vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Tiheämmät öljynvaihdot

Poissa lkankainen

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Skoda Octavia RS -07
    • Profiili
Elikkäs eikös normaalisti RS:ssä dieseleissä ole se 30 tkm öljynvaihtoväli?

Onko kuka vaihdellu aina 15 tkm välein? Tai siis onko mikä hyöty ja mikä varmuus, että kannattaa vaihtaa vai ei ole niin väliä. Auto ihan normi ajossa, välillä maantietä, välillä kaupunkiajoa.

Uskaltaako huoletta ajaa 120 tkm kohdalle. Nyt edellisestä huollosta tulee kohta n. 15 tkm ja mittarissa 105 tkm.

Kommentit.

T: Lasse


Poissa lkankainen

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Skoda Octavia RS -07
    • Profiili
Tai kysytään näin päin, että kannatatteko kiinteää huoltoväliä vai sitä "adaptiivista", eli huoltovalo rupee vilkkumaan sen mukaan miten ja missä ajelee..

Tähän tarviisin kiperästi kommentteja.

Lisäksi ootteko kovasti laitellu Fortea, tai onko ollu kikkailuja esim. suuttimien suhteen? Vai voiko huoletta ajella ei kiinteällä huoltovälillä, n. 105 tkm mittarissa.

T: Lasse


Poissa Samu.L

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 81
  • Corrida red Fabia Vrs -04
    • Profiili
Kyseisessä autossa taitaa olla NS. Longlife öljynvaihto väli. Hommahan toimii niin että auto polttaa tarkoituksellisesti jonkun verran enemmän öljyä kuin muut ja näin ollen pitää lisätä tuoretta ainetta tilalle mikä pitää osittain öljyn iän ja kunnon melkolailla kunnossa. Eipä siintä mitään haittaa ole jos vaihdattaa tai vaihtaa öljyt useammin kuin mitä ohjeet sanoo. Mutta ei se sitä autoa tuhoa vaikka ajaa huolto-ohjelman mukaan koska se on suuniteltu sillä tavalla hoidettavaksi. Moottorinikä toki pysyy luultavasti nuorempana kun öljyt vaihdetaan useammin ja käyttää motor flushia. Itse en ainakaan käytä forten tuotteita niiden järjettömän hinnoittelun takia kun Motonetistä saa samanlaisen purkin 10 eurolla ja vastaava tuota fortella +30 euroa. Suuttimien puhdistajaa käytän pari kertaa vuodessa. En itse ole tarkkaillut kulutusta mutta englannissa yli 100 tuhatta ajetuissa autoissa kun käytettiin ensimmäistä kertaa taloudellisuuteen tuli parannusta jo ajotietokoneenkin mukaan. Niitäkin aineita saa motonetistä, mutta lue tarkkaan että on diesel auton suutinpuhdistaja eikä bensamoottorin.
Porsset on kivoja


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
Lainaus
Hommahan toimii niin että auto polttaa tarkoituksellisesti jonkun verran enemmän öljyä kuin muut ja näin ollen pitää lisätä tuoretta ainetta tilalle mikä pitää osittain öljyn iän ja kunnon melkolailla kunnossa.
Ja mistähän tuollaisen faktan löysit?
Sanoisin että tuossahan häviää se longlife idea jos öljyt hupenee nopeammin kuin lyhyillä vaihtoväleillä.
Ja miten auto voi viedä öljyä erilailla missään tilanteessa, kun sen tarkoitus on voidella eikä palaa jossain.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
No itse kyllä huolestuisin jos turbo moottorinen auto ei kuluttaisi yhtään öljyä, ja varsinkin pitkillä huoltoväleillä.
Faktaa tai ei!


Poissa hb81

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 103
    • Profiili
No kukas väitti että autot ei kuluta öljyä.
Kyllä ne vaparitkin kuluttaa. ?-ljyn kulutukseen vaikuttaa pitkälle mitä kuraa sinne koneeseen laittaa.
Joskus jopa valmistajan vaihto muuten samoilla specseillä voi vähentää öljynkulutusta.
Ja itse olisin huolissaan jos moottori polttaisi öljyä. :)
Sen tarkoitus kun edelleen on voidella moottoria.

