vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ocu Räsän vikalistaus..vaikka tämän aiheen alle...

Vieras · 1867 · 1264094

Poissa MMRS07

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 48
  • RaceBlue TFSI RS Combi -07
    • Profiili
No nytkun vauhtiin pääsi niin lisää tulee ;D Eli yön yli seisoskeli auto miinus parissakympissä ja aamulla sitten raastoin käyntiin ilman lämmitysmahdollisuutta - todella nihkeästi lähti, joutui starttaamaan jonkun verran jonka jälkeen kyllä lähti käymään hyvin. No ei mennyt montaa sekunttia kun jäähdytysnesteen valo alkoi vilkuttamaan. Rohkeasti vaan ajelin ja kattelin nouseeko lämmöt yli puolen välin. Eipä noussut ja kurkistus pellin alle vahvisti että kaikki oli ok. Olisko ollut vaan pikkupakkasen aikaansaama häiriö jossain anturissa yms?


Poissa Peraa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 12
  • RS diesel III -13 Ex: RSdiesel -11;-10;-07
    • Profiili
Ostin -07 farkku rs kiisselin toukokuussa virosta. Ajettu sillä oli silloin 42tkm. Nyt mittarissa 51tkm.

viat:
1. Hehkunvalo syttynyt kahdesti palamaan -> auto vikatilaan(engine fault -> service). Molempina kertoina kesken ajon. Vika hävinnyt kun sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen. Mistä moinen? Vikakoodia ei huollossa löytynyt. (metroauto tampere).

2. Käsijarru jäätää. Ei passaa siis käyttää. Onko muilla samoja vikoja???

3. Toinen etujarru tahtoo puoltaa. Huomasi kovien vauhtien jarrutuksessa, auto vetää hieman toiselle puolelle. Vika ilmestyi huollon jälkeen (metroauto tampere). Käytin jarrut ilmauksessa uudelleen, mutta nyt liukkailla keleillä ei osaa oikein sanoa.
Huomasin sitten, että toinen jarrrulevy ei ole täysin "puhdas" vaan siinä on pienet urat. Auttaakohan palojen vaihto vai pitääkö vaihtaa levykin? Pitänee odottaa jos kelit lauhtuisi ja olisi vapaata niin pääsisi avaamaan ja katsomaan. Eli keväämmällä! kokemusta?

4. ilmastointi laite puhaltaa välillä kylmää, vaikka lämpöjä pitäisi olla. Mistä moinen vika mahtaisi johtua? Vai onko vika omassa päässä, joka on tosin kalju, missä huomaa vaihtelut välittömästi, jopa kaupan maitohyllyllä!
Välillä kun kiihdyttää tuntuu kuin alkaisi puhaltaa kylmää. Löysin googlesta jonkin aiheen että ilmastointilaitteen nollaus auttaisi? Onko kokemusta ja miten se mahdollisesti tehtäisiin??? Vai pitääkö perinteinen mersupahvi hommata keulille, jos nämä pakkaset jatkuvat! Onko syytä huolestua, tosin tämä on ilmennyt -10 ja ylöspäin.

5. huono käynnistymään -20 asteella. Pitänee varmaan tulpat vaihtaa? -10 asteessa ei ole ollut ongelmia. Onko skodissa sitten alue-/maakohtaisia eroja? :) Ehkä webasto sitten ensi talveksi, jolloin tietysti on leuto talvi.

Jos ei muuta niin mälläys avuksi? Muuten olen kyllä autosta tykännyt!


Poissa Meteor

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Käsijarrun jäätymis ongelma oli myös omassa ongelmana viime talvena.
Toinen takapyörä laahasi päällä ja ensiapuna oli pyörä pois ja vetää se vipu mihin tulee vaijeri oikeaan asentoon.
Vika on vaijerissa joka ei palauta ja syynä on vaijerin sisään päässyt kosteus, koitin laittaa WD-40 haitarikumin välistä sisään ja rassata sitä edes takas.
Hetken toimi kunnes jääty uudestaan, mitään vikaa en löytänyt vaijerista ja vaihtoon se meni.
On kuulemma joihinkin näitä vaihdeltu joten ei mikään harvinainen vika ja syykin voi olla se että vaijeri lähtee vinottain alaspäin pyörältä ja eikä se haitarikumikaan niin jämpti ole siihen vaijeriin.


