vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Lämpömittarien lukemat?

Poissa Ripley

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
  • Fabia Combi Race Blue
    • Profiili
Miksi mittariston analoginen lämpömittari näyttää eri lukemaa
kuin ajotietokoneen ilmoittama öljyn lämpötila?
Analoginen mittari lähtee nousemaan pian liikkeellelähdön jälkeen,
kipuaa nopeasti 90 asteeseen ja pysähtyy siihen.
?-ljyn lämpötila sen sijaan saavuttaa alimman näytettävän lämpötilan
50 astetta paljon myöhemmin ja nousee käyttölämpötilaan eli
n. 85 - 90 asteeseen vasta n. 10 minuuttia analogisen mittarin jälkeen
(näin talvikeleillä - kesällä Alastaron ratapäivänä öljyn lämpötila oli
siinä 125 asteen paikkeilla... silloin analoginenkin mittari näytti
muistaakseni jotain muuta kuin 90 astetta.)

Voiko selitys olla niinkin yksinkertainen kuin että analoginen mittari
näyttää jäähdytysnesteen lämpötilan jostain termostaatin läheltä
ja ajotietokone moottoriöljyn lämpötilan? Tietääkö kukaan?


Vessu

  • Vieras
Maxidotissa tosiaan näet öljyn lämpötilan joka kulkee lauhduttimen lävitse termostaatin ohjaamana.
Jäähdytysnesteen lämmöt onkin sitten eri asia VAG konsernin tuotteissa.
Tuo mittarin näyttämä 90 astetta taitaa todellisuudessa olla semmoiset 70 astetta.
Asia selviäisi kun katsoisi VCDS:llä koneen käydessä mitä se kertoo.


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Aika kovat öljynlämpötilat: Ralli autoissakin yritetään pysyä 105-120 asteen tasolla. Tosin kuinka tarkka, se mittarin ditaalinen näyttö on?

Mulla saa ajella todella pitkään, jos aikoo 90 asteen öljyssä saavuttaa, kun on parikin astetta pakkasta. Kesällä kävi kerran 104:ssä asteessa!


Poissa a sigfrids

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
mitäs öljylämpöja porukoilla on näissä peleissä nyt kun enempi pakkasia alkaa olemaan, vai tuleeko lukemaa ollenkaan??


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Voiko selitys olla niinkin yksinkertainen kuin että analoginen mittari
näyttää jäähdytysnesteen lämpötilan jostain termostaatin läheltä
ja ajotietokone moottoriöljyn lämpötilan? Tietääkö kukaan?

Näinhän se nimenomaan on että mittariston mittari näyttää jäähdytysnesteen lämpötilan, tosin pienellä toleranssilla pysyy siinä 90 asteen kohdalla ettei neula heilu koko aikaa esim. jäähdytysnesteen lämmön pomppiessa 80-100 välillä.
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Ripley

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
  • Fabia Combi Race Blue
    • Profiili
mitäs öljylämpöja porukoilla on näissä peleissä nyt kun enempi pakkasia alkaa olemaan, vai tuleeko lukemaa ollenkaan??

Näillä pakkasilla (-10 - -15 astetta) ei öljyn lämpötilä ei tahdo millään nousta yli yhdeksänkymmenen.
Liikkuu siinä n. kahdeksankymmenen kieppeillä ja vähän yli, enimmillään 86 astetta. Ja minulla ei ole mitään maskeja ilmanottoaukoissa.


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Onko joku vaivautunu virittelemään räsään noita viimasuojia ja vastaavia virityksiä?? Onko ollu ns. merkittävää apua ja maksaako vaivan??

Ei meinaa kirveelläkään nousta näillä 30 asteen pakkasilla nuo jäähdytysnesteen lämmöt siihen 90 asteeseen. Tänäänkin ajelin noin 20 kilsaa motaria 3 tuntia tolpassa olleella autolla + annoin käydä 15 -20 minsaa tyhjäkäyntiä ajon jälkeen niin ei lähellekkään 90 astetta. Onkohan tossa termari paskana ja kierto kokoajan päällä, eihän sitä nyt tyhjäkäynnillä mikään ajoviima viilennä eikä silti lämmöt nouse. ?-ljyn lämmöt eivät yli 70 asteen ole käyneet varmaan viikkokausiin.

