vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

LED päiväajovalot pre FL RS Ocuun?

Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Voikohan autoon kääntää virrat päälle, jos ajovalojen pistoke on irti? Jääkö herjailemaan jotain tai sekoaa ksenonin korkeussäätö? Pitäs pistokkeesta mitata mikä on lyhyen plus johto.

Mikä johto valokatkaisijalla oli etu sumareille?

Ei jää herjaamaan mitään, mutta vikakoodit siitä kyllä generoituu ja voi olla että automaattinen korkeudensäätö ei toimi ennenkuin sille opetetaan uudelleen nolla -asento.

Sumuvalojen johdon yritän tänään muistaa tarkistaa.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Sumuvalojen ohjausjohto on liittimessä pinnissä nro. 5 ja on väriltään harmaa, valkoisella raidalla.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Sumuvalojen ohjausjohto on liittimessä pinnissä nro. 5 ja on väriltään harmaa, valkoisella raidalla.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Nyt on johto katkaistu kytkimen takaa niin ei saa haamu sumareita päälle.

Homma etenee muutenkin pikkuhiljaa, mutta ihmetyksiä on. Auto herjasi, että vasen sumari palanut, kun käynnistin ilman vasenta sumarin umpiota. Auto siis tsekkaa lamput läpi startissa vaikka kyseinen valo ei ole päällä. Herkes herjaamasta, kun ripustin sumarin johtojen varaan sinne ja uusi startti. Vaatii siis vastukset vaikka ei saa päälle, kun johtokin on katkaistu.

Sain vinkkejä mistä löytää sammutus signaalin DRL valoille ja se toimi. Ajovaloumpion takaa kelta/musta johto. Siihen tulee jännite lyhyillä ja pitkillä. En tosin vielä tiedä aiheuttaako se jotain vikakoodeja.

Ongelmaksi muodostui nyt, että en löytänyt konehuoneen sulakeboxilta virtalukon takaista jännitettä. Kaikissa mittaamissani pisteissä oli joko jatkuva +12v tai sitten pitkällä viiveellä katkeava jännite.

Valotkin löysin jo keulalle, mutta en vielä rakennellut kiinni, kun pitäs tuo virtalukon takanen acc jännite löytää. Sisältä varmaan löytäs, mutta rintapellin läpivientejä ei taida juurikaan olla mitä etsiskelin.

DRL valoissa on tunnistin mikä tunnistaa latausjännitteen ja sytyttää valot, kun kytkee sen johdon akkuun. Mulla on autossa ylläpitolaturi mikä lataa, kun auto lohkossa niin sytyttäisi tällöin valot.

Tuon katkotun, kun löytäs konehuoneesta semmoisesta paikkaa, että uskaltas ottaa tai rintapellistä läpiviennin niin oltas jo pitkällä.

Onko ehdottaa mistä löytää ACC jännitteen mikä katkeaa heti, kun virrat kääntää pois?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin tuossa II Octaviassa ei ole ACC asentoa virtalukossa...  ;D

Virta pitää ottaa sisätiloista sulakerasialta, jos haluaa sellaisen virtalähteen joka katkeaa avaimen ollessa Off -asennossa tai pois virtalukosta. Samaa väylää pitkin, josta on vedetty konepellin avausvaijeri, saa pienen johdon kätevästi vietyä sulakerasian viereen. Mitään hifi johtoa sieltä ei mahdu, mutta kuitenkin.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Täytyy kaivaa se avausvaijeri näkyviin. Sulakerasialta löydän kyllä sen katkotun, kun sieltä Nokian Hf sarjalle jo jännitteen otinkin. Olisi vaan ollut helppoa ottaa konehuoneesta.

Pitää vissiin purkaa aika paljon sisältä sekä ulkoa, että saa vaijerin esille sen verran, että saa johdon vedettyä konehuoneeseen?

Ei ole ACC.tä ja on CAN väylää sun muuta. Kyllä taitaa vanhassa olla vara parempi ;D
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa biglimited

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 58
    • Profiili
Yksi kysymys. Miksi tällaiset pitäisi vanhaan autoon saada?
RS Octavia III dieselfarkulla ja Possulla mennään... Kaks prätkää myös tallissa


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Pitää vissiin purkaa aika paljon sisältä sekä ulkoa, että saa vaijerin esille sen verran, että saa johdon vedettyä konehuoneeseen?

Tuulilasin pyyhkimet ja sen alla oleva muovi pois ulkopuolelta. Sisäpuolelta riittää kun ottaa ratin alla olevan polkimille asti ulottuvan muovin pois.

Yksi kysymys. Miksi tällaiset pitäisi vanhaan autoon saada?

