vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Öljynkulutus! Lue!

salama · 188 · 178936

Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Kiitos Keni1 infosta.
Mistä tuo moottorin numero nyt löytykään pellin alta? Voisi oman koneen numeron tarkistaa.
Itsellä ei autossa kyllä tunnu olevan vikaa, mutta ilmeisesti oli moottorin numero kumpi tahansa niin vaatii toimenpiteitä. Ollaankohan Skodalla kuinka tietoisia tuosta asiasta?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2012, 03:32:26 ip kirjoittanut nikob »
VRS


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Kiitos Keni1 infosta.
Mistä tuo moottorin numero nyt löytykään pellin alta? Voisi oman koneen numeron tarkistaa.
Itsellä ei autossa kyllä tunnu olevan vikaa, mutta ilmeisesti oli moottorin numero kumpi tahansa niin vaatii toimenpiteitä. Ollaankohan Skodalla kuinka tietoisia tuosta asiasta?

Jakopään kopassa on tarra josta näkee motin numeron http://www.vagarena.fi/index.php?action=dlattach;topic=8160.0;attach=15430;image

Mitään automatiikkaa korjauksiin ei ole tarjolla vaan tehdas vaatii öljynkulutuksen mittauksen erikseen jokaisesta autosta ja kulutuksen pitää olla normaalia suurempaa jotta alkavat korjaamaan. Helmamasta en tiedä mutta ainakin keke78 mainosti viikkoa 33 jolloin Helkama antaisi jonkin tiedonannon asiasta. Itse hain tiedot Volkswagenin erwin -palvelusta josta löytyy huollon ohjeistus korjauksiin. Huohotinkorjaukset koskevat kaikkia VAG CAV koneita, se öljyrengaskorjaus koskee vain tehokkainta CAVE moottoria eli moottoria joka käytössä vain Polo GTI:ssä, Räsässä ja Ibizassa.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Tehdas ei vaadi mitään!!!!! Mutta kaikki tieto on tärkeää kuluttajan kannalta, jopa vuosien ja kilometrien jälkeen!


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Tehdas ei vaadi mitään!!!!!

Tehdas vaatii tutkimukset koska takuukorjauksista huolto laskuttaa maahantuojaa, maahantuoja laskuttaa tehdasta ja tehdas tietenkin vaatii että auto on tutkittu ennen korjaamista. Aivan normaali käytäntö minkä tahansa vian kanssa, vika pitää todeta ennen kuin sen korjaaminen voidaan aloittaa. Nuo vaaditut tutkimukset on mainittu dokumenteissa.


Poissa Puuhis76

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 16
  • Fabia vRS Combi 2010
    • Profiili
Nyt sitten ajellaan 300 km lenkkiä ja takas metroautolle kuulemaan tuomio.
Kilometreihin ja lisätyn öljynmäärän perusteella kulutus on noin 0,6 litraa tonnilla.
Eiköhän ne poijjaat sielä laskeskele sopivasti siihen 0,49 pintaan...ei toimenpiteitä...
...saa nähdä.


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Kiitos Keni1 infosta.
Mistä tuo moottorin numero nyt löytykään pellin alta? Voisi oman koneen numeron tarkistaa.
Itsellä ei autossa kyllä tunnu olevan vikaa, mutta ilmeisesti oli moottorin numero kumpi tahansa niin vaatii toimenpiteitä. Ollaankohan Skodalla kuinka tietoisia tuosta asiasta?

Jakopään kopassa on tarra josta näkee motin numeron http://www.vagarena.fi/index.php?action=dlattach;topic=8160.0;attach=15430;image

Mitään automatiikkaa korjauksiin ei ole tarjolla vaan tehdas vaatii öljynkulutuksen mittauksen erikseen jokaisesta autosta ja kulutuksen pitää olla normaalia suurempaa jotta alkavat korjaamaan. Helmamasta en tiedä mutta ainakin keke78 mainosti viikkoa 33 jolloin Helkama antaisi jonkin tiedonannon asiasta. Itse hain tiedot Volkswagenin erwin -palvelusta josta löytyy huollon ohjeistus korjauksiin. Huohotinkorjaukset koskevat kaikkia VAG CAV koneita, se öljyrengaskorjaus koskee vain tehokkainta CAVE moottoria eli moottoria joka käytössä vain Polo GTI:ssä, Räsässä ja Ibizassa.

