvalojen johto pitää ottaa irti katkaisijan takaa, jotta DRL:iä ei saa erikseen missään tilanteessa päälle, vaan niiden ohjauksen hoitaa täysin automatiikka. Itse olen tuon johdon nypännyt irti tuolta valokatkaisijan takaa ja voin tarvittaessa tarkistaa, mikä johto se siellä on, kun en nyt muista ulkoa sitä.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Semmoista kytkentää haen, että 0 asennossa toimisi parkit ja kilven valot. Tällöin ksenonit ei syty "turhaan" esim.parkkihallissa kuten auto asennolla olevalla kytkimellä. Voisi sitten koplata huomiovaloille sähköt parkeilta ja vaihtorele väliin mikä saa ohjauksen sekä lyhyiltä, että pitkiltä jolloin rele vetää ja sammuttaa huomiovalot,kun ajovalot sytyttää. Ei tarttisi vaihtaa valokytkintä. Samoin hämärästä katoksesta auton startatessa valotunnistin ei sytyttäs ksenoneita, jos ei muista laittaa hämärässä ollessaan parkkeja päälle.

Onkohan etusumarin johto sama normaalissa valokytkimessä? Miten kytkin muuten irtoaa?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Semmoista kytkentää haen, että 0 asennossa toimisi parkit ja kilven valot. Tällöin ksenonit ei syty "turhaan" esim.parkkihallissa kuten auto asennolla olevalla kytkimellä. Voisi sitten koplata huomiovaloille sähköt parkeilta ja vaihtorele väliin mikä saa ohjauksen sekä lyhyiltä, että pitkiltä jolloin rele vetää ja sammuttaa huomiovalot,kun ajovalot sytyttää. Ei tarttisi vaihtaa valokytkintä. Samoin hämärästä katoksesta auton startatessa valotunnistin ei sytyttäs ksenoneita, jos ei muista laittaa hämärässä ollessaan parkkeja päälle.

Onkohan etusumarin johto sama normaalissa valokytkimessä? Miten kytkin muuten irtoaa?

Jos tuolla ei automaattisella katkaisijalla varustetusta autosta koodaa sumuvalot DRL käyttöön, ei 0 -asennossa käsittääkseni syty ajovalot, vaan pelkät parkit ja DRL:t, jos tuo logiikka mukailee FL mallien toimintaa, joissa ei ole automaatti asentoa valokatkaisijassa. Tuon pystyy helposti vielä tässä vaiheessa testaamaan, ennenkuin alat puukottamaan johtoja ja kytkemään omia releitä sinne.

Valokytkin irtoaa painamalla sitä kytkintä sisäänpäin ja kääntämällä myötäpäivään, jonka jälkeen katkaisija vedetään ulos.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Semmoista kytkentää haen, että 0 asennossa toimisi parkit ja kilven valot. Tällöin ksenonit ei syty "turhaan" esim.parkkihallissa kuten auto asennolla olevalla kytkimellä. Voisi sitten koplata huomiovaloille sähköt parkeilta ja vaihtorele väliin mikä saa ohjauksen sekä lyhyiltä, että pitkiltä jolloin rele vetää ja sammuttaa huomiovalot,kun ajovalot sytyttää. Ei tarttisi vaihtaa valokytkintä. Samoin hämärästä katoksesta auton startatessa valotunnistin ei sytyttäs ksenoneita, jos ei muista laittaa hämärässä ollessaan parkkeja päälle.

Onkohan etusumarin johto sama normaalissa valokytkimessä? Miten kytkin muuten irtoaa?

Jos tuolla ei automaattisella katkaisijalla varustetusta autosta koodaa sumuvalot DRL käyttöön, ei 0 -asennossa käsittääkseni syty ajovalot, vaan pelkät parkit ja DRL:t, jos tuo logiikka mukailee FL mallien toimintaa, joissa ei ole automaatti asentoa valokatkaisijassa. Tuon pystyy helposti vielä tässä vaiheessa testaamaan, ennenkuin alat puukottamaan johtoja ja kytkemään omia releitä sinne.

