vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Uutta putkee!

Jonde

  • Vieras
Taas poijaat puhuu mitään mistään tietämättä :) Ei sitä nykyautoa muutella persetuntumalla (lue: E-tyyppihyväksytyt autot, vm. 98 ->)

Ellei putkistossa ole E-hyväksyntää niin eipä tarvitse päästää katsastuksesta läpi. Jos ei ole E-hyväksyntää niin muutos moottoriin vaatiin muutoskatsastuksen ja päästötestit (kyllä, pakoputki kuuluu näihin). Ja tuo maksaa luokkaa tuhansia euroja eikä läpipääsystä ole takeita.

Jos Tyyppihyväksyntä kirjaa luetaan pilkulleen, niin et saa autoon pistää mitään, mikä ei ollut autossa tyyppihyväksynnän hetkellä. tämä koskee siis ihan lattiamattoja kuin lumiharjaakin.
Sitten on taas aken ohjeistus putkien osalta, jossa vaaditaan että vaimentimet ja katalysaattorit on oltava e-hyväksyttyä, mutta suora putki ei, ja muutoksia saa tehdä, jos katsastuksessa mitattavat päästöt ja melu ei muutu.
Näissäkin on sitten eroja ahdetun ja vapaastihengittävän koneen osalta. Ahdetussa säännöt on pykälää kovemmat, ahdetussa ei käytännössä saa muuttaa mitään ilmansuodattimen ja katin välistä, kun taas vaparissa vain lompakon paksuus on rajana muutoksia tehtäessä.





Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Eli onko ton simonssin putken kanssa nyt yhtäkkiä joku ongelma läpipääsyssä  ???

Mistä sen tietää onko siinä joku E-merkintä?


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Enpä ole varma, että onko tuossa mun Milltekin putkessa E-merkkiä mutta ei ne katsastuksessa mitään siitä sanonut. 
Toisessa autossa on Marteliuksen pörinäputki ja se on menny katsastuksesta läpi joka vuosi, että eiköhän tuo sun Simonssikin mene.

Edellisen kämpän naapuri oli vääntänyt itse 3" "rännin" Volvoonsa eikä ne äänet olleet mitkään kovat. Se yritti katsastaa autoa mutta pomppas tuon putken takia (ei E-merkkiä)...vaihtoi konttoria ja läpi meni. :)


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Taas poijaat puhuu mitään mistään tietämättä :) Ei sitä nykyautoa muutella persetuntumalla (lue: E-tyyppihyväksytyt autot, vm. 98 ->)

Putkisto vaihtuu väljempään niin vastapaine pienenee jollon ahdot putoavat vaikka tilavuusvirta pysyy samana. Eli ahtojen määrä ei ole millään tavalla sidottu voiman määrään..

Joo no täytyy kyllä todeta et jos se noin menee niin ei kyllä tajua  ;D Sen nyt vielä ymmärtää ettei ahdot vaikuta, en sitä alunperinkään ymmärtänyt mutta se että ahdot putoo kuulostaa oudolta? Toivottavasti toi putki ei ainakaan laske tehoja  8)
Koskeeko toi E-systeemi nyt sitten vapaavirtaussuodattimiakin? Ainakin ton perusteella vois kuvitella että koskee. Siinäkin tehot yms. kuitenkin muuttuu varmaan ihan yhtä paljon kuin putkistossakin! Jos on sama homma niin sitten en ole ainakaan yhtään huolissani koska en ole ikinä kuullut että suodattimelle olisi tarvittu jotain muutoskatsastusta. En ole kyllä kuullut että cat-back putkistollekkaan olisi vaadittu. Ainakaan millekkään merkkituotteelle. Kuulostaa kyllä harvinaisen hölmöltä koko homma!

Edittiä vielä:
Lueskelin muualta tosta E-hyväksynnästä ja oli juttua siitä, että korinosatkin tarttis sellasen. Kohta ne varmaan sitten hylkää auton ton astetta isomman lintulaudan takia. Ja etusplitteritkin pitää varmaan riisua  :D Ei helevetti näitä e-hommia  ;D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2008, 10:31:30 ap kirjoittanut L.A.T.E. »


jjj84

  • Vieras
On autoja tähänkin mennessä hylätty lintulaudoista, metallisiipi takana kun sivaltaa jalankulkijaa niin kaulavaltimo auki ja ruumisarkkuun. Puskureissa ja muissa tulee se että ne suunnitellaan jalankulkijatörmäyksiä silmälläpitäen, kun puskuri vaihdetaan niin turvallisuusominaisuudet muuttuvat.

