vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Vaihdelaatikko

Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Itsellä fabiassa sellasta ongelmaa laatikossa, että kakkonen ei meinaa kunnolla mennä päälle, ja vitonen rusahtaa jos ei laita varovasti.
Onko muilla ollut samantapaista ongelmaa, tai mihin se voisi viitata? ?-ljyt on vaihdettu 30tkm sitten, tosin laitettu mobilin öljyt, joten ne varmaan kannattaisi vaihtaa alkuperäisiin öljyihin...?
Ja tosiaan autossa sachin kytkin ja asetelma.

Täytyy varmaan tarkistaa kytkinnesteen taso? Mitäs nestettä tuonne oikeen sitten pitäisi laittaa, ja paljon ostaa? Onko isokin homma?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2011, 10:20:54 ip kirjoittanut Jorie »


Poissa Luisu

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 980
  • Fabia vrs -04
    • Profiili
Voi myös olla syncrot paskana. Ensimmäisenä yleensä menee tuo kakkosen syncro kun vähän revitetään ja vaihdetaa liian nopesti kakkosta/hieman huolimattomasti. Toivottavasti kuitenkin elpyy öljynvaihdolla.


Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Kävin hakemassa castrol taf-x öljyt, 2l taitaa riittää tuohon laatikkoon?

Kakkos vaihde on se pahin ei runksahda mutta ei meinaa mennä välillä kunnolla päälle/pois.

Kellään ei taida olla vastaavia kokemuksia ;D


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Kakkonen on ykkönen..

Elikkäs mulla ykkösen kanssa pieniä rusahteluvaivoja. Eli jos autolla on vähänkin vauhtia, ykkönen ei mene ilman välikaasua rusahtamatta.
Sitten jos on ajanut pitkänmatkaa maantieajoa, pysähtyy esim. Stop merkille, laittaa ykkösen tupaan niin rusahtaa. Auto ei siis ole enää liikkeessä vaan pysähdyksissä. Tämä vaiva ilmenee jos maantieajoa on tullut n. 100km tai enemmän, ettei ole tarvinnut ykköstä käyttää.

Tuo kakkosen rusahtelu taitaa olla ihan synkro vikaa. Kaaraa kenkiessä ykköseltä kakkoselle vaihto on niin raju ettei synkrot kerkiä mukaan ja pitemmänpäälle se on soronoo.
Eli näitten vaihteitten kans kandee olla tarkkana jos meinaa lähtee lappu lattiassa liikenteeseen.

Vastaavia ongelmia kakkosen synkron kans on esim Subaru Imprezoissa.

"Maltti on valttia"



Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Onko tuolla jonkunlainen vaihdevivusto jne. mikä voisi takkuilla, ja jonka voisi rasvata?
Tosiaan varsinkin kylmällä niin kakkosta ei saa välillä edes päälle jos autolla vauhtia, paikallaan ei mitään ongelmaa.


Poissa Luisu

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 980
  • Fabia vrs -04
    • Profiili
onhan siellä vivusto. Mutta tuskin auttaa jos paikallaan menee vaihteet ihan nätisti..


Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Onkos kukaan joutunut vaihtamaan noita syncroja koskaan, että kuinka kallis remontti on kyseessä?
Vai joutuuko ostamaan kokonaan uuden askin?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
En oo joutunut syncroja vaihtamaan, mutta meni I. ja II. vaihteiden siirtäjä rikki viime kesänä, remontti oli kokonaisuudessaan noin 900€ ihan paikallisella marmorikorjaamolla, työ noin 600e ja osat noin 300e.

Käskin silloin katsoa juurikin syncrojen kunnon ja olivat vielä ihan OK kunnossa kuulemma. Luultavasti onnistuu vaihtaa pelkät syncrotkin, mutta tuo työ maksaa aina jonkin verran valitettavasti.

Olen kerran (kytkinremontin teossa) ottanut itse laatikon irti autosta, on niin vittumainen homma että en enää toiste sitä tee ellei auto jostain syystä saa seisoa vaikkapa paria viikkoa ;D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Joo kyllähän noihin touhuihin helposti se "touhutonni" pamahtaa :P

Oireiliko tuo vaihteensiirtäjä mitenkään ennen hajoamistaan?
Mietin juuri että, kaippa tuo on synkrovikaa itellä, kakkonen ei rusahda, mutta on todella jäykkä saada päälle ajossa...


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Oireiliko tuo vaihteensiirtäjä mitenkään ennen hajoamistaan?

Sepä se olikin kun lähdin huoltoaseman pihasta, ensin pakki, sit 1, 2, 3 ja 4 ja ei mitään ongelmaa, mut sitten kun valoista käännyin ni eipä enää löytynyt 1. eikä 2. vaihetta :o

Ei minkäänlaista ääntä tai mitään missään kohtaa :-\
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Mulla kun oli tuo sama siirtäjäongelma(eri auto, sama laatikko) niin siinä se ei murtunut kerralla, vaan ennen sitä rupesin ihmettelemään kun pakki ei meinannut mennä millään silmään. Pari päivää sen jälkeen töistä lähtiessä ei löytynyt ykköstä eikä kakkosta laatikosta.
Hmm, enpäs muuten muista kokeilinko että toimiiko se pakki sen jälkeen kun siirtäjä hajosi?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili

Hmm, enpäs muuten muista kokeilinko että toimiiko se pakki sen jälkeen kun siirtäjä hajosi?

Ei tullut muuten muistaakseni itekään koitettua, en oo ihan varma kyllä. Ainakin 3, 4 ja 5. vaihteet koitin silloin ja ne kyllä löytyi kaikki.
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Samu.L

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 81
  • Corrida red Fabia Vrs -04
    • Profiili
Ennenku menee sinne merkkikorjaamolle kysymään hintoja niin kokeilaa RVS käsittelyä, lyhykäisyydessä aina muodostaa keraamisen pinnan vaikka vaihdelaatikon osien pinnalle. Pinnoite tasoittaa osia jne jne. Aina on TÜV hyväksytty joten ei ole kusetuksesta kyse ja paljon muutenkin kuullut positiivistä palautetta. Esim. eräs kilpatalli joka kilpailee opel omegalle, ennen vaihdelaatikon ikä oli noin 10 tuntia eli muutamista kisoista puhutaan. RVS ainetta käyttäessä on ajettu jo yli 50 tuntia ilman laatikon vaihto tarvetta.

laatikkoon laitettavat aineet on 50-100 euroa

tossa vielä linkki:  http://www.tuningstudio.fi/portal/tuoteryhmat?&section=c&productcategory=2377&page=2&pages=2
Porsset on kivoja


Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Joo ajattelin tuollaisen aineen ostaa ja heittää noitten uusien taf-x:en kaveriksi, katsotaan miten vaikuttaa kun saan homman tehtyä, voin laittaa tänne sitten infoa oliko vaikutusta.


Poissa Jorie

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
    • Profiili
Vaihdettiin tuossa pari vko sitten nuo öljyt lootaan, lämmin laatikko kun laskettiin ulos.
Kun ruvettiin täyttää niin öljyä meni n. 2,5l, vaikka tilavuus on 2l, mistäköhän tuo johtuu?
Paljon porukalla on mennyt öljyä tuonne ennenkuin tulee yli?