vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Alustasta Ocu RS TDI

KONE · 448 · 266208

Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
Ehdotuksia otetaan vastaan. -06vm. octaviaan joku kevyt tontitus. Iskareita en viitsis vaihtaa, kun ne ovat lähes uudet joka nurkassa (n. vuoden vanhat) Auto sais madaltua maltillisesti, kun tuo kauniimpi osapuoli myös sillä ajelee. Etuspoileri tulossa, kunhan sais vaan tuon tontituksen tehtyä. Elikkäs kertokaa hyvä jousi satsi autoon ja paljonko rs tippuu alaspäin niillä ja tarviiko olla lyhyemmät koiranluut? (kuviakin jos jollain on alla kyseinen ehdotus)


mulla on tuossa omassa kulkineessa H&R -50 pudottava jousisarja, millä räsä madaltui noin 30mm. Minäkään en vaihtanut iskareita. Tässä topikissa kuvia autostani kyseisillä jousilla
http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=2246.0



Kiitos poijaat vastauksista, elikkäs tommonen 50 jousi satsi tilaukseen, näyttää muuten tuo sun pirssi hienolta. Mites ton kovuuden kanssa, meneekö kivi reeksi?

kiitti kehuista,  onhan se nyt tietysti vakio alustaa kovempi mutta ei todellakaan mikä kivireki, itse ollut tosi tyytyväinen...



Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
itse ajanut jo 2v ilman,että olisin alustan muutoskatsastanut :D




ens vuonna pitäisi alkaa nyt sitten toi alusta muutoskatastaan kun,eka katsastus lähestyy...
mitä papruja tuohon muutoskatsastukseen nyt sitten tarvii? tuv-todistus ja suuntauslappu riittänee vai!?
entäpä onkohan tuossa suuntauslapussa jotain "vanhenemis" aikaa,kun alusta asennettu autoon 8/2010 ja todistus päivätty myös sinne,joten vieläköhän kelpaa :-\


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Riippuu vähän paikasta, että haluavatko sen suuntauslapunkin nähdä. Yleensä riittää pelkkä TÜV-todistus. Itse kun kävin alustan muutoskatsastamassa, ei katsari kysynyt muuta kuin sen TÜV-todistuksen.


Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
itse ajanut jo 2v ilman,että olisin alustan muutoskatsastanut :D




ens vuonna pitäisi alkaa nyt sitten toi alusta muutoskatastaan kun,eka katsastus lähestyy...
mitä papruja tuohon muutoskatsastukseen nyt sitten tarvii? tuv-todistus ja suuntauslappu riittänee vai!?
entäpä onkohan tuossa suuntauslapussa jotain "vanhenemis" aikaa,kun alusta asennettu autoon 8/2010 ja todistus päivätty myös sinne,joten vieläköhän kelpaa :-\





Nyt on katsastettu,ei ollut vailla kun ton tuv-paprun ja 45€ maksoi,etäisyydet merkkas noilla H&R -50mm jousilla,edessä 33cm ja takaa 35cm


Poissa hajoje

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 344
    • Profiili
Etu iskarin irrotus?? Onko paha homma ja onko jotain kikkoja tohon alapäähän (iskarin alapää meinaan) En sen kummemmin oo tutustunu siihen vielä.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kiila takapuolella olevaan hahloon ja sitten moskaa/lekaa vastapuolelle, jotta saa navan tiputettua alas. Tapauksesta riippuen voi olla että joutuu purkamaan tukivarren pois. Itse laitoin vielä jousipuristimet kiinni ja kiristin jouset, jotta iskarilla oli varaa painua sisään, jolloin nippanappa sai iskarin alapään irti. Ongelma on sitten lähinnä vakioiskareiden kanssa, kun esimerkiksi säädettävien alustojen iskarit on lyhyemmät, jolloin navalla on enemmän varaa liikkua poispäin iskarista. Kiilan virkaa voi myös toimittaa iso kuusiokolo avain, joka on sorvattu esim. rälläkällä soikean malliseksi, jota sitten kääntämällä saa hahlon leviämään.


Poissa mustaräsä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
    • Profiili
Moro! onkos kellään tullu vastaan muutoskatsastuksen yhteydessä että on hylänny katsastuksen kun jäi kynnyskotelon yläreunasta mitta maahan 295-305mm väliin. pitäs olla kuulemma ennen ja jälkeen yli 305mm tai sit ennen ja jälkeen alle 295mm!


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Moro! onkos kellään tullu vastaan muutoskatsastuksen yhteydessä että on hylänny katsastuksen kun jäi kynnyskotelon yläreunasta mitta maahan 295-305mm väliin. pitäs olla kuulemma ennen ja jälkeen yli 305mm tai sit ennen ja jälkeen alle 295mm!

Eihän tuollaista sääntöä ole olemassakaan. Laissa määritellään mielestäni vain se minimi maavara:

Lainaus käyttäjältä: FINLEX
12 §
Auton korkeuden muuttaminen

1. Auton alustan korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa alentaa tai korottaa enintään 50 mm jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin tai rungon väliin korotus- tai laskupalat. Heiluriakselistolla varustettua autoa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Maastoautoa saa kuitenkin korottaa 1 momentissa tarkoitetulla tavalla 64 mm.

