vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

"Tyhjä hetki" ja vakionopeussäädin

JEIK · 20 · 18083

Poissa JEIK

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Onko muilla vastaavaa ilmennyt. Tasakaasulla ajettaessa yht'äkkiä tulee ns. "tyhjä hetki", jolloin kone hyytyy aivan kuin bensa loppuisi. Sekunnin päästä meno jatkuu normaalisti. Mistä johtuu?

Kyssäri kaksi. Sunnuntaina vakkari toimi aamulla menomatkalla ok, tullessa ei kytkeytynyt lainkaan päälle aluksi. Huoltsikalla pysähtyessä autoa en edes sammuttanut, reissu kesti pari minuuttia, ja sitten vakkari taas toimi normaalisti!? Mikä mättää? Kosteutta? Kontaktit? Tietokone? Luvassa jatkossa samaa?


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Tuo vakkarin viiksen rikkoutuminen on hieman vanhempien vag-autojen vakiovika. Ainakin neloskoppasissa Golfeissa noita on mennyt. Siihen ei taida olla muuta apua kuin uusi viiksi.
Mulla vakkari temppuili Fabiassa, ekaks se ei kytkeytyny aina päälle pakkasella ja loppujen lopuks ei enää missään lämpötilassa. Vaihtoivat Metro-Autossa uuden viiksen ja ongelma hävisi.


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
Nostanpa vanhan aiheen ylös kun on ruvennut pikkuhiljaa ärsyttämään tuo "tyhjä hetki".

Eli oma menopeli tekee tuota suhteellisen usein.
Eihän siinä muuten mitään kun se menee ohi kun nostaa jalan pois kaasulta ja pumppaa muutaman kerran...
ei ehdi sammumaan eikä vauhtikaan juuri ehdi putomaan, mutta ei auton nyt kuitenkaan tietääkseni tulisi tehdä tuollaista.

Onko kenelläkään siis mitään korjausohjetta kyseiseen vikaan?
Jos tuo todellakin johtuu jälkiasenteisesta vakionopeudensäätimestä niin taidan ohjelmoida sen pois kokonaan kun ei sitä tule
juuri käytettyä kuitenkaan.  :P


Poissa powerboy

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
    • impedanz
mamman nelos koppanen golf variant tekee samaa "puutumista" tasakaasulla! Huoltamolta kyselty asiaa ja kys mallissa tietokone buuttaa itsensä... Liittyy jotenkin kaasuläpän säätöihin tms. Ärsyttävä ominaisuus tosiaan, tuntuu kuin bensa loppuisi tai sammuttaisi auton kesken menon sekunniksi.  :-\
Eihän se oo ku tekee...


Poissa Timetuned

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 208
    • Profiili
omassa skodessa sama vika ilmenee aamulla töihin mentäessä,lämmöt ovat normaalissa ja käynnistyksen jälkeen ajoa noin 8minuuttia..tympeä vika,ekalla kerralla hämmenti kyllä kovasti  ;D


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
ankaralla googlettelulla ja muiden vag-konsernin autoilla ajavien kavereiden juttuja kuuntelemalla oon saanut hyviä arvailuja mistä
tuo "tyhjä hetki" voisi johtua ja suurimman kannatuksen on saanut käyntinopeusanturi.

Löytyykö palstalta ketään joka olisi kyseisen anturin vaihtanut tai omaisi tarkempaa tietoa mistä se löytyy ja pystyykö
vaihtamaan ilman huoltamon palveluita?

edit.
Muut vaihtoehdot mitkä sai kovasti kannatusta oli MAF ja bensapumpun rele
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 12:50:10 ip kirjoittanut MMarttinen »


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
Nää motit saa käyntitietonsa kampiakselin impulssianturilta sekä nokka-akselin asentotunnistimelta (hall-anturi).
Molempien anturien häiriöistä pitäis jäädä merkintä vikamuistiin.

Kampiakselin tunnistin ottaa muistaakseni tiedon vauhtipyörältä eli pitäis löytyä siitä lohkon ja vaihteiston liitoksen nurkilta, vaihteiston yläpuolella.

