vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Kesärenkaat

Poissa Vito78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 33
    • Profiili
Tänään aamulla renkaat kannettiin sisään. Aika tarkkaan kaksi viikkoa tilauksesta. Ei pahaa sanottavaa Camskillsistä. Renkaat paistettu viimevuonna viikolla 49. Eli tuoreetkin on. Tuskin tuota SportContact 5 vanhana vielä onkaan.
Octavia RS 2,0 TFSI DSG HB 2009 Candy White



Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Onko ominaisuus, että combi rs "hakkaa" renkaiden sisälaidat sahanterälle? Alla nyt Nankang ultra sport nsII renkaat ja sisälaidat ovat ihan sahanterällä aiheuttaen kovan metelin. Auto juuri hankittu niin en tiedä pyörän kulmista. Renkaiden koko on 225/35 R19. Ei ole tuommoisista "läskeistä" kokemusta, mutta jos kulmat on kohdillaan niin luulisi kuluvan tasaisesti? Renkaat kuitenkin muualta hyvässä pinnassa, mutta se sisälaita ei.

Talvirenkaissa havaittavissa sama ongelma, mutta lievempänä. Ne taas ovat 225/40 R18 Nokian Hakkapeliitta 5.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


RedRäsä

  • Vieras
Onko ominaisuus, että combi rs "hakkaa" renkaiden sisälaidat sahanterälle? Alla nyt Nankang ultra sport nsII renkaat ja sisälaidat ovat ihan sahanterällä aiheuttaen kovan metelin. Auto juuri hankittu niin en tiedä pyörän kulmista. Renkaiden koko on 225/35 R19. Ei ole tuommoisista "läskeistä" kokemusta, mutta jos kulmat on kohdillaan niin luulisi kuluvan tasaisesti? Renkaat kuitenkin muualta hyvässä pinnassa, mutta se sisälaita ei.

Talvirenkaissa havaittavissa sama ongelma, mutta lievempänä. Ne taas ovat 225/40 R18 Nokian Hakkapeliitta 5.

Camperit miinuksella.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Camperit miinuksella.

Korjaisin tähän, että ovat liikaa miinuksella. Hieman ne saa olla miinuksella ja oikeat arvot löytyvät mm. täältä. Tarpeeksi jos autoa on madallettu, ei säätövara riitä enää originelleilla palikoilla, vaan niitä camberin säätö pultteja pitää muokata.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Unohtui tosiaan oleellinen tieto. Eli auto on vakio RS.n alustalla eli ei ole madallettu. Nelipyörä suuntaukseen ajattelin vieväni.

Moni on mulle väittänyt, että tommoinen "läski" rengastus kuluu aina miten sattuu. itse en siihen usko, jos kulmat ovat kohdallaan. Toki matalaprofiilinen rengas varmaan kuluu nopeammin kuin "normaali" profiililla olevat, mutta kuitenkin tasaisesti.

Millaisia kilometrejä olette ajelleet 225/35 R19 renkailla, jos ei radalla aja eikä muutenkaan revittele?

Näkyi olevan tuo kesävanteen et 45, kun taas talvi vanteen on 51. Kesärenkailla varmaan kannattaa kuitenkin säätää?

Kesävanteissa oli lisäksi takana 13mm spacerit. Ne otin pois.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Unohtui tosiaan oleellinen tieto. Eli auto on vakio RS.n alustalla eli ei ole madallettu. Nelipyörä suuntaukseen ajattelin vieväni.

Moni on mulle väittänyt, että tommoinen "läski" rengastus kuluu aina miten sattuu. itse en siihen usko, jos kulmat ovat kohdallaan. Toki matalaprofiilinen rengas varmaan kuluu nopeammin kuin "normaali" profiililla olevat, mutta kuitenkin tasaisesti.

Millaisia kilometrejä olette ajelleet 225/35 R19 renkailla, jos ei radalla aja eikä muutenkaan revittele?

Näkyi olevan tuo kesävanteen et 45, kun taas talvi vanteen on 51. Kesärenkailla varmaan kannattaa kuitenkin säätää?

Kesävanteissa oli lisäksi takana 13mm spacerit. Ne otin pois.

Mihin perustuu olettamus että matalaprofiilinen rengas kuluisi enemmän kuin korkeammalla profiililla oleva rengas? Kulutuspinta kun on lähtökohtaisesti yhtä korkea molemmissa tapauksissa...

