Nyt on jonkin aikaa drl valot tuolla sumareiden koloissa asuneet. Hyvin tuntuu sieltä näkyvän ja asiansa ajavat. Tarkoitus oli säästää virtaa, kun lyhyttä ajoa tulee luvattoman paljon. Säästyyhän tossa sitten muut polttimotkin ja etenkin ksenonit.
Tässä referaattina vähän projektista juttua. Ensin irroitin auton alkuperäiset sumarit. Kannattaa tässä hommassa irroittaa sisälokasuojat niin sumareihin pääsee helpommin käsiksi.
Sitten sumareiden johtoihin 3.6 ohmin vastukset, koska auto tsekkaa valot läpi, kun virrat kääntää päälle. Sumuvalojen ohjausjohto irti valokytkimeltä. Löytyy valokatkaisimen takaa pinnistä nro. 5 harmaa johto valkoisella raidalla. Sumareiden johdot siis irti myös valojen päästä.
Tämän jälkeen polkimien yläpuolella oleva verhous irti ja kytkin polkimen yläpuolelta läpiviennistä johto konehuoneen puolelle. Johdon toinen pää drl valojen herätteeseen ja toinen pää kojelaudan vasemmassa päädyssä olevan sulakepesän 31 paikkaan ja sulake väliin. Tähän kytkentä pisteeseen tulee jännite, kun virrat kääntää päälle.
Ajovaloumpiolta sitten nastasta 6 kelta/mustasta johdosta ohjaus drl esto piirille. Tällöin drl valot saa sammutus signaalin sekä lyhyiltä, että pitkiltä valoilta. Sulake myös tähän väliin.
DRL valojen maat voi kytkeä auton merkinantotorvien pulttejen alle.
Seuraavaksi koodaaja joka osaa koodata valoautomatiikan pois. Sitten drl valot toimiikin loistavasti. Valokytkimen ollessa 0 asennossa palaa ainoastaan ne ja sitten, kun kääntää parkit niin drl valojen lisäksi palaa parkit.
Ajovalot kytkiessä drl valot sammuu ja ajovalot syttyy. Ainut miinus mitä tulee mieleen on, että parkkeja ei saa päälle yksinään, jos autossa on virrat päällä. Ei pitäisi kuitenkaan olla katsastuksen este, koska parkit saa päälle sitten, kun autosta sammuttaa virrat. Näin kytkettynä meidän toisen auton katsastanut vuosia ongelmitta.
Näillä kytkennöillä nämä ledeillä toteutettujen drl valojen tehon tarve on naurettavat 5W yhteensä.
Itse valot sain kiinni puskurin takana olevaan muoviin, kun vääntelin sinne L malliset kiinnikkeet metallista. Näkyviin ei jää mitään jälkiä, jos nuo joskus purkaa pois. Alkuperäiset sumaritkin jäivät ehjäksi.
Vastuuta en ota, että ovatko kytkentä pisteet semmoiset ettei niistä aiheudu ongelmia tai asennuksesta yleensäkään. Näillä kuitenkin mennään
Kiitos kaikille auttaneille ja eritoten JaVa^.lle
Alla vielä jokunen kännyllä otettu kuvatus.