vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ocu Räsän vikalistaus..vaikka tämän aiheen alle...

Vieras · 1867 · 1264478

Poissa jussja

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 48
    • Profiili
Eipä ne niitä tiivisteiden syömiä oveja ala takuuseen korjaamaan. Helpommalla pääse jos viet suoraan itse maalaamoon tai tuputat maalia sinne. Jos ei auto sitten ole alle 3v vanha.


Poissa Kiisseli

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
  • Ocu vRS combi -07, Kawasaki Z 750
    • Profiili
Aikaisemmin ilmoittelin pakki, ykkös ja kakkosvaihteista jotka eivät päälle menneet. Lomareissun ajaksi huoltoon vein ja kävin äsken hakemassa pois. Kyllä vähän naurussa oli pidättelemistä kun ruuvimeisseli oli  vivustossa. (Mistä asti ollut ja keneltä lie jäänyt?) noh 115€ laskulla ja nauruilla tästä selvittiin.


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Aluksi, kiitokset että pääsin foorumille!
Apuja kaivataan, oma ymmärrys ei enää riitä.

Auto: Skoda Octavia II combi rs 2.0 tdi vm 2006
Olen omistanut auton nyt reilun vuoden verran. Mittariin on tullut omistukseni aikana 26 000 km lisää mittari-lukeman ollessa nyt elokuussa 2014 177 000 ja risat. Alkutalvesta viime vuoden puolella hehkun valo vilkahteli ajon aikana silloin tällöin. Tähän auttoi uudelleen käynnistys. Hehkutulpat tarkistettiin ja todettiin toimiviksi. Sitten keväällä auto alkoi nykiä esim ohitustilanteissa siten että kun kaasua antoi kunnolla auto nytkähti ja jäi ikään kuin miettimään ja sitten lähti kiihtymään. Tätäkin jatkui epäsäännöllisesti ja yleensä aina pitemmillä matkoilla kun kone oli kunnolla lämmennyt. Seuraavaksi auto nyki edelleen kiihdyttäessä mutta uutena omi-naisuutena kone sammui. Mitään merkkivaloja ei koetauluun syttynyt. Ilmeisesti moottori meni turvatilaan. Tähänkin vaivaan auttoi uudelleen käynnistys. Tässä vaiheessa vein auton merkkihuoltoon. Siellä tarkistettiin suuttimet. Kaikki oli vaihdettu kampanjan piikkiin edellisenä vuonna eli 2013 kesäkuussa (juuri ennen kuin ostin auton). Vikakoodien luvun jälkeen päätettiin vaihtaa suuttimien johtosarja. Johtosarja vaihdettiin ja ei kun kovaa ajoa. Meni vajaan viikon verran ilman minkäänlaisia oireita kunnes tuttu nykiminen kiihdyttäessä tuli takaisin ja heti perään sammuilu seurasi.  Auto takaisin merkkihuoltoon jossa autoa tutkittiin aina kun oli aikaa. Lopputuloksena mitään vikaa ei löydetty,  kaksi hapettunutta liitintä oli putsattu. Sen jälkeen nykimistä ja sammuilua ei ole ilmennyt kertaakaan. Hienoa!
Sitten päästäänkin nykyiseen ongelmaan: hehkun valo vilkkuu kun virrat kääntää avaimella päälle. VCDS kertoo vikakoodin P1592 Altitude Sensor. Mistähän tuo mahtaa johtua? MAP-anturi ja ahdonsäätösolenoidi vaihdettu, ilmamassa-anturi putsattu. Olisiko johdot jostain kohtaa poikki? Vika ei kuittaannu kuin vasta moottorin käydessä ja tulee heti takaisin kun moottorin sammuttaa ja vääntää virran takaisin päälle. Kulutuksessa en ole huomannut eroa enkä myöskään auton käyttäytymisessä. Auto kiihtyy mielestäni normaalisti. Itse en omista VCDSää (vielä!) joten en pääse ihan heti logittelemaan ajonaikana. Lisäksi vakionopeudensäädin ei toimi, vinkkejä siihenkin kaipailisin. Saisi auton teknisesti kuntoon niin sitten voisi alkaa parantelemaan kosmeettisia haittoja joita tälläkin foorumilla jo esiintyy (Puskurista maalipinta lohkeillut irti, peräluukussa ruostetta, helmat ruosteessa, ovien sisäpuolelta alaosat maalittomat, samoin ovien sulkukohdat korin puolelta, etupyörien lokasuojien kaarista maali lähtenyt irti). Katto ja konepelti ainoat osat koko autosta jotka eivät ihan heti kaipaa uutta maalia! Hienosti oli ennen ostoa myyntiliikkeessä paikkailtu jäljet piiloon jotka ilmenivät vasta kun olin auton pessyt muutamaan kertaan...


