vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Uusi RS-kuski ja ongelmia heti alkuunsa

KUNU · 18 · 16307

Poissa KUNU

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Moro!

Tuli tuossa viime viikolla ostettua -06 viistoperä RS Octavia mustana. Auto on toiminut miellyttävästi, mutta kun alkuhuumasta olen selvinnyt niin pari erittäin ärsyttävää huomiota on herännyt, kun tuli kokeiltua kaveri vastaavaa autoa tosin farmarina.

1. Kytkin/vaihteiston toiminta. En tiedä onko tyyppivika vai kytkimen ominaisuus, mutta erittäin löysä tämä on ja vaikea saada kunnon tuntumaa että mistä kohtaa kytkin ottaa vaihteen kiinni. Meinaa sammua joka paikaltaan lähdössä jos ei luistata pari metriä, näinhän ei pitäisi olla? Käytin nopeasti paikallisella pajalla ja sanoivat että kytkin on kunnossa, ja tuo kyseinen "vika" on vain ominaisuus, pitääkö paikkaansa? Vaihteistoakin saa joskus painaa silmään, eikä mene välttämättä mene vaivattoman pehmeästi.

2. Moottorista kuuluu joskus paikaltaan lähdettäessä pientä sivuääntä, samantyylisen äänen huomasin vanhasta Audi A4 kun siinä oli automaattivaihteisto vetämässä viimisiään. Ääni esiintyy silloin tällöin hieman enemmän kierroksia nostaessa varsinkin lähdössä. Ääni ei sinänsä haittaa minua, mutta huonoja kokemuksia edellisen auton suhteen ja pelottaa että onkohan jokin osa paskana (moottorin käyntiäänen lisäksi kierroksia ottaessa, ei esiinny aina)

3. Sisätiloissa kuuluu selvää naksutusta jostain päin kojelautaa mikä kestää n. 5 sekuntia, jostakin luin että johtunee vissiin puhaltimesta?

4. Autolla on ajettu 120 tuhatta. Jakopäähihnaa ei ole valitettavasti vaihdettu, mutta autoliike mistä ostin, vakuutti että hihnanvaihto on 180 tuhannen kohdalla. Uskaltaako autolla ajaa tuonne asti vai kannattaako suosiolla vaihtaa seuraavan huollon yhteydessä?

5. RS malliinhan saa tietääkseni kahta eri alustaa? Tässä todennäköisesti se pehmeämpi malli. Voiko tuosta johtuen ohjaustuntuma olla löysä? Kaverin vastaavaa kokeilin missä lienee tuo sport-alusta, ja ohjaus oli huomattavasti tarkempi ja tunnokkaampi.

Käytän auton ensi viikolla autotohtorilla ja hän varmaankin kertoo, että kannattaako työntää jyrkänteeltä alas vai pitää. Mutta jos teillä kokeneemmilla on heittää jotakin kommenttia mielenrauhani tasoittamiseksi niin olisin kiitollinen!


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
1. Omassa -06 kytkin on kieltämättä myös hieman erikoinen mutta kaikkeen tottuu. Vaihteet menee kyllä päälle nätisti.
3. Oisko climatronic?
4. Bensa RS:n jakohihnan vaihto tehdään 120 tkm kohdalla. Merkkihuollosta varmistettu kun ostin omaani.
5. En ole tätä tarkemmin tutkinut mutta kauppoja tehdessä pääsin koeajamaan -06 ja -07 mallisia porrasperiä, molemmissä samat kilometrit. Olin havaitsevani että -07 olisi ollut hieman pehmeämpi mutta tää oli vaan mutua.


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili
1. Kytkin vaatii totuttelua pari pv meni kun tottui siihen.
2. Turbo se siellä vinkuu  ;) Tän pv kuunnellut turboa kuullostaa siltä et poliisit ajais jossain etäällä. Erityisesti viileitten päivien ongelma :D
3. Climatronicin läpät naksuu apukuljettajan jalkatilassa siellä vasemmalla sivulla. Voi koittaa sopeuttaa liikkeessä laitteilla.
4. 120tkm disun hihna vaihettiin.
5. RS alusta toimii ja ohjaus on jees. Kyllä tolla on kiva kanttailla välillä. Polo tuntuu kaatuvan katolleen kun sitä käskee :D

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili


5. RS malliinhan saa tietääkseni kahta eri alustaa? Tässä todennäköisesti se pehmeämpi malli. Voiko tuosta johtuen ohjaustuntuma olla löysä? Kaverin vastaavaa kokeilin missä lienee tuo sport-alusta, ja ohjaus oli huomattavasti tarkempi ja tunnokkaampi.

RäSää ei ole tehtaalta saanut kuin yhdellä alustalla.