Ja tuohon kysymykseen että suosiiko LL vaihtoväliä niin en suosi.
Omassa RS Ocu1:ssä oli käytetty LL vaihtoväliä. Heti kun tuli itsellä 15tkm täyteen edellisestä vaihdosta,
niin moottorihuuhtelun kautta uudet Motul 300V 5w40 sisään.
Aion pitää vaihtoväliä max 15tkm välein.

Kyllähän nuo autot pitäisi toimia ihan normaalisti normaali käytössä LL vaihtoväleillä.
Tuskin mitään ongelmaa tulee tuolla pitkälläkään vaihtovälillä.


Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
No itse kyllä huolestuisin jos turbo moottorinen auto ei kuluttaisi yhtään öljyä, ja varsinkin pitkillä huoltoväleillä.
Faktaa tai ei!


täytyy alkaa sitten ilmeisesti huolestumaan kun ei tarvinut tuohon omaan kulkineeseen lisätä ollenkaan öljyä pitkällä huoltovälillä(21tkm) :P


Poissa Samu.L

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 81
  • Corrida red Fabia Vrs -04
    • Profiili
No valitettavasti niin se toimii se longlife öljynvaihto, minulle on aivan sama uskotko vai et. Se öljy kyllä kuluu autossa kun autossa turha edes koittaa kiistää sitä. Longlife autot vaan vien enemmän, selitin jo ylempänä ja en ala kiistelemään asiasta.
Porsset on kivoja


Poissa mustaräsä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
    • Profiili
Mimmosta suuttimien puhdistusainetta olette käyttäneet ja miten sen homma toimii?


Poissa Samu.L

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 81
  • Corrida red Fabia Vrs -04
    • Profiili
No motonetistä STP purkissa injector cleaner sillä nimellä yleensä menee STP purkki on sellanen vihreä ylöspäin suipponeva. Hommahan toimii että purkillinen tankilliseen dieseliä ja ei muuta kun ajoa.
Porsset on kivoja


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili
No valitettavasti niin se toimii se longlife öljynvaihto, minulle on aivan sama uskotko vai et. Se öljy kyllä kuluu autossa kun autossa turha edes koittaa kiistää sitä. Longlife autot vaan vien enemmän, selitin jo ylempänä ja en ala kiistelemään asiasta.
Mites sitte ne yksilöt, jotka ei syö öljyä  ;) Mun ei oo tarvinnu lisätä kertaakaan vaihtovälillä. Siis longlife välillä ajellaan.


Poissa PeteQ

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 4
    • Profiili
Sama mulla, longlifet sisällä ja öljyä ei kulu. Johtuiskohan suhtkoht rauhallisesta ajotyylistä ??
RS TDI -07, 200 kaakkia ja risat


Poissa Make51

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 28
    • Profiili
Olen ostanut parisen kuukautta sitten RS TFSI:n vm 08, aj 45 tkm. Olen nyt seuraillut öljynkulutusta ja parin tonnin jälkeen meni litra. Autossa on Long Life jonka aion muuttaa vuosittaiseksi huolloksi. Skodahan suosittelee Shellin öljyjä, mutta olen lisännyt Mobil 1 ESP:tä. Mitä suositellaan?


Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
näihin uusimpiin tsi moottorisiin tehdas suosittelee nyt sit castrolia


Poissa lkankainen

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Skoda Octavia RS -07
    • Profiili
Mulla tuli nyt 105 tkm täyteen ja mietin, että pitäskö ne öljyt vaihtaa. 120 tkm ois sit seuraava isompi huolto.

Tuliko joku nyt johonkin johtopäätökseen, että miten kannattaa toimia vai onko aivan sama, että vaihtaako niitä öljyjä vai ei. Siis tokihan on selvää, että öljynvaihto varmasti vähän säästää enemmän sitä moottoria, mutta onko se sitten kuitenkin marginaalista?

Niin ja oliko se nyt niin, että sitä motonetin ihmeainetta kannattaa laittaa tankilliseen dieseliä about 2 kertaa vuodessa? Onko siitä sitten oikeasti ollut mitään hyötyä?

No, pohdimpa vielä viikon ja jos ei napapaa niin taitaapi öljyt jäädä vaihtamatta, kun ei ole ollut värkissä mitään ongelmia mm. öljyn kulutuksen tai minkään kannalta. Hyvin on sködä toiminu.