vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Turbon imuputki + MAFin irroitus

Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Te jotka olette turbon imuputkia vaihdelleet, niin miten ihmeessä olette iroittaneet sen sieltä turbon päästä? Millä on kiinni? Purin eilen muut letkut irti, mutta kädet eivät enää mahtuneet yläpuolelta sinne turbon alkuun. Vai onko helpompaa irroittaa se imuputken loppupää alakautta?

Ja mistä ihmeestä olette löytäneet sen työkalun millä MAF irroitetaan? Viisisakarainen security torx missä on reikä keskellä. Ei löydy mistään.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Te jotka olette turbon imuputkia vaihdelleet, niin miten ihmeessä olette iroittaneet sen sieltä turbon päästä? Millä on kiinni? Purin eilen muut letkut irti, mutta kädet eivät enää mahtuneet yläpuolelta sinne turbon alkuun. Vai onko helpompaa irroittaa se imuputken loppupää alakautta?

Ja mistä ihmeestä olette löytäneet sen työkalun millä MAF irroitetaan? Viisisakarainen security torx missä on reikä keskellä. Ei löydy mistään.

auton alle joudut meneen,siellä on kuusiokolo mikä pitää putken paikoillaan.(tulipellin puolella)

maffin saat auki hyvillä tongeilla..

edittiä: on ahdas tuo putken irrotus ja paikoilleen laitto,siin alhaalla menee pellinen vesi?putki..
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2011, 12:27:43 ip kirjoittanut sepu »
faster than a fast thing going fast


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
^^ Se lämppärin kennolle menevä vesiputki tosiaan tossa hommassa ahdistaa eniten mutta sen saa siirrettyä vähän sivummalle kun irrottaa sen kiinnityksen, putken kiinnityslevy on vaihteiston ylimmän kiinnityspultin alla!
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Joo semmonen se tais olla.
faster than a fast thing going fast


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
No maffi lähti vihdoin irti kun voimapihdeillä irroitin nuo security-t-ruuvit-mikälie. Putsaus air sensor cleanerilla ja uudet normaalit torx-ruuvit tilalle, että saa jatkossakin irti.

Lauantaina imuputken kimppuun. Kiitokset neuvoista!


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Noniin. Imuputki on nyt vaihdettu, aikaa meni n. 3,5h ja yhdet hermot. Se vesiputki tosiaan ahdisti aika lailla, mutta en löytänyt sitä kiinnitystä mistään, joten jätin paikalleen. Voimalla se sieltä tuli ja uusi putki meni samalla tekniikalla takaisin. Ainut ongelma tuli siitä, että putki taisi olla n.2cm liian lyhyt. Bypassin päällä olevassa letkussa ei riittänyt pituus enään, joten sitä piti hieman jatkaa ja alkuosa meni juuri ja juuri kiinni putsariin. Johtunee siitä ettei tuossa forgen putkessa ole sitä ensimmäistä "kulmaa". No, loppu hyvin kaikki hyvin. Samalla tuli katseltua turboa ja huomattua, että on sama kuin RS-mallissa, 8-siipinen (kompressoripyörä?).


Poissa Osku_P

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 67
    • Profiili
Oliko perstuntumalla hyötyä vaihtaa uusi turbon imuputki, vai vaihdoitko entisen hajottua? Itellä nuo huohotinletkut alkaa olemaan rapeita niin varmaan on kohta tuo imuputkikin  ;D
Skoda Octavia Combi RS 2003


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Kyllä siinä pienen eron huomaa mut jossei ole muuta tehty kuin toi imuputki,niin
en usko et tosta mitn apua olis.. itsellä downpipe+putkisto ja ecua rukattu niin vaihdon huomas.. 



Itsellä meni 40 min hommassa..
faster than a fast thing going fast


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Oliko perstuntumalla hyötyä vaihtaa uusi turbon imuputki, vai vaihdoitko entisen hajottua? Itellä nuo huohotinletkut alkaa olemaan rapeita niin varmaan on kohta tuo imuputkikin  ;D

Perse sano, että kaasuun vastaa paremmin ja jotenkin tuntuu tasaisemmalta nyt. Kulutus tippui huimat 1d satasella HKI-Joensuu reissulla (johtuuko siitä, että moottori saa helpommin ilmaa?). En tiedä tunteeko tälläisiä 5-10hv lisäyksiä, ehkä enemmän psykologista.