Vitut oo tapahtunu vielä mitään mun autolle. Paitsi se että huollon jälkeen (28500km) on laitettu jo neljäs litra lisää öljyä (32000km). Tai no on sen verran että silloin vk33 ma liikkeestä soitettiin että kestää vielä jonkin aikaa maahantuojan puolelta mutta sua ei olla kokonaan unohdettu. Aion kyllä vaatia jotain kompensaatiota tuosta öljystä, 11 x 17 euroa joutunu jo lisäämään ylimmääräistä.


Poissa Puuhis76

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 16
  • Fabia vRS Combi 2010
    • Profiili
Nonni. Metroautolla mitattu kulutus. 0,68 litraa tonnilla...siis edelleen öljystä kyse.
Norjassa muuten tonnilla saa 0,68 litraa olutta...joo no.

Lokakuun kahdeksas moottori palasiks, huohotin ja vissiin vähän muutakin kilkettä vaihtoon.
Kysyin et pystytkö pistää edes litran öljyä että pääsis seuraavan 1500 km etiäpäin.
Ei luvannu, mutta kieltämättä hymähdyksestä päätellen ymmärsi vitutuksen.
Ei kuulu maahantuojan lohdutuspakettiin moinen...
Lupasivat korjata ongelman, mikä on helvetin kiva juttu.

Tuo 0,5 litraa/1000km toleranssi on kyllä sellainen että pistää funtsimaan.
Mitäs jos kulutus olis 0,49? Se olis moninkertainen "normaaliin" esim. tuohon 1 litra/7000km verrattuna.
Ei toimenpiteitä. Näitä varmasti on ja laskuvirheistä johtuvia veivauksia jo todistettavasti.




Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Normaaliksi öljynkulutukseksi näille moottoreille on nyt vahvistettu 0,1 litraa per 1000 km. Asian vahvistaa VW:n henkilökuntaan kuuluva. Hänen mielestään hänen entinen auto (Polo GTI) kulutti paljon öljyä mutta hän hyväksyi kulutuksen koska kyseessä Turboauto eikä siis siksi ollut erikseen huoltoa asiasta reklamoinut. Muut moottorithan ei yleensä vie kuin 0,5 litraa / 30 tkm. Kyseinen ex-Polo GTI kuski ei ollut omien sanojensa mukaan autoa säälinyt joten kulutuslukemat saatiin sporttisella ajotyylillä. Kulutus oli myöhemmin kasvanut 0,2 litraan mutta tuota kyseistä autoa oli jossain vaiheessa piritetty ja hyvin todennäköisesti kulutuksen kasvu johtui virityksestä.

Joka tapauksessa suurella osalla on viallinen CAVE kone koska öljynkulutukset ovat huomattavasti suurempia kuin nuo konsernimiehen lukemat. Jos kerran VW:n henkilökuntaan kuuluvalla on ollut tuollainen kulutus autossa niin miksi näitä meidän muiden autoja ei saada edes korjaamalla lähellekkään samaan kuntoon? Korjatut laitteet ovat 'korjauksen' jälkeen kuluttaneet joko saman kuin aiemmin eli mitään ei ole tehty tai sitten kulutus on laskenut juuri ja juuri alle 0,5 ollen yleensä keskim. 0,35 luokkaa.

Mun tunnus bännättiin Vagarenalta tän tiedon julkistamisen jälkeen eilen, käsittikö foorumin admin viestini syyttelyksi niin mitä tod. näk. kyllä koska info asiasta poistettiin samalla. Myös tuon mainitun normaalisti kuluttavan auton entinen omistaja vahvisti kulutuksen omassa viestissään, sekin poistettiin vaikka siitä olisi ollut isolle joukolle mahdollisesti apua autonsa korjaamisen kanssa. Otin toki tarvittavat dokumentit talteen jos joku haluaa niitä nähdä, itse en ala täällä asiaa sen enempää riepomaan, nuo hallussani olevat tiedot riittävät mulle, sain sen tiedon mitä halusin.

Jos Adminit täällä antavat luvan julkaista nuo tiedot niin teen sen mieluusti. On huomioitava ehdottomasti että foorumilla ei ketään aleta syyttelemään, tieto on tarkoitettu vain todisteeksi siitä millainen kulutus näissä pitäisi olla ei muuta.