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Sitten päästäänkin nykyiseen ongelmaan: hehkun valo vilkkuu kun virrat kääntää avaimella päälle. VCDS kertoo vikakoodin P1592 Altitude Sensor. Mistähän tuo mahtaa johtua? MAP-anturi ja ahdonsäätösolenoidi vaihdettu, ilmamassa-anturi putsattu. Olisiko johdot jostain kohtaa poikki? Vika ei kuittaannu kuin vasta moottorin käydessä ja tulee heti takaisin kun moottorin sammuttaa ja vääntää virran takaisin päälle. Kulutuksessa en ole huomannut eroa enkä myöskään auton käyttäytymisessä. Auto kiihtyy mielestäni normaalisti. Itse en omista VCDSää (vielä!) joten en pääse ihan heti logittelemaan ajonaikana. Lisäksi vakionopeudensäädin ei toimi, vinkkejä siihenkin kaipailisin. Saisi auton teknisesti kuntoon niin sitten voisi alkaa parantelemaan kosmeettisia haittoja joita tälläkin foorumilla jo esiintyy (Puskurista maalipinta lohkeillut irti, peräluukussa ruostetta, helmat ruosteessa, ovien sisäpuolelta alaosat maalittomat, samoin ovien sulkukohdat korin puolelta, etupyörien lokasuojien kaarista maali lähtenyt irti). Katto ja konepelti ainoat osat koko autosta jotka eivät ihan heti kaipaa uutta maalia! Hienosti oli ennen ostoa myyntiliikkeessä paikkailtu jäljet piiloon jotka ilmenivät vasta kun olin auton pessyt muutamaan kertaan...


Oliko vikakoodin perässä jotain seuraavan tyyppisistä lisämaininnoista: "Open or Short to B+", "Open or Short to Ground" tai "Implausible" ?

Ilmeisesti jossain vaiheessa on julkaistu ns. upgreidattu malli siitä johtosarjasta, jossa tuo ahtopaineanturi on kiinni, koska alkuperäisessä johtosarjassa on alkanut esiintyä liian suurta vastusta.

Lainaus jostain random forumilta:

Lainaus
No. 2012601

Engine doesn't work, entries 18000, 05522, 08825 or 00665 Release date: 11-Apr-2009

Customer statement / workshop findings

The engine has no performance, the engine warning light is on and the following entry is logged in the engine control unit:

• 05522 P1592 altitude sender signal/boost pressure sensor - implausible ratio

• 18000 P1592 altitude sender signal/boost pressure sensor - implausible ratio

• 08825 P2279 air leak in intake system

• 00665 P0299 below boot pressure control limit

Technical background

Transfer resistance in the engine wiring loom.

Production change

Gradual introduction of an optimised engine wiring loom

Part number Designation

1KD 971 658
Adapter wiring loom
Proceed as follows:

• Check whether the complaint is present. Switch on the ignition, select the function 01 self-diagnosis on and check in the measured value block 10 whether there is a deviation of over 50 mbar in display field 2 and 3.
The measured pressure values depend on the altitude and the weather. Tolerance range up to an altitude of about 300 m.

If there is an increased deviation, proceed as follows:

Clean earth points

Fit wiring loom (part number 1KD 971 658)

Update the software of the engine control unit

Vakionopeudensäätimen ongelmat ovat ihan tyyppivika ja niistä löytyy haulla täältälkin forumilta paljon keskustelua...


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Tuo koodi p1592 kertoo, että ympäristön vallitseva paine vrt ahtopaineanturin paine eivät ole yhteneväiset kun kääntää virrat päälle. Eli ihan ensiksi ahtopaineanturi vaihtoon (ahtopaineputkessa coolerin jälkeen). Jos vika ei häviä niin johtosarja tarkkailuun, sillä jos tuo ympäristön vallitseva paineanturi on rikkein niin se tarkoittaa uutta ecua (moottorinohjainlaite 1500€) kun on rakennettu sen sisälle. Yleensä kyllä korjautuu kahdella ensimmäisellä konstilla.

Vilkkuva hehkuvalo ei liity tuohon vikakoodiin vaan ennemminkin päästöihin, kuten egr, dpf. Osaava testerin käyttäjä kyllä löytää vaivan, hehkuihin tuo ei liity.


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
tarkoitatko MAP-anturia? http://motonet.fi/fi/tuote/281511/Map-tunnistin-VAG-TDi-3bar--038906051C
tuon olen jo vaihtanut eikä apua ollut. Vikakoodin perässä ei muistaakseni ollut muuta tekstiä kuin tuo altitude sensor. Täytyy vielä tarkistaa tuokin... Vikaan on auttanut hetkellisesti kun ahtopaineensäätösolenoidilta ottaa "virtapiuhan" irti ja laittaa takaisin. täytyy noita johtoja vielä käydä läpi.


