vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ocu Räsän vikalistaus..vaikka tämän aiheen alle...

Vieras · 1867 · 1264480

Poissa Mag

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Ruusuisesti on alkanut tää keväästä asti kestänyt ocun omistus..

Eli viimeviikolla hain auton kolme viikkoa kestäneestä turbohuollosta joka tuli maksamaan pitkän pennin, mutta nyt on kulkupuoli kunnossa.

Noh, perjantaina sitten töistä kotiin ajaessa huomasin auton olevan aika lämmin, ja kuinka ollakkaan ei ilmastointi puhaltanut enää edes haaleasti viileää. Ainakin paineita tuntuu olevan, kun siitä täyttöventtiilistä hieman painoi ruuvarilla niin suhautti oikein kunnolla. Käytän auton VCDS perässä, mutta luulen että vikakoodeja ei löydy.

Kompuraa löysin n. 380e hintaan, mitä muuta samalla pitää vaihtaa? Joku anturi ja kuivain tms. ainakin?

Jos kompura pitää vaihtaa niin vaihda, ei se muiden osien uusintaa vaadi. Noissa on myös ollut lämppärin läpän akselin kanssa ongelmia, joten testeri saattaa hyvinkin herjata jumiutunutta läppää tai kannattaa ainakin testerillä ohjata systeemiä ennen kuin vaihdat kompuraa turhaan.

Ja jos kyseessä on Pre-FL malli, niin ilmastoinnin vikakoodit saa näkyviin sen ohjauspanelista ilman VCDS:ää.

Lämppärin läpän akseli? Miten se vaikuttaa ilmastointiin? Ainakin sen huomion oon tässä samalla tehnyt, että se julmettu läpätys ja lipatus ilmastoinnin ohjausyksikön takaa on poistunut, voiko näillä olla jotain yhteisiä tekijöitä? Tämähän ääni ilmeisesti tulee jostain läpistä kun ilmaa ohjataan eri suuttimiin?

On Pre-FL, onkos tuohon koodien tarkastamiseen jotain ohjeita?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Lämppärin läpän akseli? Miten se vaikuttaa ilmastointiin? Ainakin sen huomion oon tässä samalla tehnyt, että se julmettu läpätys ja lipatus ilmastoinnin ohjausyksikön takaa on poistunut, voiko näillä olla jotain yhteisiä tekijöitä? Tämähän ääni ilmeisesti tulee jostain läpistä kun ilmaa ohjataan eri suuttimiin?

On Pre-FL, onkos tuohon koodien tarkastamiseen jotain ohjeita?

Normaalitilanteessa niiden läppien ei kyllä pitäisi läpättää, mutta jos ääni on nyt poistunut, niin voi hyvin olla että jompi kumpi niistä läppämoottoreista on antaunut. Jos näin on, niin vikakoodit niistä kyllä tulee.

Kerran tänne jo kirjoitin muistaakseni ohjeet tuosta koodien tarkistamisesta, mutta en nyt sitten sitä enää löydä. Omassa Pre-FL:ssä kun ei ole enää sitä vanhan mallista climatronic:n panelia, niin en pääse itse tuota tarkistamaan, mutta muistelen että sinne valikkoon pääsee siten että auton ollessa käynnissä painetaan yhtäaikaa ECON ja huurteenpoistonappeja, jolloin pikkunäyttöihin tulee numerot näkyviin. Valikoiden selaaminen tapahtuu vasemman ja oikean puolen lämmönsäätimillä. Google kertoo sitten vikakoodien tulkinnat (jossain Passat forumilla ne oli muistaakseni listattukin).


Poissa Civer

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Lämppärin läpän akseli? Miten se vaikuttaa ilmastointiin? Ainakin sen huomion oon tässä samalla tehnyt, että se julmettu läpätys ja lipatus ilmastoinnin ohjausyksikön takaa on poistunut, voiko näillä olla jotain yhteisiä tekijöitä? Tämähän ääni ilmeisesti tulee jostain läpistä kun ilmaa ohjataan eri suuttimiin?

On Pre-FL, onkos tuohon koodien tarkastamiseen jotain ohjeita?