Miksei? Ihan samaa voi kysyä ihan mistä vaan autoon jälkikäteen tehtävästä muutoksesta. Oli kysymys sitten alustasarjasta tai lasikuitupulkka -korisarjasta. Mikään tuollainen muutos autoon ei nosta sen jälleenmyyntiarvoa, joten kyse on enemmänkin personoinnista ja siitä että on halua kokeilla rajoja... Tuleehan siitä autosta paljon uudemman oloinen, kun on LED DRL:t kälyisten hehkulankaparkkipolttimoiden sijaan.  ;)


Poissa jaripetteri

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
  • TFSi Combi -08
    • Profiili
    • OBD.fi

Poissa mixa76

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Octavia vRS 2.0 TDI -07 farkku
    • Profiili
Tämä projekti alkoi kiinnostamaan...  ;D

Eli jos tämän tekee -07 malliin, jossa ei ole valokytkimessä AUTO -asentoa: 1. (2.) koodataan VCDS:llä etusumarit DRL-käyttöön (ehkä testataan tässä välissä koodauksen vaikutus valojen toimintaa), 2. (1.) hommataan sopivat (oikean hyväksynnän omaavat) ledvalaisimet ja tehovastukset (paljonko tarvitaan ohmeja?), 3. asennetaan (kuka minnekin / mitenkin  8)) ed. mainitut tarvikkeen autoon (akku irtikytkettynä), 4. nyppästään valokytkimen takaa etusumarien johto irti, 5. auto käyntiin (akun kytkennän jälkeen) ja kovaa ajoa ilman xenonien loistetta valokytkin 0 -asennossa (xenonit päälle kytkintä oikeaan asentoon kääntämällä). Vai miten se nyt meni...  ::)

Niin, siis sopivatko nuo Scout / Fabia -mallin pyöreät DRL:t ilman suurempaa muokkausta nykyisten sumarien paikalle?  ???


Poissa jaripetteri

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
  • TFSi Combi -08
    • Profiili
    • OBD.fi
Niin, siis sopivatko nuo Scout / Fabia -mallin pyöreät DRL:t ilman suurempaa muokkausta nykyisten sumarien paikalle?  ???

Ei, kiinnitys on erilainen. Ovat ainakin brittifoorumilla vaihtaneet ledi umpion tuohon alkuperäisen sumarin koteloon. Joskus tuota ihmettelin ja kyllä se vähän askartelua vaatii. Umpion koko on kyllä suunnilleen sama.


Poissa biglimited

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 58
    • Profiili

[/quote]

Miksei? Ihan samaa voi kysyä ihan mistä vaan autoon jälkikäteen tehtävästä muutoksesta. Oli kysymys sitten alustasarjasta tai lasikuitupulkka -korisarjasta. Mikään tuollainen muutos autoon ei nosta sen jälleenmyyntiarvoa, joten kyse on enemmänkin personoinnista ja siitä että on halua kokeilla rajoja... Tuleehan siitä autosta paljon uudemman oloinen, kun on LED DRL:t kälyisten hehkulankaparkkipolttimoiden sijaan.  ;)
[/quote]

Personointi jees ja itsekin sitä harrastanut vahvasti omassa harrastusautossani. Juuri tuo modaaminen uudemman näköiseksi on mun mielestä huvittavaa. Mut aivan sama oikeesti, kuha nyt tulin tänne kirjoittelemaan kun olkapääni on reensitä saatanan kipee! :D
RS Octavia III dieselfarkulla ja Possulla mennään... Kaks prätkää myös tallissa


Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili
Tämä projekti alkoi kiinnostamaan...  ;D

Eli jos tämän tekee -07 malliin, jossa ei ole valokytkimessä AUTO -asentoa: 1. (2.) koodataan VCDS:llä etusumarit DRL-käyttöön (ehkä testataan tässä välissä koodauksen vaikutus valojen toimintaa), 2. (1.) hommataan sopivat (oikean hyväksynnän omaavat) ledvalaisimet ja tehovastukset (paljonko tarvitaan ohmeja?), 3. asennetaan (kuka minnekin / mitenkin  8)) ed. mainitut tarvikkeen autoon (akku irtikytkettynä), 4. nyppästään valokytkimen takaa etusumarien johto irti, 5. auto käyntiin (akun kytkennän jälkeen) ja kovaa ajoa ilman xenonien loistetta valokytkin 0 -asennossa (xenonit päälle kytkintä oikeaan asentoon kääntämällä). Vai miten se nyt meni...  ::)



?-ö.. kohta 1 ja  4.
Miks sumareiden johto pitää katkoa? Eikö päivävalot toimi just niiden sähköllä jos ne päivävaloiksi koodataan?

