vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Öljynkulutus! Lue!

salama · 188 · 178943

Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Päätin just että toistaiseksi saa jäädä isompi asian riepominen, voin laittaa kuvat privana jos joku niitä kaipailee. Pitää muistaa että autoliikkeelle ja maahantuojalle pitää aina antaa mahdollisuus auton korjaamiseksi, heillä on nyt korjauspaketti ja se kannattaa autoon vaatia jos kulutus yli 0,5. Jos jää karvan alle niin uusi huohotinputki ei kauheita kustanna, tosin aina kannattaa neuvotella jos saisi korjauksen takuuseen, uskoisin että asiakastyytyväisyyden nimessä korjauksia tehdään nyt entistä hanakammin koska niin paljon näistä on jauhettu. Ainakin Polo GTI autoihin korjauksia jo tehdään niin miksei sama korjaus löytyisi jo Helkamalta?


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Laitan kuvat nyt kuitenkin tänne, admin saa poistella linkit jos haluaa. Tarkoitus ei ole mustamaalata ketään vaan tuoda esille mikä on normaali öljynkulutus näissä moottoreissa. Toisaalta kuvista kyllä ilmenee VW konsernin edustajan erikoinen käytäntö autonpidon suhteen, autoa säästämättä on menty (ei ole kiellettyä), konetta viritelty takuuaikana ja myöhemmin jätetty asia mainitsematta mm. myytäessä autoa. Ja sitten vielä uudella omistajalla ilmeni kaikesta huolimatta aivan tolkuton öljynkulutus joka alkoi heti 800 km jälkeen kun valot syttyili. Mutta siis kulutus 0,1 per 1 tkm on mahdollista ja sellaiset arvot pitää korjauksen jälkeen saada.

http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_vahvisti_normaalin_oljynkulutuksen.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_GTI_kulutuksesta_Youtubessa.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_henkilokuntahintaan.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_nahnyt_paljon_LL_moottoreita.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_normaali_kulutus.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_virityksen_vahvistus.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_viritys2.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_Youtube_kommentti.JPG
http://www.kolumbus.fi/keni1/Tsuku_Youtube_video_info_VAGArenalla.JPG


Magilla

  • Vieras
Sitaatit taitaa olla muualla ihan julkista tietoa joten en itse näkisi mitään syytä miksi ylläpito poistaisi ne  8)

Päinvastoin kyseessä oli ihan mielenkiintoista tietoa. Mainittiin myös öljynvaihtoväli 30 tkm jossain yhteydessä. En ikinä koskaan milloinkaan jättäisi vaihtoväliä niin pitkäksi. Toisaalta kun on seurannut tätä öljynkulutus keskustelua niin välillä tuntuu siltä kuin öljyt vaihtuisi 'luonnollista' kautta jo alle 10 tkm !!
Omat ajot ovat vuodessa hieman alle 15 tkm joten keväällä ja syksyllä vaihdettuna öljynvaihtoväli on noin 7,5 tkm mikä on mielestäni muutenkin kohtuullinen vaihtoväli. En usko että talouspuoli menee konkurssin puolelle liian tiuhan vaihtovälin takia. Konerikon jälkeen olisin varmaan persaukisempi  ;D


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Niin noi öljyn vaihtovälit. Jokaisellahan on mielipiteensä ja halunsa: Mutta faktahan on se, että autohan ei ole mikään ralliauto. Ja eiköhän noi moottorit ole koeajettu miljoonilla kilometreillä, että niille annetaan pitkät öljyn vaihtovälit. (Ei yks tuttu taksikuskikaan vaihda öljyjä d 170cr superb:lkään, kun noin 33000 kilometrin välein ja takuut kaikki pysyy reilassa!) Ja virallinen maahantuojankin kanta ("on") edelleen "älä vie turhaan öljyn vaihtoon hoidetaan se 30000km:ssä tai 2 vuoden välein". Itselle vaihdot meni: suodatin n.13kk 18 tkm. Ja n.28800 km huolto. Oli tehtävä ennen pitkää loma reissua! Joten, jos vaihtelee 7500km välein turha sinne on longlife öljyä tunkea. Ja eipä tuo (tsukun tonton") polo gti ole ainoa piristetty 1,4 gti/rs/cupra.