Valokytkin irtoaa painamalla sitä kytkintä sisäänpäin ja kääntämällä myötäpäivään, jonka jälkeen katkaisija vedetään ulos.

Olisipa hyvä, jos saisi ohjelmalla tehtyä. Katkaisinta yritinkin jokseenkin noin irroittaa. Tällein olen saanut muista vaggineista irti. Nyt loppui kuitenkin usko kesken. Missä valojen asennossa kytkin pitää olla, kun sitä ruvetaan painamaan ja kääntämään myötäpäivään? Tarviiko auttaa kojelaudan takaa työntämällä? Täytyy etsiä jyväskylän suunnalta koodaaja joka osaisi koodata noita valoja niin ei tarvii leikkaukseen ruveta ;)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Olisipa hyvä, jos saisi ohjelmalla tehtyä. Katkaisinta yritinkin jokseenkin noin irroittaa. Tällein olen saanut muista vaggineista irti. Nyt loppui kuitenkin usko kesken. Missä valojen asennossa kytkin pitää olla, kun sitä ruvetaan painamaan ja kääntämään myötäpäivään? Tarviiko auttaa kojelaudan takaa työntämällä? Täytyy etsiä jyväskylän suunnalta koodaaja joka osaisi koodata noita valoja niin ei tarvii leikkaukseen ruveta ;)


Katkaisijan pitää olla 0 -asennossa ja ei tarvitse kojelaudan takaa auttaa työntämällä.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Jos sumuvalojen tilalle vaihtaa ledeillä toteutetut huomiovalot ja koodaa ne päivävaloiksi niin silloinhan ei valokytkimeltä varmaan voi katkaista sitä sumareiden johtoa?

Jos ne led valot kytkee suoraan sumareiden johtoihin niin minkälaiset vastukset pitää johtoihin kytkeä ettei auto herjaa palaneista polttimoista vähentyneen virrankulutuksen myötä?

Yllä olevat asiat huomioon ottaen onko kuitenkin järkevin tapa katkaista sumareiden johto valokytkimeltä ja toteuttaa huomiovalot rele kytkennällä? Toki pitää lisäksi valoautomatiikka saada pimeäksi.

Can väylän toimintaa en tunne, mutta eikai se mitään herjoja heitä, jos sumareilta on johdot irti ja valokytkimeltä niiden ohjaus johto? Eihän auto tällöin tiedä sumuvaloista mitään, koska sinne ei saa jännitettä kytkettyä.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Jos sumuvalojen tilalle vaihtaa ledeillä toteutetut huomiovalot ja koodaa ne päivävaloiksi niin silloinhan ei valokytkimeltä varmaan voi katkaista sitä sumareiden johtoa?

Jos ne led valot kytkee suoraan sumareiden johtoihin niin minkälaiset vastukset pitää johtoihin kytkeä ettei auto herjaa palaneista polttimoista vähentyneen virrankulutuksen myötä?


Valokytkimen sumuvalojen ohjausjohdolla ja automatiikalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli päiväajovaloiksi koodaamisen jälkeen voi sumuvalojen johdon ottaa valokatkaisijan takaa irti siinä tapauksessa, että automatiikka hoitaa päviäajovalojen ja normaalien ajovalojen välillä tapahtuvat vaihdot.

Vastuksia saa tilattua esim. täältä, josta otetaan 50w versio. Minulla on tuollaiset omassa autossani ja hyvin ovat pelanneet ilman vikakoodeja.

Can väylän toimintaa en tunne, mutta eikai se mitään herjoja heitä, jos sumareilta on johdot irti ja valokytkimeltä niiden ohjaus johto? Eihän auto tällöin tiedä sumuvaloista mitään, koska sinne ei saa jännitettä kytkettyä.

Ei herjaa.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Valokytkimen sumuvalojen ohjausjohdolla ja automatiikalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli päiväajovaloiksi koodaamisen jälkeen voi sumuvalojen johdon ottaa valokatkaisijan takaa irti siinä tapauksessa, että automatiikka hoitaa päviäajovalojen ja normaalien ajovalojen välillä tapahtuvat vaihdot.