3. Auton korkeutta verrattuna pyörien keskiöön saa myös alentaa käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka ovat tarkoitetut kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osan soveltuvuudesta autoon.

4. Auton madalluksen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

Jos olisin sinä, niin ottaisin tuon lainauksen tuolta Finlex:stä mukaan sinne asemalle ja pyytäisi katsaria näyttämään, mikä pykälä kertoo kynnyskotelon yläreunan mitasta...



RedRäsä

  • Vieras
Aika selkeästi se tuolla lukee. Natsi katsuri sanon minä. Saa nähdä mitä itsellä sanoo keväämmällä..


Poissa mustaräsä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
    • Profiili
mietin että pitäskö maksaa vaan uus 50e yksityiselle katsastusasemalle ja kokeilla onnea uudelleen? vai voikone nyt vaatia että pitää muutoskatsastaa? pitää kuitenkin käydä näyttää ennen kun saa leiman! kalvot kun käski repii etulaseista!


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Enpä ole tuollaiseenkaan aiemmin törmännyt, vaikka on tullut vuosien varrella useampi auto muutoskatsastettua madalluksen jälkeen. Millä tai mistä ne saa sen tiedon, mitä se mitta kynnyskotelon yläpintaan on ollut vakioalustalla?

Itse kyllä vaihtaisin tuossa tilanteessa välittömästo katsastusasemaa, jos noin pilkuntarkkaa touhua on.

Olitko nyt siis menossa katsastamaan autoa ja muutoskatsastus piti hoitaa samalla?

Jos hylkäysperusteena oli kalvot pelkästään, niin ne nypit pois, käyt katsastamassa auton ja viet johonkin toiselle asemalle muutoskatsastukseen. Jos kuitenkin kirjoitti lappuun hylkäämisperusteeksi myös alustan, niin sitten homma menee kinkkisemmäksi.


Poissa ttll

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 303
    • Profiili
    • lindholm.1g.fi
Enpä ole myöskään tällaisesta ennen kuullu, mutta sen verran alkoi kiinnostamaan, että piti kokeilla etsiä tietoa mihin perustuu nuo 295mm ja 305mm. Löytyi Euro NCAPin testiprotokolla sivutörmäystestille:

http://www.euroncap.com/files/Euro-NCAP-Side-Protocol-Version-6.0---0-9f4794c4-ae7f-47bd-9f00-46ff0da741b8.pdf

Sieltä löytyy seuraavaa:
"7.1.4 Fix the deformable barrier to the front of the trolley such that its bottom edge is at a height of 300mm +/- 5mm from the ground."

Eli tuon törmäyttimen (vai mikä lie) alareuna tulee tuohon 295-305mm haarukkaan. Mutta sen verran on pää jumissa, että miten tuo auton madaltaminen / korottaminen asiaan vaikuttaa? Varmistetaanko näin se, että törmäytin osuu johonkin haluttuun kohtaan? Törmäytin on 250mm korkea.

Lienee niitä asioita, joita ei kannata sen enempää pohtia, kun ei kerta asiasta mitään tiedä  ;D

Moro! onkos kellään tullu vastaan muutoskatsastuksen yhteydessä että on hylänny katsastuksen kun jäi kynnyskotelon yläreunasta mitta maahan 295-305mm väliin. pitäs olla kuulemma ennen ja jälkeen yli 305mm tai sit ennen ja jälkeen alle 295mm!

Mikäs muuten oli alkuperäinen korkeus, ja paljonko olet madaltanut? Meinaan vaan, että onko tämän mukaan nyt sitten mahdollista madaltaa ollenkaan?  ???


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Minua taas kiinnostaisi tietää, mistä ne tietää sen alkuperäisen lähtökorkeuden?

Toisaalta hieman huvittava tuo Trafin teksti:

Lainaus käyttäjältä: Trafi
Sivutörmäysvaatimusten täyttyminen on muutoksen jälkeen osoitettava. Vaatimusten voidaan kuitenkin katsoa täyttyvän ilman erillistä selvitystä, mikäli oviaukon kohdalla molemmat seuraavat ehdot täyttyvät:
a) matkustamon lattian korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen
b) kynnyskotelon yläpinnan korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen. Jos kynnyskotelon yläosassa on vaakasuuntaisia osia eri tasoissa, on näiden kaikkien täytettävä toinen ehdoista.

Jotenkin voisi olettaa että se todennäköisesti on vähemmän kuin tuo 295mm, kun kyse on madaltamisesta...  ;D


Poissa mustaräsä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
    • Profiili
siis normi katsastukseen olin menossa ja sit tilasin siihen lisäksi tuon muutoskatsastuksen! leima kai pitäs tulla kun käy näyttää et on kalvot revitty poies! vai voiko ne sanoo et nyt se pitää olla myös muutoskatsastettu? mitta jäi siihen sentin toleranssin väliin,ite en ollu kattomassa mistä se sen mittas,mut ajattelin jos ruuvais edestä vaik pari senttiä ylöspäin ni menisköhän se sitte läpi! ku ei se mikään iso homma olis!ja sit tietysti heti takas alas. Alustana on H&R:n monotube jossa säädöt tapissa edestä! se katsuri kyl sano et periaatteessa vois myös laskea sen vajaan sentin,mut voi olla ettei täyty sit enään se 8cm maavara.