vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Etupää kolahtelee montuissa

Poissa pakke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Ei ole uusi ilmiö tällä alustalla, mutta kertaus on opintojen äiti...Elikkäs -04 räsän vänkärin puolelta edestä kuuluu vähän terävimmissä montuissa ja jos on useita töyssyjä peränjälkeen (jolloin alusta hieman heijaa) ärsyttäviä kolahduksia. Joskus tuntuu että kolahdukset tuntuu kaasupolkimen välityksellä.

Vaihdettuja osia:

-koiranluut vasen ja oikea
-iskarin yläpään tukilaakeri ja kumi vasen ja oikea
-vakaajatangon puslat

Sellainen huomio että alutukivarren taaimmainen pusla hieman irvistelee kun rengasraudalla kokeilee, siis juuri oikealla puolella. Mutta voi se aiheuttaa kolinaa...? Pehmeämmät ja "pidemmät" töyssyt menee ihan äänettömästi. Iskarit ja ja jouset päällisin puolin ok, ja iskaritestinkin mukaan (tehty keväällä). Kaikki olevinaan kunnossa mut lonksuu todella rasittavasti. Jos jollain jotain ideoita mitä kannattaa kokeilla, ettei tarvitsisi kaikkea mahdollista vaihtaa. Toinen vaihtoehto on vaan ajaa niin pitkään kun oikeasti menee jotain rikki, mut ei vaan pysty kuuntelemaan tota ääntä...
Skoda Octavia vRS Combi -04


Poissa JaS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
  • A4 quattro & Octavia RS
    • Profiili
Tuo toinen vaihtoehto on se Kiinalainen tapa, eli ajetaan niin kauan kuin vehje toimii huoltamatta ja säätämättä. Älä tee näin.

Alatukivarret on VAG-mallia, jotka oireilee juurikin noin puslarakenteensa ansiosta. Se ohuin kumiliitos murtuu ja repeää, jolloin se menee rikki
ja pettää. Vaikea havaita, ellei puslat ole kuivia ja puhtaita.
Joskus Alapalloniveletkin ovat kulutustavaraa, joten sekin kannattaa tsekata. Jos ja kun puslia vaihtaa kannattaa ehdottomasti hankkia tilalle laadukkaat vastaavat. Kokemusta on Audiin ostettujen puslien kanssa, jotka oli tehty arvatenkin Kiinan maalla. Kestivät kuukauden alla, jolloin kumiaines murtui ja kolina palasi. Purin puslat pois ja sain palauttaessani ne kauppiaalle rahat takaisin. Merkkiliikkeestä ostin sitten hieman kalliimat ja laadukkaamat tilalle ja ne on siellä vieläkin. Ne ei ole kalliita, mutta pirullisia purkaa ja vaihtaa ilman prässiä.
The older I get the faster I was


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Voiskohan nuo puslat mennä niin paskaksi että vetää renkaan campeerit perseelleen, itellä kun kuluu renkaat lokarin puolelta sileiksi, vaikka alapallon säätö on tapissa :-[
Napsetta kuuluu ja joskus kääntäessä aika isostikki.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa Oskari

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 134
  • 1u2 rs -04
    • Profiili
Voiskohan nuo puslat mennä niin paskaksi että vetää renkaan campeerit perseelleen, itellä kun kuluu renkaat lokarin puolelta sileiksi, vaikka alapallon säätö on tapissa :-[
Napsetta kuuluu ja joskus kääntäessä aika isostikki.

Toi voi tulla kuluneista iskarin yläpäistä.

Itsellä oli väljät ostettaessa, niin aina montuissa kolahteli. Myös iskarin yläpään laakerit oli ruostuneet jumiin, jonka takia niistä kuului klonksumista käännettäessä. ..kummasti parani ajo-ominaisuudet kun vaihtoi uudet :)

Tuo toinen vaihtoehto on se Kiinalainen tapa, eli ajetaan niin kauan kuin vehje toimii huoltamatta ja säätämättä. Älä tee näin.

Alatukivarret on VAG-mallia, jotka oireilee juurikin noin puslarakenteensa ansiosta. Se ohuin kumiliitos murtuu ja repeää, jolloin se menee rikki
ja pettää. Vaikea havaita, ellei puslat ole kuivia ja puhtaita.
Joskus Alapalloniveletkin ovat kulutustavaraa, joten sekin kannattaa tsekata. Jos ja kun puslia vaihtaa kannattaa ehdottomasti hankkia tilalle laadukkaat vastaavat. Kokemusta on Audiin ostettujen puslien kanssa, jotka oli tehty arvatenkin Kiinan maalla. Kestivät kuukauden alla, jolloin kumiaines murtui ja kolina palasi. Purin puslat pois ja sain palauttaessani ne kauppiaalle rahat takaisin. Merkkiliikkeestä ostin sitten hieman kalliimat ja laadukkaamat tilalle ja ne on siellä vieläkin. Ne ei ole kalliita, mutta pirullisia purkaa ja vaihtaa ilman prässiä.

Näihin saa esim motonetistä uudet alatukivarren puslat. Taisi vaihtaa 12,90€. Vaihtaminenkaan nyt ei ollut kummoinen homma, kun nosti renkaan ilmaan, rengas ja satula irti. Tämän jälkeen alhaalta ruuvaa kolme (muistaakseni M8) ruuvia, jonka jälkeen pääsee irrottamaan itse pääpultin ja esim motonetin lyötävällä pallonivelen irrotustyökalulla irti ja uusi tilalle. Sellainen ~tunti menee/puoli kun itse tekee ja työkalut pysyy edes jotenkin kädessä.

Mitä nyt alkuperäiseen vikaan tulee, niin isovelillä oli supras sellainen ominaisuus, että montuissa vikisi. Rasvaamalla koko iskarin vikinä lakkasi joksikin aikaa, mutta loppuenlopuksi palasi eikä millään rasvalla eroon. Syynä oli loppuenlopuski loppuunkulunut pusla iskarin alapäässä. Tämän vaihtamalla vikinä hävisi. --> ettei sulla olisi joku pusla kulunut ja oireilisi tämän vuoksi. Olisiko mahdollista rasvata yksi pusla kerrallaan (suorastaan kyllästää) ja tarkistaa minkä puslan kohdalla tulee muutosta vikinään?