Poissa KUNU

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili

2. Turbo se siellä vinkuu  ;) Tän pv kuunnellut turboa kuullostaa siltä et poliisit ajais jossain etäällä. Erityisesti viileitten päivien ongelma :D

Kunpa ääni olisi tuo turbo, mutta vähän epäilen. Kaasua painettaessa kuuluu ajoittain selvää raksutusta sivuäänenä, varsinki nopeasti nostettaessa kierroksia. Mutta asia selviää ensi viikolla kun käytän tohtorilla.

Ostin auton tosiaankin aivan suuresta liikkeestä ja siellä vakuuttivat että hihnanvaihto tähän kyseiseen autoon on 180 tonnin kohdalla. Itsekkin pidin tuota erikoisena, mutta kun kerran liikkeen huoltomieskin näin vakuutteli niin ei kait siinä muu auttanut kun uskoa.


Poissa K1mble

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
180 tkm tuo hihna vaihtoväli tdi:ssä on mutta koska kyseessä on -06 vuosimalli niin tuleekohan hihnan ikä jo tuossa vastaan? Neljä vuotta on aika yleinen vaihtoväli jos kilometrit eivät täyty. Itse ajattelin omassa vaihdella tuon remmin ennen 150 tkm, 180tkm kuullostaa suomen olosuhteissa aika pitkältä.


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili
Kyl se 120tkm vaihto on, laitat liikken maksaan vaihdon vain. Ellei sitten huoltomies allekirjota lappua jossa lukee 180tkm ja sitten laittavat uuden motin jos laukee.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Skoda Octavian huoltolomakkeessa (minkä saa huollon jälkeen täytettynä) lukee seuraavaa:

Jakohihnan ja kir.rullan vaihto
Suositus: Kiertorullien vaihto
- joka 120 000 km tai 150 000 km (TDI-mallit)
- joka 180 000 km (2.0FSI/TFSI-mallit)
- joka 90 000 km (1,6 MPI-mallit, suositus)
- autokohtainen tieto varmistettava erillisestä taulukosta


Pitäisi katsoa vielä mitä huoltokirja sanoo, muistaakseni juurikin samalla tavalla.


Poissa VRS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 41
    • Profiili
Todennäköisesti vesipumpun käyttöikä tulee täyteen ennen hihnan katkeamista.Suosittelen 120 tkm,niin ainakin omaani suositeltiin Metroautossa.Mielenkiintoista on kuitenkin,ettei kukaan anna takuuta sen kestämiseen,kilometrimääristä kuitenkin puhutaan...


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili
Vanhassa 2002 1.9tdi 90hp vesipumppu oli lunastuskunnossa 90tkm, no tossa koneessa vaihtoväli onkin tuo 90tkm.
Turvallisesti 120tkmssä huoltoon niin ei tuu onkelmia.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
Olikos se niin että toi 180 tkm on valmistajan takaraja ja suomen oloissa, maahantuojan suosituksesta se hihna vaihdetaan 120 tkm kohdalla.


Poissa KUNU

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Mitäköhän kaikkea tuohon jakopääremonttiin pittää vaihtaa? Tutun varaosaliikkeestä kun tulee ostettua kaikki osat ja kaveri tekee remontin niin siksi kyselen.

Hihna, vesipumppu... ?


Poissa sik

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 26
    • Profiili
180 tkm tuo hihna vaihtoväli tdi:ssä on mutta koska kyseessä on -06 vuosimalli niin tuleekohan hihnan ikä jo tuossa vastaan? Neljä vuotta on aika yleinen vaihtoväli jos kilometrit eivät täyty. Itse ajattelin omassa vaihdella tuon remmin ennen 150 tkm, 180tkm kuullostaa suomen olosuhteissa aika pitkältä.

Missä TDI mallissa on noin pitkä vaihtoväli? -06 RS TDI:ssä on 120tkm, -07 ja uudemmissa 150tkm.


Poissa KUNU

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Noniin!

Tuli eilen käytettyä RS autotohtorilla ja tuomio oli seuraavanlainen. 1. Vetonivelen suojakumissa reikä, 2. Moottorista kuuluu selvä sivuääni , kohdistuu jakopään-turbon seutumille.

Eli en aivan kuuro ollut kun tuosta sivuäänestä puhuin. Tännään vein sitten auton vw-centteriin mistä auton ostinkin ja keskustelun jälkeen kauppa ehdotti että itse osien hinnan maksamalla he tekevät jakopäärempan, perushuollon ja tuon suojakumin korjauksen.
Omasta mielestäni ihan reilu kauppa. Autokauppias ei osannut tarkemmin sanoa heti nuiden osien yhteishintaa, selviää tiistaina kun haen auton huollosta.
Kenelläkään heittää hinta-arviota?


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
, 2. Moottorista kuuluu selvä sivuääni , kohdistuu jakopään-turbon seutumille.

Voihan siellä olla jonkun hihnarullan laakerin kilometrit tulossa täyteen.