Häpeäkseni joudun tunnustamaan että istuin autossa tänään ja aloin lukemaan ohjekirjaa (ihan totta!)
Katsoin huvikseni mitä ohjekirjaa mainitsee öljynkulutukseksi ja kirjassa mainittiin 0,5l / 1.000 km. Hankalissa olosuhteissa kone saattaa viedä enemmänkin kuin tuon puoli litraa. Totesin samalla että itse ajan juuri nimenomaan noissa hankalissa olosuhteissa, eli jatkuvaa kylmäkäynnistystä ja lähes yksinomaan nurkka-ajoa. Väistämättä jatkuvat käynnistämiset työntää bensaa melko raakana öljyn sekaan, joten ne jotka hehkuttaa 30.000 kilsan öljynvaihtovälistä ajanee pikemminkin pitempää reissua kuin nurkka-ajoa. Tai vaihtoehtoisesti ehkä odottaa kunnes kone kilahtaa. Bensahan ei tunnetusti voitele eikä jäähdytä konetta samalla tavalla kuin öljy. Mutta 'öljytaso' tikussa saattaa olla ihan OK.
Kirjassa mainittiin myös että öljyn tulee täyttää VW 50400 standardin vaatimukset. Aika hauska pointti sinänsä jos VAG olisi itse öljynjalostaja, mutta kun ei ole. Niinpä käsittäisin loogisesti ajatellen että tuo 50400 vastaa 5W-40 viskositeettia ja järjen käyttö öljyvalinnassa jäisi auton omistajalle. Eli en itse näe estettä miksei parempaakin öljyä saisi käyttää?
Oman Räsäni kone ei tiedä mitä nestettä sinne kaadan, eikä myöskään ole oppinut lukemaan jos öljytötsässä lukee VW 50400. Toisaalta en tiedä mitä öljyä tehtaalla laitetaan VAG:in autoihin mutta kun puhutaan miljoonista valmistetuista autoista vuodessa niin puhutaan myös miljoonista litroista öljyä mitä tehdas tyrkkää koneisiin. Se öljy ei välttämättä ole juuri sitä parasta vaan 'halvimman mukaan' käyttökelpoisinta ja vaatimukset täyttävää.