Vikahan voi hyvinkin tulla väärästä käyntitiedosta mutta ei ole välttämättä anturivika, vika voi löytyä myös vauhtipyörästä.
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
Pitänee tyrkätä piuha kiinni autoon ja kattoa olisko siellä jotain vikakoodeja.
Aiemmin ei kyllä ole noista mitään tietoa jäänyt.

Muutenkii mystinen vika kun se esiintyy n. 6-8 minuutin ajon jälkeen, "lähes" jokakerta (varsinkin kostealla kelillä) kun autolla lähtee
ns. isolle tielle ajamaan, eli nopeus on vähintään 60. Kaupunkiajossa ei ole esiintynyt kuin ihan muutaman kerran ja silloinkin liikennevaloissa.

Vika on siis "kertaluonteinen". Ikinä ei ole tehnyt samaa kahdesti ajon aikana.

Entinen omistaja oli kovasti sitämieltä että kyseessä olisi polttoainepumpun rele mikä ilkeilee, mutta ota nyt noista sitten selvää.
Ei oikein viitsisi ruveta kaikkia osia vaihtelemaan ihan vaan sen takia että vika saattaisi olla siinä.  :-\


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
jostain luin että kaasuläpän asentotunnistin pitäis kalibroida..  (epämäärästä muminaa ja mutuilua)
mutta jostain luin myös et noissa vakkarinviiksissä olis vikoja mikä aiheuttaa tota pätkimistä,ilmeisesti vain vakkarin ollessa päällä..
faster than a fast thing going fast


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
Mie oon kanssa lukenu selkeesti sanoja sivustoja  ;D
Vakkarinviiksi on ollut viimeisen vuoden off-asennossa, mutta voihan se siltikin olla sen asennuksessa vika.

Tuon kaasuläpän asentotunnistimenhan sai vissiin kanssa vcds:llä kalibroitua...
ei kyl välttämättä olis huono idea purkaa vähän autoa ja katsoa minkälaisessa kuosissa tuo itse läppä on
kun samoilla sivustoilla myös kerrottiin että se pääsee ajanmittaan "hieman" likaantumaan.

No jos sitä alkuviikosta sais roudattua läppärin autoon niin pääsis katselemaan josko auton aivot kertois miulle jotain
fiksua.  ;)


Poissa Timetuned

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 208
    • Profiili

Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
En oo joutanu vielä ihmettelemään sen tarkemmin.
Ei ole oikein paikkaa missä ruveta katselemaan kun tuolla ulkona on ikävän kylmää ja pimeää  :-\


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
senverran oon saanu hommaa edistymään, että roudasin läppärin autoon ja laitoin piuhan kiinni...
lopputulos oli että vcds herjas että ei saa yhteyttä auton älyyn, eli se siitä.

Tuo tyhjä hetki johtuu ainakin omassa kulkupelissä kosketushäikästä polttoainepumpun releessä.
Otin kyseisen releen irti (ihmettelin hetken) ja tyrkkäsin takaisin paikalleen ja toistaiseksi ei ole noita hyytymisiä tullut vajaaseen kuukauteen.

Uusi rele maksaisi jotain vajaat 70e ja ainakaan Lappeenrannasta sitä ei saa kun merkkiliikkeestä.

Vikaantuminen johtunee??? miulla siitä että entisellä omistajalla on ollut vahvistimen piuhan reitti samaa reittiä konepellin aukaisuvaijerin kanssa ja sieltä on valunut vettä sisään (suoraan releiden sekaan), pitänee tuulilasinvaihdon yhteydessä hieman laittaa sinne jotain kylppärisilikonia ettei pääse auto muuttumaan kokonaan uima-altaaksi.

Huomasin ongelman tuossa loppukesästä kun auto heitti rankemman vesisateen jälkeen limb-modeen. Kuivattelin auton seuraavana päivänä pihalla ja pyyhin kaasupolkimen piuhasarjan liittimet sekä kaikki releet mitkä nyt äkkiseltään sai irroteltua kojelaudan alta ja nyt on auto pelittänyt normaalisti.

Kojelaudan allaoleva "ritilä" missä on vaahtomuovia on sateen jälkeen ihan märkä, eli vettä tulee kyllä sisään ihan kiitettävästi.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Mikäs noista releistä on pumpulle?
faster than a fast thing going fast