Ahtopaine on taas riippuvainen siitä miten paljon siellä pakopuolella on vastusta, moottori tarvitsee ilmaa, ja mitä enemmän ilmaa niin enemmän tehoa mahdollista saada.

Kokeile puhaltaa johonkin pieneen putkeen ja tuki hieman sen toista päätyä -> paine kasvaa ja ilma ei meinaa kulkea kunnolla, joudut puhaltamaan kovempaa. Ota taas käsi pois edestä niin paine putoaa ja ilma kulkee läpi paremmin. Eli autossasi kun pakopuolen vastustus pienenee niin sama määrä ilmaa kulkee mutta painetta ei tule niin paljon koska on enemmän "tilaa" sille kulkea. Tuossa siis teoria, ihan noin simppelisti se ei mene kun pitää ajatella koko systeemi kokonaisuutena mutta auttaa ymmärtämään miksi ahdot voi laskea tehon pysyessä samana.

Putkiston vaikutus tehoon on aivan eri maailmasta kuin filtterillä. Filtteristä ei hyvin suunnitellussa systeemissä ole mitään haittaa, suodattimen aiheuttama paine-ero imupuolella on niin mitätön. Pakopuolella taas kun pakokaasu on kuumaa niin sen tilavuus on huomattavasti suurempi kuin ennen moottoria. Tuolloin pakopuolen avartaminen laskee pakopainetta ja sen myötä moottorin kaasunvaihto paranee -> teho nousee. Oletuksena on tietysti tehon nousulle että aikaisemmin putki on ollut liian pieni jolloin se on vastustanut pakokaasujen virtausta. Suurin vaikutus on downpipen suurentamisella, koska silloin kaasut ovat kuumimmillaan ja tilavuus suurin.. Catbackin vaikutus ei ole enää kovin mainittava.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2008, 07:11:43 ip kirjoittanut jjj84 »


Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
Jos inssi hylkää jonkun "merkki" putken takia niin voi vetää samantein lättyyn inssiä.
"Shogun" härpäkkeet voikin hylätä kun ne on niin rumia....
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
"Shogun" härpäkkeet voikin hylätä kun ne on niin rumia....

No onneksi ei ole mitään shogunshittiä, eikä tule!
Kyl täytyy aika pilkunviilaaja inssi olla jos lähtisi tuota meikäläisen lautaa arvostelemaan. Niitä on kuitenkin niin paljon kiinni et kaippa ne jossain menee läpi  ;D

Tuli tänään oikein kiinnitettyä huomiota noihin kaikenmaailman virityksiin ja on kyllä sellaisia pörinäputkia ja shoguneita liikenteessä et kyllä niitä jossain läpi menee. Jos ei muualla niin sitten joko Tikkurilassa tai Keravalla  8)


jjj84

  • Vieras
Yleinen tapa on ottaa laittomat tarvikkeet pois autosta katsastukseen ja laittaa sen jälkeen takaisin. Paljon yleisempää kuin kuvittelisit. Moni kokeilee onneaan, saa hylsyn, vaihtaa vakioksi, hyväksytty, virit takaisin. Katseleppa vaikka japsituonteja missä on keulan kokoiset coolerit keulilla, ne eivät mene läpi missään.. vakiocooleri tilalle ja katsastukseen, muuta vaihtoehtoa ei ole.


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Joo siinä ei ole mun kohdalla muuta ongelmaa kuin se, että vakioputki lens romukoppaan ku sitä joutu leikkaileen ja spoileri on niin kiinni kuin voi vaan olla. Eli jos noista hylkäisi niin uus vakioputki ja uus takaluukku  ;D
Täytyypi toivoa et inssi ei sano mitään!

On tosiaan onneks tullu bongattuu aika paljon noita spoilereita et ei voi ainakaan siitä jäädä kiinni.


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Kysympäs vähän tästä vanhasta aiheesta  :)

Ittellä on nyt tosiaan se Simonssin paskaputki alla, ei tuo ääntä eikä kyllä tehojakaan. Eli tuleekohan napinaa jostain suunnasta jos keskipöntön roudaisi varastoon? Eli siinä olisi sitten katilta suora putki aina takavaimentimeen asti. Ainakin ääntä luulisi tulevan mutta sanooko katsastusmies mitään?