Normaalitilanteessa niiden läppien ei kyllä pitäisi läpättää, mutta jos ääni on nyt poistunut, niin voi hyvin olla että jompi kumpi niistä läppämoottoreista on antaunut. Jos näin on, niin vikakoodit niistä kyllä tulee.

Kerran tänne jo kirjoitin muistaakseni ohjeet tuosta koodien tarkistamisesta, mutta en nyt sitten sitä enää löydä. Omassa Pre-FL:ssä kun ei ole enää sitä vanhan mallista climatronic:n panelia, niin en pääse itse tuota tarkistamaan, mutta muistelen että sinne valikkoon pääsee siten että auton ollessa käynnissä painetaan yhtäaikaa ECON ja huurteenpoistonappeja, jolloin pikkunäyttöihin tulee numerot näkyviin. Valikoiden selaaminen tapahtuu vasemman ja oikean puolen lämmönsäätimillä. Google kertoo sitten vikakoodien tulkinnat (jossain Passat forumilla ne oli muistaakseni listattukin).

En tiedä minkänäkönen skodan vanhempi clima on mutta omaan golffiini käytin aikanaan näitä ohjeita:https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=Syy8U6eDA8jnywPulYCQAg&url=http://www.saunalahti.fi/~jues/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf&cd=2&ved=0CCMQFjAB&usg=AFQjCNGYx3-ghHLNFrd1gpy4pYzZbwirzg&sig2=xYILwEj4BQWlWhm9GzQmSw Jos mätsää kyseiseen vehkeeseen niin kannattaa tehdä se Actuator test, se testaa ne läpät ja muut, sekä ilmottaa vikakoodit..

Linkki on vähä rososen näkönen mutta en nyt puhelimella parempaan pystyny...


Poissa Mag

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Lämppärin läpän akseli? Miten se vaikuttaa ilmastointiin? Ainakin sen huomion oon tässä samalla tehnyt, että se julmettu läpätys ja lipatus ilmastoinnin ohjausyksikön takaa on poistunut, voiko näillä olla jotain yhteisiä tekijöitä? Tämähän ääni ilmeisesti tulee jostain läpistä kun ilmaa ohjataan eri suuttimiin?

On Pre-FL, onkos tuohon koodien tarkastamiseen jotain ohjeita?


Normaalitilanteessa niiden läppien ei kyllä pitäisi läpättää, mutta jos ääni on nyt poistunut, niin voi hyvin olla että jompi kumpi niistä läppämoottoreista on antaunut. Jos näin on, niin vikakoodit niistä kyllä tulee.

Kerran tänne jo kirjoitin muistaakseni ohjeet tuosta koodien tarkistamisesta, mutta en nyt sitten sitä enää löydä. Omassa Pre-FL:ssä kun ei ole enää sitä vanhan mallista climatronic:n panelia, niin en pääse itse tuota tarkistamaan, mutta muistelen että sinne valikkoon pääsee siten että auton ollessa käynnissä painetaan yhtäaikaa ECON ja huurteenpoistonappeja, jolloin pikkunäyttöihin tulee numerot näkyviin. Valikoiden selaaminen tapahtuu vasemman ja oikean puolen lämmönsäätimillä. Google kertoo sitten vikakoodien tulkinnat (jossain Passat forumilla ne oli muistaakseni listattukin).

En tiedä minkänäkönen skodan vanhempi clima on mutta omaan golffiini käytin aikanaan näitä ohjeita:https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=Syy8U6eDA8jnywPulYCQAg&url=http://www.saunalahti.fi/~jues/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf&cd=2&ved=0CCMQFjAB&usg=AFQjCNGYx3-ghHLNFrd1gpy4pYzZbwirzg&sig2=xYILwEj4BQWlWhm9GzQmSw Jos mätsää kyseiseen vehkeeseen niin kannattaa tehdä se Actuator test, se testaa ne läpät ja muut, sekä ilmottaa vikakoodit..

Linkki on vähä rososen näkönen mutta en nyt puhelimella parempaan pystyny...

