vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ratin tärinä suurissa nopeuksissa.

Poissa Bobby

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Morjesta taloon!

Elikkäs ongelmana seuraava...autona tomii farmari räsä ja olen huomannut, että suuremmissa nopeuksissa n. 140+ niin ratti tärisee lievästi. Renkaita on tasapainotettu useampaan otteeseen ja tärinää on saatu vähennettyä, mutta ei poistettua. Huollon ajatus on, että "kova alusta ja mataprofiilirengas aiheuttavat tärinän", mutta onko tosisaann näin? Onko muilla vastaavaa ominaisuutta autoissaan?


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Vastauksen johtuuko renkaista saat! Lämpösellä kelillä, tai siis ajat kumit kuumaksi mutka tiellä. Ja sitten konetielle, jos vielä täristää, niin vika ei ole pelkästää renkaissa. W nopeusluokan renkaat pitää olla lämpöiset ettei täristä. Onko renkaissa pystyheittoa? Vie ammattiliikkeeseen tutkittavasti (ei skoda myyjä). Monesti auttaa renkaitten vanteelta irroittaminen ja ilmat takaisin. Mutta tottakai siitäkin rengasliike ottaa hintaa!


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Onko kyseisessä tapauksessa originellit vanteet alla, vai aftermarket tuotteet? Itsellä on myös samanlainen ongelma, johon ratkaisua haettiin pitkään mm. tasapainottamalla vanteet useampaan kertaan ja tarkistettiinpa noista pystyheittokin. Todennäköinen syy on se ettei noissa minun autoni vanteissa ole keskireikä ihan nafti, vaan soviterenkaat pääsevät hieman liikkumaan pystysuunnassa, jolloin keskitys ei ole aivan täydellinen ja pultitkaan eivät sitä keskitystä kunnolla hoida. Nämä skodat tuntuvat olevan erityisen tarkkoja tasapainotuksen ja keskityksen suhteen, jotteivat täristä. Noissakin tärinä hävisi tässä kesän aikana melkein kokonaan, mutta nyt kun käytin ne kertaalleen irti ja laitoin takaisin, niin tärinä alkoi uudelleen. Eivät menneet ihan siis täsmälleen samassa asennossa takaisin. Ei auta muu kuin kovaa ajoa vaan ja kärsitään pienestä tärinästä ulkonäön kustannuksella. :)

Ilmeisesti ajelet autobaanalla paljon, jos tuo häiritsee vain +140 hm/h nopeuksissa...  ::)


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Itse en ole kai tuommoista huomannut kesäkumeilla, talvirenkailla rupee kyllä täristään jossain 160 paikkeilla mutta tuo nyt kuuluu asiaan varmaankin.
VRS


Poissa Bobby

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Kumeja pyöritelty vanteella useampaan otteeseen tuloksetta ja välyksiä alustassa tutkailtu. Alla alkuperäiset vanteet orkkis kumeilla. Lämpeämisteoriaan en oikein usko, normaaliin katukäyttöönhän noi w luokan kumitkin on tehty...  :-\   Seuraavaksii aletaan kumeja uusimaan...


Poissa Keke78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 64
  • Faaabio
    • Profiili
Minkäs tason tärinästä nyt puhutaan. Kyllähän mullakin tärisee ja on tärissyt uudesta asti. Tärinä ei ole niin tuntuvaa että sitä oikeastaan edes tuntis ratista, pikemminkin sen näkee silmällä ratin ja vänkärin puolen penkin 'vapinana'. Mä oon ajatellu että se johtuu vaan näistä meidän nastarenkaiden raiskaamista teistä ja naurettavasta rengaskoosta. En sit tiiä onko tuohon mun autoon tehty koskaan minkään sortin tasapainotusta tai aurauskulman säätöjä, ratti ainakin tuntuu olevan pikkasen vasemmalle vinossa.


Poissa nikob

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 574
  • Fabia RS Combi Race Blue -11 & RS230 Steel Grey
    • Profiili
Minkäs tason tärinästä nyt puhutaan. Kyllähän mullakin tärisee ja on tärissyt uudesta asti. Tärinä ei ole niin tuntuvaa että sitä oikeastaan edes tuntis ratista, pikemminkin sen näkee silmällä ratin ja vänkärin puolen penkin 'vapinana'. Mä oon ajatellu että se johtuu vaan näistä meidän nastarenkaiden raiskaamista teistä ja naurettavasta rengaskoosta. En sit tiiä onko tuohon mun autoon tehty koskaan minkään sortin tasapainotusta tai aurauskulman säätöjä, ratti ainakin tuntuu olevan pikkasen vasemmalle vinossa.
Mulla kulmat säädettiin keväällä kun ratti oli oikealle vinossa hieman.
Kulmien säädön jälkeen parani ja nyt on rattikin suorassa  :)
VRS


Poissa Bobby

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Selkeä täristys ohjauspyörässä kun tietty nopeus ylitetään, ei voi pistää karheiden teiden taikka naurettavan rengaskoon piikkiin, ellei se ole sellainen koko mitä ei saa tasapainotettua... Aurauskulmat on tarkastettu ja ne olivat ok. Kumien vaihdolla tästä eteenpäin, jospa saatais ennen talvirengaskautta ongelmaan ratkaisu!


Poissa salama

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 340
  • Fabia vRS Combi vm-11
    • Profiili
Niin kyllähän sen pystyheiton näkee hyvissä tasapainoituskoneissa. Ei pelkästään silmällä, vaan saahan niistä tulosteen tai ainakin kohdan ruudulle, pystyheitton olessa 6 %, se täristää jossain nopeuksissa. Mulla oli conteissa kahdessa kumissa 5 % ja 7 %. Ostin uudet kumit kun en jaksanut tapella maahantuojan kanssa. (Myyjä ei ole vastuussa kumeista!) Ja todennäköiseti ei olisi tullut ravaamisen takia edes halvemmaksi. No oli uusissakin kumeissa 3-4% heittoa. Mutta se ei enään haitannut. Eli jos renkaissa ei ole yli 5% heittoa, ei se vaihtamalla parane! Mutta kuukausi takaperin raapaisin pikkusen rotvallin reunaan, niin taas rupes pikkusen täristään tosin vauhdissa 130.
 Tämä % luku tuli rengasliikkeen näytöltä, joten en sen tarkemmin osaa sitä selittää!


Poissa Bobby

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
No niin ongelma ratkaistu. Uudet vastaavat kumit alle ja auto kulkee juuri niin kuin pitääkin. Siitä mikä vanhoissa oli vikana en osaa sanoja juuta enkä jaata...oiskohan se ollu sitä pystyheittoa sitten? mene ja tiedä...


Magilla

  • Vieras
Lienee tosiaan ollut pystyheittoa kun mainitsit että renkaita on pyöritetty vanteella moneenkin suuntaan. Sillä pyörittämisellä usein löytyy se vaihe missä pärjää pienillä painoilla tasapainotuksessa ja pyörät ei vatkaa tai täristä.