vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

LED päiväajovalot pre FL RS Ocuun?

Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Nyt on jonkin aikaa drl valot tuolla sumareiden koloissa asuneet. Hyvin tuntuu sieltä näkyvän ja asiansa ajavat. Tarkoitus oli säästää virtaa, kun lyhyttä ajoa tulee luvattoman paljon. Säästyyhän tossa sitten muut polttimotkin ja etenkin ksenonit.

Tässä referaattina vähän projektista juttua. Ensin irroitin auton alkuperäiset sumarit. Kannattaa tässä hommassa irroittaa sisälokasuojat niin sumareihin pääsee helpommin käsiksi.

Sitten sumareiden johtoihin 3.6 ohmin vastukset, koska auto tsekkaa valot läpi, kun virrat kääntää päälle. Sumuvalojen ohjausjohto irti valokytkimeltä. Löytyy valokatkaisimen takaa pinnistä nro. 5 harmaa johto valkoisella raidalla. Sumareiden johdot siis irti myös valojen päästä.

Tämän jälkeen polkimien yläpuolella oleva verhous irti ja kytkin polkimen yläpuolelta läpiviennistä johto konehuoneen puolelle. Johdon toinen pää drl valojen herätteeseen ja toinen pää kojelaudan vasemmassa päädyssä olevan sulakepesän 31 paikkaan ja sulake väliin. Tähän kytkentä pisteeseen tulee jännite, kun virrat kääntää päälle.

Ajovaloumpiolta sitten nastasta 6 kelta/mustasta johdosta ohjaus drl esto piirille. Tällöin drl valot saa sammutus signaalin sekä lyhyiltä, että pitkiltä valoilta. Sulake myös tähän väliin.

DRL valojen maat voi kytkeä auton merkinantotorvien pulttejen alle.

Seuraavaksi koodaaja joka osaa koodata valoautomatiikan pois. Sitten drl valot toimiikin loistavasti. Valokytkimen ollessa 0 asennossa palaa ainoastaan ne ja sitten, kun kääntää parkit niin drl valojen lisäksi palaa parkit.

Ajovalot kytkiessä drl valot sammuu ja ajovalot syttyy. Ainut miinus mitä tulee mieleen on, että parkkeja ei saa päälle yksinään, jos autossa on virrat päällä. Ei pitäisi kuitenkaan olla katsastuksen este, koska parkit saa päälle sitten, kun autosta sammuttaa virrat. Näin kytkettynä meidän toisen auton katsastanut vuosia ongelmitta.

Näillä kytkennöillä nämä ledeillä toteutettujen drl valojen tehon tarve on naurettavat 5W yhteensä.

Itse valot sain kiinni puskurin takana olevaan muoviin, kun vääntelin sinne L malliset kiinnikkeet metallista. Näkyviin ei jää mitään jälkiä, jos nuo joskus purkaa pois. Alkuperäiset sumaritkin jäivät ehjäksi.

Vastuuta en ota, että ovatko kytkentä pisteet semmoiset ettei niistä aiheudu ongelmia tai asennuksesta yleensäkään. Näillä kuitenkin mennään  ;D

Kiitos kaikille auttaneille ja eritoten JaVa^.lle  :)

Alla vielä jokunen kännyllä otettu kuvatus.




Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Erittäin hyvä ja seikkaperäinen kirjoitus. Pisteet siitä.  :)

Minkä valmistajan tekemät nuo DRL:t on? Näyttää erehdyttävästi Scout:n / Fabia:n DRL valoilta?


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Erittäin hyvä ja seikkaperäinen kirjoitus. Pisteet siitä.  :)

Minkä valmistajan tekemät nuo DRL:t on? Näyttää erehdyttävästi Scout:n / Fabia:n DRL valoilta?

Ajattelin, että tosta mun kirjoituksesta moni saa irti niksejä. Hyvä, että oli ymmärrettävässä muodossa noin suurinpiirtein ainakin.