Kiitos neuvoista. Vähän kanssa googletterin ton climan toimintaa ja jotain sen kanssa sähläsin, mutta suurin ilo tais loppujen lopuks olla se digitaalinen nopeusnäyttö.

Tein ton Actuator testin ja vähän aikaa pöhisytteli puhallinta, jonka jälkeen jätti vasempaan näyttöön "4FA" ja oikeaan "00h".

Meinaakohan se nyt tuota: 04FA Recirculation Flap Servo Motor 0x25

Tuskin tuolla silti on merkitystä sen kannalta ettei kompura tuota kylmää? Se aikaisemmin mainitsemani läpätys ei ole sittenkään poistunut kokonaan, joskin hieman vähentynyt.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Vähän kanssa googletterin ton climan toimintaa ja jotain sen kanssa sähläsin, mutta suurin ilo tais loppujen lopuks olla se digitaalinen nopeusnäyttö.

Tein ton Actuator testin ja vähän aikaa pöhisytteli puhallinta, jonka jälkeen jätti vasempaan näyttöön "4FA" ja oikeaan "00h".

Meinaakohan se nyt tuota: 04FA Recirculation Flap Servo Motor 0x25

Tuskin tuolla silti on merkitystä sen kannalta ettei kompura tuota kylmää? Se aikaisemmin mainitsemani läpätys ei ole sittenkään poistunut kokonaan, joskin hieman vähentynyt.


Ko. läppähän ohjaa sisäilmankierron päälle ja pois, joten jos se ei toimi kunnolla, niin silti pitäisi kylmää ilmaa tulla kabiinin puolella. Käänsitkö lämmönsäätönupista jonmpaan kumpaan suuntaan sen jälkeen kun tauluun tuli tuo 04FA koodi?


Poissa Mag

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili


Ko. läppähän ohjaa sisäilmankierron päälle ja pois, joten jos se ei toimi kunnolla, niin silti pitäisi kylmää ilmaa tulla kabiinin puolella. Käänsitkö lämmönsäätönupista jonmpaan kumpaan suuntaan sen jälkeen kun tauluun tuli tuo 04FA koodi?

Joo koitin vielä kaikki kiertonupit ton jälkeen läpi, ja muistaakseni vain vasen lämmönsäädin reagoi, ja pikkunäyttöihin tuli teksti "io", eli ilmeisesti siellä ei sitten muita koodeja ollut?

Taidampa siis laittaa tänään kompuran tilaukseen.

Noita on kahta vaihtoehtoa:

Denso 7SEU16C, jolla hintaa  377,18,-
Sanden PXE16, jolla hintaa    402,28,-

Osaako joku suositella kumpi noista olisi parempi, vai onko mitään merkitystä?


Poissa mixa76

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Octavia vRS 2.0 TDI -07 farkku
    • Profiili
Taidampa siis laittaa tänään kompuran tilaukseen. Noita on kahta vaihtoehtoa...
Denso 7SEU16C = bensaversio? ja Sanden PXE16 =dieselversio?  Skodateile:sta n. 270 € + toimituskulut. Kannattaa kysyä...  ;)


Poissa Mag

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Taidampa siis laittaa tänään kompuran tilaukseen. Noita on kahta vaihtoehtoa...
Denso 7SEU16C = bensaversio? ja Sanden PXE16 =dieselversio?  Skodateile:sta n. 270 € + toimituskulut. Kannattaa kysyä...  ;)

Aivan joo, oon lukenukki et nimenomaan bensoihin on ainaki tota Densoo laitettu. Kiitos vinkistä! Täytyy ottaa tuostakin selvää. :)


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Kiitos neuvoista. Vähän kanssa googletterin ton climan toimintaa ja jotain sen kanssa sähläsin, mutta suurin ilo tais loppujen lopuks olla se digitaalinen nopeusnäyttö.

Tein ton Actuator testin ja vähän aikaa pöhisytteli puhallinta, jonka jälkeen jätti vasempaan näyttöön "4FA" ja oikeaan "00h".

Meinaakohan se nyt tuota: 04FA Recirculation Flap Servo Motor 0x25

Tuskin tuolla silti on merkitystä sen kannalta ettei kompura tuota kylmää? Se aikaisemmin mainitsemani läpätys ei ole sittenkään poistunut kokonaan, joskin hieman vähentynyt.