Vituttaa kyllä vieläkin kun toi on pikkasen lyhyt vanhaan verrattuna. Se bypassin jälkeinen venttiili (?) on aika ahtaalla.


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Oliko perstuntumalla hyötyä vaihtaa uusi turbon imuputki, vai vaihdoitko entisen hajottua? Itellä nuo huohotinletkut alkaa olemaan rapeita niin varmaan on kohta tuo imuputkikin  ;D

Perse sano, että kaasuun vastaa paremmin ja jotenkin tuntuu tasaisemmalta nyt. Kulutus tippui huimat 1d satasella HKI-Joensuu reissulla (johtuuko siitä, että moottori saa helpommin ilmaa?). En tiedä tunteeko tälläisiä 5-10hv lisäyksiä, ehkä enemmän psykologista.

Vituttaa kyllä vieläkin kun toi on pikkasen lyhyt vanhaan verrattuna. Se bypassin jälkeinen venttiili (?) on aika ahtaalla.

Joo eipä mennyt ihan putkeen(tai letkuun) taas. Tuo toinen venttiili mistä mainitsin taisi olla huohotinventtiili. Siihen tuleva huohotinletku(mallia Y), mikä tulee siis kannesta ja kampikammiosta ja menee turbon imuputkeen, oli mennyt jossain vaiheessa halki ja nyt on revennyt melkein kokonaan irti. Eli tuo letku ei kestänyt sitä vetoa mikä tuosta lyhyyestä oli aiheutunut. Vedin tilapäisesti jesarilla letkun kiinni. Toivottavasti kestää ajoa, sillä huomenna lähtö Poriin. Ajattelin käydä jostain ostamassa silikoniletkua metrin verran ja leikellä sitten siitä oikean kokoiset pätkät. Huohotinletku Laakkosella maksaa 84,70€.

Sattuuko joku tietämään mitään hyvää paikkaa pääkaupunkiseudulla mistä saa silikoniletkuja?


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Minkä merkkisen putken laitoit? Luulempa, että siulla(ja miulla) on vääränmalliset letkut... On meinaan sama ongelma, tosin itellä y-putki vielä ehjä.

Oma on kiinalainen ~50e tötterö
-02 Octavia Vrs


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
Minkä merkkisen putken laitoit? Luulempa, että siulla(ja miulla) on vääränmalliset letkut... On meinaan sama ongelma, tosin itellä y-putki vielä ehjä.

Oma on kiinalainen ~50e tötterö

Tuolta tollasen forgen tötterön.
http://doc-power.com/index.php?page=products&group=99&sbrand=46&smodel=48&sengine=80
VAG 1.8TT - Forge Intake Hose - ( FMGOLFIND ) - Punainen

Moottorikoodin ilmoitin tilatessa ja vielä varmistin, että käy varmasti. No käyhän se, mutta on vähän lyhyt  :-\


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
^^Mulkkaa se huohotus sitten samantien uusiks niin säästyt jatkossa turhilta coolerin ja kaasuläpän putsauksilta!

Eli OCC:n kautta kierrättää huohotuksen niin koneeseen menee enää pelkät ja ennenkaikkea kuivat huohotuskaasut!
Oil catch can:ejä saa suomalaisistakin ralliputkista, 19mm silikooniletkut ja 19mm letkuyhteet, sekä suorat että kulmat, löytyy ihan Motonetista!
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa Juhaa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
No maffi lähti vihdoin irti kun voimapihdeillä irroitin nuo security-t-ruuvit-mikälie. Putsaus air sensor cleanerilla ja uudet normaalit torx-ruuvit tilalle, että saa jatkossakin irti.

Lauantaina imuputken kimppuun. Kiitokset neuvoista!

Voimapihdeillä? Ai tuollaisilla kuvan vehkeillä?


Poissa kiksaus

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 174
    • Profiili
No maffi lähti vihdoin irti kun voimapihdeillä irroitin nuo security-t-ruuvit-mikälie. Putsaus air sensor cleanerilla ja uudet normaalit torx-ruuvit tilalle, että saa jatkossakin irti.

Lauantaina imuputken kimppuun. Kiitokset neuvoista!

Voimapihdeillä? Ai tuollaisilla kuvan vehkeillä?

No mitkälie olivatkaan. Alla olevasta kuvasta keskimmäiset teräksiset. Pihdit millä saa puristukseen enemmän voimaa.