vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ahtopaineen heittely

Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Hommasin tuohon android-pohjaseen älyluuriin tuon Torque softan. Reippaasti kiihdyttäessä ahdot nousee johonki 1,2 bar, laskee 0,8, nousee 1,1 ja laskee taas. Tuon eron tuntee jo ratin ja penkin välissäki. Eihän tuo kuitenkaan normaalia ole? Mitään valojakaan ei mittaristossa ole välkkynyt.
Onkohan tuo torque kuinka luotettava mittausten osalta?

Tuossapa kuva vielä tuosta heittelystä


edit: autohan on sitte 08 tdi
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2012, 07:15:27 ip kirjoittanut Praaaap »


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Hommasin tuohon android-pohjaseen älyluuriin tuon Torque softan. Reippaasti kiihdyttäessä ahdot nousee johonki 1,2 bar, laskee 0,8, nousee 1,1 ja laskee taas. Tuon eron tuntee jo ratin ja penkin välissäki. Eihän tuo kuitenkaan normaalia ole? Mitään valojakaan ei mittaristossa ole välkkynyt.
Onkohan tuo torque kuinka luotettava mittausten osalta?

Tuossapa kuva vielä tuosta heittelystä


edit: autohan on sitte 08 tdi

N75? Maf?


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
MAF arvot kävi maksimissaan 150,7 g/s,  eli vissiin aikalailla normaali? Noh, huomena auto menee pörhölle huoltoon.
Mitenkä maahantuoja/tehas suhtautuu noihin suutinongelmiin kun tuo auto on ruotsista tuotu?
nimim. "pelko perseessä että koska tuosta alkaa paukkua"


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Jos on ruotsin puolelta täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, niin uskoisin että suuttimien takuuasioiden kanssa ei ole ongelmia. Tosin noissa viimeisissä PD koneisissa RS:ssä taitaa olla ns. paremmin eristetyt suuttimet, joissa ei pitäisi olla tuota samaa ongelmaa, kuin alkupään suuttimissa. Eli jos auto on tehty hieman ennen 8/2008, jolloin tuo kone taisi vaihtua commonrail tekniikalliseksi, ei pitäisi olla niin suurta pelkoa suuttimien kajahtamisesta. Olipas vaikeasti taas selitetty...  :)


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Nonniin :-X Auto kävi pörhöllä ja sieläki todettiin nuhapumpuksi. Syynä luultavammin MAF, EGR tai sitte juuttuneet turbon siivet. Päivittivät samalla uuden softan autoon.
Kotiin ajellessa ohitin auton 6. vaihteella ja kappas pärkelettä! Hehkun merkkivalo pärähti tauluun ja tehot nollille. Uudelleen käynnistys autto ja vikakoodiksi näytti P0299 (turbocharger underboost).
Vinkkejä?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Olisiko VNT:n säätö jumissa siten että siivet ovat jääneet täysin auki ja ei näin ollen nosta ahtoja tarpeeksi nopeasti pyyntiä vastaavaksi? Sitä VNT:n tankoa voisi koittaa käsin liikutella, jos se siitä tilapäisesti herkistyisi... Paljonko autolla on muuten kilometrejä takanaan?


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Pitääpä kokeilla tuotaki. Autolla on ajettu 115tkm.


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Tuota vnt:n tankoa liikuttelin ja tuntu ettei se jumita ainakaan. Semmosen huomion tuossa testaillessa tein että 4 vaihteella kiihyttäessä ahtopaine nousee tasasesti sinne 1,5 kilon korville, eikä sahaa siinä kilon molemmin puolin, mitä se 1 2 ja 3 vaihteella tekee ::) Eli lyhyesti sanottuna, mitäs helkkaria tuo meinaa ???


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Näkeekös sillä androidi softalla vikakoodit autosta? Ja voiko tuohon samaan ahtopaine graafiin saada rinnalle vastaavan ahtopaineen pyynnin graafin? VCDS:llä tuo onnistuu, mutta noista muista softista ei ole kokemusta...


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Vikakoodit kyllä näkee, mutta pyyntiarvoja tai -graafeja sillä ei näe. Vikakoodimuisti näyttää tyhjää.


Poissa Pante

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • Octavia Combi RS TFSI -07
    • Profiili
mystisten vikojen korjaus näissä vehkeissä yleensä hoituu kun ajaa korjaamolle ja käskee päivittään moottorin ohjailaitteen.
jostain syystö bitti sarjat menee humalaan niinku minä ja aiheuttaa tuollasita paskaa.
esim tänään vw passsat herjaa kaaasuläppä vikaa diisulissa, no mitähän tekis. moottorin ohjainlaitesseeseen sama vanha päivitys
joka siinä jo aikasemminkin oli ja se vika katos sinne.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tietty ihan hyvä vaihtoehto tuokin, jollei autoa ole satuttu ohjelmoimaan jossain virityspajalla. Eikös nekin virikartat sitten katoa, jos tuo ohjainlaite päivitetään merkkiliikkeessä...?

Olisiko mitään nykästä MAF ja EGR irti ja katsoa miten paljon likaa ne ovat keränneet?


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Kummatki oon käyttäny irti. EGR:n pinnoilla oli noin 3mm paksunen karstakerros. Putsasin sen ja pistin takasin, mutta eipä vaikuttanu mitään. Samalla pistin siihen sen supistavan tiivisteen ettei enää kovin paljon karstottais. Kai se on uskottava että vika alkais olemaan turbo/VNT/N75 akselilla. Onko kellään havaintoa mitä nuo maksais?


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Kummatki oon käyttäny irti. EGR:n pinnoilla oli noin 3mm paksunen karstakerros. Putsasin sen ja pistin takasin, mutta eipä vaikuttanu mitään. Samalla pistin siihen sen supistavan tiivisteen ettei enää kovin paljon karstottais. Kai se on uskottava että vika alkais olemaan turbo/VNT/N75 akselilla. Onko kellään havaintoa mitä nuo maksais?

Eikö vag tule vastaan yhtään korjauksissa? Autossa kun on noin vähän kilsoja niin ei pitäisi olla vielä yhtään mitään vikaa!! Kokeile vaihtaa N75, koska se ei ole kallis ja menee jokatapauksessa jossain kohtaa niin onpahan sekin sitten jo vaihdettu. Jos siivet jumii niin anna kunnolla sille laitteelle kenkää niin saattaa auttaa.


Poissa Praaaap

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 11
    • Profiili
Auto kävi jälleen pajalla ja viaksi "varmistivat" tuon EGR:n. Onko mahdollista ohittaa tuo viallinen EGR jollaki softamuutoksella+tulppaus, vai pitääkö tässä ostaa uus EGR?