Valot löytyi motonetistä 48-1343. On passelin kokoiset, kun ovat hivenen isommat kuin sumareiden kehyksen reiät. Noilla lattaraudoilla virittelin sinne taakse niin hyväksyntä merkit näkyy niissä laseissa. Tyhjää ei näy kuin konttaamalla maassa ja kuikuilemalla sinne aukkojen reunoille. Täytyy toivoa, että lattaraudoissa olevat valot ei pääse kääntymään siitä kiinnitys pisteestään. On kumi prikka välissä, mutta saas nähä.

Jos tämän postauksen jälkeen näen jonkun konttaamassa ocun keulan edessä niin veikkaan, että se on foorumia kuluttava kohtalo toveri tai sitten muuta kuin kansan luottamusta nauttinut kadun mies  ;D
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa jarasqi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Loistava postaus ja hyvältä näyttää. Melkein tekee mieli alkaa pykiin vastaavaa itelle. Josko sitte ens kesänä :D


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Ei jää herjaamaan mitään, mutta vikakoodit siitä kyllä generoituu ja voi olla että automaattinen korkeudensäätö ei toimi ennenkuin sille opetetaan uudelleen nolla -asento.

Kuinkas tapahtuu tuo opetus?  ???


Poissa Artturi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 89
    • Profiili
Ei jää herjaamaan mitään, mutta vikakoodit siitä kyllä generoituu ja voi olla että automaattinen korkeudensäätö ei toimi ennenkuin sille opetetaan uudelleen nolla -asento.

Kuinkas tapahtuu tuo opetus?  ???

Mä joskus vaihdoin ton etuakselin asentotunnistimen,rupes toimii ilman uudelleen ohjelmointia,takana on vielä toinen.
Huollossa tsekkasivat ajovaloasetukset ton jäljiltä,ei moitittavaa.
*etuanturi oli viallinen,ajovalot jäi ala asentoon*
Sitten en tiä jos on ronkittu jotain asetuksia..
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2013, 12:33:42 ap kirjoittanut Artturi »


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ohjeet sopeutukseen löytyy täältä: Ross-Tech.

Pelkkä asentotunnistimen vaihto ei välttämättä vaadi uudelleen kalibrointia. Riippuu tietty pitkälti siitä, mikä siinä on ollut vaihdon syynä.

Jos sopeutusta ei ole oikein tehty, ei auto sen käynnistäessa suorita sitä ajovalojen alas - ylös jumppausta.


Poissa Jahuu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
  • Octavia II vRS 2.0 TFSi / Golf IV 1.9Tdi 4motion
    • Profiili
Nonniin, nyt on sovitettu Scout / Fabia drl-ledit tuonne Ocun keulalle. Päiväajovalojen kytkennöistä on jo juttua aimmin riittävästi, kannattaa lukea koko topikki läpi jos vielä siihen haluaa tietoa. Tuo drl:en pinnijärjestys löytyy esim. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=254.180 tuolta.

Led-yksikkö irtoaa alkuperäisestä kuoresta kahdella klipsillä, helppo homma. Tuota alkuperäistä kehystä ei voi hyödyntää asennuksessa. Sitten sumarit irti - ohjeita löytyy täältäkin, mutta sisälokasuojan takaa 3 torxia joista 2 päällä ja yksi alla joiden jälkeen johtosarjan liittimet auki. Vänkärin puoli on ahtaampi lasinpesunestesäiliön takia, kuskin puoli lähtee helposti. Tässä vaiheessa sumarit pois koloistaan ja takakansi auki joilloin pääsee irroittamaan heijastinpinnan. Ne on kiinni samoin kahdella klipsillä ja korkeudensäätömekanismi joka irtosi "auki" ruuvaamalla, toinen olikin poikki. Sitten siihen leikkaa/liimaa -osioon...