Metu69salemi

  • Vieras
Jos Adminit täällä antavat luvan julkaista nuo tiedot niin teen sen mieluusti. On huomioitava ehdottomasti että foorumilla ei ketään aleta syyttelemään, tieto on tarkoitettu vain todisteeksi siitä millainen kulutus näissä pitäisi olla ei muuta.

Minä en näe tässä postauksessa mitään vikaa, mutta otathan huomioon, että olen vain yksi monesta ja muilla saattaa olla syytä puuttua asiaan.


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Jos Adminit täällä antavat luvan julkaista nuo tiedot niin teen sen mieluusti. On huomioitava ehdottomasti että foorumilla ei ketään aleta syyttelemään, tieto on tarkoitettu vain todisteeksi siitä millainen kulutus näissä pitäisi olla ei muuta.

Minä en näe tässä postauksessa mitään vikaa, mutta otathan huomioon, että olen vain yksi monesta ja muilla saattaa olla syytä puuttua asiaan.

Kyllä. Odotellaan rauhassa muiden kanta asiaan.


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Vitut oo tapahtunu vielä mitään mun autolle. Paitsi se että huollon jälkeen (28500km) on laitettu jo neljäs litra lisää öljyä (32000km). Tai no on sen verran että silloin vk33 ma liikkeestä soitettiin että kestää vielä jonkin aikaa maahantuojan puolelta mutta sua ei olla kokonaan unohdettu. Aion kyllä vaatia jotain kompensaatiota tuosta öljystä, 11 x 17 euroa joutunu jo lisäämään ylimmääräistä.

Kekellle ja muille tiedoksi, että korjaus on ainakin virallisesti vain huohotinputken vaihto, mulla asiasta korjaamon korjauslappu ja olen nähnyt kuvan (kuva tallessa) siitä uudesta huohotinputkesta ja se on ulkoisesti aivan saman näköinen kuin alkuperäinen, jos se oikeasti auttaisi niin putken sisähalkaisijaa olisi pitänyt suurentaa eli putkea kovertaa joilloin alkuperäisen putken lujuus kyllä kärsisi :)

Jos huohotus olisi liian ahdas niin ainakin teoriassa on mahdollista että se lisää öljynkulutusta koska kampikammion paine pääsee kasvamaan ja sylinterien ohivuoto näin kasvaa. Uusi huohotinputki pitäisi siis olla halkaisijaltaan suurempi kuin vanha jotta sillä olisi jotain vaikutusta. Erään mainitun konsernimiehen auto kulutti vain 0,1 tonnilla eikä siihen tarvinnut tuota uutta huohotinta laittaa ja silti siinä pienin kulutus mitä näistä koneista on raportoitu.

Mulle oli tästä päivästä alkaen varattu 2-3 päivää auton korjaamiseksi (kulutus 0,33 litraa / 1000 km), maahantuoja on erikseen luvannut korjauksen autoon asiakastyytyväisyyden nimissä. En jättänyt autoa pajalle koska tuon letkun vaihdon voi tehdä myöhemmin määräaikaishuollossa n. 4000 km päästä. Otin mukaan lapun jossa osalista korjaukseen, vain tuo letku oli tähän tilattu eli mitään muuta ei ainakaan virallisesti vaihdeta, letkun vaihdosta jos sen muussa yhteydessä tilaa joutuu maksamaan letkun hinnan 63 euroa ja 1 h työn, ihmettelen miksi tunnin duunia varten oli varattu 2-3 päivää remonttia??? Ehkä autoon olisi saatettu tehdä jotain muutakin mutta kuten mainittu niin rempan ehtii tehdä määräaikaishuollon yhteydessä autossa kun ei ole mitään muuta vikaa kuin mun mielestä liian suuri öljynkulutus joka tosin mahtuu volkkarin raameihin eli ei ole varsinainen vika :)

Laitan myöhemmin tänään kuvia aiemmin mainitun konsernimiehen auton kulutuksen tiedoista samoin kaikki faktat jotka todistavat hänet konsernimieheksi etc niin ei jää mitään epäselvää, on tosiaan perin kummallista että VW korserniin kuuluvan auto on ainoa josta on virallisesti raportoitu ns. normaali tai ainakin vielä jotenkin hyväksyttävä 0,1 / 1000 km öljynkulutus normaalin ollessa 0,5 / 30 tkm. Kaikkien muiden autot ovat kuluttaneet parhaimmillaankin 1 litra per 7000 km ja monilla jopa 1 litra per 1000 km eli konsernimiehen auto on huomattavasti parempi kuin asiakkaiden autot???

