vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

kylmäkäynnistys ongelmia....???

Poissa Yello

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
No niin rupes vikakoodia löytymään.... Ilmanmassa mittain oli yks... Ihmetyttää vaan kun vuosi sit vaihdettu... Ja toinen oli kaasuläpän tunnistin...
niin ootko vaihtanut ton kaasuläpän asentotunnistimen tai maffin? tai putsannut noita?

Päätinpä siinä sit heti kun laitoin sen käymään niin painaa asr:n poispäältä ja katoppa kun auto rupesi käymään kun ajatus ei röpötellyt eikä heitellyt kierroksia...
Järjestelmä havaitsee sutimisen ja vähentää moottorin tehoa polttoaineensyöttöä säätämällä mutten ymmärrä et tyhjäkäynnillä..

niinku aikasemmin kertoilin et itellä teki samaa kun laitoin 4 baarin säätimen.ecu ei osannut säätää ilman ja bensan suhdetta
lähti huonosti käymään ja hiukan pröpötti..
kokeiles irrottaa akun kenkä hetkeks,josko siitä olis mitn apua?



Terve vaan kaikille klubilaisille tässä samalla. Ostin itselleni Rs:n (2003vm, ajettu 93tkm) toukokuussa ja nyt ilmojen kylmettyä on joskus (ei läheskään joka kylmäkäynnistys) myös itsellä esiintynyt tuota käyntihäiriötä ja pröpöttämistä käynnistettäessä. Autoon oli edellinen omistaja vaihtanut ainakin Forgen ByPass:n, jonkinmoisen sinisen "sporttifiltterin" joka menee kyllä ihan normaalisti ilmansuodatin koteloon, mutta tuota bensan suodatinta en olekkaan tajunnut katsoa. Ja Digituning:n moottorinohjelmointi oli myös tehty autoon. Mitään vikakoodeja auto ei ole missään vaiheessa antanut.Tuossa on myös tullut huomattua mikäli autolla lähtee saman tien kylmäkäynnistyksen jälkeen ajelemaan (siis ei odota kierrosten laskua) esiintyy aluksi pientä nykimistä/tukkoisuutta, onko kellään ollut samoja oireita ja mikä on jelpannut?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2011, 03:43:53 ip kirjoittanut Yello »


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Tuossa on myös tullut huomattua mikäli autolla lähtee saman tien kylmäkäynnistyksen jälkeen ajelemaan (siis ei odota kierrosten laskua) esiintyy aluksi pientä nykimistä/tukkoisuutta, onko kellään ollut samoja oireita ja mikä on jelpannut?

Miulla tehnyt aina samaa kylmällä koneella, olen tulkinnut sen liittyvän lisäilmapumppuun tms maailmanpelastushärpäkkeeseen. En ole jaksanut perehtyä enempää. Jos joku tietää tämän olevan vika eikä ominaisuus niin kertokaa toki miten siitä pääsee eroon  ;D
-02 Octavia Vrs



Poissa Lasse S

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 122
    • Profiili
Ei sen kyllä pitäs nykiä kylmänä eikä kuumana jos kaikki toimii.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Tuossa on myös tullut huomattua mikäli autolla lähtee saman tien kylmäkäynnistyksen jälkeen ajelemaan (siis ei odota kierrosten laskua) esiintyy aluksi pientä nykimistä/tukkoisuutta, onko kellään ollut samoja oireita ja mikä on jelpannut?

Miulla tehnyt aina samaa kylmällä koneella, olen tulkinnut sen liittyvän lisäilmapumppuun tms maailmanpelastushärpäkkeeseen. En ole jaksanut perehtyä enempää. Jos joku tietää tämän olevan vika eikä ominaisuus niin kertokaa toki miten siitä pääsee eroon  ;D

lisäilmapumpun tehtävä on "esilämmittää" katti. pistin filtterin puskurin taakse jonka yhteydessä toi jäi pois käytöstä pari vuotta sitten. ja mullakin pientä tökkimistä kylmänä,ei haittaa menoo muuten.
tarkoituksena poistaa ko pömpeli mut kiirusia  :D ollu sen verran ettei o ehtiny..
faster than a fast thing going fast


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Hajoaako katti jos tuota ei ole vai...

Polttaako vikavaloa kun olet sen poistanut käytöstä?
-02 Octavia Vrs


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
^^ Ei hajota kattia, se vaan tuuppaa sinne lisäilmaa 60-90sek. ajan käynnistyksestä jotta katti tosiaan lämpiäis nopeammin = päästöt paremmat tehtaan papereissa!

Toisioilmapumpun poistamisen jäljiltä vikavalo syttyy ja ilmottaa rikkinäisestä/puuttuvasta pumpusta.
Tämän pystyy estään liittämällä pumpun johtojen päähän vastuksen jolla huijataan ecua luulemaan että pumppu on edelleen siellä.

Joissain tapauksissa voi vielä ajoittain tulla koodia väärästä virtauksesta mutta tätä ei välttämättä tapahdu ollenkaan.

Netti on väärällään asiaa ton pumpun poistosta, herra googleen kirjottaa SAI delete ja siitä lukemaan!
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
joo tuolla aikasemmin postaamalla pimp my skoda sivulla on ohjeet pumpun kuin monen muunkin asian hoitoon..


http://www.pimpmyskoda.co.uk/Engine.htm
faster than a fast thing going fast


Poissa Yello

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Kiitokset vastauksista, hieman epäilinkin johtuvan jonkinmoisesta esilämmityksestä, mutta ainahan kannattaa kysäistä. Toistaiseksi on käynnistykset sujuneet muuten ongelmitta ja röpinöittä (ja siis olen kiltisti aina päättänyt odottaa kierrosten laskuun  ;D) Uutena en ole ehtinyt paljoa vielä foorumia selailemaan, mutta olisiko jossain topiccia isomman turbon vaihdosta jne. tekniikkapuolen jumppailuista?


