Unohtui tosiaan oleellinen tieto. Eli auto on vakio RS.n alustalla eli ei ole madallettu. Nelipyörä suuntaukseen ajattelin vieväni.
Moni on mulle väittänyt, että tommoinen "läski" rengastus kuluu aina miten sattuu. itse en siihen usko, jos kulmat ovat kohdallaan. Toki matalaprofiilinen rengas varmaan kuluu nopeammin kuin "normaali" profiililla olevat, mutta kuitenkin tasaisesti.
Millaisia kilometrejä olette ajelleet 225/35 R19 renkailla, jos ei radalla aja eikä muutenkaan revittele?
Näkyi olevan tuo kesävanteen et 45, kun taas talvi vanteen on 51. Kesärenkailla varmaan kannattaa kuitenkin säätää?
Kesävanteissa oli lisäksi takana 13mm spacerit. Ne otin pois.
Mihin perustuu olettamus että matalaprofiilinen rengas kuluisi enemmän kuin korkeammalla profiililla oleva rengas? Kulutuspinta kun on lähtökohtaisesti yhtä korkea molemmissa tapauksissa...
Vanteiden ET:llä tai rengaskoolla ei ole mitään merkitystä kulmien säädön kanssa.
Kulumiseen arvelin vaikuttavan renkaan jäykempi runko mikä ei niin paljoa myötäile tien pintaa ja korkeammat ilmanpaineet mitä matalaprofiilissa käytetään.
Kulmien säätöön taasen tarkoitin, että jos nyt alla on 225/35 R19 renkaat ET.llä 45 ja säädän kulmat näille niin talvirenkaiden ollessa 225/40 R18 ja ET.llä 51 niin eikös kulmat ole silloin talvirenkailla pielessä?
Säädön tekohetkellähän on sama mitkä kumit/vanteet alla ovat kun niillä säädetään. Anturit vanteisiin kiinni ja säädöt kohdilleen.
Ajettelin kulmien muuttuvan rangastuksen myötä jotenkin seuraavasti. Kun vanteen ET muuttuu niin vanteen ulkolaita on ulompana tai sisempänä kuin mittauksessa olleilla vanteilla. Tällöinhän kulman on muututtava, kun sitä tukivarren nokassa tuodaan esim. ulommaksi. Eikös tällöin camber arvokin muutu, koska vanne on "pidemmän" varren päässä? Tosin mun tapauksessa ET muuttuu talveksi 45-->51 eli rengas menee sisemmäksi, jos nyt olen oikein ymmärtänyt.
Tää nyt oli tämmöistä maallikon pähkäilyä, mutta jokseenkin näin asian ajattelin, kun mietin vieväni kulmien säätöön ja mietin, että millä renkailla.