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Oma arvaus on, että tulee sanomista. Äänet varmasti muuttuisi kyllä astetta ärjymmäksi.  :)
Semmoinen kisakatti olisi kova sana, jos tehoja haluaisi hieman putkesta saada. Mutta niinkuin aiemminkin on porukka todennut, että downpipe on se joka eniten ahdistaa.
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa mannta3

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
    • Profiili
Itelle kulkeutu nyt sellanen yksilö missä BSR:n 3" downpipe ja kisakatti + BSR:n cat-back josta poistettu keskivaimennin + BSR:n softa. Eli pelkkä takapönttö jäljellä. Ääntä ei silti ole mitenkään liikaa, jos ollenkaan. Omaan makuun kuitenkin ihan jees, eli hiljasta matalaa pörinää ja vedätettäessä kuuluu jotain pientä ääntelyäkin.

Ei toi isompi downpipe kuitenkaan mitään dramaattista eroa mielestäni tuo vrt. (ex RS pelkkä cat-back + softa) ehkä vähän raikkaammin kiertää.

Mutta voi jeesus noita vapaavirtaussuodattimia.... naama punasena sai ajella autoo kotiin, kun joka kiihdytyksessä kauheeta suhinaa ja pihinää  ;D Kotona vaihtu vakio putsari takas, että kehtaa ihmisten ilmoilla taas ajella 


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Kukaan ei varmaan ole itse tehnyt downpaippia?

Oman ocun vikalista senkun kasvaa ja nyt kun vaihdoin takapöntön kannatinkumeja niin tuli heiluteltua putkistoa sen verran, että downpipen jo aikaisemmin repsottava joustopätkä rupesi vuotamaan.

Ajattelin nyt ensalkuun hakea biltemasta vastaavan jouston ja tinailla sen paikalleen, mutta samalla voisi ottaa mitat/tehdä jigin valmiiksi jos joskus saisi aikaiseksi värkkäiltyä pajalla kokonaan uuden. Katilta taaksepäin sitten joku valmis 2,5" setti välipönttön kanssa...

Elikkäs
-Onko tuo 3" liioittelua vai riittääkö 2,5" tai 2,75"? Orkkisturbolla tullaan varmaan aina menemään.
-Katsastuksessa hyväksi havaittuja katteja? Meneekö "kisakatti" vai pitääkö olla E-leimaa. Minkä merkkisiä ja mistä...
-Lamdojen kierteet, M18*1,5?
-Yhdellä vai kahdella joustolla. Putken materiaali RST tai HST
Jos jollain on kuvia noista downpipeistä niin ois kiva. Yhdellä mutkalla taitaa kumminkin pärjätä


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2011, 06:44:27 ip kirjoittanut tuplavee »
-02 Octavia Vrs


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
- 3" ei ole liioteltua, pienemmälläkin pärjää mutta 3" db - katti - 2,5" on moneen kertaan hyväksi todettu näissä tusinamoottoreissa.
- Katti on se mitä ne inssit syynää jos putkee rupeevat tarkasteleen, lähikonttorin inssi sanoi että kunhan katissa on e-hyväksyntä niin loppuputki ei oo niin justiinsa. E-merkittyjä "kisakatti" -valmistajia en nyt kuollaksenikaan muistaa ulkoo.
- Lambdojen kierteet on juuri tuo perus M18 X 1,5
- Yhdellä joustolla pärjää ja yhdellä on lähes poikkeuksetta kaikki noi valmis db:tkin

Kuviahan löytyy noitten tuuninkiputkien verkkokaupoista mutta tässä yks kuva ittelle tulevasta 42DraftDesignsin 3" DB:stä

Toi on race-malli jonka pätkin ja naitan siihen alkuperäsen katin, yhdellä joustolla ja sukkaosa on sijoitettu juuri ennen kattia.
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Mää tein kesällä itse downpaipin. Motonetistä 2.5" putkee ja joustoo ja orggis katista veistin
sen verta pois että se on 2.5". Jousto multakin meni joten päätin tehdä koko putkiston uusiks.
2.5" riittää mulle kaikinpuolin ja lastun kun kesällä heitän niin siltikin.
Isot pojat puhuu 100 hv/ 1". Niin ja yks mutka ei välttämäti riitä,itellä meni muutamia ku koko röörin teki.ja jätä simonssit hyllyyn ja ostat kunnon pöntöt/pöntön. Itsellä katti ja pönttö,äänet ei vakiosta kauheesti muuttunu.kireemmäks.
faster than a fast thing going fast