vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Fabian päiväajovalot / ajovalot

Poissa Temmi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • Tulossa Ocu III Combi vRS
    • Profiili
Hei,

kuinka auton omistajat ovat käyttäneet led-päivävaloja? Luovutuksen yhteydessä kysyin myyjältä että missä asennossa valoja pitäisi käyttää, jotta päivällä vain ledit palaisivat, niin tietoa ei oikein löytynyt. Ilmeisesti kuitenkin ledit riittävät ajeluun valoisaan aikaan, siis lain mukaan, ellen ole väärin ymmärtänyt?

Nyt olen aina kääntänyt valot kokonaan "päälle" ajaessa, jolloin palavat sekä varsinaiset ajovalot (lyhyet) että ledit. Toinen vaihtoehto olisi että kääntäisi valokytkin seisontavalot asentoon, jolloin muistaakseni pelkät ledit paloivat + takavalot. Ns. nolla-asennossa ei taas palanut mitkään valot.

Ohjekirjaa lukiessa huomasin että auton sulakkeiden vierestä luukun alta löytyy katkaisin Räsän päivävaloille. Katkaisin oli tehtaan jäljiltä ilmeisesti Off-asennossa, ja vaihdoin katkaisimen asennon. Sen jälkeen valokatkaisimen nolla-asennossa paloi pelkät ledit, ei takavalot. Muuten valokatkaisimen asennot toimivat entiseen tapaan. Aika outo logiikka. Esimerksi en keksinyt että kuinka ajaisin pelkillä normaaleilla ajovaloilla, ilman ledejä? Luovutuksen yhteydessä kun myyjän kanssa kokeiltiin valoja, niin hän tokaisi että ilmeisesti joku ohjelmointivirhe tms..... pitää nyt katsoa ja vielä kokeilla valoja ???
Tulossa Corrida Red Octavia III Combi vRS 2.0TSI man.

- ex. vRS Fabia 1.4TSI DSG7 (2010)


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili
Testailin näitä valoja tänään minäkin ja ulkomuistista heittäisin seuraavaa:

0-asento: Ledit paloivat kirkkaana ja takavalot oli päällä.

Keski-asento: Ledit paloivat himmeämpänä ja takavalot paloivat

1-asento: Ledit paloivat edelleen himmeänä, päävalot sekä takavalot paloivat.

Sulakeboxin kytkimen asennosta ei ole tietoa. Täytyy vielä huomenna tsekata nämä uudestaan ja päivittää tarvittaessa. Itse olen ajellut päivällä koko ajan tuossa 0-asennossa.


Päivän kulutus sekalaisessa ajossa (ei revitystä) oli 6.8 l/100km. Ei paha Cupran kympin jälkeen. Ja melutaso kitkoilla on myöskin vanhaa pienempi.


« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2010, 11:42:47 ap kirjoittanut Litti »
Citigo 75 Dynamic


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Mitä bensaa tankissa? Sain yllättäviä ohjeita kateelliselta myyjältä! ???


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili

Poissa Temmi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • Tulossa Ocu III Combi vRS
    • Profiili
Testailin näitä valoja tänään minäkin ja ulkomuistista heittäisin seuraavaa:

0-asento: Ledit paloivat kirkkaana ja takavalot oli päällä.

Keski-asento: Ledit paloivat himmeämpänä ja takavalot paloivat

1-asento: Ledit paloivat edelleen himmeänä, päävalot sekä takavalot paloivat.

Sulakeboxin kytkimen asennosta ei ole tietoa. Täytyy vielä huomenna tsekata nämä uudestaan ja päivittää tarvittaessa. Itse olen ajellut päivällä koko ajan tuossa 0-asennossa.


Päivän kulutus sekalaisessa ajossa (ei revitystä) oli 6.8 l/100km. Ei paha Cupran kympin jälkeen. Ja melutaso kitkoilla on myöskin vanhaa pienempi.




Tänään uudestaan varmistin valojen toiminnan:

1.Sulakerasian kannen alla oleva kytkin OFF-asennossa:
- O-asennossa ei pala mitkään valot
- "parkit"-asennossa palaa ledit himmeästi + takavalot
- 1-asennossa palaa ajovalot + ledit himmeästi + takavalot

2. Yllä oleva kytkin ON-asnnossa:
- O-asennossa palaa ledit kirkkaana + TAKAVALOT EI!
- "parkit" asennossa ledit himmeät + takavalot palaa
- 1- asennossa ledit himmeänä + ajovalot+ takavalot palaa

Eli mulla ilmeisesti toimivat noi ledit eri tavalla kuin sulla?! Eli sulla tuntuisi olevan ns. ajovaloautomatiikka ja mulla ei taas ei.
Tulossa Corrida Red Octavia III Combi vRS 2.0TSI man.

- ex. vRS Fabia 1.4TSI DSG7 (2010)


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili
Kyllä noi sun päivävalot toimii ihan asetusten mukaisesti ilman takavaloja. Skodan maahantuoja on vaan koodaillut noita valoja niin , että päivävalojen kanssa palavat takavalotkin. En tiedä millä säänöilla tuo sinun Fabiasi on tyyppikatsastettu, mutta EU säännösten mukaan vin edessä olevat päivävalot palavat.


