vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Renkaiden kuluminen

Poissa Andy´s

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 90
  • Ocu II rs tfsi -2008-
    • Profiili
kyllähän toi haiskahtaa siltä et ois renkaissa ollu vikaa :-\ ootko kokeillu et onko takalevyt iha sairaan kuumat(sihisee ku heittää vaik vähä vettä levylle) iha normi ajon jälkee??


Kipi

  • Vieras
No en oo vettä heittäny, mutta on ollut normi 30 kilsan työmatkan jälkeen (lahdentietä käytännössä koko matka) niin kuumat et ku laittaa käden vanteen lähelle ni tuntuu jo kuumalta. Eli varmasti kyllä sihisee jos vettä nakkaa. Laahaisko sitten käsijarru sen verran että levyt kuumenee, muttei ajossa huomaa? Tosiaan mitään ylimääräisiä laahausääniä tms. ei ole kuulunut. Jos sen rengasmelun yli edes jotain kuulee...


Poissa Handyman

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 30
    • Profiili
Transporterista sen verran kokemusta, että jarrutehostin oli sökö ja ajossa hädin tuskin huomas, että jarrut lahaa. Laahasivat kuitenkin sen verran, että jo kohtuullisella matkalla lämpenivät vanteet niin kuumaksi, että ku pikkasen sylkäs vanteelle, ni sihahti peltivanne kummasti. Oire ilmeni ainakin takavanteissa, en nyt muista kuumesko etuvanteetkin.

Saman ilmiön teki toiseen takavanteeseen talvella, kun käsijarrun vaijeristossa oli ropsia, joka pakkasella ei vapauttanut jarrua kokonaan.


Poissa miksa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Occu II RS TDi, Corrado G60 -91, Polaris XLT 600
    • Profiili
takalevyt ei lämpäne normaali ajossa pahemmin olleenkaan, saati sitten edes vanne. Takajarrut kun ei saa mennä lukkoon missään vaiheessa (vaikka abs:n tulis jotain vikaa), joten jarrupaine takana on aika pieni.

auto huoltoon ja vaadit korjauksen takuuseen ja uudet takakummit kans.


Poissa Andy´s

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 90
  • Ocu II rs tfsi -2008-
    • Profiili
takalevyt ei lämpäne normaali ajossa pahemmin olleenkaan, saati sitten edes vanne. Takajarrut kun ei saa mennä lukkoon missään vaiheessa (vaikka abs:n tulis jotain vikaa), joten jarrupaine takana on aika pieni.

auto huoltoon ja vaadit korjauksen takuuseen ja uudet takakummit kans.

jep ei muutaku autohuoltoo....


Kipi

  • Vieras
No nyt on sitten käyty neuvottelemassa alustan ja renkaiden myyneessä ja asentaneessa virmas. Kummissaan olivat sielläkin. No ei kun auto pukille ja kulmat tarkastukseen. Takarenkaissa lievää aurausta, mikä tuskin kuitenkaan selittää renkaiden totaalista kulumista. Ei olleet rengasliikkeen poijjaat kuulemma nähneet vastaavan näköisiä renkaita muualla ku rata-autois driftailun jälkeen.... No laittoivat uudet takarenkaat tilalle. Ja vein auton kauppaan ja ostin Audin. Joten se siitä. Mutta tosiaan takajarrut mielestäni kyllä kuumenivat ainakin kesällä todella paljon... Mutta eipä paljoo kiinnosta ruveta metro-auton kanssa tappelee. Sen verran surkee palvelu ollu vaikka kaks uutta autoa sieltä vuoden sisään ostin. Ois varmaan kuitenkin syytetty vaan alustaa ja kuskia. Siellä päässä ei ikinä ole vika. Mutta ei siitä sen enempää. Kiitoksia kaikille vastauksista.


Poissa HenTo

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • A4 B8 2.7 TDI, Ex Octavia RS TDI :(
    • Profiili
No niin voidaamme varmaan paljastaa sen verran että minä sen auton sieltä kaupasta sitten hain ja alustahan on jo uudestaan säädetty ja suunnattu, niin kuin tuolta toisesta aiheesta voi lukeakin. Renkaiden kulmista seuraillaan :D


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Pahoittelut vanhan topicin nostamisesta, mutta ei jaksanut uuttakaan aloittaa. Ongelmana on siis että Ocussa takana olleet kesärenkaat ovat kuluneet poikkeuksellisen oudosti, jollaiseen en itse ainakaan aiemmin ole törmännyt. Renkaat ovat nimittäin kuluneet sisäpuolelta siten että joka toinen kuvion "pala" on huomattavasti enemmän kulunut. Eivät siis ole kuluneet kuten perinteisesti enemmän madalletuissa autoissa, että sisäreuna olisi sliksi. Tuo joka toisen palan kuluminen aiheutti myös hyvin ärsyttävää jurinaa, jota voisi verrata hajoavan pyöränlaakerin pitämään ääneen. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan aikaisemmin? Renkaina Falken FK452 235/35R19. Edessä ei samankaltaista kulumista ole havaittavissa. Pyöränkulmat on säädetty alustan alle laiton jälkeen, joten sitä ei oikein voi syyttää. Laitan tuossa vielä joku päivä kuvan tuosta kulumasta, kun sitä on aika hankala kuvailla.


