Ostin 2010 alkukesästä pitkän pähkäilyn jälkeen 08 -vuoden 2.0 TFSI Combi RäSÄn Laakkoselta. Autolla oli ostohetkellä ajettu n. 35 000 km, eli kohtuu pienillä kilometreillä. Autossa olikin Laakkosen 12kk/20 000km takuu, joten ostopäätöksen teko sujui varsin huolettomissa merkeissä, varsinkin kun edellinen omistaja kertoi auton toimineen hänellä moitteettomasti uudesta pitäen.
Ensimmäiset viikot sujuivatkin suht mutkattomasti, kunnes ensimmäiset mustat pilvet saapuivat pilamaan Skeidalla ajelun ihanuutta:
Huomasin ohitustilanteissa (vaihtaessa kuutoselta vitoselle tai vitoselta neloselle / kolmoselle) pienen kolahduksen, joka tuli jostain voimalinjan / laatikon suunnalta. Kolahduksen / tömäyksen tunsi myös takapuolessaan, joten aivan mitätön efekti ei ollut kyseessä.
Vein auton tsekattavaksi Hertsikan laakkoselle, jossa mekaanikko kävi autollani koeajolla todeten saman, kuin minäkin, eli kolahdus / tömähdys tuntuu selvästi alaspäin vaihtamisen yhteydessä. Tömähdys tuntui selvemmin, kun vaihtamisen jälkeen survoi kaasupoljinta reilummin lattiaan. Syyksi epäiltiin tukikumin heikkenemistä joko moottorin tai laatikon seudulla, joka tällöin aiheuttaisi ylimääräistä liikettä varsinkin nopeiden alaspäin vaihtojen yhteydessä. Yksi moottorin kumeista vaihdettiinkin, mutta ilman toivottua tulosta. Korjaamo tilasi uuden kumin tällä kertaa laatikkoon, jotta nähdään onko tälläkään mitään vaikutusta tömähdyksen vaimentamiseen... Pelko laatikossa olevasta mekaanisesta viasta alkaa hiipimään selkäpiihin
Ja jotta RäSän omistajan arki ei olisi pelkkää ruusuilla tanssimista, ilmaantui tuon kolahdusvaivan jälkeen uusi harmi: Auton starttaaminen varsinkin yli 12 tuntia seisoneena on käynyt todella työlääksi. Starttia saa pyörittää yli kaksi kertaa kauemmin normaalitilanteseen verrattuna. Starttaamisen aikana kuulostaa kuin kone rykisi / käynnistyisi vajailla pytyillä, varsinkin jos starttaa liian vähän aikaa. Korjaamo ei vielä osannut ottaa suoraa kantaa, mikä tämän "ominaisuuden" voisi aiheuttaa. Yhtenä vaihtoehtona vilautettiin bensapumpun vikaa tms... No toivottavasti hommaan saadaan selvyys seuraavan tukikumikeikan yhteydessä.
Niin kauan, kun hommat menevät Laakkosen piikkiin, ei tilanne aiheuta sydämentykytyksiä, mutta auta armias, jos joutuisin omalla rahalla pelaamaan... Naurut olisivat vielä harvemmassa, kuin nykytilanteessa.
Enpä kovin positiivista kuvaa Skodan laadukkuudesta ole kuluneina kuukausina saanut. Voipi olla että seuraava merkki on jotain ihan muuta, harmi vain, sillä suorituskykyiset ja järkihintaiset farkkuvehkeet ovat edelleen harmittavan harvinaisia.
Korjaamolle on kyllä annettava propsit, sillä heidän suhtautumisensa on ammattimaista ja aidosti asiakaspalveluhenkistä.