No niin, saatiinhan tähänkin asiaan ratkaisu. En halunnut kommentoida koko asiaa ennenkuin lopputulos oli kirjoissa ja kansissa.
Aloin selvittää asiaa ensin autoverohallinnossa. Sieltä ohjattiin Rekisteröintiosastolle. Sieltä ohjattiin kääntymään paikallisen katsastuskonttorin puoleen. Sieltä ohjattiin kääntymään maahantuojan puoleen. Maahantuoja huomasi myös heti, että CO2 lukemassa on jotain outoa. Viikon odottelun ja muutaman mailin jälkeen sain maahantuojalta autoni VIN-numerolla olevan tyyppihyväksyntä (ECC-Certificate of Comfortity) paperin. Sen kanssa seuraavana päivänä toiveikkaana katsastuskonttorille.
Katsastusmies tiiraili lappua tarkasti, vertailen samalla rekisteriotteeseen. Ja löytyihän sieltä pieni ero: Versionumero heitti viimeisen merkin osalta. Sitten arvuuteltiin että kumpi on oikein: Tehtaalta maahantuojan kautta saamani CoC vai rekkari?
Otimme yhteyttä Helkama-autoon ja joku asiasta tietävä saatiin langan päähän. Myös tämän keskustelun lopputulema oli, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Tässä vaiheessa alkoi käydä selväksi, että auto pitää muutoskatsastaa koska se on rekisteröity alunperin väärällä versiolla. Jätin liput ja laput konttorille kun katsastusmies tarjoutui hoitamaan homman maahantuojan kanssa. Iltapäivällä tuli puhelu, että uuden rekisteriotteen voi tulla hakemaan kunhan samalla katsotaan että auton tyyppikilpi vastaa uutta rekkaria. Kaikki oli OK sillä osastolla ja sain käteeni rekkarin, jossa komeilee yhdistetty CO2-päästö 187 g/km. Maahantuoja maksoi muutoskatsastuksen ja muutenkin heidän suhtaumisensa asiaan oli ainoastaan positiivinen. Samoin pinnat menee katsastusmiehelle, joka otti asiakseen hoitaa asian kuntoon.
Aika homma vajaa 5 € vuodessa säästön takia mutta kysymys oli tässä tapauksessa periaatteesta. Väistämättä tulee mieleen, että kuinkahan monella muulla on samankaltainen virhe rekisteriotteessaan ja maksaa siitä johtuen tulevaisuudessa liikaa ajoneuvoveroa...