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Täällä myöskin ollut kerran ongelma jäätyneen käsijarrun kanssa. Edellisenä päivänä pöllytti kunnolla lunta ja seuraavana aamuna toinen takapyörä ei meinannut aueta millään.

Vastalääkkeenä vanha perinteinen; parkkeeratessa vaihde päällä, käsijarru ei  8)

Meteor: Auttoiko vaijerin vaihto tai siis onko jäätymistä esiintynyt sen jälkeen? Muistatko mitä vaijerin vaihto suurin piirtein kustansi?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2010, 03:53:59 ip kirjoittanut TPi »


Poissa Meteor

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Vaijerin vaihto auttoi ja vaihdettiin vain se apumiehen puoli mikä jumitti.
Vaijerin olisin vaihtanut itsekin, takapyörästä on helppo irrottaa mutta käsijarrukahvaan on hankala päästä käsiksi.
Jos nyt en kauheen väärin muista niin olisko ollut noin  alle 100eur. töineen.


Poissa Mäntäkenraali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 21
    • Profiili
Ei tee pakkanen Räsälle gutaa...bensatankin läppäkin tartti fööniä että suostui jäämään pohjaan kiinni painettaessa.

Huomasin muuten saman homman pakkasella. Aina näihin tarinoihin liittyy tuo puoliso ja tälläkin kertaa kattelin kun tuli reissulta ja oli käynyt pois tulo matkalla tankkaamassa. Pöristeli pihaan tyylikäästi bensatankin läppä auki. Väitti laittaneensa kiinni asemalla ja uskoin kyllä kun itsekkin koitin saada kiinni.


Poissa Meteor

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Nykiminen vaivaa Räsää, tai oikeastaan nypytys tasakaasulla noin 2000-3000 kierroksilla.
Kaasua kun painaa reilummin ei  mitään ongelmaa ja huollossa kun tarkistivat niin vikamuistissa ei ollut mitään. Tulpat +pa. ym.suodattimet vaihdettu.
Liikkeeseen on turha viedä arvottavaksi,  voisiko puolavika olla yksi syy .
Alkutalvesta kylmäkäynnistyksen jälkeen joskus tuntui ettei käynyt kaikilla pytyillä.
Audeissa on näitä puolia vissiin mennyt samalla moottorilla.
Voikohan noita puolia mitata jotenkin?


Poissa betamax

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 212
  • ex. facelift vRS TDI -09
    • Profiili

Poissa andy

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 43
  • Octavia RS TSI
    • Profiili
Ei tee pakkanen Räsälle gutaa...bensatankin läppäkin tartti fööniä että suostui jäämään pohjaan kiinni painettaessa.

Huomasin muuten saman homman pakkasella. Aina näihin tarinoihin liittyy tuo puoliso ja tälläkin kertaa kattelin kun tuli reissulta ja oli käynyt pois tulo matkalla tankkaamassa. Pöristeli pihaan tyylikäästi bensatankin läppä auki. Väitti laittaneensa kiinni asemalla ja uskoin kyllä kun itsekkin koitin saada kiinni.

Itselläni samaa vikaa tankkauksen jälkeen, mutta auttoi kun laittoi kakesta ovet lukkoon ja painoi läpän kiinni. Kokeilin uudestaan ja toimi ihan normaalisti. Aluksi jo mietin minne saisin auton kuivumaan, mutta onneksi rupesi toimimaan.