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Älä Ken1 nyt täälläkin aloita tuota samaa kuin areenalla. Sulla on ollut ihan hyviä vinkkejä tähän ongelmaan joilla se on, mutta tuo Tsukun voisi jättää rauhaan. Vai eikö Ken1 sulla ole omaa elämää?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2012, 09:49:15 ip kirjoittanut nikob »
VRS


Poissa RekkaSeppo

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 132
  • Skoda Fabia vRS -11
    • Profiili
Ensimmäisen kerran vilahteli öljyvalo.
Ja mittarissa aika tarkkaan 8 000 km.
Ja toinen litra.. Mittarissa 12 140 km.

Ja kolmas litra.. Mittarissa 16 100 km.
Felicia 50 kW, Xsara 55 kW, Corolla 81 kW, Fabia 132 kW -->


Poissa Litti

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 234
    • Profiili

Minulla mittarissa kohta 33000 km ja vasta toinen "lisäyslitra" menossa, ilmeisen vähäkulutuksillinen yksilö siis. ?-ljyt ja suodatin vaihdettu kaksi kertaa, ensin 10000 km:n ja sitten 26000 km:n kohdalla.

Viime sunnuntaina kävin Skodan viikonloppunäyttelyssä ja niinhän siinä kävi, että Citigo Dynamic lähti tilaukseen. Kohta testaillaan sitten todellisen "urheiluauton" öljynkulutuksia  ;)

- Litti
Citigo 75 Dynamic


Poissa Keni1

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili

Minulla mittarissa kohta 33000 km ja vasta toinen "lisäyslitra" menossa, ilmeisen vähäkulutuksillinen yksilö siis. ?-ljyt ja suodatin vaihdettu kaksi kertaa, ensin 10000 km:n ja sitten 26000 km:n kohdalla.


Good!

Lainaus

Viime sunnuntaina kävin Skodan viikonloppunäyttelyssä ja niinhän siinä kävi, että Citigo Dynamic lähti tilaukseen. Kohta testaillaan sitten todellisen "urheiluauton" öljynkulutuksia  ;)

- Litti

Tosta kun nopeesti vilkasin niin ainakin keula asiallisempi kuin Up!ssa, Up! testattu kesällä ja olihan positiivinen ylläri, reipas kiihtyvyys ja pitkästä aikaa tuli ajettua 'oikealla' autolla eikä millään turvalaitteella :)


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Torstaina vaihdettiin huohotinputki ja laitettiin uus softa koneeseen. Nyt sit kuulostellaan vaikuttiko öljynkulutukseen mitenkään. Vähän tulee paskanmaku suuhun kun perstuntumalla tuo softa teki sen että laatikko ei vaihda enää yhtä iloisesti pienemmälle mottorijarrussa sportilla ajaessa. Ennen softaa 2-3 vaihteella moottori jarrutti todella agressiivisesti, nyt tuntuu että rullaillaan vaan menemään. Toisaalta meno muuttui aikalailla sujuvammaksi ja vähemmän töksähteleväksi mikä taas on ns. normiajossa pelkästään positiivista.

Perstuntuma on kuitenkin se että nyt otettiin koneesta/laatikosta softalla se kaikkein kirein kierrosherkkyys/kaasuvaste pois ja yritetään tällä keinolla saada kulutus jotenkuten siedettäväksi.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Niin on varmaan! Myyjät ei ole luotettavia! Mutta ahvenistolle:!!! niin kerron viri tarinan ja mielipiteeni 38000 ajettu


Magilla

  • Vieras
Häpeäkseni joudun tunnustamaan että istuin autossa tänään ja aloin lukemaan ohjekirjaa (ihan totta!)  :-[

Katsoin huvikseni mitä ohjekirjaa mainitsee öljynkulutukseksi ja kirjassa mainittiin 0,5l / 1.000 km. Hankalissa olosuhteissa kone saattaa viedä enemmänkin kuin tuon puoli litraa. Totesin samalla että itse ajan juuri nimenomaan noissa hankalissa olosuhteissa, eli jatkuvaa kylmäkäynnistystä ja lähes yksinomaan nurkka-ajoa. Väistämättä jatkuvat käynnistämiset työntää bensaa melko raakana öljyn sekaan, joten ne jotka hehkuttaa 30.000 kilsan öljynvaihtovälistä ajanee pikemminkin pitempää reissua kuin nurkka-ajoa. Tai vaihtoehtoisesti ehkä odottaa kunnes kone kilahtaa. Bensahan ei tunnetusti voitele eikä jäähdytä konetta samalla tavalla kuin öljy. Mutta 'öljytaso' tikussa saattaa olla ihan OK.

