vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

kytkin tai vauhtipyörä sökö?

Poissa reiskaar

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 34
    • Profiili
Jos on kytkin tai vauhtipyörä hajoamassa diesel rässissä (vm. -08) niin mitkä ovat oireet? Entäpä mitä maksaa korjaus (työ / varaosat)? Onko maahantuoja tullut näissä vastaan? Onko näihin laitettu perinteistä vauhtipyörää + asetelma ja unohdettais nuo hemmetin kaksoismassa?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kiihdytyksessä isoilla vaihteilla tai suurella kuormalla kytkin varmaan oireilisi luistamalla ja kaksoismassa ravistuksella kun sen jouset eivät enään jaksa vaimentaa tarpeeksi? Helpompi tätäkin ongelmaa varmaan olisi selvittää, jos kertoisit millaisia oireita olet omassa autossasi huomannut.

Maahantuojan / merkkihuollon puolesta vaihtavat todennäköisesti vain kaksoismassaa hajonneen tilalle.
Ebaystä näyttäisi löytyvän kiinteällä vauhtipyörällä oleva sarja (sisältää Sachs:n paineasetelman, levyn ja Loba:n kiinteän vauhtipyörän) tuohon RS:ään noin 1000€ hintaan. Mukavuus tosin kärsii tuon kiinteän vauhtipyörän kanssa, mutta paketti on huomattavasti kestävämpi kuin alkuperäinen setti. Valmistaja lupaa tuolle 550nm väännön kestoa ja optiona lisärahasta saa 4-lapaisen sintterin jolla väännönkesto nousee jo 600nm kohdille.  :P

Edit: korjattu asiavirheet.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2011, 08:46:52 ap kirjoittanut JaVa^ »


Poissa reiskaar

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 34
    • Profiili
Käynnistys: ikäänkuin potkaisisi takaisin päin, eli kone ei lähde kylmänä välttämättä terävästi pyörimään.

Liikkeelle lähtö: nätisti pitää ottaa kytkin ylös, tulee ikäänkuin väristyksiä. Kuin jossain olisi löysää. Ei välttämättä aina.

Ajossa: ei oireita kun painaa kaasua tasaisesti eikä kiihdyttäessäkään.

Sammuttaessa: joskus viimeinen ääni on ikäänkuin jonkinlainen klonk. Ei kova, mutta kuulee kyllä kun on ovi auki.

Onhan tuon kanssa aina ollut liikkeelle lähtö semmosta tarkkaa hommaa, välitys suht pitkä, alavääntö olematon. Mutta nyt tuntuu että ois jossain ylimääräistä klappia, hmm..


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ajossa: ei oireita kun painaa kaasua tasaisesti eikä kiihdyttäessäkään.

Kaverin 4-korimallin diesel Golffissa on tuo kaksoismassa ja kytkin melko lopussa ja se oireilee ajossa luistamalla ja isoimmalla vaihteella kun lähtee kiihdyttämään kaasu pohjassa 60 km/h -> 80 km/h, koko auto tärisee huomattavasti. Liikkeelle lähdössä ja tasakaasulla ajettaessa en ole kyllä huomannut tosin siinä mitään oireita, mutta voi olla etten ole vain asiaan kiinnittänyt huomiota.

Tässä tosin kaivattaisiin muidenkin huomioita, miten kaksoismassa on käyttäytynyt, kun se on vedellyt viimeisiään...

Sammuttaessa: joskus viimeinen ääni on ikäänkuin jonkinlainen klonk. Ei kova, mutta kuulee kyllä kun on ovi auki.

Veikkaisin kyllä että jokin muu siellä sammuttaessa kolahtaa. Voisiko olla esimerkiksi jokin moottorin tukikumi tiensä päässä tjsp?


Poissa reiskaar

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 34
    • Profiili
onko kaksoismassaa / kytkintä varten olemassa vianhakumenetelmiä korjaamoiden suhteen? Mutuilu ja osien varmuuden vuoksi vaihtaminen on aika tyyristä lystiä.

Edellisessä 90tkm huollossa käskin katsomaan myös tukikumit, niistä ei kuulemma löytynyt huomautettavaa. Muistan joskus nähneeni ysitonnarin saabin jossa oli hydrokumit koneen tuennasta sököt ja konehan pomppi paikassaan aivan törkeesti. Mahtaako pieni kuluma / välys aiheuttaa tuota kytkimen tarttumiskohdan aikana ilmenevää tärinää ja nykimistä.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Oikein muuta keinoa tuon vian varmistamiseksi ei taida olla kuin laatikon tiputtaminen pois jolloin näkee missä kunnossa osat on. Ilmeisesti rivien välistä luettuna tällä autolla jossa ongelmaa esiintyy on ajettu jotain välillä 90 - 120 tkm? Kuulostaa kyllä aika omituiselta jos siitä olisi jo kaksoismassa sanonut sopimuksensa irti. Tosin en sitten tiedä onko noissakin ollut maanantaipäivän kappaleita.


Poissa DSGok

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 13
  • TDI DSG Combi (ex)
    • Profiili
Jos on kytkin tai vauhtipyörä hajoamassa diesel rässissä (vm. -08) niin mitkä ovat oireet? Entäpä mitä maksaa korjaus (työ / varaosat)? Onko maahantuoja tullut näissä vastaan? Onko näihin laitettu perinteistä vauhtipyörää + asetelma ja unohdettais nuo hemmetin kaksoismassa?

Kuuntelin varmaan puoli vuotta, että tyhjäkäynnilla kuuluu ihme "säksätys". Kysyin sitten huollossa mikä se voisi olla ja vastaus oli kaksoismassa mitä vähän olin pelännytkin. Veho olisi ottanut töineen noin 1500e. Vein auton Tallinnaan (Auto 100) ja homma kustansi noin 900e. Auto oli 120tkm ajettu TDI DSG.