Mitenhän käyttäytyy, jos on ilman auto asentoa oleva valokytkin ja koodaa sillä päivävalot toimimaan? Osaako sammuttaa päivävaloina toimivat led huomiovalot, kun kääntää itse kytkimestä valot päälle? Tämä olisi se tavoittelemani kytkentä.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Valokytkimen sumuvalojen ohjausjohdolla ja automatiikalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli päiväajovaloiksi koodaamisen jälkeen voi sumuvalojen johdon ottaa valokatkaisijan takaa irti siinä tapauksessa, että automatiikka hoitaa päviäajovalojen ja normaalien ajovalojen välillä tapahtuvat vaihdot.

Mitenhän käyttäytyy, jos on ilman auto asentoa oleva valokytkin ja koodaa sillä päivävalot toimimaan? Osaako sammuttaa päivävaloina toimivat led huomiovalot, kun kääntää itse kytkimestä valot päälle? Tämä olisi se tavoittelemani kytkentä.

Käsittääkseni osaa. Tuon pystyt testaamaan nykyiselläkin kokoonpanolla, kun vaan saat jostain VCDS:n, jolla hoitaa koodaus. Ei mene sitten euroja hukkaan, jos jostain syystä järjestelmä ei toimikaan halutulla tavalla ja DRL:t on jo hommattu.  :)


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Rs.ssä näkyy palavan lyhyet valot myös pitkien ollessa päällä. Nythän siis kannattaisi ilmeisesti tehdä kytkentä seuraavasti.

1.Koodata valoautomatiikka niin, että vain parkit edessä ja takana sekä kilven valot palavat valokytkimen nolla asennossa.

2.Ottaa parkkejen johdosta huomiovaloille (RL) heräte, että syttyvät näin ollen, kun auton käynnistää. (Oletuksena, että valoautomatiikan saa kytkettyä niin kuin ensimmäisessä kohtaa kirjoitin)

3. Ottaa lyhyen johdosta herätä huomiovaloille mikä sammuttaa ne. Tässä johdossahan on jännite sekä pitkillä, että lyhyillä. Jolloin huomiovalot sammuvat.


Näin kytkemällä ei tarvitse sumuvalo linjaan vastuksia ja huomiovaloista saa sen hyödyn, että vie vähemmän virtaa. Ei tarvitse vastuksiin hukuttaa tehoa. Vaatii tosin johdotuksia enemmän. Jos kuitenkin olen oikein ajatellut niin saan kaikki jännitteet ajovalolta ja mahdollisesti akulta.

Valoista riippuen voi pärjätä jopa ilman ulkoista vaihtorelettä. Monessa tarvikemallin valossa on +15 nasta virtalukolle ja tämän ajettelin kytkeä parkeille.

Toinen johto on sammutus johto minkä taas kytkisin lyhyiden johtoon.

Sitten on maa.

Nyt vaan täytyy löytää sopivan kokoiset huomiovalot keulalle ja koodaaja kuka osaisi koodata valoautomaatiikan pois.

Minkä värinen johto/liittimen numero on siellä valokytkimellä sumareille?
Sen johdon joudun varmaan katkaisemaan ettei sumareita saa jatkossa päälle, jos kytken noin kuin yllä kerroin ja en koodaa niitä päivävalokäyttöön. Veisi yllä mainitulla kytkennällä vähemmän virtaa ja kuluttaisi näin ollen 0.00001 dl/100km vähemmän bensaa  :)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Eipähän se tuokaan kytkentä toimi. En saa parkkeja pelkästään päälle ja katsastusmies sen vaatii. Pakko kai se on uskoa ja koodata sumarit päivävalokäyttöön ja laittaa vastukset väliin  :)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Voikohan autoon kääntää virrat päälle, jos ajovalojen pistoke on irti? Jääkö herjailemaan jotain tai sekoaa ksenonin korkeussäätö? Pitäs pistokkeesta mitata mikä on lyhyen plus johto.

Mikä johto valokatkaisijalla oli etu sumareille?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400