Tuosta drl-valosta joutuu leikkaamaan sitä 3pinnistä liitintä n. 5mm lyhyemmäksi, jotta alkuperäinen takakoppa mahtuu kiinni. Johdotus tehtiin tässä tapauksessa alkuperäisiin johtoihin sopivat liittimet vaihtamalla, tuota uudemman mallin 3 napaista pistoketta EI siis tarvitse hommata jos koko komeuden kasaa alkuperäisiin kuoriin. Tähän kytkentään kytkettiin vain päiväajovalot, ei siis parkkeja ainakaan vielä.
Jos tuohon parkeiksi kytkentään on jotain faktaa niin olisi mielenkiintoista kuulla miten se toimii, alkuperäispaikoista parkit pitää siinä tapauksessa poistaa jos lainkirjaimen haluaa täyttää pilkulleen.
Ledit menee alkuperäiseen koteloon samoilla kahdella klipsillä, mutta jostain syystä kuskin puoli piti vielä kiilata ettei heilu - vänkärin puoli meni heittämällä.

Kun piuhat on kiinni ja sumareiden kotelo takakansineen on kasattu niin tuikut paikalleen vastakkaisessa järjestyksessä. Vastukset vaatii väliin, itse laittelin http://www.xenonled.com/product/322/vastus-6ohm tuollaiset. Ja nuo vastukset todellakin lämpenee eli kannattaa tehdä metallista kiinnikkeet joilla saa vastukset paikoilleen ettei yllä muoviin tai johtoihin kiinni. Sen jälkeen ohjelmoimalla nuo toimii siten, että 0-asento sytyttää tässä tapauksessa drl-ledit + parkit, on myös tietääkseni mahdollista saada pelkät drl:t palamaan mutta itse halusin myös takavalojen palavan päivällä. Parkkiasennossa palaa pelkät parkit ja ajovaloasennolla xenonit ja parkit.

Suuntaus noissa jää hieman alas ja johtunee siitä että näyttää omasta mielestä hieman himmeiltä. Liittimille tulevaa jännitettä ei kyllä tullut mitattua kun muistelen jostain lukeneeni että sinne ei tulisi ihan 12V, voisiko tuolla olla sitten osuutta asiaan? Kaikkineen asennus näyttää alkuperäiseltä, ja kohtuu hyvin nuo istuu noihin alkuperäisiin umpioihin jopa niin että CE-hyväksymis merkit näkee lasin takaa. Samaan lopputulokseen pääsee varmasti tarvikevaloillakin, joten jos nyt hommaisin noita päiväajovaloja, niin mittailisin hieman noita tarvilamppuja. Tuo kiinnitys vaan tarvikkeilla täytyy ratkaista jotenkin, koska noita kahta klipsua niissä ei ole. Nuo oem-tuikut sattui vaan sopivasti löytymään läheltä niin pitihän se kokeilla.  ::)

Kuvia ei valitettavasti tullut otettua, mutta jospa tuosta kirjallisesta sepustuksesta nyt jotain tolkkua saisi.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Nonniin, nyt on sovitettu Scout / Fabia drl-ledit tuonne Ocun keulalle. Päiväajovalojen kytkennöistä on jo juttua aimmin riittävästi, kannattaa lukea koko topikki läpi jos vielä siihen haluaa tietoa. Tuo drl:en pinnijärjestys löytyy esim. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=254.180 tuolta.

Led-yksikkö irtoaa alkuperäisestä kuoresta kahdella klipsillä, helppo homma. Tuota alkuperäistä kehystä ei voi hyödyntää asennuksessa. Sitten sumarit irti - ohjeita löytyy täältäkin, mutta sisälokasuojan takaa 3 torxia joista 2 päällä ja yksi alla joiden jälkeen johtosarjan liittimet auki. Vänkärin puoli on ahtaampi lasinpesunestesäiliön takia, kuskin puoli lähtee helposti. Tässä vaiheessa sumarit pois koloistaan ja takakansi auki joilloin pääsee irroittamaan heijastinpinnan. Ne on kiinni samoin kahdella klipsillä ja korkeudensäätömekanismi joka irtosi "auki" ruuvaamalla, toinen olikin poikki. Sitten siihen leikkaa/liimaa -osioon...

