On autoja tähänkin mennessä hylätty lintulaudoista, metallisiipi takana kun sivaltaa jalankulkijaa niin kaulavaltimo auki ja ruumisarkkuun. Puskureissa ja muissa tulee se että ne suunnitellaan jalankulkijatörmäyksiä silmälläpitäen, kun puskuri vaihdetaan niin turvallisuusominaisuudet muuttuvat.
Ahtopaine on taas riippuvainen siitä miten paljon siellä pakopuolella on vastusta, moottori tarvitsee ilmaa, ja mitä enemmän ilmaa niin enemmän tehoa mahdollista saada.
Kokeile puhaltaa johonkin pieneen putkeen ja tuki hieman sen toista päätyä -> paine kasvaa ja ilma ei meinaa kulkea kunnolla, joudut puhaltamaan kovempaa. Ota taas käsi pois edestä niin paine putoaa ja ilma kulkee läpi paremmin. Eli autossasi kun pakopuolen vastustus pienenee niin sama määrä ilmaa kulkee mutta painetta ei tule niin paljon koska on enemmän "tilaa" sille kulkea. Tuossa siis teoria, ihan noin simppelisti se ei mene kun pitää ajatella koko systeemi kokonaisuutena mutta auttaa ymmärtämään miksi ahdot voi laskea tehon pysyessä samana.
Putkiston vaikutus tehoon on aivan eri maailmasta kuin filtterillä. Filtteristä ei hyvin suunnitellussa systeemissä ole mitään haittaa, suodattimen aiheuttama paine-ero imupuolella on niin mitätön. Pakopuolella taas kun pakokaasu on kuumaa niin sen tilavuus on huomattavasti suurempi kuin ennen moottoria. Tuolloin pakopuolen avartaminen laskee pakopainetta ja sen myötä moottorin kaasunvaihto paranee -> teho nousee. Oletuksena on tietysti tehon nousulle että aikaisemmin putki on ollut liian pieni jolloin se on vastustanut pakokaasujen virtausta. Suurin vaikutus on downpipen suurentamisella, koska silloin kaasut ovat kuumimmillaan ja tilavuus suurin.. Catbackin vaikutus ei ole enää kovin mainittava.