Ko. läppähän ohjaa sisäilmankierron päälle ja pois, joten jos se ei toimi kunnolla, niin silti pitäisi kylmää ilmaa tulla kabiinin puolella. Käänsitkö lämmönsäätönupista jonmpaan kumpaan suuntaan sen jälkeen kun tauluun tuli tuo 04FA koodi?

Läppä ohjaa ilman joko lämmittimen kennon kautta (lämmitys) tai toista reittiä (jäähdytys), joten jos läppä ei pääse täysin pois lämmityspuolelta niin ei varmasti tule kylmää. Testeriin koko hökötys kiinni niin näkee mm. ilmastointijärjestelmän paineen. Jos painetta on ja ei vikakoodeja kompuran toiminnasta niin kompura ja muu järjestelmä on kunnossa. Kannattaa nyt vaan käyttää piuhan päässä ja maksaa siitä se muutama kymppi niin varmistuu vika eikä turhaan vaihtele kalliita osia mututuntumalla! Mulle tietty aivan sama, mutta näin niin kun järjellä ajattelee... ::)


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Läppä ohjaa ilman joko lämmittimen kennon kautta (lämmitys) tai toista reittiä (jäähdytys), joten jos läppä ei pääse täysin pois lämmityspuolelta niin ei varmasti tule kylmää. Testeriin koko hökötys kiinni niin näkee mm. ilmastointijärjestelmän paineen. Jos painetta on ja ei vikakoodeja kompuran toiminnasta niin kompura ja muu järjestelmä on kunnossa. Kannattaa nyt vaan käyttää piuhan päässä ja maksaa siitä se muutama kymppi niin varmistuu vika eikä turhaan vaihtele kalliita osia mututuntumalla! Mulle tietty aivan sama, mutta näin niin kun järjellä ajattelee... ::)

Lämmönsäätöläpät on näissä erikseen, jotka hoitaa tuon lämpötilan säätämisen. Tuo recirculation flap katkaisee ainoastaan ulkoilman pääsyn kabiinin puolelle. Läppä siis sijaitsee ilman tulosuunnasta katsoen ennen puhallinmoottoria, alemmassa kuvassa osa nro. 4.



Tosin en ole ammattilainen, niin osaltani tämä on pelkkää mutuilua...  ;)


Poissa Mag

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Läppä ohjaa ilman joko lämmittimen kennon kautta (lämmitys) tai toista reittiä (jäähdytys), joten jos läppä ei pääse täysin pois lämmityspuolelta niin ei varmasti tule kylmää. Testeriin koko hökötys kiinni niin näkee mm. ilmastointijärjestelmän paineen. Jos painetta on ja ei vikakoodeja kompuran toiminnasta niin kompura ja muu järjestelmä on kunnossa. Kannattaa nyt vaan käyttää piuhan päässä ja maksaa siitä se muutama kymppi niin varmistuu vika eikä turhaan vaihtele kalliita osia mututuntumalla! Mulle tietty aivan sama, mutta näin niin kun järjellä ajattelee... ::)

Lämmönsäätöläpät on näissä erikseen, jotka hoitaa tuon lämpötilan säätämisen. Tuo recirculation flap katkaisee ainoastaan ulkoilman pääsyn kabiinin puolelle. Läppä siis sijaitsee ilman tulosuunnasta katsoen ennen puhallinmoottoria...

Tosin en ole ammattilainen, niin osaltani tämä on pelkkää mutuilua...  ;)


Mitä oon lueskellut niin viallinen kompura ei välttämättä anna vikakoodia. Jos kyse olisi vain siitä, että kylmää ilmaa tuotetaan, mutta sisälle ohjattava ilma tulee lämppärin kennon kautta, niin kompuralta lähtevät putket olisi silti varmaankin kylmiä? Näin kun ei itselläni ole, eli kylmää ei muodostu.

