Hei,
Luetelkaapas mieleenne tulevia mahdollisia syitä/seurauksia/kokemuksia alla mainitulle tilanteelle:
Aamulla töihin lähtiessä auto toimi ongelmitta. Työpäivän jälkeen auto starttasi vaikeasti ja kävi muutaman sekunnin verran yhdellä tai kahdella sylinterillä jonka jälkeen sammui ja sytytti moottorin häiriövalon päälle. No tästä sitten ajoturvan kautta uusi kiesi alle ja vanha hinurilla huoltoon.
Huollossa lukivat vikakoodit ja auto ilmoitti jonkin korkeapainebensapumpun venttiilin vikaa/oikosulkua (105 000 ajettu 2010 bensa RS). Parin päivän jälkeen huolto oli saanut uuden venttiilin(ilmeisesti koko pumppuhässäkän) vaihdettua ja starttasivat auton -> venttiili(t) meni palasiksi/solmuun.
Voiko ko. pumpun/ventiilin jumiutuminen saada nokkaketjun hyppäämään tai vaatiiko pumpun vaihto jonkinmoisia jakopäähän liittyviä operointeja? (jos olen käsittänyt oikein, kyseinen pumppu ottaa voimansa mekaanisesti suoraan nokka-akselista tms).
Onko kokemuksia takuuasioiden hoitumisesta vastaavanlaisissa tilanteissa/kilometreissä?
Äkkiseltäänhän tuo ongelma vaikutti ketjun hyppäämiseltä jo ensimmäisten oireiden perusteella? Jos näin oli niin onneksi olkoon (kyseenalainen onnittelu tietenkin tässä kohtaa), mutta olisit ensimmäinen suomalainen RS:n 2.0TSI:n omistaja joka kertoisi ketjun hyppäämisestä netissä. Ainakaan itse en ole vielä tätä ennen bongannut ongelmaa kuin brittien puolelta.
Vika saattoi alunperin jo olla olemassa tai sitten ei, mutta näinhän se nykyään menee että jos tietokone ei kerro että tarkista tuokin niin sitten tehtiin vain se mistä oli vikakoodi eikä kuunneltu alkuperäistä vikaselostusta lainkaan. Kerro huollolle että itse rikkoivat kun kerran ei vikakoodia ketjun venymisestä löytynyt ja katso mitä vastaavat...
Nokkaketjun kiristimestä oli ainakin hampaat sökönä, venttiilit oli palasina, männät oli ottanu damagea, tulppa tai parikin oli palasina ja sylinteri(t) oli naarmuilla. Koslassahan on jotkin kovametalli sylinterit joita ei voi hoonata, joten lopputulemanahan tässä on että moottori on käytännössä tuhoutunut ja moottorin vaihto uuteen on ainoa mahdollinen korjausratkaisu.
Luulis että tuollainen tuho pitää jo selkeästi korvin kuultavaa meteliä, mutta kaverikaan joka sattui olemaan auton ulkopuolella lähistöllä autoa startatessa ei kuullut mitään erikoista ääntä. Auto vain ei käynyt kunnolla (eli kävi vajailla pytyillä, sytytti häiriövalon ja sammui).
Ei muutakuin mielenkiinnolla/kauhulla odotellaan maahantuojan vastausta ja selvitellään samanaikaisesti kuluttaja-asiamiehen näkemystä aiheeseen.
Sattuuko kukaan muuten tietämään mikä uuden motin listahinta mahtaa olla?