No niin eli kannan sitten minäkin murheeni tänne..
Keissi on tämä:
Ocu RS DPF TDI Combi -07/ 80 000 km
Auto on vuoden sisään sytytellyt moottorin ohjausyksikön valoa ja sitä on sitten seurannut hiukkassuodattimen valo jonkin matkaa ajettua. Muutaman kerran valot ovat itsestään hävinneet (ilman, että kone on mennyt viansietotilaan). Eilen kävi kolmannen kerran vakavempi skenaario, auto meni viansietotilaan. Ajelin sitten Tampesterista Helsinkiin 80km/h. Aiemmmin auto on päivän seisottuaan normalisoitunut eli kaikki valot ovat hävinneet kun ajamista on jatkanut ja yleensähän se on tapahtunut juuri silloin kun olen ollut ajamassa sitä huoltoon. Olen ilmoittanut viasta kuuden kympin huollossa. Kaverit sanoivat, että mitään tietoa "virheilmoituksesta" ei ole auton "lokiin" jäänyt. Nyt kun takuu on jo rauennut ja sama vika on taas riesana pohdin tässä, mahtaako korjaukset mennä takuuseen kun siitä on sen aikana ilmoitettu ja sitä ei ole korjattu? Tämä kyseinen ongelma tuli vain hiukan ärsyttävään aikaan sillä suunnitelmissa oli lähteä tänään kohti Norjan Lofootteja loman viettoon. Olen myös huomannut autossa nykimistä kun kierrokset ovat 2000-2300. On aivan sama onko pesässä 4,5 tai 6 vaihde. Ongelma korostuu kylläkin kun moottorin ohjausyksikön valo palaa.
Lähinnä nyt odotan mikäli joku saa tietoonsa kuinka kyseinen vika saadaan korjattua pysyvästi. Mikäli itse saan korjautettua auton kuntoon niin ilmoitan siitä varmasti täällä. Ilmoitan myös missä vika oli, mitä sen korjaaminen maksoi ja mikä huolto hoita korjauksen.
Ja muutama sana tuosta ilmastoinnin kompurasta sitten:
Muutama viikko sitten olin tuossa Lahdenväylällä kolarissa jossa perääni ajettiin Roomterin toimesta. Kyseessä oli "perus setti", jono pysähtyi ennen kehä III:sta, jarrutin edessä ajaneen taakse, mutta takana tuleva katseli juuri taustapeiliin kun aloin jarruttamaan ja tuli sitten sieltä tiukasti jarruttaen perään sillä seurauksella, että keula kietoutui peräkoukun ympärille ja minä lennähdin edessä seisovan perään. Ajoin auton Metroautolle Viikkiin. Kaikki korjattiin. Huomasin sinne (huoltoon) ajellessani, että ilmastointi ei toiminut vaan auto muistutti saunaa. Mainitsin asiasta kun ilmoitin huomioistani. Asiaan suhtauduttiin aluksi varsin nuivasti. Heti kun ilmeni, että en ollut syyllinen kolariin niin alkoivat olla hiukka ystävällisempiä.
Vakuutusyhtiö ei halunnut korvata hajonnutta ilmastointia koska ei ollut mitään fyysisiä merkkejä kolarin aiheuttamasta vahingosta.. Noooh, ilmoittivat Metrossa, että on ollut ongelmia kompuran kanssa aiemminkin Skodalla. Takuuni oli ummessa joten mietin kuka maksaa. Metrolta ilmoittivat, että kompuralla on kolmenvuoden takuu ja että valmistaja antaa uuden kompuran ja minä maksan työt. Työn kustannuksien arvio oli 360€. Kun työ oli tehty ja menin hakemaan auton niin laskussa luki 362€ ja risat eli normaalia pientä heittoa (pysyy 20% heiton rajojen sisällä). Ihmeellistä vain oli ettei laskussa ollut minkäänlaista erittelyä, oli vain pelkkä 362,40€. Kun nyt sitten luin Keppinena:n viestin ja huomasin kompuran vaihdon maksaneen hänelle 160€ alkoi niin sanotusti v*tuttamaan niin paljon ettei veri kiertänyt. Johtopäätökseni on, ettei Viikissä ole tehokkaita tai osaavia korjaajia vaan laiskoja tai osaamattomia, tai sitten he vain pumppaavat rahaa. Aion ottaa asian esille kyseisessä huollossa ja vaatia laskun erittelyä. Tiedä sitten onnistuuko moinen näin jälkeenpäin.
Auto on toiminut muuten aivan loistavasti. Ongelmia ei ole ollut riesaksi (tähän päivään saakka) asti.