Tuosta drl-valosta joutuu leikkaamaan sitä 3pinnistä liitintä n. 5mm lyhyemmäksi, jotta alkuperäinen takakoppa mahtuu kiinni. Johdotus tehtiin tässä tapauksessa alkuperäisiin johtoihin sopivat liittimet vaihtamalla, tuota uudemman mallin 3 napaista pistoketta EI siis tarvitse hommata jos koko komeuden kasaa alkuperäisiin kuoriin. Tähän kytkentään kytkettiin vain päiväajovalot, ei siis parkkeja ainakaan vielä.
Jos tuohon parkeiksi kytkentään on jotain faktaa niin olisi mielenkiintoista kuulla miten se toimii, alkuperäispaikoista parkit pitää siinä tapauksessa poistaa jos lainkirjaimen haluaa täyttää pilkulleen.
Ledit menee alkuperäiseen koteloon samoilla kahdella klipsillä, mutta jostain syystä kuskin puoli piti vielä kiilata ettei heilu - vänkärin puoli meni heittämällä.

Kun piuhat on kiinni ja sumareiden kotelo takakansineen on kasattu niin tuikut paikalleen vastakkaisessa järjestyksessä. Vastukset vaatii väliin, itse laittelin http://www.xenonled.com/product/322/vastus-6ohm tuollaiset. Ja nuo vastukset todellakin lämpenee eli kannattaa tehdä metallista kiinnikkeet joilla saa vastukset paikoilleen ettei yllä muoviin tai johtoihin kiinni. Sen jälkeen ohjelmoimalla nuo toimii siten, että 0-asento sytyttää tässä tapauksessa drl-ledit + parkit, on myös tietääkseni mahdollista saada pelkät drl:t palamaan mutta itse halusin myös takavalojen palavan päivällä. Parkkiasennossa palaa pelkät parkit ja ajovaloasennolla xenonit ja parkit.

Suuntaus noissa jää hieman alas ja johtunee siitä että näyttää omasta mielestä hieman himmeiltä. Liittimille tulevaa jännitettä ei kyllä tullut mitattua kun muistelen jostain lukeneeni että sinne ei tulisi ihan 12V, voisiko tuolla olla sitten osuutta asiaan? Kaikkineen asennus näyttää alkuperäiseltä, ja kohtuu hyvin nuo istuu noihin alkuperäisiin umpioihin jopa niin että CE-hyväksymis merkit näkee lasin takaa. Samaan lopputulokseen pääsee varmasti tarvikevaloillakin, joten jos nyt hommaisin noita päiväajovaloja, niin mittailisin hieman noita tarvilamppuja. Tuo kiinnitys vaan tarvikkeilla täytyy ratkaista jotenkin, koska noita kahta klipsua niissä ei ole. Nuo oem-tuikut sattui vaan sopivasti löytymään läheltä niin pitihän se kokeilla.  ::)

Kuvia ei valitettavasti tullut otettua, mutta jospa tuosta kirjallisesta sepustuksesta nyt jotain tolkkua saisi.