Kirjassa mainittiin myös että öljyn tulee täyttää VW 50400 standardin vaatimukset. Aika hauska pointti sinänsä jos VAG olisi itse öljynjalostaja, mutta kun ei ole. Niinpä käsittäisin loogisesti ajatellen että tuo 50400 vastaa 5W-40 viskositeettia ja järjen käyttö öljyvalinnassa jäisi auton omistajalle. Eli en itse näe estettä miksei parempaakin öljyä saisi käyttää?
Oman Räsäni kone ei tiedä mitä nestettä sinne kaadan, eikä myöskään ole oppinut lukemaan jos öljytötsässä lukee VW 50400. Toisaalta en tiedä mitä öljyä tehtaalla laitetaan VAG:in autoihin mutta kun puhutaan miljoonista valmistetuista autoista vuodessa niin puhutaan myös miljoonista litroista öljyä mitä tehdas tyrkkää koneisiin. Se öljy ei välttämättä ole juuri sitä parasta vaan 'halvimman mukaan' käyttökelpoisinta ja vaatimukset täyttävää.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä mielestäsi sitten olisi parempaa öljyä? Ja tuo standardi ei sitten kerro mitään viskositeetista, kuten esim. täältä voi lukea. Ei ne huvin ja urheilun vuoksi ole noita luokituksia ole tehneet. Muilla autovalmistajilla on ihan samalla tavalla omat luokitusluokkansa öljyille.


Poissa Matijas

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
  • Fabia Combi RS vm -10
    • Profiili

Minulla mittarissa kohta 33000 km ja vasta toinen "lisäyslitra" menossa, ilmeisen vähäkulutuksillinen yksilö siis. ?-ljyt ja suodatin vaihdettu kaksi kertaa, ensin 10000 km:n ja sitten 26000 km:n kohdalla.

Viime sunnuntaina kävin Skodan viikonloppunäyttelyssä ja niinhän siinä kävi, että Citigo Dynamic lähti tilaukseen. Kohta testaillaan sitten todellisen "urheiluauton" öljynkulutuksia  ;)

- Litti

Aika mielenkiintoista. Omassa yksilössä on toistakymmentä litraa mennyt, siis tuon 30t vaihdon lisäksi. Aluksi meni vähän noin 0,2 litraa, 25 tkm:n jälkeen on mennyt 0,3 ja nyt jo 0,35 tonnilla. Mutta huolto ei ole kiinnostunut ennen kuin se kriittinen 0,5 ylitetään. Toki kirjasivat kulutuksen kasvun ylös ja pyysivät seuraamaan entistä tarkemmin.

Matijas


Magilla

  • Vieras
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä mielestäsi sitten olisi parempaa öljyä? Ja tuo standardi ei sitten kerro mitään viskositeetista, kuten esim. täältä voi lukea. Ei ne huvin ja urheilun vuoksi ole noita luokituksia ole tehneet. Muilla autovalmistajilla on ihan samalla tavalla omat luokitusluokkansa öljyille.

Hienoa! Tuota öljyluettelo kaipasinkin. Kiitos! Lista vaan ei ollut kovinkaan täydellinen mutta toki antoi suuntaa. Siitähän sitten riittää pohdittavaa mitä öljyä kukin käyttää ja itse pitää
parempana öljynä kuin muut merkit. Onko halpismerkit vai kalliimmat merkit parempia jää sitten autoilijan arvattavaksi.
Ja kyllä, joka autonvalmistajalla on omat luokitusrajat öljyille, joten esim. Fiatille olisi ainut oikea merkki Selenia. Mikä se on Skodalla onkin sitten ihan avoin asia. Edellyttäen että öljynvalmistaja tietää onko kyseessä bensakone mekaanisella ahtimella ja turbolla, dieselmoottorista turbolla tai 1930-luvun tähtimoottorilla jne. niin luotan enemmän öljyn valmistajan suositukseen siitä mikä on oikea öljy oikean tyyppiselle koneelle. Ottomoottoreiden sisuskalut kun tuppaavat usein olemaan metallia (onpa tosin ollut moottoreita joissa on puuosiakin) niin olettaisin että esim. vuonna 2012 kehitetty öljytyyppi TSI:n koneelle hyvinkin voi olla huomattavasti parempi kuin 2009-2010 kehitetylle koneelle tai muutaman vuoden vanha ohjekirja antaa ymmärtää.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Niin olkoon se öljy mikä tahansa. On se 20 asteen pakkasessa aika jäykkää. Hyvähän se vaan on jos "kone on vähän väljä Suomen oloissa!
No: Käytetään castrolin litkuja, kun se kerran lukee moottorin öljyntäyttökorkissakin (ei liimattu). Mitäs muilla lukee vai lukeeko mitään!