Aluksi, kiitokset että pääsin foorumille!
Apuja kaivataan, oma ymmärrys ei enää riitä.
Auto: Skoda Octavia II combi rs 2.0 tdi vm 2006
Olen omistanut auton nyt reilun vuoden verran. Mittariin on tullut omistukseni aikana 26 000 km lisää mittari-lukeman ollessa nyt elokuussa 2014 177 000 ja risat. Alkutalvesta viime vuoden puolella hehkun valo vilkahteli ajon aikana silloin tällöin. Tähän auttoi uudelleen käynnistys. Hehkutulpat tarkistettiin ja todettiin toimiviksi. Sitten keväällä auto alkoi nykiä esim ohitustilanteissa siten että kun kaasua antoi kunnolla auto nytkähti ja jäi ikään kuin miettimään ja sitten lähti kiihtymään. Tätäkin jatkui epäsäännöllisesti ja yleensä aina pitemmillä matkoilla kun kone oli kunnolla lämmennyt. Seuraavaksi auto nyki edelleen kiihdyttäessä mutta uutena omi-naisuutena kone sammui. Mitään merkkivaloja ei koetauluun syttynyt. Ilmeisesti moottori meni turvatilaan. Tähänkin vaivaan auttoi uudelleen käynnistys. Tässä vaiheessa vein auton merkkihuoltoon. Siellä tarkistettiin suuttimet. Kaikki oli vaihdettu kampanjan piikkiin edellisenä vuonna eli 2013 kesäkuussa (juuri ennen kuin ostin auton). Vikakoodien luvun jälkeen päätettiin vaihtaa suuttimien johtosarja. Johtosarja vaihdettiin ja ei kun kovaa ajoa. Meni vajaan viikon verran ilman minkäänlaisia oireita kunnes tuttu nykiminen kiihdyttäessä tuli takaisin ja heti perään sammuilu seurasi. Auto takaisin merkkihuoltoon jossa autoa tutkittiin aina kun oli aikaa. Lopputuloksena mitään vikaa ei löydetty, kaksi hapettunutta liitintä oli putsattu. Sen jälkeen nykimistä ja sammuilua ei ole ilmennyt kertaakaan. Hienoa!
Sitten päästäänkin nykyiseen ongelmaan: hehkun valo vilkkuu kun virrat kääntää avaimella päälle. VCDS kertoo vikakoodin P1592 Altitude Sensor. Mistähän tuo mahtaa johtua? MAP-anturi ja ahdonsäätösolenoidi vaihdettu, ilmamassa-anturi putsattu. Olisiko johdot jostain kohtaa poikki? Vika ei kuittaannu kuin vasta moottorin käydessä ja tulee heti takaisin kun moottorin sammuttaa ja vääntää virran takaisin päälle. Kulutuksessa en ole huomannut eroa enkä myöskään auton käyttäytymisessä. Auto kiihtyy mielestäni normaalisti. Itse en omista VCDSää (vielä!) joten en pääse ihan heti logittelemaan ajonaikana. Lisäksi vakionopeudensäädin ei toimi, vinkkejä siihenkin kaipailisin. Saisi auton teknisesti kuntoon niin sitten voisi alkaa parantelemaan kosmeettisia haittoja joita tälläkin foorumilla jo esiintyy (Puskurista maalipinta lohkeillut irti, peräluukussa ruostetta, helmat ruosteessa, ovien sisäpuolelta alaosat maalittomat, samoin ovien sulkukohdat korin puolelta, etupyörien lokasuojien kaarista maali lähtenyt irti). Katto ja konepelti ainoat osat koko autosta jotka eivät ihan heti kaipaa uutta maalia! Hienosti oli ennen ostoa myyntiliikkeessä paikkailtu jäljet piiloon jotka ilmenivät vasta kun olin auton pessyt muutamaan kertaan...