Poissa Jokke_81

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 36
    • Profiili
No informaidaas nyt vähän tänne taas kun auto vihdoista viimein toimii kun aatamin yksviisarinen ja kakskiveksinen kello.... Eli sillon kun oli käynti ongelmaa niin vaihdeltiin noita osia tosiaan aikamoinen nippu ilmanmäärämittari puolia lambdaa jne jne... Nyt sit syksyllä alkoi pakosarjan altakuulua niin kova suhina kun joku olisi kompuralla ilmaa laskenut.... No ei muutakun pajalle ja asiaa tutkimaan. Vahvin imupuolenletku joka menee suoraa imusarjaan oli kun lakritsia se oli mennyt kokonaan poikki jolloin tietokone vetikaikki arvot päin vittua.... No siinä asiaa tutkittuamme sieltä vähän alempaa löytyi samasta letkusta noin kolmen sentin ohut halkeama. Uusi putki tilalle ja nyt käy ja kukkuu todella nätisti, vetoa löytyy alhaalta asti eikä tule nykimisiä. Siinä sitä letkuviidakkoa katseltiin ja tultiin siihen tulokseen että sieltä voi ihan mikä letkuvaan katketa taas mutta tietääpä mistä vikaa etsiä.... 


Poissa MMarttinen

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 113
    • Profiili
... Nyt sit syksyllä alkoi pakosarjan altakuulua niin kova suhina kun joku olisi kompuralla ilmaa laskenut.... No ei muutakun pajalle ja asiaa tutkimaan. Vahvin imupuolenletku joka menee suoraa imusarjaan oli kun lakritsia se oli mennyt kokonaan poikki jolloin tietokone vetikaikki arvot päin vittua.... No siinä asiaa tutkittuamme sieltä vähän alempaa löytyi samasta letkusta noin kolmen sentin ohut halkeama... 
Paljon makso letkut?
Itse vaihdoin sen paksun jakautuvan letkun tuossa jokunen päivä sitten kun se oli kokonaan poikki (maksoi mokoma pötkö 68€).
Samalla huomasin että se alempi letku (kampikammion tuuletusletku) on koko mitaltaan halki, eli sekin pitäisi uusia
että tyhjäkäynti ei heiluisi kuin se hullun mu***u.

kuvan molemmat letkut siis rikki ja paksumpi vaihdettu.
http://www.flickr.com/photos/robclubley/3933651346/

Tässä kuvassa on vedetty tuo kapeampi putki uusiksi silikoniletkulla, saattaa olla edullisempi ratkaisu  :D
http://www.flickr.com/photos/robclubley/3933651784/

Ainii pakokaasun takaisinkierrätystä herjaa kyseisten letkujen takia... pitänee nollata kooditkin kun saa sen toisen
letkun paikalleen.


Poissa Jokke_81

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 36
    • Profiili
Laitettiin sinne Bensaletkua joka on sillä verkolla suojattu eipä hajoa enää... En muista ei se pätkä paljon maksanut... Joo ne letkut menee sielä iän myötä aivan paskaks näköjään... Ihmetyttää vaan että miksei sinne ole jo valmiikslaitettu kunnon letkua... No rahastustahan se on sekin... :D


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
muistaakseni itse vaihdoin pari kesää takappäin ton letkun,oli menny lakuks..
nyt sellasta letkua joka kestää ydinräjähdyksenkin... ;D

muutenkin aika paljon tullu noita letkuja vaihdeltua  :-\
faster than a fast thing going fast


Poissa ahkiainen

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Melkoisen tuttua. Itselläni ollut samoja oireita aikoinaan: Lähti nihkeästi käyntiin, kulki tahmeasti, poltti pakokaasuvaloa taulussa, röplötti ja kävi rikkaalla. Auto oli muutenkin menossa huoltoon. Huollossa kartoitettiin vika ensin lamdaan, kun ei auttanut ruvettiin tutkimaan lisää. Vikaa löytyi tuosta edellä mainitusta letkusta joka oli lähes halki. Vaihtoon meni samalla ilmamassamittari ja jotain muuta pientä.
Nyt oli taas samoja oireita ja syyksi paljastui tuo ilmamassamittari. Setä huollossa kertoi että oli kerännyt jostain kosteutta itseensä?
Ei sitten kiireiltään viitsinyt kertoa mikä sen aiheuttaa. Oli kuulevani taustalta (toisen asentajan) jotain jupinaa ilmapumpusta?
No nyt auto siis käy ja kukkuu sekä kulkee hienosti taas.
Mutta tulevaisuuden varalta olisi kiva tietää mistä sinne kosteutta kertyy ja auto hyytyy? Kenelläkään ideoita? Tai jotain vedenpitävää faktaa asiasta.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
ton pumpun vaikutus on helppo testata,ottaa putsarikoteloon menevä muoviletku irti. ja luonnollisesti tukkia se reikä putsarista sen jälkeen ;)

omassa se ei o ollu kiinni pitkiin aikoihin kun se on turhake ja putsari on lokasuojan ja puskurin välissä..

(pumpun ainoa tehtävä on esilämmittää katti) näät on taas niitä vihreitä juttuja..
faster than a fast thing going fast