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Tarkistin henkilöltä joka koodit luki: koodi oli p 1592 altitude sensor, implausible correlation


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Tarkistin henkilöltä joka koodit luki: koodi oli p 1592 altitude sensor, implausible correlation

Eli juuri se anturitietojen vertailuvirhe mistä aiemmin kirjoitin. Nyt vaan johtosarjan tarkastus jos kerran map on uusittu. Toivottavasti ei mene ecun uusimiseksi.

Jos menee ecu uusiksi niin pystyn ecun kloonaamaan eli käytetty ecu vaan jostain ~200e.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2014, 09:46:39 ap kirjoittanut Volvotdi »


Poissa Puuhis

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • -08 RS CR Tdi
    • Profiili
Eipä ne niitä tiivisteiden syömiä oveja ala takuuseen korjaamaan. Helpommalla pääse jos viet suoraan itse maalaamoon tai tuputat maalia sinne. Jos ei auto sitten ole alle 3v vanha.

Aina kannattaa kysyä, jos täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Itse 2008 ocun osalta korjautin takuuseen tiivisteiden syömät kohdat 2013 syksyllä.


Poissa jussja

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 48
    • Profiili
Tuli kyllä kokeiltua..sanoivat ihan normaalia ajan kulumaa.. >:( itsellä on vm 12/07 ja silloin mittarissa 92tkm ja täyd. Skoda liikkeen huoltokirja. Ja tätä tuli kysyttyä 12/2013


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
ei ole vielä löytynyt ylempänä kerrottuun vikaan syytä. Mahtaako vaikuttaa: autoon asennettiin uusi soitin ja erillissarja, takakonttiin vahvistin. asennuksien ajan akku oli irti muutaman päivän. Vika ilmeni pari päivää asennuksien jälkeen. Lisäksi ihmetyttää: vika ei todellakaan ole säännöllinen. välillä syttyy hehkunvalo vilkkumaan joka kerta startatessa, välillä ei. Jos hehkun valo ei syty, myös vakionopeuden säädin toimii. Kiitoksia jo tähän asti auttaneille!


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
ei ole vielä löytynyt ylempänä kerrottuun vikaan syytä. Mahtaako vaikuttaa: autoon asennettiin uusi soitin ja erillissarja, takakonttiin vahvistin. asennuksien ajan akku oli irti muutaman päivän. Vika ilmeni pari päivää asennuksien jälkeen. Lisäksi ihmetyttää: vika ei todellakaan ole säännöllinen. välillä syttyy hehkunvalo vilkkumaan joka kerta startatessa, välillä ei. Jos hehkun valo ei syty, myös vakionopeuden säädin toimii. Kiitoksia jo tähän asti auttaneille!

Mitä kautta virtapiuha on vedetty vahvistimelle? Ettei olisi siinä yhteydessä rikottu johtosarjasta jotain vahingossa? Tai pahimmassa tapauksessa porattu uusi reikä tulipellin läpi ja samalla osuttu johtosarjaan...


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
uutta reikää ei tehty. virtajohto vedetty akun takaa olemassa olevasta läpiviennistä kuskin jalkotilaan ja kuskin puolta takakonttiin..


Poissa Lampero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Nyt sain aikaiseksi tutkia johtoa map-anturilta ecua kohti. eikös johto pitäisi olla yksi pitkä johto eculle asti jossa on neljä eri väristä piuhaa? nyt johto on katkaistu väliltä ja laitettu jonkin näköinen adapteri väliin. lisäksi johtoa on teippailtu, välillä sähköteipillä, välillä mailateipillä. tehtailla taidetaan eristää johdot erilailla kuin teippaamaalla mikäli olen oikein ymmärtänyt... Putsasin adapterin liittimet ja ainakaan toistaiseksi ei ole hehkunvalo vilkkunut startatessa ja obd2-lukijalla ei vikakoodi ole uusiutunut...


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Nyt sain aikaiseksi tutkia johtoa map-anturilta ecua kohti. eikös johto pitäisi olla yksi pitkä johto eculle asti jossa on neljä eri väristä piuhaa? nyt johto on katkaistu väliltä ja laitettu jonkin näköinen adapteri väliin. lisäksi johtoa on teippailtu, välillä sähköteipillä, välillä mailateipillä. tehtailla taidetaan eristää johdot erilailla kuin teippaamaalla mikäli olen oikein ymmärtänyt... Putsasin adapterin liittimet ja ainakaan toistaiseksi ei ole hehkunvalo vilkkunut startatessa ja obd2-lukijalla ei vikakoodi ole uusiutunut...

Ei kyllä ole tehtaan tekosia moiset. Siellä on saattanut olla näitä huijausbokseja ja todennäköisesti on haettu lisäahtoja pienellä virillä.