Kun eivät mitkään nesteet lämpene kunnolla niin keskikulutus on kokoajan sitä 11-13 luokkaa, tulee saatana melkein persnettoa työajoista tuolla kulutuksella.


Poissa ACS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 70
  • Töttöröö
    • Profiili
    • Skoda Fabia VRS -06
Onko joku vaivautunu virittelemään räsään noita viimasuojia ja vastaavia virityksiä?? Onko ollu ns. merkittävää apua ja maksaako vaivan??

Ei meinaa kirveelläkään nousta näillä 30 asteen pakkasilla nuo jäähdytysnesteen lämmöt siihen 90 asteeseen. Tänäänkin ajelin noin 20 kilsaa motaria 3 tuntia tolpassa olleella autolla + annoin käydä 15 -20 minsaa tyhjäkäyntiä ajon jälkeen niin ei lähellekkään 90 astetta. Onkohan tossa termari paskana ja kierto kokoajan päällä, eihän sitä nyt tyhjäkäynnillä mikään ajoviima viilennä eikä silti lämmöt nouse. ?-ljyn lämmöt eivät yli 70 asteen ole käyneet varmaan viikkokausiin.

Kun eivät mitkään nesteet lämpene kunnolla niin keskikulutus on kokoajan sitä 11-13 luokkaa, tulee saatana melkein persnettoa työajoista tuolla kulutuksella.

Ootko vedellyt lämppäri päällä? jos ni ota kaikki puhallukset pois kato nouseeko??
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2012, 01:45:52 ap kirjoittanut ACS »
Skoda kuskin unelma? Saada ylinopeusakot!


Poissa a sigfrids

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 22
    • Profiili
Lisää tietoa liittyen tuohon öljylämpömittariin.

Jos koodaatte öljynvaihtovälin QG0(ei longlife) niin silloin häviää öljyn lämpömittaus käytöstä.
Eli mittari näyttää ----.

Tuli todettua tuossa omakohtaisesti  ;D


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Onko joku vaivautunu virittelemään räsään noita viimasuojia ja vastaavia virityksiä?? Onko ollu ns. merkittävää apua ja maksaako vaivan??

Ei meinaa kirveelläkään nousta näillä 30 asteen pakkasilla nuo jäähdytysnesteen lämmöt siihen 90 asteeseen. Tänäänkin ajelin noin 20 kilsaa motaria 3 tuntia tolpassa olleella autolla + annoin käydä 15 -20 minsaa tyhjäkäyntiä ajon jälkeen niin ei lähellekkään 90 astetta. Onkohan tossa termari paskana ja kierto kokoajan päällä, eihän sitä nyt tyhjäkäynnillä mikään ajoviima viilennä eikä silti lämmöt nouse. ?-ljyn lämmöt eivät yli 70 asteen ole käyneet varmaan viikkokausiin.

Kun eivät mitkään nesteet lämpene kunnolla niin keskikulutus on kokoajan sitä 11-13 luokkaa, tulee saatana melkein persnettoa työajoista tuolla kulutuksella.


 Laitoin tänään maskiin Mustaa ilmastointiteippiä. Halpa ja helppo. Ja varmasti kauniimpi kuin yksikään muovimaski. Kokeile kinkkumittaria paisunta säiliöön (veden lämpö, ehkä ei saa mitään osvittaa)


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Onko joku vaivautunu virittelemään räsään noita viimasuojia ja vastaavia virityksiä?? Onko ollu ns. merkittävää apua ja maksaako vaivan??

Ei meinaa kirveelläkään nousta näillä 30 asteen pakkasilla nuo jäähdytysnesteen lämmöt siihen 90 asteeseen. Tänäänkin ajelin noin 20 kilsaa motaria 3 tuntia tolpassa olleella autolla + annoin käydä 15 -20 minsaa tyhjäkäyntiä ajon jälkeen niin ei lähellekkään 90 astetta. Onkohan tossa termari paskana ja kierto kokoajan päällä, eihän sitä nyt tyhjäkäynnillä mikään ajoviima viilennä eikä silti lämmöt nouse. ?-ljyn lämmöt eivät yli 70 asteen ole käyneet varmaan viikkokausiin.

