Viime viikkoinen projektini ->
Ensiksi varoituksen sana: Työn tehneet eivät ole autoalan ammattilaisia, vaan innokkaita harrastajia. Teimme työn appiukkoni kanssa, periaatteella "eihän tässä tuntipalkoille pääse, mutta tutustutaan ainakin Skodaan"
Saman lopputulokseen pääsemiseen on varmasti parempi/helpompi/hienompi tapa, mutta me tehtiin se näin.
Tarvittavat tarvikkeet:
- Sumuvaloumpio, vasemman puolen varaosa on 1C0-941-699-B
- Torx-päät T15, T20, T30
- pieni räikkäavain tai vastaava
- pitkä jousivarrella oleva ruuvimeisseli
Sitten itse asiaan, eli jossain vaiheessa viime syksyä oli kivi osunut sopivasti Skodan keulaan. Tässä lopputulos:
Uuden umpion tilaamiseen antoi kipinän lähestyvä katsastus. Tuetaan Meksikon työllisyyttä.
Umpion mallaamista, tosin väärinpäin.
Umpiossa on kaksi kiinnitystä ylöspäin ja yksi alhaalla.
Päätimme kokeilla saako sumuvaloumpion irti ilman puskurin irroitusta. Otimme ennen irroitusta puskurista alaritilän vierestä suojuksen pois nähdäksemme paremmin ja sitä kautta pääsi käsiksi sumuvaloumpion kehykseen, joka on hakasilla sivuilta kiinni.Suojuksen poisotto auttoi myös sillä tavalla, että kun torx-pää tippui yläruuveja irroitettaessa, niin se löytyi puskurin päältä ja se oli helppo noukkia reiästä.
Umpio on kiinni T15 torxruuveilla, kuva on otettu akun edessä olevasta kolosta. Nuoli osoittaa umpiota ja ympyrät kuvaa suurinpiirtein ruuvien paikkoja. Kuvassa ylemmän ruuvin saa helposti käsikopelolla ja räikällä, alemman irroituksessa irroitimme ajovaloumpion ja laitoimme jousivartisen ruuvimeisselin ajovaloumpion alustan ja puskurin välistä, runkopalkin ulkopuolelta (ruuviin ei löydetty suoraa yhteyttä, joten siksi jousivarsi. Ei löydetty tarpeeksi pientä väännintä, että olisi muuten väliin mahtunut)
Onneksi alapuolella olevan torx-ruuvin kohdalle ovat tehneet reiän puskuriin.
Kun emme muuten saaneet rikkinäistä umpiota pois kolostaan, niin otimme pohjapanssarin irti ja kuljetimme sen tekemästä reiästä vanhan pois ja uuden tilalle. Pohjapanssari on kiinni T20 torx-ruuveilla (4kpl per sivu) ja T30 torx-ruuveilla (3kpl etuakselilinjan takapuolella).
Sitten vain uusi umpio paikalleen, umpio kiinni (helpointa aloittaa yläpuolelta, ulommasta ruuvista) ja pohjapanssari takaisin paikalleen. Tämän jälkeen voi ihastella oman työnsä hedelmää.
Toivottavasti tästä on jollekulle apua. Jos ei muuten niin ainakin että ottaa Skoda-huoltoon yhteyttä...
Tosin mukavaa puuhastelua tuo oli.