Vanteiden ET:llä tai rengaskoolla ei ole mitään merkitystä kulmien säädön kanssa.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Unohtui tosiaan oleellinen tieto. Eli auto on vakio RS.n alustalla eli ei ole madallettu. Nelipyörä suuntaukseen ajattelin vieväni.

Moni on mulle väittänyt, että tommoinen "läski" rengastus kuluu aina miten sattuu. itse en siihen usko, jos kulmat ovat kohdallaan. Toki matalaprofiilinen rengas varmaan kuluu nopeammin kuin "normaali" profiililla olevat, mutta kuitenkin tasaisesti.

Millaisia kilometrejä olette ajelleet 225/35 R19 renkailla, jos ei radalla aja eikä muutenkaan revittele?

Näkyi olevan tuo kesävanteen et 45, kun taas talvi vanteen on 51. Kesärenkailla varmaan kannattaa kuitenkin säätää?

Kesävanteissa oli lisäksi takana 13mm spacerit. Ne otin pois.

Mihin perustuu olettamus että matalaprofiilinen rengas kuluisi enemmän kuin korkeammalla profiililla oleva rengas? Kulutuspinta kun on lähtökohtaisesti yhtä korkea molemmissa tapauksissa...

Vanteiden ET:llä tai rengaskoolla ei ole mitään merkitystä kulmien säädön kanssa.

Kulumiseen arvelin vaikuttavan renkaan jäykempi runko mikä ei niin paljoa myötäile tien pintaa ja korkeammat ilmanpaineet mitä matalaprofiilissa käytetään.

Kulmien säätöön taasen tarkoitin, että jos nyt alla on 225/35 R19 renkaat ET.llä 45 ja säädän kulmat näille niin talvirenkaiden ollessa 225/40 R18 ja ET.llä 51 niin eikös kulmat ole silloin talvirenkailla pielessä?

Säädön tekohetkellähän on sama mitkä kumit/vanteet alla ovat kun niillä säädetään. Anturit vanteisiin kiinni ja säädöt kohdilleen.

Ajettelin kulmien muuttuvan rangastuksen myötä jotenkin seuraavasti. Kun vanteen ET muuttuu niin vanteen ulkolaita on ulompana tai sisempänä kuin mittauksessa olleilla vanteilla. Tällöinhän kulman on muututtava, kun sitä tukivarren nokassa tuodaan esim. ulommaksi. Eikös tällöin camber arvokin muutu, koska vanne on "pidemmän" varren päässä? Tosin mun tapauksessa ET muuttuu talveksi 45-->51 eli rengas menee sisemmäksi, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.

Tää nyt oli tämmöistä maallikon pähkäilyä, mutta jokseenkin näin asian ajattelin, kun mietin vieväni kulmien säätöön ja mietin, että millä renkailla. ::)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Renkaiden aurauskulmat tai camber arvot eivät muutu, vaikka vanteen ET muuttuu. Kannattaa uudelleen ottaa se maalaisjärki käteen ja miettiä tuota asiaa.  ;)


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Renkaiden aurauskulmat tai camber arvot eivät muutu, vaikka vanteen ET muuttuu. Kannattaa uudelleen ottaa se maalaisjärki käteen ja miettiä tuota asiaa.  ;)

Ei jaksanut enää miettiä. Menee pää maitohapoille ;D vein auton nelipyöräsuuntaukseen. Takana Camperit oli miinuksella jopa hivenen yli valmistajan toleranssin. Nyt säädettiin toiseen äärilaitaan. Lisäksi hampaalle kuluneet renkaat vaihdettin eripuolilta autoa ristiin. Nyt hammastus on sit ulkolaidassa ja odotan mielenkiinnolla miten käy. Ainakin rengas meteli hiljeni.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Rengasmeteli askarruttaa. Ostin vasta kesällä tämän auton ja alla oli 225/35R19 Nankang ultrasport nsII mitkä olivat hakkaantuneet sisälaidastaaan sahanterälle. Säädätin kulmat, mutta en vielä raaskinut uusia renkaita, koska noissa vielä hyvin pintaa ja kesä oli lopuillaan.

Nyt vaihdoin alle talvirenkaat mitkä ovat Nokian Hakkapeliitta 5.set kokoa 225/40R18 auto hiljeni hieman vaikka renkaat ovat oletettavasti kovettuneet, kun näkyy olevan tehty jo vuonna 2006. Pintaakin niissä on enää n.5mm.
Auto on kuitenkin näillä hijaisempi kun noilla kesärenkailla.