Poissa Matijas

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
  • Fabia Combi RS vm -10
    • Profiili

Suomessa on toistaiseksi viisaampaa antaa niiden takavalojen palaa. Jos (kun?) direktiivin siirtymäajat päättyvät, täytynee poistaa se nykyinen kytkentä, jossa takavalotkin palavat. Tai sitten uskoa, että direktiiviä muutetaan takavalot sallivaksi  :D


Poissa ToniT

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 86
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Hmm, mulla ei taida palaa kirkaana ollenkaan.

Eli valot ois asennossa palaa ledit +takavalot ja sama tilanne parkit päällä ja kun kytkee ajovalot päälle niin ledit palaa samallalailla.

Vois olla jees jos sais tohon päiväajoon noi ledit kirkkaaks (veikkaan että mulla ne on himmeemmät koko ajan)

On ainakin selkeesti himmeemmät kun muiden automallien päiväajovalot.

Onkos kukaan muutattanu näitä?

Täytyypä kokeilla tota sulekerasian kytkintä mitä se vaikuttaa asiaan.


Poissa diezel

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
    • Profiili
Hmm, mulla ei taida palaa kirkaana ollenkaan.

Eli valot ois asennossa palaa ledit +takavalot ja sama tilanne parkit päällä ja kun kytkee ajovalot päälle niin ledit palaa samallalailla.

Vois olla jees jos sais tohon päiväajoon noi ledit kirkkaaks (veikkaan että mulla ne on himmeemmät koko ajan)

On ainakin selkeesti himmeemmät kun muiden automallien päiväajovalot.

Onkos kukaan muutattanu näitä?

Täytyypä kokeilla tota sulekerasian kytkintä mitä se vaikuttaa asiaan.

Sieltä kannen alla olevasta katkaisimesta saat ledit kirkkaaksi.


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili
Valoista vielä,

Voisiko joku ystävällisesti tsekata seuraavat asiat omasta kulkineestaan (Fabia 2 RS)?

1. Toimiiko "kaukovalomerkki" kaikissa valokytkimen asennoissa 0-parkit-1? Itselläni pitkät vilahtaa vain jos kytkin on asennossa 1. Tosin merkkivalo palaa muissakin asennoissa.

2. Linssin sisällä oleva halogeeni kyllä palaa lyhyillä ja pitkillä, mutta palaako teillä se toinen H7 missään tilanteessa?

- Litti

Citigo 75 Dynamic


Poissa diezel

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
    • Profiili
Valoista vielä,

Voisiko joku ystävällisesti tsekata seuraavat asiat omasta kulkineestaan (Fabia 2 RS)?


2. Linssin sisällä oleva halogeeni kyllä palaa lyhyillä ja pitkillä, mutta palaako teillä se toinen H7 missään tilanteessa?

- Litti



Eikös se toinen H7 ole pitkät (kaukovalot) ja toinen H7 lyhyet (ajovalot).


Merkkivalosta
Ohjekirjasta ote;

Kaukovalo
– Sytytä lähivalot.
– Työnnä vipu eteen.
– Vedä vipu takaisin alkuasentoon kaukovalojen sammuttamiseksi.

Kaukovalomerkki
– Vedä valokatkaisinta ohjauspyörään päin (jousikuormitettu asento) - kaukovalot ja
merkkivalo  kojetaulussa syttyvät.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2011, 07:40:02 ip kirjoittanut diezel »


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili

Näinhän ohjekirja sanoo. Itse vilauttelen kaukovaloja aina silloin tällöin ja olen ihmetellyt merkkien "tehottomuutta". Eilen niitä sitten testailin tallissa ja minulla ei tosiaan valot vilku ennen kuin valokytkin on 1-asennossa. Outoa, vaiko on normaali ominaisuus päiväajovalojen kanssa? Lisäksi tosiaan se toinen H7 on täysin "viraton". Tsekatkaa nyt joku livenä miten teillä futaa ja antakaa allekirjoittaneelle mielenrauha.

Lisäksi tänään oli taas riemu katossa; olivat rengashotellissa hukanneet iskemättömät kesärenkaani ja tietysti Gigarot siinä ohessa. Uskomatonta, mutta totta. Mielenkiinnolla odotan huomista ja koottuja selityksiä...

- Litti
Citigo 75 Dynamic


Poissa RekkaSeppo

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 132
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Kyllä ne pitkät vilahtaa 0-asennossakin. Ja takavalot palaa silloin myös, ja toki leditkin.

Ei taida kahta samanlaista ollakkaan  :D
Felicia 50 kW, Xsara 55 kW, Corolla 81 kW, Fabia 132 kW -->


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Mulla on 0 asennossa etu-ledit päällä ja takavalot off.

Pääsiäisenä ajelin aurinkoisella ilmalla keskellä päivää pelkillä ledeillä ja poliisit räpsyttelivät pitkiä, autoliikkeen myyjä kuitenkin sanoi että pelkillä ledeillä saa ajella kirkkaalla ilmalla joten ketä tässä nyt sit uskoa, myyjää vai polliisia.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Niin led oli himmeällä. vähän niin kuin parkit. Ja eiks suomessa pitäis vielä takavalot palaa päivälläkin. Mut jepet ei tiedä mistään mitään päivävaloista, selityksiä vaan jos pysäyttävät. Ledeillä saa ajaa pimeään asti!