Mainittakoon vielä että Vagarenalla tämä informaatio on jo 2 kertaa poistettu (ensimmäisen kerran elokuussa ja nyt sunnuntaina viimeksi) eli on aivan liian arkaluonteista asiaa konsernille, näin ollen koska aineisto ei sisällä mitään asiatonta niin ainakin Vagarena on konsernin valvonnassa tai sitten en ymmärrä miksi tieto ei saa olla esillä. Viestien poisto on tehty vedoten asiattomuuksiin, kuitenkin on tuotu esille vain virallinen normaali kulutus 1.4 TSI twincharger 132 kW moottoriin ei muuta.

Laitan kuvat ensin admineille ja jos joku heistä ei halua kuvia julki niin ilmoittaa mulle ja tähän ketjuun. Saamme nuo kulutukset korjattua vain yhteispelillä, oman autoni korjaukset saan kyllä näillä tiedoilla, mutta jotta jatkossa emme joutuisi vastaavan ongelman kanssa tappelemaan niin nyt kannattaa tämä asia hoitaa kerralla kuntoon. Se on niin asiakkaiden kuin autonvalmistajien hyväksi kun ei tarvi tapella eikä kusettaa vaan kannetaan vastuu virheistä jos niitä on tehty.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2012, 10:17:02 ap kirjoittanut Keni1 »


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Todennäköisesti kukaan ei ole yrittänytkään kusettaa. Mutta kiinnostaako mijardeja euroja voittoa tekevää konsernia, pikku Suomen valitukset. Tai sitten menee vähän niin kuin meillä töissä, kun aloite ei kulkenut eteenpäin vuodessa käytäntöön. Menin suoraan toimitusjohtajan puheille. "Että eikö teitä kiinnosta säästää 50000 euroa vuodessa, kun tarvikkeet ja toteutus maksaa 500-800 e. TJ oli hölmissään, ja johan alkoi tapahtua! Tosin aloitepalkkio upuu vieläkin!


Magilla

  • Vieras
Tuttuni sai ainakin Mersun koneen vähentämään öljynkulutuksen huimasti Forten Oil Treatmentin avulla. Tosin ennen öljynvaihtoa tehtiin Forten 'huuhtelu' eli mämmit koneeseen, käyttö paikallaan kone kuumaksi, ja sitten valutettiin öljyt ulos. Uusi suodatin ja uudet öljyt perään + Forte Oil Treatment ja öljynkulutus putosi merkittävästi. Lisätietoja löytynee linkistä :
http://www.forte-nwe.com/FIN/
Maahantuojana näyttäisi olevan Tecalemit.


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Tuon käsittelyn ainakin itse aijon vaatia ekassa huollossa, vaikka itsellä ei taida olla öljy ongelmaa.
VRS


Magilla

  • Vieras
Eipähän tuo toimenpide ole mikään kovin ongelmainen tehdä merkkihuollon ulkopuolellakaan. Periaatteessa lähimmällä öljyjä vaihtavalla huoltiksella koska koko rumba on aika pienimuotoinen ja sen voi tehdä itsekin.

Mitä muuten öljyihin tulee niin Specialty Engineeringissä töissä ollut tuttuni heitti aika huikean väittämän öljyistä yleensä. Tuttu keroi ettei koskaan laita omiin autoihinsa tai asiakkaiden autoihin öljyä joka tulee tavallaan sivutuotteena joltain bensaketjulta tyyliin Texaco, Shell, Esso ja Teboil jne jne.

Joku Motul, Pennzoil, Quaker State ja muut yksinomaan öljyihin erikoistuneet puljut oli ne ainoat joita hemmo hyväksyi. Koska toi oma RS on ollut käytössä vasta runsaan viikon jää seurattavaksi miten öljynkulutus kehittyy. Auto on huollettu juuri ennen luovutusta mutta jos öljyä alkaa katoamaan niin Fortekotkotus alkaa välittömästi. Ja sen perään todennäköisesti Motulia koneeseen. Siitä on omakohtaisia kokemuksia ja toimii äärimmäisen hyvin. Mielestäni myös Valvoline on toiminut ihan hyvin.