Ilmeisesti ulommaiseksi jäi siis alkuperäinen sumarin lasi? Jos näin niin katsastus voi olla haastellinen ja voi tuo poliisiakin kiinnostaa, jos kohdalleen sattuu. Sumareiden laseissa on nimittäin merkintä ainoastaan sumuvalo käyttöön.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mijupe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Nonii nyt ois itelläki tää savotta alotettu. Teen samalla periaatteella kuin Jahuu mut teen orkkis piuhan ja sumarin takakannen väliin jojtosarjan orkkis pistokkeilla johtosarjan johon tulee vastus väliin.jos jlstai syystä haluttaa muuttaa sumarit takas nii kaikki on alkuperästä joten ei tarvi johtojen kans pelleillä isommin ainoastaan sumarin umpion sisälle vaihan pienet/kapiat naaras apikot ledin pinneihin sopivat. Ons tuo pinni järjestys mikä löytyy vagarena linkin takaa niin oikea?koska kuulin toisen vaihtoehon jossa keskimmäinen jää tyhjäksi? Tokihan sen sumarin lasin voi repiä irti mut vesi menee sit lediin ja tuskin katsurit jaksaa alkaa nii tarkoin kyykkimään et mitäs sul siin lasis lukee!??!


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Nonii nyt ois itelläki tää savotta alotettu. Teen samalla periaatteella kuin Jahuu mut teen orkkis piuhan ja sumarin takakannen väliin jojtosarjan orkkis pistokkeilla johtosarjan johon tulee vastus väliin.jos jlstai syystä haluttaa muuttaa sumarit takas nii kaikki on alkuperästä joten ei tarvi johtojen kans pelleillä isommin ainoastaan sumarin umpion sisälle vaihan pienet/kapiat naaras apikot ledin pinneihin sopivat. Ons tuo pinni järjestys mikä löytyy vagarena linkin takaa niin oikea?koska kuulin toisen vaihtoehon jossa keskimmäinen jää tyhjäksi? Tokihan sen sumarin lasin voi repiä irti mut vesi menee sit lediin ja tuskin katsurit jaksaa alkaa nii tarkoin kyykkimään et mitäs sul siin lasis lukee!??!

Viimeksi eilen kyykki, kun auton katsastin. Oli hyvinkin kiinnostunut miksei etusumarit syty kytkimestä, kun sit sanoin, että ovat DRL.t niin kiinnostui kovastikin. Tosin tuurissaan minkälainen katsuri tulee vastaan ???
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Jahuu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
  • Octavia II vRS 2.0 TFSi / Golf IV 1.9Tdi 4motion
    • Profiili
^ Tuo on totta mitä Intruder 1400 sanoi, riippuu paljon katsastussetästä / -tätistä kuinka käy. Itse päiväajovalon merkinnät jää kyllä näkyviin joten toivotaan ymmärrystä tämän suhteen...  ::)
Nyt jos mijupe:lla on valot vielä irti ja löydät oikean järjestyksen pinnien kytkentään niin kerrotko tänne. Omasta mielestäni nuo palaa himmeästi mutta toisaalta suuntaus jäi hieman alas. Ei vaan nyt jaksas alkaa purkamaan uudelleen jos ei muutu mikskään.
Ja olet varmaan huomioinutkin mutta se vastus lämpeää varmaan saman verran kuin 55W polttimo eikä tuolla sumarin sisällä muistaakseni ollut kauheasti tilaa, joten muovit varmasti sulattaa jos joutuu kontaktiin.



Poissa mijupe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
Noissa minulla on pinni järjestys

3=100% (pyöreäreuna)
2=maa
1=himmeä.(tasanen reuna.)

Kokeilin samalla muita järjestystä mut noin ainaki minun lamput sytty.


Poissa mijupe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
    • Profiili
johtuuko liian pienestä vastuksesta vai mistä kun mulla herjaa koko ajan ja aina vain palanutta vasenta palanutta sumuvalo poltinta? kuites ne DRL:lät valot palaa ihan mukavasti niinku pitää mut ärsyttää se palaneen polttimon varotus valo taulussa..


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
johtuuko liian pienestä vastuksesta vai mistä kun mulla herjaa koko ajan ja aina vain palanutta vasenta palanutta sumuvalo poltinta? kuites ne DRL:lät valot palaa ihan mukavasti niinku pitää mut ärsyttää se palaneen polttimon varotus valo taulussa..

Millainen vastus sinulla siellä sitten oikein on? Ja oikealta puolelta ei tule vikakoodia?