Onko muuten valokatkasian tunnelin kuva sama kun AUTO asento?
Näitä katkasioitakin kun vissiin on montaa eri mallia...
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tämä projekti alkoi kiinnostamaan...  ;D

Eli jos tämän tekee -07 malliin, jossa ei ole valokytkimessä AUTO -asentoa: 1. (2.) koodataan VCDS:llä etusumarit DRL-käyttöön (ehkä testataan tässä välissä koodauksen vaikutus valojen toimintaa), 2. (1.) hommataan sopivat (oikean hyväksynnän omaavat) ledvalaisimet ja tehovastukset (paljonko tarvitaan ohmeja?), 3. asennetaan (kuka minnekin / mitenkin  8)) ed. mainitut tarvikkeen autoon (akku irtikytkettynä), 4. nyppästään valokytkimen takaa etusumarien johto irti, 5. auto käyntiin (akun kytkennän jälkeen) ja kovaa ajoa ilman xenonien loistetta valokytkin 0 -asennossa (xenonit päälle kytkintä oikeaan asentoon kääntämällä). Vai miten se nyt meni...  ::)



?-ö.. kohta 1 ja  4.
Miks sumareiden johto pitää katkoa? Eikö päivävalot toimi just niiden sähköllä jos ne päivävaloiksi koodataan?

Onko muuten valokatkasian tunnelin kuva sama kun AUTO asento?
Näitä katkasioitakin kun vissiin on montaa eri mallia...

jaska74: sumuvalojen ohjausjohdon "katkaisu" valokytkimen takaa perustuu siihen, kun sumuvalot on koodattu DRL käyttöön, ei niitä saa laittaa päälle silloin kun ajovalot on päällä. Saahan sen kytkennän kiinnikin jättää, mutta katsastusmies voi siitä sanoa pahaa, kun DRL:t syttyy sumuvalojen kytkimestä ajovalojen ollessa päällä... Sumarit kun koodataan DRL käyttöön, ohjaus tapahtuu automatiikan ja CAN-väylän kautta, joten niiden ohjausjohdon ei tarvitse olla kiinni valokytkimen takana.

mixa76: Tässä keskustelussa olen jo mielestäni kerran aikaisemmin (vastaus #54) linkannut sopivat vastukset tuohon sumuvalojen LED DRL käyttöön.


Poissa mixa76

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Octavia vRS 2.0 TDI -07 farkku
    • Profiili
Tässä keskustelussa olen jo mielestäni kerran aikaisemmin (vastaus #54) linkannut sopivat vastukset tuohon sumuvalojen LED DRL käyttöön.
Olen kyllä tuo linkin tsekannut, muttei siellä lue ohmeja vaan 50 W, kuten voikin olettaa... Paikassa, josta meinasin muutakin tilata, on vaihtoehtoja resistanssin osalta hiukan liikaa, että uskaltaisi vaikka arpomalla valita.  En ole "sähkömies"...  ;D Mutta luulisi, että virta vastuksen läpi/yli olisi pieni eli resistanssi iso (U=RI).  ???


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Tässä keskustelussa olen jo mielestäni kerran aikaisemmin (vastaus #54) linkannut sopivat vastukset tuohon sumuvalojen LED DRL käyttöön.
Olen kyllä tuo linkin tsekannut, muttei siellä lue ohmeja vaan 50 W, kuten voikin olettaa... Paikassa, josta meinasin muutakin tilata, on vaihtoehtoja resistanssin osalta hiukan liikaa, että uskaltaisi vaikka arpomalla valita.  En ole "sähkömies"...  ;D Mutta luulisi, että virta vastuksen läpi/yli olisi pieni eli resistanssi iso (U=RI).  ???

Itsellä projekti kesken. Katkaisin sumareiden ohjausjohdon kytkimeltä, mutta auto herjasin palaneista sumarin polttimoista, kun virrat käänti päälle. Ohmin lain mukaan laskin jännitteen ollessa 13V eli lepo ja latausjännitteen välissä ja tehon ollessa 55w niin resistanssi pitäisi olla noin 3 ohmia. Itselläni nyt siellä valojen pistokkeilla 3.6 ohmin vastukset ja pikaisella testillä ei herjannut enää palaneista polttimoista. Vastuksien tehohan sitten mitoitetaan sen mukaan paljon virtaa sen läpi tullaan viemään. Mulla ne johdot jää käyttämättömänä irralleen, mutta vastukset tarvitsivat silti. Vastuuta en tosta ohjeesta ota, mutta pikaisesti testattuna ei ainakaan enää herjanut polttimoista. Auto vissiin tsekkaa valot läpi, kun virrat kääntää päälle on ne valot kytketty päälle tai ei. Minulla ainakin vaati nuo vastukset.

Alla vielä kaavoja.

U=R*I
P=U*I
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400