Kun eivät mitkään nesteet lämpene kunnolla niin keskikulutus on kokoajan sitä 11-13 luokkaa, tulee saatana melkein persnettoa työajoista tuolla kulutuksella.

Ootko vedellyt lämppäri päällä? jos ni ota kaikki puhallukset pois kato nouseeko??

Juu lämppäri täysillä, tosin tänäaamuna kokeilin sisäilmankiertoa ja silleen näytti nostavan lämpöjä pikkasen paremmin (ainakin mittariston mukaan). Toki myös silleen lämmöt nousee että ajelee koko 25 kilsaa sportilla mutta ei ole kovin taloudellista ajoa enää tuollanen. Eikö se vaan tuo 1.4 tissiposki tuota tarpeeksi lämpöä rauhallisessa ajossa koska heti kun ottaa muutaman kaasupohjassa kiihdytyksen niin puhallusilma sisälle tuntuu samantien kertaluokkaa lämpimämmältä.


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Onko joku vaivautunu virittelemään räsään noita viimasuojia ja vastaavia virityksiä?? Onko ollu ns. merkittävää apua ja maksaako vaivan??

Ei meinaa kirveelläkään nousta näillä 30 asteen pakkasilla nuo jäähdytysnesteen lämmöt siihen 90 asteeseen. Tänäänkin ajelin noin 20 kilsaa motaria 3 tuntia tolpassa olleella autolla + annoin käydä 15 -20 minsaa tyhjäkäyntiä ajon jälkeen niin ei lähellekkään 90 astetta. Onkohan tossa termari paskana ja kierto kokoajan päällä, eihän sitä nyt tyhjäkäynnillä mikään ajoviima viilennä eikä silti lämmöt nouse. ?-ljyn lämmöt eivät yli 70 asteen ole käyneet varmaan viikkokausiin.

Kun eivät mitkään nesteet lämpene kunnolla niin keskikulutus on kokoajan sitä 11-13 luokkaa, tulee saatana melkein persnettoa työajoista tuolla kulutuksella.


 Laitoin tänään maskiin Mustaa ilmastointiteippiä. Halpa ja helppo. Ja varmasti kauniimpi kuin yksikään muovimaski. Kokeile kinkkumittaria paisunta säiliöön (veden lämpö, ehkä ei saa mitään osvittaa)

Saakos sinne syylärin ja ritilän väliin tungettua jotain routamattoa tai pahvia helposti mitään osia irrottamatta ja pysyykö se siellä ilman kiinnittämistä? En oo viitsiny yhtään tutkia tuota rakennetta kun ei huvita tuolla saatanan pakkasessa viettää yhtään sekuntia enempää kuin on absoluuttinen pakko.


Poissa ACS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 70
  • Töttöröö
    • Profiili
    • Skoda Fabia VRS -06
Itte värjottelen penkinläppärillä siihen asti kun lämmöt o tarpeeks noussu sit vasta puhallin päälle vaikka onki 1,9TDI ni ei sekää nyt nopeiten lämpiä :O
Skoda kuskin unelma? Saada ylinopeusakot!


Poissa Juhis

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 100
  • Fabia vRs -04
    • Profiili
Suosittelen "lämpimästi" viimasuojan tekoa/ostoa. Suojaa moottoritilaa viimalta ja myös estää lämpöä karkaamasta konehuoneesta. Eipä siitä ainakaan haittaa oo :)
Fabian kuvia
vRS=varsinainen Raketti Skoda


samppä

  • Vieras
tänään ajelulla 20 astetta pakkasta ja parin kilometrin jälkeen lämmöt 90 :ssä. (ei ollut lohko lämppärissä aikasemmin). vajaa 10km ajon jälkeen oli öljyn lämmöt 62 astetta. ite en oo harkinnu mitään maskin suojaa, kun nousee lämmöt ihan hyvin varsinki sillon ku on ollu "tolpassa"