Nyt kysymys kuuluu osaako joku sanoa jolla olisi saman kokoiset rengastukset, että kummat ovat hiljaisemmat kesä- vai talvirenkaat? Ajan tässä sitä takaa, että voisiko uudet jotkin hiljaiset renkaat koossa 225/35R19 olla hiljaisemmat kuin nuo kuvailemani talvirenkaat?

Vai onko se vain niin, että noissa 225/35R19 renkaissa on aina törkeä meteli? Herätti vaan epäilyksen, että saisi hiljaisemmaksi kesällä, koska noilla kovettuneilla ja kuluneilla talvirenkaillakin hiljenee.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Rengasmeteli askarruttaa. Ostin vasta kesällä tämän auton ja alla oli 225/35R19 Nankang ultrasport nsII mitkä olivat hakkaantuneet sisälaidastaaan sahanterälle. Säädätin kulmat, mutta en vielä raaskinut uusia renkaita, koska noissa vielä hyvin pintaa ja kesä oli lopuillaan.

Nyt vaihdoin alle talvirenkaat mitkä ovat Nokian Hakkapeliitta 5.set kokoa 225/40R18 auto hiljeni hieman vaikka renkaat ovat oletettavasti kovettuneet, kun näkyy olevan tehty jo vuonna 2006. Pintaakin niissä on enää n.5mm.
Auto on kuitenkin näillä hijaisempi kun noilla kesärenkailla.

Nyt kysymys kuuluu osaako joku sanoa jolla olisi saman kokoiset rengastukset, että kummat ovat hiljaisemmat kesä- vai talvirenkaat? Ajan tässä sitä takaa, että voisiko uudet jotkin hiljaiset renkaat koossa 225/35R19 olla hiljaisemmat kuin nuo kuvailemani talvirenkaat?

Vai onko se vain niin, että noissa 225/35R19 renkaissa on aina törkeä meteli? Herätti vaan epäilyksen, että saisi hiljaisemmaksi kesällä, koska noilla kovettuneilla ja kuluneilla talvirenkaillakin hiljenee.

Omakohtainen kokemus on juurikin samanlainen. Hakkapeliitta 7 renkaat koossa 225/45R17 on hiljaisemmat kuin Falken:n kalanruotokuvioiset FK452 rinkulat koossa 225/35R19. Veikkaan kyllä että tilanne hieman tasoittuu, kun saan nuo kesärenkaat vaihdettua asymmetric -versioihin.


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Olen kuullut saman muiltakin, että nuo kalanruotokuvioiset renkaat pitävät ääntä. Vaimon autossa on juurikin samanlaiset renkaat ja kyllähän melkoista ääntä pitää varsinkin kun kumi ei ole enää hirveän tuoretta.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Make51

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 28
    • Profiili
Totuushan on, ettei räsää saa millään renkailla hiljaiseksi. Ongelma on korirakenteessa ja vähän heppoisissa toppauksissa. Sama ongelma myös uudessa Ocussa. Varmin tapa, joskin työläin on takakontin ja ovien äänieristyksien parantaminen.


Poissa Jyrki

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Octavia 2.0 Tdi Rs -08
    • Profiili
Kun hankin oman auton niin alla oli 225/40/18 ja kesärenkaan merkki oli muistaakseni triangle tai jotain.
Vaikka renkaat oli melkein uudet niin puolen kesän paikkeilla eli noin 10 000 km jälkeen sahalaita ilmaantui kuin tyhjästä.
Ja muutenkin surkeat renkaat. Kuivalla asvaltilla liukkaat ja märällä ei uskaltanu edes ajaa :).
Ainoa hyvä puoli oli että kesän lopussa pintaa ei ollut juurikaan kulunut. Kovaa muovia kun olivat.

No mutta hermohan siinä lopulta meni meteliä kuunnellessa. Kipaisin ohi ajaessa euromasterille.
Alle tuli bfgoodridge renkulat samassa koossa.

Ei nekään ne hiljaisimmat ole mutta se sahalaita loistaa poissaolollaan nyt kahden kesän jälkeen.
Pito on hyvä ja kulutuskesto normaali. Eikä ole mikään kallis sarja. Muistaakseni 500€ kierros..
Samalaiset saattaapi tulla alle kun on vaihdon aika.