Poissa Meteor

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Jakohihnan tarkastus bensamallissa kuuluu 90tkm huolto-ohjelmaan, varmistin asian Helkama-autolta.
Täytyy viedä takasin, tarkistavat ja sanovat että vaihtokunnossa ihan piruuttaan.


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Tuosta käsijarrusta sen verran, että omassa I-korissa laahasi takajarrut eli käsijarru jatkuvasti. Kävin muutamaan otteeseen Metro-autolla herkistämässä ja toimi aina seuraavaan pysähdykseen asti mutta uudelleen liikkeelle lähdettäessä alkoi laahaminen.
Totesin sitten Metro-auton huoltamoon ettei näin "uuden" auton jarru voi laahata jatkuvasti johon sitten totesivat, että käytänkö käsijarrua parkkeerauksen yhteydessä. Totesin vain etten viitti kun koko ajan laahaa. Kertoivat tähän, että pitäisi käyttää aina parkkeerauksen yhteydessä ja niinpä aloin käyttää eikä enää jumita.


Poissa Meteor

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
I-koppasessa ja tässä uudemmassa räsässä olen aina käyttänyt kässäriä, siitä huolimatta meni jäähän.
Kävin jututtamassa korjaamopäällikköä miksei hihnaa oltu tarkastettu, sanoi että kun hihna vaihdetaan aina 180tkm välein.
Mainitsin maahantuojan mielipiteen niin meinasi että täytyy jutella korjaamolla pitäsikö tarkastus ottaa tavaksi.
Sehän kuuluu 90tkm huolto-ohjelmaan automaattisesti ja siitä maksetaan, tässä se nähdään mennään siitä missä aita on matalin.
Sanoivat vastaavansa jo remmi katkeaa ;)


Poissa Lovejoy

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
    • Profiili

5. huono käynnistymään -20 asteella. Pitänee varmaan tulpat vaihtaa? -10 asteessa ei ole ollut ongelmia. Onko skodissa sitten alue-/maakohtaisia eroja? :) Ehkä webasto sitten ensi talveksi, jolloin tietysti on leuto talvi.

Ittellä pirssi myös huono käynnistymään kylmällä, vaikka olisi ollut lämppärissä. Eilen ajoin firman lussumpimoottorista okkua ja lähti kuin palmun alta verrattuna omaani. Pienen ajon jälkeen ongelma kyllä häipyy. Ehdotuksia?
Lisäksi kulutus tuntuu olevan aika kova dieseliksi, mutta se taitaa olla Räsälle tuttua.


Poissa Kri

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 414
    • Profiili
^Mä oon huomannu, että jos lohkolämppäri on päällä ja on n -15 pakkasta, niin hehkutusaika on tosi lyhyt, eikä kone lähde ekalla käyntiin. Jos "hehkutan" 3-4 kertaa ennen starttaamista ei mitään ongelmia. Ilmeisesti joku lämpötunnistin näyttää koneen olevan lämmin ja hehkuttaa sen mukaan.


Poissa RSTDIDSG

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 42
    • Profiili
Ei ole lohkolämppäriä eikä Webastoa, ja lähtee kuin palmun alta. Lapissa seisoi 4 pv 30-asteen pakkasessa, ja hörähti tulille kuin elokuvissa.  Kyseessä on siis TDI CR-koneella. Sen sijaan pakkanen (tai lähinnä lumi) toi ongelmaksi takavanteiden (vakio RSn vanteet) sisälle kertyvän lumen, joka ravistaa niin pirusti. Pitää törkkiä paakkuja pois lumiharjan pienemmällä päällä ettei paikat tipu hampaista. Lisäksi polttoainesäiliön luukku jumitti pakkasella, ja kun tarjosi lempeästi nyrkkiä luukun takareunaan, niin meni varmaan joku muovilukituspala rikki, koska se ei aukea enää edes lämpimässä oltuaan. Nyt tarvitaan luottokortti jo luukun avaamiseenkin eikä vain tankkaamiseen. (Kortti takareunasta sisään ja luukun kääntö auki).