MTL

  • Vieras
Olen nähnyt raskaan kaluston puolella että rengas kuluu pykäläiseksi toisesta reunasta, mutta silloin on yleensä ollu kyseessä ohjaava rengas (joka voi kuorma-autossa olla myös takana  ;)). Muistelen kouluajoilta, että huonoja iskareita syytettiin tommosesta, mutta eiköhän silloin rengas kuluisi koko leveydeltä läikikkääksi, eikä vain reunasta. Joku kulmaongelma varmaan on kyseessä kuitenkin. Säätöarvoissa on aina toleranssit ja jos ollaan toleranssin "väärässä" laidassa niin leveällä renkaalla voi kulumista tapahtua.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tuossa nyt hieman huono kuva tilanteesta (pyörimis suunta vasemmalle), mutta kai siitä jotain selvää saa:



Tuosta näkyy millainen tuo kuvio on noissa renkaissa:



Tuo omituinen kuluma on siis ainoastaan noissa sisäreunan paloissa. Nuolimaisessa kuviossa tuota kulumaa ei ole, tai ainakaan silmällä sitä ei näe tai kädellä koskemalla tunne. Tuolla alusta / rengas setillä on siis ajettu ainoastaan tämä kesä ja molemmat on ostettu uutena viime talvena. Kulmat säädetty Autokeskuksen 2 vuotta vanhalla hipo-laser-kulmiensäätö laitteella. Näissä RS:ssä pystyy säätämään takana myös camber-kulmat, jota esim vanhemmissa 4-korimallin VAG-konsernin tuotteissa ei voi säätää, joten perinteistä sisäreunan kulumaa renkaisiin ei pitäisi näin ollen tulla, kun kulmat saa tehtaan määrittelemien speksien mukaisiksi.

Painetta renkaissa ollut 2,9 bar takana ja edessä 3,0 bar.

Onko vika nyt sitten ollut renkaassa, kulmissa, paineissa, vai missä?   ???


RedRäsä

  • Vieras
Voisko toi olla veden poistumisesta aiheutuvaa kulumaa? Kun tuossa renkaassahan on joka toisessa vähä erilainen pala, tai sitten marsut jyystää sun renkaita yöllä ja ne tykkää vaa noista salmiakki paloista ;p~


Poissa RäsäSokota

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 385
  • Octavia Combi vRS 4x4
    • Profiili
Mullakin on kulunut noi kesärenkaat takana samalla tavalla sisäreunasta. Pyörän suuntauksessahan se vika todennäköisesti on.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Pitää varmaan katsoa nyt, miten nuo talvirenkaat alkaa kulua. Harmi vaan kun loppuu kohta paikat kesken täällä Hämeenlinnassa, jossa säädättää kulmia. Vianoria en suosi, kun edellisen auton kulmia siellä ei saatu ollenkaan kohdilleen (kolme kertaa säädettiin ja ratti edelleen vinossa suoraan ajettaessa). Autokeskuksessa taas ei ole enää kaveri töissä, niin sinnekään ei autoa viitsi viedä, kun niillä ei ole VAG-konsernin edustusta. Mahtaakohan merkkihuollolla olla laitteet kulmien säätöön?

Olisiko kellään heittää tänne näkyviin arvoja, joiden mukaan säädetty kulmat tuollaisessa vähän enemmän madalletussa autossa? Voisi verrata omiin lappuihin, jos ne jostain satun löytämään.

Minkä merkkiset renkaat muuten RäsäSokotalla on kesärenkaina?


Poissa Uge

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 44
  • Octavia II RS
    • Profiili
Tämän sahahammas-kulumisen ehkäisemiseksi tehdas on ohjeistanut säätämään taka-akselin kulmat seuraavasti.

Camber paitsi RS,  -50´-10´ (max. -1 astetta)
Camber RS,  -1 astetta 15`-5` (max. -1 astetta 20`)
Auraus, kaikki mallit, +10´-2´

Joidenkin suuntauslaitteiden antamat arvot voi olla jotain muuta eli väärät.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Hyvä, että löytyi tietoa tuostakin. Ilmeisesti ollut aiemmin isompikin ongelma noissa Octavioissa, jos tehdaskin on erillisen ohjeistuksen niistä tehnyt?

Vielä kun löydän ne omat säätölaput, niin näkee mihin arvoihin nyt on säädetty ja pääsee vertaamaan noihin suositusarvoihin.  :)