Ajattelin tilata tuon kompuran, ja viedä ensviikolla vaihdettavaks. Samalla kun kylmäaineet otetaan talteen niin voidaan kattoo noi paineet, ja jos kumminkin näyttää siltä että kompura onkin ehjä niin sitten vaan lähetän sen palautuksena takaisin.

Ilmeisesti kuivain kannattaa vaihdattaa samalla, sattuuko joku tietään sen varaosanumeroa?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Mitä oon lueskellut niin viallinen kompura ei välttämättä anna vikakoodia. Jos kyse olisi vain siitä, että kylmää ilmaa tuotetaan, mutta sisälle ohjattava ilma tulee lämppärin kennon kautta, niin kompuralta lähtevät putket olisi silti varmaankin kylmiä? Näin kun ei itselläni ole, eli kylmää ei muodostu.

Ajattelin tilata tuon kompuran, ja viedä ensviikolla vaihdettavaks. Samalla kun kylmäaineet otetaan talteen niin voidaan kattoo noi paineet, ja jos kumminkin näyttää siltä että kompura onkin ehjä niin sitten vaan lähetän sen palautuksena takaisin.

Ilmeisesti kuivain kannattaa vaihdattaa samalla, sattuuko joku tietään sen varaosanumeroa?

Kuivaimen osanumero taitaa olla 1K0298403A.


Poissa kt4v6

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
    • Profiili
aikasemmin kyselin kyseisen koodin merkistystä ja tänään kävin skodalla näyttämässä autoa kun java epäili että ecun päivitys tai jotain muuta niin onko tähän vikaan muita mahdollisuuksia kuin kaasuläppä? Ei viitsisi viedä skodalle ja maksaa maltaita siitä että selvittävät vian. ja asensivat perusasetukset mutta saa nähdä heittääkö vielä uudestaan koodia vaikka aikaisemmin ei perusasetus pysynyt päällä. Kiitos kaikille jotka auttavat.

P3137- muuttuva pituuksinen imusarja, vaihtokytkinventtiili: perusasetuksia ei tehty. Perusasetukset aikaisemmin asetettu- katkonainen mutta antoi uudestaan samanlaisen koodin.

Skoda octavia rs 06- TFSI.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
aikasemmin kyselin kyseisen koodin merkistystä ja tänään kävin skodalla näyttämässä autoa kun java epäili että ecun päivitys tai jotain muuta niin onko tähän vikaan muita mahdollisuuksia kuin kaasuläppä? Ei viitsisi viedä skodalle ja maksaa maltaita siitä että selvittävät vian. ja asensivat perusasetukset mutta saa nähdä heittääkö vielä uudestaan koodia vaikka aikaisemmin ei perusasetus pysynyt päällä. Kiitos kaikille jotka auttavat.

P3137- muuttuva pituuksinen imusarja, vaihtokytkinventtiili: perusasetuksia ei tehty. Perusasetukset aikaisemmin asetettu- katkonainen mutta antoi uudestaan samanlaisen koodin.

Jos se läppiä ohjaava moottori ei toimi kunnolla ja sopeutus ei auta, niin veikkaisin että ainoaksi mahdollisuudeksi jää kyseisen moottorin vaihto. Mikään ilmainen osa se ei kyllä ole uutena, mutta käytettynä sen saa Saksasta melko edullisesti. Toimituskuluineen reilu 70€ ei kuulosta pahalta, mutta käytetty on tietty aina käytetty... Marmoritiskin hinta osalle on varmaan yli 300 euroa... Tosin sen moottorin vaihto pakottaa taas käymään Skoda liikkeessä, jotta uusi osa saadaan sopeutettua, ellet löydä jostain kaveria, joka tekee sopeutuksen VCDS:llä tai sitten ostat itse sellaisen ja teet sopeutuksen itse.

ps. Täältä pdf:stä sivu 17 löytyy havainnollistava kuva siitä läpästä, jollei sen olinpaikka ja mekaniikka ole jo ennestään tuttu.


Poissa kt4v6

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
    • Profiili
Kiitokset javalle!, Täytyy varmaan sitten sitä osaa jostain alkaa kaivelemaan jossai vaiheessa. voi varmaan kuitenkin ihan normaalisti ajella?
Skoda octavia rs 06- TFSI.